به فاصله یک روز از اعمال نرخ جدید بانک مرکزی قیمت هر دلار 20 تومان گران شد. دلار طی 11 روز معادل 76 تومان گران شد.

علی پاکزاد: آزاد سازی نرخ ارز به عنوان یکی از راهکارهای تکمیلی طرح تعدیل و بر اساس نسخه بانک جهانی و در تکمیل هدفمندی یارانه ها به اچرا گذاشته شده است ولی بانک مرکزی این مسئله را اعتراف نمی کند.
کاهش عرضه و فروش ارز بیش از تقاضای واقعی بازار در عمل بهانه ای است برای اجرای برنامه ای که از پیش تعیین شده که دولت در ادامه هدفمندسازی و در واقع فاز دوم این برنامه به اجرا گذاشته است.
اظهارات محمود احمدی نژاد در رابطه با سه برابر کردن میزان یارانه ها که به دلیل مخالفت کارشناسان و مجلس به حاشیه رفت نیز زمینه ای بود که دولت برای افزایش نرخ ارز یا به اصطلاح آزاد سازی نرخ دلار بر اساس نسخه بانک جهانی پیش بینی شده بود و براساس برنامه تدوین شده در دولت قرار بر این بود که مانند فاز اول ابتدا دولت میزان یارانه ها را افزایش دهد، در فاز بعدی همزمان با افزایش قیمت حاملهای انرژی به اصطلاح به آزاد سازی بپردازد.
اما با توجه به آنکه در گام اول مجلس این فرایند را غیر منطقی اعلام کرد وبه تبع در صورت رسمی اعلام سیاست افزایش نرخ ارز دولت بازهم با همین عکس العمل مواجه می شد، به نظر می رسد دولت نیز مانند فرایندی که در قبال آغاز هدفمندسازی به کار گرفت، قصد دارد به بهانه کمبود منابع ارزی ناشی از تشدید تحریم ها افزایش قیمت ارز را عملی کند و مجلس را در مقابل عمل انجام شده قرار دهد به گونه ای که با افزایش نرخ ارز مجلس را مجبور به پذیرش اجرای فاز دوم هدفمندی کند، آنهم به روشی که دولت مدنظر دارد.
اعمال نرخ ارز فرعی که روز گذشته از سوی بانک مرکزی اعلام شده دقیقا به فاصله یک ماه از کاهش مصنوعی عرضه ارز اتفاق می افتد، کاهشی که به دنبال آن شاهد ایجاد بازار دو نرخی و افزایش فاصله بین نرخ رسمی و مبادلاتی ارز در بازار بودیم.
اعمال به یک باره نرخ فرعی در بازار که به بهانه از بین بردن رانت ارز رسمی انجام گرفت، در فاصله 24 ساعت نرخ فروش را در مبادی رسمی بانکها و صرافی ها حدود 200 تومان افزایش داد و از حدود 1080 تومان به 1280 تومان رساند.

 


عکس العمل طبیعی بازار مبادلاتی به فاصله یک روز از این افزایش به رشد 20 تومان نرخ ارز در بازار آزاد منجر شد و می بینیم که قیمت هر دلار به حدود 1340 تومان رسیده است.
البته بانک مرکزی با بهانه قراردادن همین نرخ بازار آزاد، قیمت فروش ارز مسافری را به 1314 تومان رسانده است، پیش از این به نظر می رسید که دولت قصد دارد قیمت دلار را درسال جدید در حدود 1250 تومان برساند ولی با توجه به تحولات اخیر احتمال دارد قیمت هدف برای سال جاری دیگر 1250 تومان نباشد.
هرچند برای قضاوت در این مورد زود است و اگر نرخ ارز در بازار آزاد تا پایان سال به طور متوسط حدود 1350 باشد در نهایت متوسط قیمت هر دلار در طول سال جاری معادل 1250 تومان خواهد بود ولی باید دید که بانک مرکزی در عکس العمل به خط قیمتی 1350 تومان چه واکنشی از خود نشان خواهد داد.
/31222

