نمایندگان بخش خصوصی در دهمین نشست هیأت نمایندگان اتاق تهران به بحث و بررسی پیرامون سه موضوع روز اقتصادی کشور نشستند.

«نرخ ارز و التهابات آن»، «فاز دوم هدفمندی یارانه ها» و « تبصره 28 قانون بودجه» سه موضوعی بود که فعالان اقتصادی عضو اتاق تهران به تحلیل و گفت و شنود در این حوزه ها پرداختند. بازار ملتهب ارز و جهش ناگهانی نرخ دلار که روز گذشته به مرز 1800 تومان نیز رسید،یحیی آل اسحاق را بر آن داشت تا در آغاز نشست دهم هیأت نمایندگان اتاق تهران تحلیل های خود را بر این موضوع بیان کند.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران که سخنان خود را در این نشست روی موضوع نرخ ارز و بازار ملتهب این کالا متمرکز کرد. یحیی آل اسحاق با بیان اینکه همواره نرخ ارز در تمام ارکان اقتصاد ایران نقش کلیدی داشته است، اعلام کرد که امروز نقش اثرگذار نرخ ارز در اقتصاد کشور به مراتب پررنگ تر شده است.

آل اسحاق با انتقاد از "تردید" و "عدم تصمیم گیری" نهادهای مربوط و دست‌اندرکاران حوزه تنظیم بازار ارز، گفت: شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی باید دست از تردیدها برداشته و وارد تصمیم گیری قاطع شوند.

رییس اتاق تهران افزود: ملتهب نگهداشتن بازار ارز و عدم تصمیم گیری به موقع و تردیدهایی که متأسفانه امروز در حوزه مدیریتی این بخش دیده می شود،خساراتی به اقتصاد کشور وارد می کند که از هر ملاحظه ای خطرآفرین تر است.

او در ادامه با بیان اینکه نگرانی اصلی جامعه اقتصادی کشور فضای "مبهمی" است که بر بازار ارز سایه انداخته است، تصریح کرد که ابهام حاکم در این بازار قدرت تصمیم را از تصمیم گیران کشور گرفته است.

آل اسحاق خواستار تسریع در "ابهام زدایی" در حوزه نرخ ارز شد و تأکید کرد: در فضای مبهم فعلی همه اقشار جامعه ایران آسیب می بینند؛از سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی در حوزه صادرات و واردات و تولید گرفته تا حتی خریداران و فروشندگان جزء و سوپرمارکت هایی که در کف بازار فعالیت می کنند.

به گفته رییس اتاق تهران، فضای امروز کشور از یک سو به واسطه تنش های پیش آمده در روابط بین الملل و تحریم ها، و از سوی دیگر به دلیل در آستانه قرار گرفتن اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و نیز انتخابات پیش روی مجلس،ملتهب است و از این رو نباید این فضا را با تردید آفرینی در حوزه ارز ملتهب تر کرد.

وی در ادامه دو نهاد "شورای پول و اعتبار" و "بانک مرکزی" را مسوول تصمیم گیری و تنظیم بازار ارز عنوان کرد و افزود: شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی هم مسوولیت کافی و هم امکانات قوی برای سامان دادن به بازار ملتهب ارز را دارند از این رو با عدم قاطعیت و تردید متأسفانه خسارات فراوانی برای کشور به ارمغان آورده می شود.

رییس اتاق تهران با اشاره به تأکید قانون برنامه پنجم و مصوبات مجلس شورای اسلامی در خصوص نرخ ارز و تعیین آن بر پایه تفاوت تورم داخلی و خارجی تصریح کرد که در چنین شرایطی امکان مدیریت قوی از سوی شورای پول واعتبار و بانک مرکزی کاملا فراهم است.
آل اسحاق با بیان اینکه دشمنان نیز باید بدانند که در این حوزه جای امیدواری ندارند، تأکید کرد که برای حل بحران نرخ ارز یک عزم جدی و راسخ لازم است. وی همچنین خبر داد که موضوع نرخ ارز یک ماه پیش در شورای مشورتی اتاق تهران مورد بحث و بررسی قرار گرفت و جمع بندی نهایی این شورا به دولت و دیگر مراجع قانونی کشور ارسال شد. آل اسحاق تصریح کرد که پیش بینی های شورای مشورتی اتاق تهران در خصوص بازار ارز امروز به وقوع پیوسته است و از این رو، وی خواستار توجه و مراجعه مسوولان به گزارش شورای مشورتی اتاق تهران شد.

 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
    9 0
    افزايش نرخ ارز، موجب ميشود كه قيمت معادل ريالي حاملهاي انرژي در مقايسه با قيمت جهاني افزايش يابد، و اين باعث ميشود كه دولت، بدون نياز به تعدي از سقف افزايش پيش بيني شده در افزايش قيمت حاملهاي انرژي در مراحل طرح "هدفمندي يارانه ها"، به پول بيشتري دست پيدا كند،‌ و فشار هاي مجلس و رسانه ها بر دولت،‌ نسبت به اجراي قانوني طرح هدفمندي يارانه ها، خللي در روند و مقاصد دولت در پرداخت يارانه ها ايجاد نكند. لذا، دولت خود عامل گران شدن ارز بوده،‌ هر چند افسار اين بازار سست تر از هميشه است ...
    • بدون نام IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
      1 0
      مشخص است که دولت از این وضع سود می برد لیکن در میان و بلنذ مذت دولت نیز همچون مردم متضرر خواهد شد چرا که بزرگترین وارد کننده خود دولت است. کار دولت تنها یک سطحی نگری و برخورد غیر اصولی با اقتصاد و سرنوشت مردم است