نیمی از نمایندگان مجلس اول روحانی بودند اما با گذشت هشت انتخابات برای تعیین اعضای خانه ملت، اینک قریب به یک هفتم کرسی​ها به روحانیون سپرده شده است.

نسرین وزیری: مجالس اول و دوم با بیشترین تعداد نمایندگان روحانی در حالی در صدر جدول معرفی نمایندگان روحانی در مجالس هشت​گانه شورای اسلامی قرار دارند، که مجلس ششم در پایین​ترین رتبه قرار دارد. سیر نزولی تعداد روحانیون در مجالس، پس از مجلس ششم، رشدی صعودی را در پیش گرفت. البته با شیبی به مراتب ملایم​تر از شیب سیر نزولی این منحنی.
شاید همین روند نزولی در میزان تعداد نمایندگان روحانی در مجالس متوالی سبب شد تا رئیس مجلس هشتم از احتمال تشکیل مجلسی بدون حضور روحانیت سخن بگوید. آنجا که در تعیین ترکیب هیات نظارت بر نمایندگان در میان مذاکرات مجلس، هنگامی که مطرح شد چهار نماینده روحانی در این ترکیب باشند، او گفت: « شاید روزی در مجلس تعداد روحانیون اینقدر نبود» البته علی لاریجانی بلافاصله ادامه داد: ان​شالله که هرگز اینگونه نشود. در مجلس همه باید روحانی باشند ولو اگر در این لباس نباشند، باید چنین خلق و خویی داشته باشند. با این حال علی مطهری در پاسخ به وی اظهار داشت: «اگر زمانی چهار تا روحانی در مجلس نداشته باشیم که انقلاب از میان رفته! این یک احتمال یک در ده هزار است».
 شاید از همین رو بود که آیت‌الله محمدرضا مهدوی‌کنی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز که این روزها محور وحدت میان اصولگرایان در جبهه متحد است، با اشاره به حضور روحانیت در مجلس، از تمامی روحانیان دارای صلاحیت خواست برای حضور در مجلس اقدام کنند و گفت: اگر هر دوره روحانیون مجلس نسبت به روحانیون قبلی کمتر شود، مجلس انقلابی و اسلامی نخواهد شد لذا حضور روحانیون در مجلس لازم است.
این سخنان وی در نخستین گردهم​آیی بزرگ جبهه متحد در مدرسه عالی شهید مطهری مطرح شد. همایشی که طی آن از تمامی اصولگرایان خواسته شد تا افراد ذی​صلاح را به کمیته وحدت اصولگرایان(8+7 ) معرفی کنند.
اگرچه حدود سه ماه تا انتخابات مجلس نهم زمان باقی​است اما نخستین تلاش ها برای تعیین شاخص​ها و نامزدهای منطبق با آن جهت معرفی در لیست​های انتخاباتی آغاز شده است. باید منتظر ماند و دید که لیست 30 نفره جبهه متحد اصولگرایان در انتخابات مجلس هشتم که تنها پنج روحانی (مرتضی آقاتهرانی، سیدرضا اکرمی،غلامرضا مصباحی،روح الله حسینیان و حمید رسایی) را در خود جای داده بود، این بار بنا بر توصیه آیت​الله مهدوی​کنی چند روحانی را در فهرست پایتخت و سراسر کشور خواهد گنجاند؟
آنچه در پی می آید جدول مقایسه​ای تعداد نمایندگان روحانی در 8 مجلس شورای اسلامی است:
جدول معرفی نمایندگان روحانی تهران
اسامی مجالس
تعداد کل نمایندگان
تعداد کل نمایندگان روحانی
تعداد نمایندگان روحانی تهران
اسامی نمایندگان روحانی تهران
اول
327
164
13
آیت الله سیدعلی خامنه​ای – – اکبر هاشمی​رفسنجانی – محمدجواد حجتی​کرمانی – هادی غفاری –علی گلزاده غفوری – محمد موسوی​خوئینی​ها – علی​اکبر ناطق نوری محسن مجتهد شبستری – عبدالمجید معادیخواه – مهدی شاه​آبادی – احمد مولایی- محمود دعایی
دوم
277
153
11
اکبر هاشمی​رفسنجانی – مهدی کروبی- محمدمهدی ربانی املشی- محمدعلی موحدی کرمانی- هادی غفاری- محمود دعایی- محسن مجتهدشبستری- محمد یزدی- حسن روحانی- محمدباقر محی​الدین انواری – علی​اکبر ناطق نوری
سوم
278
85
12
اکبر هاشمی​رفسنجانی - هادی غفاری- محمود دعایی – محمدعلی صدوقی- عباسعلی عمیدزنجانی – عبدالواحد موسوی لاری- عیسی ولائی – علی​اکبر ناطق نوری- محمدعلی موحدی کرمانی – علی​اکبر محتشمی​پور- حسن روحانی- – مهدی کروبی-
چهارم
274
67
12
علی​اکبر موسوی​حسینی – علی​اکبر ابوترابی​فرد - علی​اکبر ناطق نوری- محمود دعایی- محمدعلی موحدی کرمانی- حسن روحانی - محسن مجتهد شبستری – عباسعلی عمیدزنجانی – قربانعلی دری نجف​آبادی – سیدعلی غیوری نجف​آبادی – سیدرضا تقوی – علی موحدی ساوجی
پنجم
274
53
13
علی​اکبر ناطق نوری- عبدالله نوری - علی​اکبر ابوترابی​فرد – علی​اکبر موسوی​حسینی - محسن مجتهد شبستری – محمدعلی موحدی کرمانی- قربانعلی دری نجف​آبادی – حسن روحانی – محمود دعایی- سیدرضا اکرمی – مجید انصاری – سیدرضا تقوی – علی موحدی ساوجی
ششم
298
35
5
هادی خامنه​ای – مجید انصاری - مهدی کروبی – سیدمحمود دعایی – سیدعلی​اکبر محتشمی​پور
هفتم
289
43
4
محمدمهدی طباطبایی – احمد احمدی – عباسعلی اختری – غلامرضا مصباحی​مقدم
هشتم
291
44
5
مرتضی آقاتهرانی – سیدرضا اکرمی – غلامرضا مصباحی – روح الله حسینیان – حمید رسایی
نهم
؟؟
؟؟
؟؟
؟؟
 * توضیح جدول: در مجالس اول تا ششم،تعداد کل نمایندگان باید 270 نفر باشد اما به دلیل شهادت برخی از آنها -در مجالس اول و دوم- یا ورودشان به دولت و یا درگذشت برخی دیگر، نمایندگان دیگری در انتخابات میان دوره ای وارد مجلس شده اند و به این ترتیب تعداد کل نمایندگان در این ادوار بیش از 270 نفر شده است. از مجلس ششم تا هشتم نیز اگرچه باید تعداد کل نمایندگان 290 باشد اما به همین دلیل تعداد متغیر بوده است. از آنجا که مشخص نیست که تعداد کل نمایندگان در مجلس نهم بر اساس لایحه دولت به 310 نفر افزایش یابد یا نه، این عدد در ردیف مجلس نهم با علامت سوال درج شده است.
 
گفتنی است پرسابقه​ترین نماینده روحانی تهرانی، سیدمحمود دعایی مدیر مسئول کنونی روزنامه اطلاعات است، است که در شش دوره نماینده پایتخت بوده. پس از او به ترتیب، "علی​اکبر ناطق نوری در پنج دوره، حسن روحانی، محسن مجتهد شبستری و محمدعلی موحدی کرمانی" در چهار دوره و "هادی غفاری، مهدی کروبی و علی​اکبر هاشمی رفسنجانی" در سه دوره نماینده تهران بوده​اند.
 
نمودار زیر، تعداد نمایندگان هر دورره در هشت مجلس را با تعداد نمایندگان روحانی همان دوره و نمایندگان روحانی تهران نشان می دهد:

 

 

این نمودار تعداد کل نمایندگان هر دوره با تعداد نمایندگان روحانی همان دوره مقایسه می کند:

منحنی زیر نیز تعداد نمایندگان روحانی هر دوره را با تعداد نمایندگان روحانی تهران نشان می دهد:

/2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 186549

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا GB ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    34 1
    lمرسی خبرآنلاین برای این گزارش جالب ! مقایسه ی روحانیون مجالس مختلف هم خالی از لطف نیست. روحانیون مجلس ششم کسانی چون عبدالله نوری و مهدی کروبی بوده اند و روحانیون مجلس آخر کسانی چون رسایی و روح الله حسینیان !!! بدون شرح !
  • بدون نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    17 2
    آفرین.....این یعنی...........
  • تبريزي IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    1 6
    مجلس ششم را غلط نوشتي لااقل يك شو من ميدونم : سيدمهدوي نماينده تبريز
  • علیرضا GB ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    32 1
    چرا نظرات رو فله ای حذف می کنین ؟ اصلا معیار و منطقی برای تایید نظرات دارین یا مسئول اینکار طبق سلیقه و ذوق خودش نظرات رو تایید یا رد می کنه ؟ من فقط مقایسه ای کردم بین روحانیون مجلس ششم و هشتم ! کروبی و عبدالله نوری با روح الله حسینیان و حمید رسایی ! همین ! از این هم می ترسین !؟
    • جواد IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
      15 1
      راست میگوئی اصلا"اینها قابل مقایسه نیستند با انها
  • اوا IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    17 1
    کاش تعداد نمایندگان کاندید در هر دوره را هم ذکر می کردید تا نسبت تعداد به قبولی و کسب ارا هم مشخص می شد
  • بدون نام IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    1 4
    اطلاعاتتون اشتباه است در دور هشتم حسن ملك محمدي نماينده مردم دامغان روحاني اشت
  • بانام! IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    23 1
    بدون نیاز شرح!
  • نسرين وزيري IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    6 4
    با تشکر از کاربران خبرآنلاين، لازم به ذکر است که منبع استخراج اطلاعات اين گزارش کتاب معرفي نمايندگان ادوار مختلف مجلس، چاپ روابط عمومي خانه ملت است. اين کتاب نام شهيد باهنر را به عنوان نماينده کرمان درج کرده و به همين دليل در جدول اين گزارش اسم آن شهيد بزرگوار در شمار نمايندگان روحاني تهران درج نشده است. لازم به ذکر است که ذکر اسامي تمامي نمايندگان روحاني ادوار گذشته در قالب يک جدول امکان پذير نبود. مثلا نميشد اسامي164 نماينده روحاني مجلس اول را در چنين جدولي گنجاند. از اين رو تنها اسامي نمايندگان روحاني تهران منتشر شده است.
  • بدون نام IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    2 3
    اسم نماینده کاشمر نیست فامیلش عرب بوده دور دوم یا سوم بوده
  • بدون نام IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    3 7
    شیخ قدرت علیخانی هم سه دوره ششم هفتم و هشم نماینده قزوین روحانی است که در آمار دقیق شما نیامده!!!
    • بدون نام IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
      10 1
      دقت كن! در اين آمار فقط اسامي نمايندگان روحاني تهران ذكر شده نه شهرستانها.
  • علی IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    18 1
    فکر می کنید چرا روحانیونی که رای اورده اند و نماینده مجلس بودند سیر کاملا نزولی داشته اند و از 164 تا با 44 تا رسیده تفاوت خیلی معناداره
  • حسین IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    1 21
    باید کاری بشه که روحانیون بیشتری در مجلس باشند*چون هر چی باشه معدل روحانیت در عمل به اسلام و کارکرد از بقیه اقشار جامعه بالاتره.
  • بدون نام IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۵
    1 11
    سلام در آمار مربوط به روحانبون باسابقه در مجلس شورای اسلامی نام مرحوم سید مطهر کاظمی نماینده 4 دوره مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی از قلم افتاده است .
  • غضنفر IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
    2 0
    کاش خود روحانیون هم این آمار را ببینند