مطالعه و فهم واقعه عاشورا، تاثیرات آن، سرنوشت اسیران کربلا و نقش امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) در کنار عزاداری اباعبدالله (ع) می‌تواند قدمی در زنده نگه داشتن نهضت حسینی باشد.

آثاری که در ادامه معرفی می‌شوند، بخش کوچکی از کتابهایی هستند که به زبان‌های مختلف داستانی، روایی و پژوهش و تحقیق به حوادث پس از عاشورا پرداخته‌اند.

 اربعین/سید محمد علی قاضی طباطبائی/سازمان چاپ وانتشارات

موضوع اصلی این کتاب آن گونه که از عنوانش پیداست، تحقیق درباره نخستین اربعین امام حسین (ع) و اثبات این نکته است که کاروان عاشورا در بازگشت از سرزمین شام، در بیستم صفر سال 61 هجری قمری بر سر تربت مطهر امام حاضر شده است. نویسنده کتاب با بررسی اقوال و روایات متعددی که عمدتا از زبان و قلم علما و مقتل نویسان بزرگی چون سید بن طاووس، علمه محدث نوری، ابن طبری، شیخ مفید و دیگران تراوش یافته و گاها بسیار متناقض و متضاد – از حیث تاریخی و زمانی – است؛ اثبات می‌کند که کاروان اسرای اهلبیت (ع) تنها چند روز در شام اقامت کرده و بلافاصله به سرزمین کربلا بازگشته و درست در بیستم صفر 61 هجری قدم به خاک آن دیار گذاشته است.

وارثان عاشورا/علی صفایی حائری/لیله القدر

این کتاب مجموعه‌ای است حاصل سخنرانی‌های علی صفایی حائری در چند دهه محرم از پنج مبحث در زمینه: اضطرار به دین و حجت، حق و شبهه، احیای امر، وارثان عاشورا، اصحاب اباعبدالله (ع).

در مبحث اول نویسنده به بحث اضطرار به ولی و انتظار از ولی و انتظار برای ولی، در مبحث دوم تحلیلی از حق و شبهه، مبحث سوم این که احیای امر اهل بیت را چگونه و از کجا دنبال کنیم، در مبحث چهارم توضیح این که میراث حسین (ع) که وارث آدم تا خاتم است، به چه کسانی می‌رسد، در مبحث پنجم تحلیل و تطبیق و بررسی اوصاف و خصوصیات اصحاب اباعبدالله روایت شده است.

«یادگار عاشورا»/حمید گروگان/قدیانی

از جمله ویژگی‌های این کتاب می‌توان به بهره گرفتن نویسنده آن از منابع متعدد تاریخی- مذهبی اشاره کرد. منابعی همچون صحیفه سجادیه، فرهنگ عاشورا، بررسی تاریخ عاشورا، تشیع در سیر تاریخ و... که حمید گروگان با استفاده از آن‌ها با روایتی تاریخی- داستانی و کاملا مستند از زندگی امام چهارم شیعیان نوشته است روایتی که مخاطبان آن گروه سنی کودک ونوجوان هستند.

«پیامدهای عاشورا»/ابوفاضل اردکانی/پژوهشکده تحقیقات اسلامی «زمزم هدایت»

نویسنده «پیامدهای عاشورا» پس از یک سال بررسی و تحقیق و با استناد به متون اولیه و معتبر تاریخ اسلام ضمن برشماری مهم‌ترین اثرات تاریخی واقعه عاشورا، به بازتاب آن در میان مردم در مراکز مهم اسلامی آن روز همچون عربستان (حجاز)، عراق، شام و ایران می‌پردازد و نتیجه‌گیری می‌کند که شیعه به عنوان انقلابی‌ترین جناح جامعه اسلامی در اواخر قرن اول هجری قمری، مشعل‌دار نهضت‌های حق‌طلبانه‌ای بوده است که بالاخره منجر به سقوط امپراطوری غاصب اموی شد.

«آفتاب در حجاب»/سید مهدی شجاعی/نیستان

روایت «آفتاب در حجاب» روایت زندگی حضرت زینب (س) است که از تولد وی آغاز می‌شود و با وفات ایشان خاتمه می‌یابد. شاید بتوان آن را یک بیوگرافی نگاری نامید. اما این نگارش نه از جنس سایر بیوگرافی نگاری‌هاست. نگارشی از جنس قلم دلنشین و گرم سیدمهدی شجاعی است.

