کیفیت آموزش در دانشگاه های ایران، یکی از بزرگترین موانع جذب دانشجوی خارجی است با این حال مسوولان از جذب دانشجویان خارجی خبر می‌دهند.

 اعمال سیاست‌هایی از سوی وزارت علوم برای جذب دانشجویان خارجی در حالی است که عمده دانشجویانی که برای ادامه تحصیل وارد کشور می‌شوند از کشور‌هایی نظیر عراق و افغانستان هستند که معمولا دانشگاه‌های باکیفیتی در کشور‌های خود ندارند. به طوری‌که تحصیل در دانشگاه های ایران با استقبال جوانان این کشور همراه شده است. این استقبال به دلیل وجود تنها 15 دانشگاه، غیرفعال بودن بسیاری از رشته‌های تحصیلی و همسایگی ایران با افغانستان است.

اما امسال وزارت علوم با ارسال بخشنامه ای به تمام دانشگاه‌های ایران دستور داده که از پذیرش دانشجوی غیرایرانی که معدل کتبی زیر 14 داشته باشند "اکیدا" خودداری کنند. این در حالی است که چندی پیش دکتر‌ مجتبی بذرافشان مدیرکل دانشجویان داخل وزارت علوم سیاست‌های وزارت علوم در رابطه با جذب دانشجویان خارجی  اعلام کرد که در جهت رفاه حال دانشجویان متقاضی و با توجه به «مصوبه شورای بورس دانشجویان غیرایرانی، به کشورهایی که بیشترین دانشجویان متقاضی را برای تحصیل در ایران دارند هیاتی اعزام می‌شود تا با برگزاری آزمون در این کشورها، بهترین دانشجویان برای تحصیل در ایران انتخاب شوند.»

همچنین سازمان سنجش و آموزش کشور در بخش شرایط ثبت‌نام اتباع خارجی در دفترچه ثبت‌نام کنکور سال 1390 آورده بود که باید اتباع افغانی معدل کتبی دیپلم بالای 14 داشته باشند، اما در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید این شرط را تغییر داد و معیار ثبت‌نام قبولی‌های کنکوری (اتباع افغانستان) را معدل کل دیپلم تعیین و به دانشگاه‌ها ابلاغ کرد.

دانشگاه‌ها نیز با استناد به آخرین دستور‌العمل ابلاغی سازمان سنجش مبنی بر پذیرش واجدین شرایط با معدل کل دیپلم بالای 14 از اتباع افغانستان ثبت‌نام به عمل آوردند، اما در مراحل تکمیل ثبت‌نام در دانشگاه، وزارت علوم از پذیرش این دانشجویان جدیدالورود ممانعت کرد. در پاسخ به اعتراض تعدادی از دانشجویان افغانی ساکن ایران گفته شده که در دستورالعمل سازمان سنجش اشتباه چاپی اتفاق افتاده و معیار ثبت‌نام دانشجو معدل کل دیپلم نیست، بلکه دانشجویان باید معدل کتبی دیپلم بالای 14 داشته باشند.

داشتن شرط معدل کتبی دیپلم برای بسیاری از دانش آموزان دشوار است. چون اگر معدل کل دیپلم یک دانش آموز افغان، به 17 برسد، معدل کتبی او احتمال دارد زیر 14 باشد. گفته شده سفارت افغانستان در تهران برای رسیدگی به مشکل این دانشجویان با وزارت علوم رایزنی‌هایی انجام داده، اما وزارت علوم با پافشاری بر عدم پذیرش آنها، اخیراً با ارسال بخشنامه به تمام دانشگاه‌های ایران دستور داده که از پذیرش دانشجوی غیرایرانی که معدل کتبی زیر 14 داشته باشند "اکیدا" خودداری کنند.
47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 181445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    12 19
    جذب دانشجو از خارج به به کی تا حالا افغانستان شده خارج ما که داریم میریم مالزی بعد از اتمام درس هم احتمالا برم کانادا یا استرالیا تا کسی بهم اهمیت بده
  • بدون نام SE ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۰
    3 22
    behtar jaha bayad mal bachhaye irani bache na khareji
  • بی نام A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۵
    7 12
    من مادرم ايراني هست وبدرم عراقي من ميخواهم در ايران تحصيل كنم ومعدلم زير 14 هست ايا مي توانم ثبت نام كنم در دانشگاهاي ايران
  • محمد مهدی A1 ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۰
    12 0
    به نام خدا چرا با یکدیگر چنین رفتارهایی می کنیم، عاقبت خوبی نخواهد داشت.