روزنامه کیهان نوشت:

 یک موسسه مطالعات استراتژیک در آمریکا اعلام کرد کاخ سفید به روال 30 سال گذشته، همچنان درگیر واقعیت های ناشی از نفوذ فزاینده و رو به رشد جمهوری اسلامی ایران در منطقه خاورمیانه است.
مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در گزارشی که تحت عنوان «رقابت آمریکا و ایران به جنگ سرد نیابتی در شرق مدیترانه» منتشر کرده، تاکید می کند: رقابت آمریکا و ایران به یک بازی شطرنج 3 بعدی تبدیل شده و به مدت 3 دهه در جریان بوده است. بعید است این رقابت با مذاکره و درک متقابل به پایان برسد یا نسخه دموکراسی ایرانی در آینده ای نزدیک تغییر کند.
موسسه یاد شده می افزاید: تلاشهای ایران برای گسترش نفوذ خود در شرق مدیترانه مصر و اردن یکی از جنبه های کلیدی رقابت راهبردی این کشور با آمریکا است. نزدیک به 30 سال پس از اشغال لبنان توسط اسرائیل در سال 1982 و پنج سال پس از جنگ اسرائیل و حزب الله در سال 2006، آمریکا و متحدانش همچنان درگیر واقعیت های ناشی از نفوذ رو به رشد ایران در منطقه و جنگ نیابتی و نامتقارن آن هستند. جمهوری اسلامی روابط نیرومندی با سوریه و بازیگران غیردولتی در منطقه شامل گروه شیعه لبنانی حزب الله و جنبش اسلامی فلسطینی حماس ایجاد کرده است روابطی که رهبران ایران و سوریه نام محور مقاومت بر آن نهاده اند.
در ادامه گزارش این مرکز مطالعات استراتژیک آمریکایی آمده است: ایران همچنان از منازعه مردم منطقه با اسرائیل منتفع می شود! و به عنوان مانعی در برابر سازش تبدیل شده است. در مقابل آمریکا با اسرائیل همکاری راهبردی دارد.
موسسه مذکور اضافه می کند: سوریه به مدت چندین دهه به چالشی برای سیاستمداران آمریکایی تبدیل شده و یکی از حوزه ها تقابل آمریکا و ایران به شمار می رود. همین طور لبنان که اوضاع نسبتاً آرامی دارد. سیاست آمریکا در قبال این کشورها و به ویژه مصر و اردن متأثر از عوامل مختلفی است و یکی از ابعاد آن، میزان تأثیرپذیری متحدان کلیدی آمریکا از نفوذ ایران است.
 
   /212217
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 181570

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۱
    1 1
    درود بر ایران وایرانی که مشتی شده بر دهان دشمنان اسلام....
  • بدون نام MY ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۱
    1 0
    ای کاش نام کشورهای مورد نظر را هم نوشته بودید