«پیام‌های عاشورا»/جواد محدثی/موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت (ع)

نگارنده در این کتاب پیامدهای مختلف نهضت عاشورای حسینی (ع) را در هشت بخش تشریح کرده است. وی ابتدا مفهوم پیام را تعریف می‌کند. سپس به ترتیب پیام‌ها و درس‌های اعتقادی اخلاقی، زندگی حقیقی، عرفانی، تاریخی، سیاسی، احیاگری و پیام به بانوان را شرح می‌دهد. در هر یک از پیام‌ها، موضوعات فرعی همراه با حکایات و احادیث آمده است .

«سیاه‌پوشی در سوگ ائمه نور(ع)»/علی ابوالحسنی/ موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر

این کتاب با هدف تبیین مبانی فقهی و پیشینه تاریخی شعائر حسینی(ع) و سیاه‌پوشی در سوگ شهادت سالار شهیدان تولید و بازچاپ شده است. این کتاب تاکید دارد که لباس سیاه، نشانه عشق و دوستی به ساحت امامان پاک است و اعلام جانبداری از سرور آزادگان در جبهه ستیز حق و باطل، جبهه‌ای که پهنه میدان آن از بام تا شام تاریخ است و جز به شمشیر حجت آخرین(عج) پایان خوش و محتوم خویش را بازنخواهد یافت.

«آینه در کربلاست»/محمدرضا سنگری/قدیانی

آینه در کربلاست از دقیقترین و جزئی پردازانه‌ترین تاریخ نوشتههای عاشورا است که نویسنده در آن با استفاده از منابع دست اول و مورد وثوق علمای تاریخ شیعه، تحلیل جامعی از حادثه کربلا ارائه می‌دهد.

«جزئیات حوادث»، «اسامی افراد تاثیرگذار در حادثه»، «نقشه راه کاروان امام حسین(ع) از مکه به نینوا»، «شخصیت پردازی شهدای کربلا»، «گفت وگو و رجزهایی که شهدا در لحظات پیکار با افراد دشمن داشته‌اند» و «نحوه به شهادت رسیدن تمامی شهدا و بعد، اسارت بازماندگان کربلا از کوفه و شام و در نهایت رسیدن آن‌ها به مدینه»، موضوعاتی است که دکتر سنگری به صورت جزئی و دقیق در این کتاب به آن‌ها پرداخته است.

«دانشنامه امام‌حسین (ع)»/تحت نظر آیت‌الله ری‌شهری/ مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث

دانشنامه امام حسین (ع) در 14 جلد، ابعاد مختلف زندگی امام حسین (ع) را از ولادت تا شهادت، با بهره‌گیری از قرآن و حدیث مورد بررسی قرار می‌دهد. در این دانشنامه، به هیچ عنوان از کتاب‌های متأخر و ضعیف استفاده نشده است و استفاده از منابع معتبر و مورد وثوق نیز خود به صورت رتبه‌بندی و اولویت‌دهی است. یعنی منابعی که در رتبه دوم اعتبار قرار دارند، در پاورقی ذکر شده است.

«اسیران و جانبازان کربلا»/سعید جمشیدی و محمد مظفری/فراز اندیشه

کتاب «اسیران و جانبازان کربلا» در ده بخش تنظیم شده است که «معرفی اجمالی امام سجاد(ع)»، «امام سجاد(ع) با کاروان شهادت از مدینه تا کربلا»، «امام سجاد(ع) با کاروان شهادت از کربلا تا مدینه»، «امام سجاد(ع) پس از اسارت تا شهادت»، «امام باقر(ع)»، «معرفی اجمالی حضرت زینب (س)»، «زینب (س) از مدینه تا کربلا»، «زینب (س) از کربلا تا مدینه»، «زینب(س) از مدینه تا وفات»، «جانبازان و سایر اسیران بر اساس حروف الفبا» و «خلاصه‌ای از زندگی دیگر زنان نقش آفرین نهضت عاشورا» عناوین فصول ده‌گانه این نوشتار را تشکیل می‌دهند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 188243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۶
    20 0
    اللهم العن قتلة الحسین علیه السلام
  • سيد محمد ظاهر محمدي A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    2 0
    پي نوشتها كجاست ؟؟ خدا خيرتان بدهد
  • بی نام IR ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۴
    0 0
    کامل نیست... امام سجاد علیه اسلام ذکر نشده است.