نخستین جشنواره هنرهای اسلامی طواف تا ولایت با حضور هنرمندان برجسته عرصه هنرهای تجسمی، موسیقی، خطاطی، عکاسی و هنرهای نمایش از 15 آبان فعالیت خود را آغاز می‌کند.

سمیه علیپور: نشست رسانه‌ای جشنواره طواف تا ولایت دوشنبه نهم مهرماه با حضور شهرام گیل‌آبادی دبیر جشنواره، رضا مهدوی دبیر بخش موسیقی، جواد صادقی دبیر بخش هنرهای تجسمی، مسعود پاکدل دبیر بخش عکس و رسول صادقی مدیر روابط عمومی جشنواره در تالار وحدت برپا شد و مسئولان بخش‌های مختلف جشنواره جزئیات هر بخش‌ را ارائه کردند.

 
گیل‌آبادی در ابتدای این نشست در مورد برگزاری نخستین دوره این جشنواره گفت: «خوشبختانه فراخوان جشنواره به خوبی انتشار پیدا کرد و در مدت زمانی که برای جمع‌آوری آثار وجود داشت در بخش‌های مختلف شش هزار اثر دریافت کردیم که این اتفاق خوشایندی بود.»
 
او ادامه داد: «این آثار در دو بخش اساتید و رقابتی تقسیم‌بندی شده‌اند که کیفیت آثار در بخش رقابتی نیز بسیار قابل توجه بود، به گونه‌ای که گاه داوران در ارزیابی و انتخاب برترین‌ها نیاز به بحث و گفت‌وگوهای طولانی داشتند.»
 
دبیر جشنواره در مورد داوران بخش‌های مختلف گفت: «در بخش نقاشی به دبیری احمد خلیلی‌فرد، دکتر عبدالحسین حسینی‌راد، مرتضی اسدی و احمد کفشچیان مقدم داوری را برعهده دارند. دبیری بخش نگارگری برعهده جلیل جوکار است و دکتر رجبی، دکتر عصمتی و دکتر قاضی‌زاده داوران آن هستند. در بخش پوستر علی وزیریان دبیر است و صداقت جباری، مسعود نجابتی و کوروش پارسانژاد داوری را عهده‌دارند.»
 
او در مورد دیگر داوران گفت: «جعفر نجیبی دبیر بخش سفال و سرامیک و دکتر خطایی، آرمین و دکتر هوشیاری داوران، در بخش خوشنویسی جواد صادقی دبیر و غلامحسین امیرخانی، یدالله کابلی و نصرالله افجه‌ای داوران هستند. مسعود پاکدل دبیر بخش عکاسی و مسعود زنده‌روح کرمانی، افشین شاهرودی و کیارنگ اعلایی داوران آن هستند و در بخشی هنرهای نمایشی به دبیری رحمت امینی، سعید کشن‌فلاح، تاجبخش فنائیان، محمود عزیزی و فرهاد ناظرزاده کرمانی داوری را برعهده دارند.»
 
گیل‌آبادی داوران دو بخش دیگر را چنین معرفی کرد: «رضا مهدوی دبیر بخش موسیقی و مجید کیانی، شاهین فرهت، داریوش طلایی، رضا مهدوی و حسن ریاحی داوران و همچنین علی‌اصغر فهیمی‌فر دبیر بخش همایش‌ها و دکتر احمد ضابطی جهرمی، دکتر آژند، دکتر سیدحسن حسینی، دکتر عبدالحسین خسروپناه و عبدالحمید نقره‌کار هیئت علمی این بخش هستند.»
 
او با اشاره به بخش بین‌الملل جشنواره گفت: «در بخش بین‌المللی جشنواره 150 اثر از هنرمندان شاخص رشته‌‌های مختلف هنری ارسال شده است. استاد پیتر گاد آثاری در بخش عکس و گرافیک، عبدل عبدالله از کشور آمریکا در بخش دیجیتال آرت، احمد مصطفی در بخش گرافیک از انگلیس و حاجی نورالدین در بخش خوشنوسی و نقاشی خط از کشور چین از جمله هنرمندان خارجی حاضر در این جشنواره هستند.»
 
لبنا آقا در بخش نقاشی خط از آمریکا، ثریا سید در بخش خوشنوسی از انگلستان، ماریانا پیارونی از ایتالیا، صالح الدین شیرازی ثلث‌نویس، دولیتگ فرانسوی به همراه چهار تئوری‌پرداز هنرهای اسلامی دیگر مهمانان خارجی جشنواره هستند.
 
دبیر جشنواره با اشاره به بخش تجلیل‌ها گفت: «در بخش تجلیل از 24 استاد صاحبنام در هر یک از رشته‌های مورد نظر جشنواره تقدیر خواهیم کرد. تصمیم‌گیری در مورد این تقدیرها امروز انجام خواهد شد.
 
او زمان شروع به کار جشنواره را 15 آبان‌ماه در سالن ایران زمین اعلام کرد و همچنین تاکید کرد جشنواره 24 آبان‌ماه با برگزاری مراسم اختتامیه به پایان می‌رسد.
 
رضا مهدوی دبیر بخش موسیقی در مورد بخش موسیقی جشنواره گفت: «30 اثر در بخش‌های مختلف قسمت موسیقی جشنواره انتخاب شده که از موسیقی کلاسیک تا موسیقی نواحی در آن موجود است. هنرمندان شاخص در این بخش آثار خود را ارائه کرده‌اند. هشت گروه تک‌نوازی، یک گروه تواشیح، هشت گروه محلی از هشت استان و سه گروه پاپ برنامه اجرا خواهند کرد.»
 
او همچنین اظهار امیدواری کرد علاوه بر قدردانی از ساخت سمفونی غدیر از سوی شاهین فرهت، فرهاد فخرالدینی نیز برای ساخت موسیقی مجموعه «امام علی (ع)» در جریان جشنواره تقدیر شود.
 
در بخش هنرهای نمایشی جشنواره نیز از میان 120 متن دریافتی، 50 متن انتخاب شده است که از این تعداد 21 اثر به حشنواره راه‌یافته و در بخش نمایشنامه‌خوانی و نمایش خیابانی اجرا می‌شود.
 
مسعود پاکدل دبیر بخش عکس در مورد بخش عکس جشنواره گفت: «600 قطعه عکس به دببرخانه جشنواره ارسال شده است که از این تعداد حدود 400 قطعه عکس از 63 هنرمند عکاس مورد داوری قرار گرفته است و قرار است سه اثر برگزیده شود و از سه اثر دیگر تقدیر خواهد شد. بخش عکاسی جشنواره هنرهای اسلامی طواف تا ولایت از تاریخ 15 آبان ماه در موزه صبا فرهنگستان هنر کار خود را آغاز خواهد کرد و آقای گیل‌آبادی در تلاش هستند فرصتی برای نمایش آثار در مجموعه برج آزادی نیز به وجود آورند.»
 
جواد صادقی دبیر بخش خوشنویسی نیز در مورد بخش خوشنوسی گفت : «در این بخش 480 اثر رسید که 250 اثر را انتخاب کردیم که در این میان 47 اثر خوشنویسی به آثار اساتیدی چون غلامحسین امیرخانی، یدالله کابلی، عبدل صمد صمدی، جواد بختیاری، و کیخسرو خروش اختصاص دارد در بخش نقاشی خط این جشنواره نصرالله افجه‌ای و صداقت جباری تقدیر خواهد شد.»
 
نشست خبری جشنواره هنرهای اسلامی طواف تا ولایت با رونمایی گیل‌آبادی از پوستر جشنواره پایان یافت. 

 

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 181262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =