مهر نوشت:

یکی از مراجع تقلید با اشاره به تبعات بروز اختلاف در جامعه گفت: کسانی که باعث اختلاف در جامعه هستند از درونشان آتش می‌جوشد.
آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی اظهار داشت: اخلاق غیر از فقه است؛ ادله فقهی با امر و نهی و وجوب و حرمت تأمین می‌شود، ادلّه اخلاقی با این عناوین اعتباری و احکام تبیین نمی‌شود بلکه با آن واقعیت‌های خارجی بیان می‌شود.
وی گفت: آنجا که خدا می‌خواهد مسئله فقهی را مطرح کند می‌فرماید ظلم حرام است، ظلم نکنید با صیغه نهی دارد که ظلم نکنید یا مال مردم را بدون رضایت و اذن آنها نگیرید، اینها امر و نهی‌های فقهی است که کاربرد فنّ شریف فقه است ولی در مسائل اخلاقی آنجا که بخواهد بفرماید ظلم حرام است نمی‌گوید ظلم حرام است و ظلم نکن! می‌فرماید ظالم هیزم جهنّم است، یعنی جهنّم حق است، آتش و هیزم جهنّم حق است ولی هیزم جهنم را از جهنم نمی‌آورند.
مرجع تقلید شیعیان همچنین با اشاره به فرق جوهری فن اخلاق و فقه تصریح کرد: یک فرق عمیق جوهری بین فنّ اخلاق و فنّ فقه هست؛ در فنّ فقه می‌گویند چه در گفتار، چه در نوشتار، چه در رفتار به دیگران نیش نزنیم، آبروی کسی را بی‌جهت نبریم اگر کسی مسلوب‌الحیثیه است دستگاهی هست و حساب و کتابش جدا، اما انسان بی‌خود و بی‌جهت آبروی دیگری را ببرد، این حرام است و این کار فقه است، یعنی فقیه می‌گوید غیبت، تهمت، آبروبردن مؤمن حرام است. اما در فنّ اخلاق نمی‌گویند که این حرام است بلکه می‌گویند تیغی است در جهنّم.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 184221

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =