دلار امروز در بازار آزاد ارز بعد از یک روز کاهش به زیر 1320 تومان دوباره به مرز 1345 تومان رسید.

علی پاکزاد: امروز بازار ارز با افزایش تمام ارز های مهم مواجه شد، در حالی که به نظر می رسید قیمت دلار بعد از التیماتوم وزیر اقتصاد وارد سیر نزولی خود شده است به ناگهان امروز بازار شاهد افزایش 30 تومانی بودو از حدود 1314 تومان به 1345، این افزایش قیمت در مورد ارزهای اصلی دیگر بازار نیز همین اتفاق افتاد هر یورو از 1789 تومان در روز دوشنبه 30 آبان امروز به 1829 تومان افزایش پیدا کرد. هر پوند انگلیس هم با با 10 تومان افزایش از 2140 تومان در روز گذشته امروز به 2150 تومان رسید.
البته نمی توان این تغییرات را بدون در نظر گرفتن تحولات سیاسی مورد بررسی قرار داد و به نظر می رسد که این افزایش قیمت تا حدودی تابعی از اخبار منتظر شده از رسانه های خارجی در رابط با تحولات ارتباطات اقتصادی ایران و کشورهای انگلستان، آمریکا، کانادا و فرانسه باشد.
هرچند این اخبار بازار را به صورت کوتاه مدت ملتهب می کند ولی تجربه نشان داده است تاثیر این نوع اخبار در بازار کوتاه مدت بوده و پایدار نیست ، اما برای ارزیابی روند تغییرات قیمت ارز در روزهای اتی باید دید تحولات اخیر آیا می تواند بر نقل و انتقال ارز به کشور و میزان نقدینگی ارزی که در اختیار بانک مرکزی قرار دارد تاثیر داشته باشد و حتی اگر این تاثیر قابل لمس بود آیا بانک مرکزی می تواند از طرق دیگری دوباره جریان نقل و انتقالات مالی را به روال عادی خود بازگرداند؟
پاسخ به این سئوالات زمان بر است و به هر شکل فعالین بازار تا نتوانند پاسخ این سئوالات را دریافت کنند از مبادلات ارز در بازار خارج می شوند، که البته همین موضوع می تواند تا حدی بر التهاب بازار بیافزاید ولی این التهاب بستر مناسبی برای فعالین غیر حرفه ای بازار ارز نخواهد بود وموج سواری در چنین فضای مبهمی می تواند ریسک فراوانی برای انها به همراه داشته باشد.

 


/22231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 186154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
    19 22
    نگران نباشد دكتر بهمني هنوز سر كار است ، منتظر اقدامات ايشان بمانيد ، سابقه ايشان نشان داده چقدر توانايي دارند
    • بدون نام IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
      6 0
      اره واقعا نشا ن داده است هر چي گفته بر عكس شده
  • ملیحه IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
    8 0
    به نفع اقای بهمنی و دوستان / رانت ارز بیش از پیش / جیب اقایان پرتر و قویتر / مردم بیچاره ضعیفتر و ندارتر
  • متقاضی واقعی IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
    11 66
    قیمت واقعی دلار دیروز و امروز 1088 تومن بود و اصلا هم نوسان و افزایش نداشت. شما چرا غصه یه مشت قاچاقچی رو می خورید که مجبورند بروند از بازار آزاد بخرند. ما که متقاضی واقعی هستیم همان 1088 خریدیم سودش رو هم بردیم. دم آقای بهمنی گرم
    • فرهاد IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
      4 0
      شما متوجه نیستن با گران شدن ارز کل اجناس در کشور بالا می رود آقای بهمنی حتی در مورد واردات خودرو (به صورت قانونی ) بر اساس آمار گمرک ارز دولتی در اختیار بازرگانان واقعی قرار نداده بقه کالاهای اساسی وارداتی پیش کش .
    • پوریا IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
      7 0
      از کی خردیدی بگو منه تاجرم برم بخرم . میگی سودش رو بردیم حتما دستت با دلال ها تو یه کاست .پس باید هم خوشحال باشی و ........
    • بدون نام IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
      5 0
      آقای بهمنی شاید پسر خاله شما باشد ... جناب هر چقدر قیمت دلار آزاد بالا برود گرانی و تورم هم بیشتر خواهد شد ... تولیدی هم در کار نیست که بخواهیم بگیم به نفع تولید کننده است
    • بدون نام IR ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
      7 0
      آقاي محترم كه ديگران را قاچاقچي خطاب كردي . به نظر مياد خودت رانت خوار ودلال هستي كه ميتوني دلار دولتي بگيري وآزاد بفروشي و سود كني وبگي دم آقاي بهمني گرم
    • بدون نام IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
      2 0
      شما که اینقدر جوش قاچاق رو می زنید به گمرک محترمتون بگید گمرکاتتو پائین بیاره . این قاچاق نعمتی است برای این مردم . و الا شما اگر حالا در سال اگر 2 تا شلوار میخری با نبود قاچاق مبایسنی هر 10 سال یک شلوار بخری .
    • بدون نام DE ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۲
      7 1
      اقای متقاضی واقعی شما قوانین رو بخونی میبینی که فقط یه بار تو سال میتونی با این قیمت بخری اونم با 1000 تا شرط و اما و اگر
    • بهرام IR ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۲
      8 0
      دوست گرامی: می دانم که شوخی کردی ولی همچنین که خود شما می دانید٬ اینقدر درد زیاده که مردم خسته و مال باخته حوصله هیچی را ندارند. ولی متوجه منظورتان شدم. موفق باشی.
    • بدون نام MY ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۲
      4 0
      جناب متقاضی واقعی ..میشه لطفآ بفرمایید چگونه ارز دولتی تهیه میکنید ؟ و چه گونه حواله میکنید ؟
  • بدون نام IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
    60 5
    به زودی 1400 و در آینده نزدیک 2 هزار تومان!!
  • امير IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
    6 1
    بايد منتظر بمانيم تا ببينيم واكنش بانك مركزي براي اين افزايش 3 درصدي دلار در يك روز كه بي سابقه ترين افزايش در طول سال جاري در يك روز بوده است بمانيم. بانك مركزي در خصوص افزايش احتمالي قيمت دلار بايستي خيلي محتاطانه عمل نمايد وگرنه شاهد دلار بالاي 1350 توماني طي فردا خواهيم بود. بايد ببينيم حجم معاملات دلار 1340 توماني امروز چقدر بوده است؟ فكر نمي كنم آدم حرفه اي طي امروز دست به خريد يا فروش زده باشد.
  • بدون نام IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
    9 0
    تجربه نشان داده؟ تجربه نشان داده که بانک مرکزی به عمد یا به خاطر سهل انگاری روز به روز پول ملی را بیشتر به کود گیاهی شبیه تر میکند. من نمیدونم وقتی دلار به زور و 5 تومن 5 تومن پایین میاد. شما همه تو بوق میکنید که آی ارزون شد ولی دو روز بعدش دلار 20 تومن 20 تومن یا 50 تومن 50 تومن بالا میره، کک آقایان هم نمیگزه.
  • araz IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
    2 13
    آماده باشید با تحریم بانک مرکزی توسط انگلیس ،آمریکا و کانادا بزودی دلار 1400 تومانی می خریم.. خدا لعنتشان کند که دست از سر مملکتمان بر نم دارن با این تحریماشون.. البته ما که مشکلی نداریم مملکت با امنیت و آرامش و آسایش اداره میشوند همه چی خوبه و مردم راضی
  • بدون نام IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
    10 3
    پس چی شد؟ وزیر گفته بودند قراره پایین بیاد؟ سر مردم کلاه میگذارید؟
  • امير IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۱
    7 1
    چقدر دلمون براي ابراهيم آشتياني و طهماسب مظاهري تنگ شده.
  • Javad GB ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۲
    11 0
    ارزش هر دلار در سکه طلا (تمام جديد) ۱۴۷۶ تومان شد. (تمام قديم) ۱۵۰۶ تومان. بر مبنای طلای مثقالی ۱۶۹۵ دلار و فروش سکه طلا (تمام جديد) ۶۱۶ هزار تومان. فرمول در وب سایتها هست. خود بانک مرکزی دارد دلار در طلا را به مردم ۱۴۲۳ تومان می فروشد. باز هم می گویم سؤال از بانک مرکزی این باید باشد که... شما در محاسبه قیمت سکه طلا٬ دلار را چند محاسبه می کنید. بطور مشخص سه شنبه ۰۱/۰۸/۹۰) . مثل من که شماره دادم از بانک مرکزی شماره بگیرید. برای همین دلیل قاچاق طلا اینقدر سود دارد. دلم بحال مردم عزیزم می سوزد.
  • شکم گرسنه GB ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۲
    11 0
    با این همه گرانی و ارز گران و یول بی ارزش ما٬منکه به نقطه فوق جوش امده ام. واقعا می خواهم٬ مجلس٬ دولت یا هر مسئولی در هر مقامی کاری کند. شکم گرسنه را با قول و شعار سیر نمی توان کرد.