گزارشها نشان می دهد کمپ های ترک اعتیاد غیرمجاز، برای کسب درآمد بیشتر،دست به هر اقدامی می زنند .

امید سلیمی بنی:  گزارشها ی منتشر شده از کمپهای ترک اعتیاد، هر روز اسف ناک تر می شود. انگار کسانی که این کمپها را دایر کرده اند، معتادان را نمی خواهند درمان کنند، بلکه قصد وغرضشان، تنها دوشیدن معتادان و خانواده های آنهاست.
در یک کمپ ترک اعتیاد، هزینه های یک دوره درمانی، دو برابر از معتادان گرفته می شود و دلیل آن را "حضور جنس مخالف در کمپ" گفته اند. یک بیمار معتاد 53 ساله در گفتگو با فارس درباره خدمات ویژه یک کمپ ترک اعتیاد در استان تهران با تاکید بر حضور زنان خیابانی در این کمپ می گوید: "عموماً هزینه‌ای که بابت درمان معتادان جهت یک دوره درمانی دریافت می‌شود حدود 180 هزار تا 200 هزار تومان است و این در حالی است که برخی از کمپ‌ها این مبلغ را تا 400 هزار تومان افزایش داده و زمانی که در این خصوص اعتراضی می شود مسئول کمپ ادعا دارد که هزینه اضافی بابت حضور جنس مخالف در کمپ است."
استفاده از جنس مخالف در کمپ های ترک اعتیاد، در حالی مطرح شده که برخی مسئولان این کمپها، فراهم سازی بستر این گونه ارتباطات را تایید می کنند. مسئول یکی از کمپ‌های غیر مجاز در کشور با اشاره به اینکه اکثر معتادان متأهل هستند و به گونه‌ای باید در مراکز درمانی حمایت شوند، اینطور از عملکرد کمپها دفاع می کند: "اگر این کار را انجام ندهیم، معتاد برای درمان در کمپ نمی‌ماند."
این فرد به نیاز روانی معتادان به این ارتباطات نیز جلوه علمی می دهد: "در کنار درمان فرد معتاد در کمپ‌ها باید به مسائل دیگر نیز توجه شود چرا که اگر به این موارد توجه نشود فرد حاضر به ادامه درمان نیست."
 

90 درصد کمپها، غیر مجازند
رفتارهای خشونت بار مسئولان کمپهای ترک اعتیاد، بارها مورد انتقاد مردم، بیماران، خانواده های آنان، مسئولان بهزیستی و پلیس قرار گرفته است.
توهین، ضرب و شتم، استخر آب سرد، به زنجیر بستن بیمار، کتک درمانی و سگ درمانی از روش های غیرعلمی درمان اعتیاد در کمپ های ترک است، ولی هیچ مقام علمی، تاکنون این روشها را تایید نکرده است.
در این میان، مسئولان حوزه اعتیاد، مانند روسای سازمانهای حمایتی مثل بهزیستی تاکید کرده اند روشهای ترک اعتیاد در مراکز بدون مجوز بهزیستی، غیراستاندارد است. مسئولان انتظامی نیز تاکید می کنند تنها 10 درصد مراکز ترک اعتیاد در تهران دارای مجوز بوده و به عبارتی دیگر نزدیک 90 درصد این مراکز به صورتی غیر قانونی تشکیل شده و دارای مجوز نیستند .
در همین مراکز ترک اعتیاد غیر مجاز است که بسیاری از روشهای غیر علمی و اشتباه، برای ترک بیماران معتاد، رقم می خورد. رئیس جمعیت "تولد دوباره" که یک نهاد مردمی برای ترک اعتیاد است وجود زنان خیابانی را در برخی از کمپها تایید می کند.
به گفته عباس دیلمی زاده "این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است و امکان دارد در برخی از کمپ‌های غیر مجاز اقدام به چنین کاری کنند."
مدیر جمعیت تولد معتقد است: "در مراکز غیر مجاز این مسائل رعایت نمی‌شود و به همین دلیل منجر به وجود آوردن مشکلاتی برای معتادن بهبود یافته می‌شود. چنانچه کمپ‌های مجاز و یا غیر مجاز در کشور وجود داشته و برنامه‌هایی را برخلاف قوانین و مقررات کمپ‌ها انجام دهند به شدت با آنها برخورد می‌شود."
 

ایدز بهتر است یا اعتیاد؟
اکنون این سئوال در افکار شکل می گیرد: "حضور زنان در کمپ های ترک اعتیاد، شیوع ایدز از طریق روابط جنسی را چقدر افزایش می دهد؟"
این پرسش از آنجا ناشی می شود که هر زن خیابانی مبتلا به HIV، قادر است بسیاری از شرکای جنسی خود را به این ویروس آلوده کند، یعنی موضوعی که بارها از سوی مقامات وزارت بهداشت، مورد تاکید قرار گرفته: "موج سوم شیوع ایدز با ارتباطات جنسی غیر اخلاقی"
در این میان، معتادانی که رها شده از خانواده، با انواع نیازهای عاطفی، جسمی و روانی در یک کمپ اسیر دست "ترک دهندگان" می شوند، آیا با سوقات ایدز، به میان خانواده های خود بازنخواهند گشت؟
اسماعیل 43 ساله که در جنوب تهران زندگی می‌کند، معتقد است: "متأسفانه اقداماتی که در کمپ‌ها روی می‌دهد باعث شده فکری برای ترک مواد مخدر نداشته باشم چرا که اعتقاد دارم اعتیاد بهتر از مبتلا شدن به "ایدز" است."
به نظر می رسد در خلاء بی نظارتی به کمپهای مجاز و غیر مجاز، به زودی "ایدز" نیز به سبد بیماری معتادان اضافه می شود که اگر چنین شود سال‌های آتی زندگی برای خانواده معتاد نیز سخت خواهد شد، کلاف اعتیاد، هر روز پیچیده تر می شود.
45/233
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 181661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر GB ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۳
    10 1
    ایا به قرصهای ترک اعتیادی که در عطاری ها فروخته می شود نظارتی میشود چون احساس میشود که ترفنده تازه ای از سوی مافیها مواد مخدر در جامعه شیوع پیدا کرده است و باید هر چه زود تر به این معزل رسیدگی شود چون اگر زود تر رسیدگی نشود عواقب بعدی خواهد داشت ودیگر دیر شده است.
  • کامبیزاصغری A1 ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۲۵
    9 5
    کمپهای ترک اعتیاد مکانی شده برای تسویه حسابهای شخصی. به فولی سنت هر کس را که جلو تر بدهی بیچاره اون فرد فلک زده که میبایست به این توفیق اجباری عادت کند ودراین مدت حبس اعتراض مساوی است با ضرب وشتم به نظر شما چقدر انسان تحمل کتک خوردن را دارد؟ پس چاره ای جز تحمل این استعماربرای در امد زاییه جیب پالان مانند کمپدار نیست.تجربه شخصی من در کمپی بنام انیس رهایی در شهرک طاوسیه از جمله این بی عدالتی هاست وجالب اینکه در یکی از اعتراضاتم که منجر به کتک مفصلی شد به خاطر اینکه گفته بودم از شما شکایت میکنم نتیجه اش این بود که گفتن برو به هر...... شکایت کن. ا عجز وناتوانی در هنگام ضرب وشتم و عدالت و احقاق حق را هر کس که میخواد از نزدیک ل مس و احساس کنه مرد میدان باشه بگه بسم ...
  • عبدالوهاب دامنی فر A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
    1 0
    من یک معتادم تریاک میخورم بیست روزه چکارکنم