تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها، هرچند با دستور رئیس جمهور متوقف شد، اما دانشگاه علامه طباطبایی و چند دانشگاه دیگر آن را اجرا کردند.

زهرا تالانی: تفکیک جنسیتی را رئیس جمهور لغو کرد. پس از آن بحث اسلامی شدن دانشگاه ها پیش آمد. طرحی که تا پیش از آن هم مطرح بود، اما برداشت تفکیک جنسیتی از آن می شد. با این حال تفکیک جنسیتی در چند دانشگاه اتفاق افتاده است و حتی شنیده می شود در چند دانشگاه علوم پزشکی هم این طرح وجود دارد و در آستانه اجراست.

 جلیل دارا، مدیرکل امورفرهنگی وزارت علوم اما می گوید تفکیک جنسیتی، سیاست وزارت علوم نیست و مدیریت دانشگاه ها،راسا در این باره اقدام می کند. او به خبرآنلاین می گوید: "دغدغه وزیر علوم تفکیک جنسیتی نیست، بلکه اسلامی شدن دانشگاه‌ها است. اصطلاح "تفکیک جنسیتی" مربوط به وزارت علوم نیست و اصطلاح رسانه های خارجی است."
گفت وگوی خبرآنلاین با مدیر کل امور فرهنگی وزارت علوم را بخوانید:


از چند ماه پیش وزیر علوم موضوع اسلامی شدن دانشگاهها را مطرح کرد و قرار شد در این راستا اتفاقاتی بیفتد. برخی دانشگاه ها تفکیک جنسیتی را اجرا کرده اند. با گذشت دو ماه از آغاز تحصیلی تا چه حد دانشگاهها در این زمینه موفق بودند؟
اول باید تاکید کنم که اصطلاح "تفکیک جنسیتی" مربوط به وزارت علوم نیست و اصطلاح رسانه های خارجی است و دغدغه شخصی وزیر علوم، "اسلامی شدن دانشگاهها" ست نه تفکیک جنسیتی. ما می خواهیم در دانشگاهها عفاف و حجاب رعایت شود اما برخی به دنبال مانع تراشی برای این امر هستند. ما اعلام کردیم که به دنبال احداث پردیس دخترانه برای دانشجویان هستیم و این موضوع را پی گیری می کنیم. این طرح در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است که هم‌اکنون وزارت علوم با جدیت تمام آن را پیگیری می‌کند. برای اجرایی شدن این طرح، باید رایزنی‌هایی در هر استان صورت گیرد، اما با این حال، بار اصلی این طرح بر عهده وزارت علوم گذاشته شده است که باید با دیگر سازمان‌های مرتبط نیز درباره آن مذاکره شود.


اما دانشگاه هایی مانند علامه طباطبایی از امسال این تفکیک جنسیتی را اجرا کرده اند.
این تصمیم شخص رئیس دانشگاه بوده و ما برای اسلامی شدن دانشگاهها طبق مصوبه شورای عالی انقلاب عمل می کنیم یعنی به موضوع بازنگری متون علوم انسانی و بحث حجاب و عفاف در دانشگاه ها اهمیت می دهیم تا تفکیک جنسیتی. بیشترین دغدغه تشکلهای دانشجویی باید بصیرت افزایی و تلاش در جهت رسیدن به آرمانهای انقلاب و مطالبه این آرمانها باشد. متاسفانه عده ای به دنبال این هستند که فضای دانشگاهها را فضایی بی انگیزه جلوه دهند، این در حالی ست که باید گفت هیاهو و جنجال به معنای پویایی و نشاط نیست. پویایی یعنی با اندیشه و تعقل حرکت کردن نه جنجال به راه انداختن.باید توجه کنید که دغدغه وزیر علوم تفکیک جنسیتی نیست، بلکه اسلامی شدن دانشگاه‌ها است.


بنابراین تغییر در کتب متون و علوم انسانی هم برای اسلامی شدن دانشگاه ها است؟
بله. در حال حاضر از بعد محتوا، سرفصل‌ها و کتاب‌هایی در حال تدوین است و به لحاظ محتوا نیز شوراهایی ایجاد شده است.


47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 181212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۹
    9 2
    پاچه خواری تا این حد.
  • بدون نام IR ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۱
    7 0
    تور خدا یه کاری بکنید. من عاقبت خوبی برای این تفکیک جنسیتی نمی بینم به خدا شور و نشاط دانشجویی کم می شه
  • بدون نام IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۱
    2 1
    پس دستور رییس جمهور چی می شه دانشگاه علامه چه جوری هچین تصمیمی بدون صلاحدید وزارت علوم و شخص رییس جمهور گرفته