واحد مرکزی خبر نوشت:

تصویب لایحه مجازات انکارکنندگان نسل کشی ارامنه به دست ترکان عثمانی در مجلس فرانسه ، خشم مقامات و شهروندان ترکیه را برانگیخت. به گزارش واحد مرکزی خبر از آنکارا ؛ ترکیه در نخستین واکنش خود به این اقدام ، سفیرش را برای مشورت از فرانسه فرا خواند.

لایحه مجازات انکارکنندگان نسل کشی ارامنه به دست ترکان عثمانی ؛ ظهر امروز پس یک نشست و گفتگوی چهار ساعته با اکثریت آرای نمایندگان مجلس فرانسه در حالی تصویب شد که فقط 77 نفر از 577 نماینده مجلس فرانسه در این رای گیری شرکت داشتند.

بر اساس این قانون ؛ انکارکنندگان این واقعه به یک سال زندان و پرداخت جریمه تا 45 هزار یورو مجازات خواهند شد. رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه با مضحک خواندن این طرح دولت فرانسه، اظهار داشت با قاطعیت می‌توانم بگویم که این اقدام نیکولا سارکوزی برای کسب آرای بیشتر است و به روابط فرانسه و ترکیه صدمه خواهد زد. بولنت آرینچ معاون اول نخست وزیر ترکیه با انتشار یادداشتی در شبکه اجتماعی توییتر این اقدام فرانسه را محکوم کرد و آن را خیانت به تاریخ و حقایق تاریخی دانست.

آرینچ با اشاره به این که تصویب این لایحه بیانگر عجز و ناتوانی فرانسه در برخورد با مسائل داخلی خود است گفت این روند به روابط دو کشور لطمه شدیدی وارد می کند و پاسخ ترکیه بسیار سنگین خواهد بود. احمد داوداوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در اظهاراتی تصویب این قانون را اهانتی آشکار به ملت ترکیه دانست و آن را محکوم کرد.

حزب جمهوریخواه خلق ترکیه در اطلاعیه ای در تقبیح و محکوم این اقدام اعلام کرد سارکوزی برای کسب آرای ارامنه مقیم فرانسه و در یک اقدام ناشیانه به این رفتار غیرمنطقی اقدام کرده است.

بنا بر گزارش های دریافتی ؛ مردم خشمگین ترکیه با اجتماع در مقابل نمایندگی های فرانسه در استانبول و آنکارا این اقدام را محکوم کردند. فرانسه در سال 2001 درگیری های سال 1915 را نسل کشی نامید؛ در حالی که ترکیه با لفظ نسل کشی در این مورد مخالفت و اعلام کرد بین 300 هزار تا 500 هزار ارمنی و به همین اندازه اتباع ترک ، بر اثر درگیری یا قحطی هنگامی کشته شدند که ارمنی ها با نیروهای مهاجم روسیه همراهی کردند. 26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 190627

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
    6 3
    اون موقع جمعیت ایران پهناور به 15 میلیون نمی رسید من نمی دونم این مردم چطور اون موقع در یک منطقه کوچک 5 میلیونشونو عثمانی ها می کشن عجب دروغی میزنن متاسفانه برخی از داخل کشور هم حمایتشون می کنن
  • امیر IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۲
    4 4
    واقعیت را بخوانید : ترکیه در ان سالها که منجر به کوچ ارمنی ها به ارمنستان کنونی شد مقصر بود در ان زمان ارامنه ها را به ایران کنونی کوچ داد ولی در مرز ایران انها را به حالشان رها کرد و این بود اغاز فاجعه انسانی در اذربایجان غربی که به گفته شاهدان بیش از 90 درصد مردم شهر ارومیه به دست اشغالگران ارامنه قتل عام شدند که بعدها توسط پهلوی از مناطق دیگر اذربایجان به شهر ارومیه کوچ داده شدند برای همین اکثر ساکنان شهر ارومیه بومی این منطقه نیستند ولی در ان زمان که چند سال بطول انجامید مردم اذربایجان غربی با تقاضا از مبارزان ترک برای ازادیشان کمک خواستند و به نتیجه رسیدند. یک ارومی که پدر بزرگش را در این جنگ از دست داده . شاید چاپ کنید.
  • ... IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    1 0
    عزیز دلم 77نه 45 نفر.
  • ... IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    1 2
    این ارمنی ها هم میخوان برا خودشون یه هولوکاست درست کنن ویه اسراییل جدید تو منطقه بشن.