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 181723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۱
    71 3
    افرین. بدبخت مردم تومان دار. بزودی دلار رسمی می شود ۱۳۰۰ و ازاد ۱۵۵۰ تومان... و اینکار (روند شدید رو بالا) تا سه سال دیگر هم ادامه خواهد یافت. عزیزان گوش دهید.
  • بدون نام IR ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۱
    24 3
    اگر پیشبینی بالا درست باشد بایست منتظر تورم 50تا 70 در صدی باشیم
  • ghafari3 IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۱
    5 1
    اچرا بانک جهانی و در تکمیل هدفمندی یارانه ها به اچرا گذاشته شده است
  • Hesam AE ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۱
    36 2
    مطمئنم اینها همه سیاست خود بانک مرکزی هست دولت میخواهدارز گران بفروشد،نقدینگی که در دست مردم است را به سمت این بازار سوق دهدو تمامی حرفهایی که رییس بانک مرکزی در خصوص سرمایگذاری پساندازهای مردم در بازار ارز و یا تزریق نکردن پول به بازار نه از سر بیحواسی یابیتجربگیست،اینها همه بعد از صحبتهای آقای رئیس جمهور در خصوص سرمایه گزاری عده ای برای بیثباتی ارز است دولت دلش برای مردم و تجار نسوخته وگرنه در طی این چند روز هزینه میکرد و نرخ را تثبیت میکردنشاید مثله دولت امارات که سالهاست دلار را ۳.۶۷ نگه داشته،حد اقل با بیگدارگوئی به این صراحت و بدون عذرخواهی و جبران رییس بانک مرکزی کشوری میلیونها دلار به تجارفقط در طی چند روز لطمه بزند و بعد بگویدمن سربازم آقای سربازگرا رو اشتباهی روی نیروهای خودی گرفتی
  • 700 کلمه دردآور IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۱
    48 2
    وقتی دلار و طلا روز به روز گران تر میشود : چرا کسی به این همه گرانی که در مملکت بی داد میکند توجه نمیکند؟ چرا هر روز یک مسئول - وزیر - وعده میدهد اما عملی نمیشود؟ دایم با آمدن قبض برق - گاز - آب در مجتمع ها مردم با هم درگیرند ،این طرح برای فقیر تر شدن مردم بود؟ آیا این طرح برای به ویرانی کشیدن زندگی زوج ها بود؟ چرا کسی جوابگو نیست آقای رئیس جمهور از شما تقاضا دارم به این موارد رسیدگی کنید 333000 حقوق میگیریم اما خرج چند برابر شده و روز به روز هم گرانی بیشتر میشود ،ایران که این همه ثروت دارد چرا بایدمردمش روز به روز فقیرتر شوند؟من یکی که کم بیارم خودم را از بین میبرم اما در میانسالی فکر میکردم که بعد از سالها کار کردن میتوانم نفس راحتی بکشم اما افسوس کسی هم به حرف من وامثالم توجه نمیکند؟
  • عبدالله IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۱
    24 3
    دلار تا 1600 میرسه جدی میگم اینو یاداشت کنید ببینید که من میتونم بیش بینی کنم
  • بدون نام IR ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۲
    31 2
    بنظر من مجبپلس باید خودش را استیضاح کند
  • بدون نام IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۲
    5 32
    والي باور كنيد ارز قيمتش به حدود 600 ميرسه، حواسا جمع باشه كه يه دفعه كسي تو كوزه نره
    • بهرام IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۲
      16 1
      دوست عزیز: با این ترتیب که شما میگویید٬ سکه طرح جديد به ۲۵۶۱۰۰ خواهد رسید (طلای جهانی را ۱۷۳۰ دلار محاسبه کردم). خواهشمندم٬ کمی فکر کنید. متشکر.
  • نیما IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۲
    28 4
    دلار تا آخر امسال تا قیمت 20000ریال هم میرسد
  • بدون نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۲
    32 4
    يك مرتبه راحت دلار را معادل 2000 تومان اعلام كنيد تا همه تكليف خودشان رابدانند .
  • بدون نام IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۲
    37 2
    خدا وکیلی طرفداری نمیکنم از کسی!اما دولت وسیاست های دولت خاتمی بهتر بود یا جناب دکتر احمدی نژاد؟
  • بدون نام GB ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۲
    2 5
    ای بابا ! آب که از سر گذشت دیگه چه یک وجب چه صد وجب.....
  • بدون نام DE ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۲
    22 3
    پیش بسوی دلار 2500 تومانی. و البته تورم زیر ده درصد ( درماه)
  • بدون نام IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۲
    18 3
    منتظر 65ميليون گدا هستند
  • بدون نام IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۵
    1 3
    این چیزا دیگه طبیعیه تعجبی نداره
  • بدون نام IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۹
    3 0
    بد نبود نمودار را کامل رسم می کردید یعنی از زمان حکمرانی آقایان موسوی ، هاشمی و ایضا خاتمی و همچنین ابتدای احمدی نژاد تا به حال تا کسانی که سن کمی دارند در قضاوت بی جهت چاله نیفتند مثلا خوبست بدانید در دو ساله اواخر دوران هاشمی تا اوایل خاتمی دلار از کمتر از 500 تومان تا حدود 1000 تومان بالا کشید یعنی میانگین سالی حدود 75درصدو همه رسانه ها هم به به و چهچه کردند و این نرخ در طول 12 سال گذشته تا کنون فقط 350 تومان رشد کرد یعنی میانگین سالی کمتر از 2 درصد پس منصفانه اینست که بگوییم حداقل در مورد دلار آقایان هاشمی و خاتمی در آن سالها 38 برابر دولت فعلی گران کردند ؟؟؟