الگوهای پرخطر مصرف تزریقی در افراد آلوده به HIV به سرعت این بیماری را در میان معتادان تزریقی سرایت می‌دهد و از طرف دیگر شیوع بالای رفتارهای پرخطر جنسی در این افراد، زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌ ایدز از این طریق است.

به مناسبت روز جهانی ایدز،همایشی برگزار شد که در این جلسه مدیرکل درمان و حمایتهای اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد: شناسایی به موقع و درمان انواع اختلالات رفتاری گروه‌های در معرض خطر به ویژه نوجوانان و جوانان در خانواده، مدرسه و سایر نهادهای اجتماعی با رویکرد پیشگیرانه می‌تواند احتمال بروز رفتارهای بهداشتی پرخطری مانند روابط جنسی نامتعارف و محافظت نشده و سوء مصرف مواد به عنوان عوامل خطر ابتلا به HIV را کاهش دهد.
دکتر صابری ظفرقندی معتقد است که با وجود پیشرفت‌هایی که امروز در کنترل عوامل تهدید کننده سلامت در محیط خاص حاصل شده است، آسیب‌ها و بیمار‌ی‌های ناشی از رفتارهای غیربهداشتی همچنان بخش عمده‌ای از علل مسبب ناتوانی و مرگ انسانها را در جوامع فقیر و غنی به خود اختصاص می‌دهند.
به گزارش خبرآنلاین ، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، درباره شیوه های انتقال این بیماری افزود: الگوهای پرخطر مصرف تزریقی در افراد آلوده به HIV به سرعت این بیماری را در میان معتادان تزریقی سرایت می‌دهد و از طرف دیگر شیوع بالای رفتارهای پرخطر جنسی در این افراد، زمینه‌ساز ابتلا به بیماری‌ ایدز از این طریق است.
وی با اشاره به این که همسران این افراد و تاسف‌بارتر، کودکانشان در اولین دقایق ورود به دنیا قربانیان ناخواسته این بیماری هستند، اضافه کرد: امروزه شیوع مصرف مواد روانگردان یا محرک و ارتکاب انواع رفتارهای خارج از کنترل ازجمله رفتارهای جنسی پرخطر و محافظت نشده تحت تاثیر این مواد، این نگرانی را ایجاد کرده که انتقال غالب بیماری ایدز از راه تزریق به سمت انتقال از طریق جنسی میل کند و البته در هر دو حالت، عامل واسط سوء مصرف و اعتیاد به مواد است.
به گفته وی، ایران در سالیان گذشته توانسته با به کار بستن مدلهای درمان و کاهش آسیب متنوع و بومی شده، انتقال HIV را از طریق تزریق با وسایل مشترک در گروههای پرخطری مانند زندانیان و معتادان بی‌خانمان مهار کند.
وی ادامه داد: از آنجایی که بخش قابل توجهی از معتادانی که مشمول اجبار قانونی برای درمان خود در مراکز اقامتی مربوطه می‌شوند، افراد بی‌خانمان و محروم از حداقل حمایت‌ها و امکانات اجتماعی هستند، این مجموعه‌ها و مداخلات درمانی ـ حمایتی تکمیلی پس از آن فرصتی را پدید می‌آورند تا این محروم‌ترین افراد جامعه از حق خود برای دسترسی مناسب به آموزش، پیشگیری،‌ مراقبت و درمان بیماری‌ها از جمله ایدز بهره‌مند شوند و البته جامعه نیز از خطر سرایت بیماری آنها به دیگران ایمن شود.
23245
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 187363

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =