مهر نوشت:

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر ضرورت جلوگیری از واردات پرتقال گفت: علیرغم اظهارنظرهای انجام شده، وزارت جهاد کشاورزی واردات میوه را ممنوع نکرده و مسئولیت هرگونه سیاستگذاری در مورد میوه و محصولات کشاورزی با این وزارتخانه است.

محمدعلی ضیغمی گفت: امسال نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت همچون سال‌های گذشته اقدام به ارائه خدمت به هیئت‌های مذهبی در سراسر کشور کرده و اقلام پرمصرف و مورد نیاز برای نذورات هیئت‌ها را در اختیار آنها قرار داده است. این اقلام شامل برنج، روغن‌، قند و شکر و نیز گوشت مرغ است. البته این کالاها به میزان کافی و از طریق سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استانها و با هماهنگی مراکز هماهنگی هیئت‌های مذهبی در اختیار آنها قرار می‌گیرد. از نظر قیمتی نیز، عرضه این کالاها در حدود 50 درصد پایین‌تر از نرخ بازار است.

وی در خصوص تامین میوه مورد نیاز شب عید گفت: برنامه‌ریزی‌های برای تامین میوه مورد نیاز شب عید از مرداد و شهریور هر سال آغاز می‌شود و یک کار مدون با رویکرد حمایت از تولیدکننده در فصل برداشت و حمایت از مصرف‌کننده در فصل تقاضا است؛ این درحالی است که قراردادهای خرید و توزیع سیب و مرکبات بین تولیدکننده و توزیع‌کننده منعقد می‌شود. ویژگی این کار این است که تمامی امور اجرایی از سوی بخش‌خصوصی صورت می‌پذیرد و وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت تنها نقش برنامه‌ریزی و هماهنگ‌کننده و نظارتی را بر عهده دارد. امسال نیز به مدد بارندگی‌های خوب سال گذشته و جاری، تولیدات خوب و کافی از میوه در اختیار است و در تمامی استان‌ها این هماهنگی‌ها و قراردادها به انجام رسیده است.

ضیغمی افزود:در خصوص واردات مرکبات موضوع کاملا شفاف و روشن است و دستگاههایی که امکان ایجاد ممانعت در واردات را به دلیل اختیارات قانونی دارند، نباید در این زمینه سستی کنند. شاید یادآوری این نکته ضروری باشد که مجلس شورای اسلامی در قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و هم در قانون برنامه پنجم، از وزارت جهاد کشاورزی خواسته تا موضوع واردات محصولات کشاورزی را مدیریت کند. از طرفی تمامی دستگاهها و اشخاص حقیقی و حقوقی را مکلف به اجرای دستورالعمل‌ها و ضوابط وزارتخانه مذکور کرده است. همچنین اختیار نحوه استفاده از ابزارهای مختلف مدیریت واردات از جمله تعرفه، سهمیه‌بندی واردات، ارائه مجوز واردات، تعیین زمان واردات و مواردی از این دست را هم به وزارت جهاد کشاورزی واگذار کرده است. وزارت جهاد کشاورزی هم از سال گذشته طی مکاتبات مختلف،‌سیاست‌های مورد نظر خود را اعلام و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم بلافاصله به اجرای این سیاست‌ها و دستورالعمل‌ها را اقدام و موارد را به گمرکات کشور ابلاغ کرده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت:این دستورالعمل‌ها، محصولات کشاورزی و شیوه اقدام سایر دستگاهها در خصوص واردات آنها را به 4 دسته تقسیم کرده است. دسته اول آنهایی هستند که شرایط ورود برخی از محصولات عینا مشابه قبل و بدون تغییر اعلام شده است، دسته دوم آنهایی هستند که بدون تغییر شرایط اما با افزایش تعرفه،‌ اجازه واردات دارند،‌ دسته سوم آنهایی هستند که واردات را منوط به اخذ مجوز از وزارت جهاد کشاورزی شده‌اند و در نهایت دسته چهارم آنهایی هستند که وزارت جهاد کشاورزی، درخواست عدم ثبت‌سفارش آنها را داشته است. البته لازم به ذکر این که برای برخی از مواد خاص نیز به صورت مشخص و جداگانه و البته بسیار محدود، اعلام ممنوعیت شده است. از جمله شیرخشک و مرغ در سال جاری. در خصوص مرکبات نیز باید به این نکته توجه کرد که این محصولات در دسته دوم از سال قبل معرفی شده و در واقع دارای تعرفه فصلی هستند. به این معنا که ثبت سفارش آن آزاد و تعرفه آن طی سال متغیر است. به این ترتیب ممنوعیت وورد شامل این محصولات نبوده است. در سال جاری نیز در خردادماه، شرایط سال قبل مجدد تائید و متعاقب آن، طی نامه‌ بعدی اعلام شد که ثبت سفارش پرتقال انجام نشود که این موضوع نیز از طریق واحد ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت مورد عمل قرار گرفته است. گواه عدم ممنوعیت واردات نیز نامه تیرماه وزارت جهاد کشاورزی است که رسانه‌ها نیز آن را منتشر کردند و سوابق آن نیز قابل بررسی است. بنابراین ثبت سفارش‌های انجام شده قبل از نامه خردادماه جهاد کشاورزی برای کالاهایی که ثبت و ورود آنها مشروط اعلام شده،‌ با رعایت مقررات بهداشتی و قرنطینه‌ای و سایر مقررات جاری ترخیص می‌شود.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 187581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =