ماتیلدا، گونه جدیدی از افعی شاخدار است که در جنگل‌های تانزانیا کشف شده و هرچند مانند سایر افعی‌ها سمی است، اما زندگی روی درخت‌ها را ترجیح می‌دهد و شب‌ها قورباغه‌ها را شکار می‌کند.

ماری با چشم‌های زیتونی

این گونه جدید از افعی شاخدار که ماتیلدا نامیده شده، ساکن جنگل‌های ناشناخته تانزانیاست و اولین‌بار در بررسی‌های تنوع زیستی سال‌های 2010-2011 (1389-1390) کشف شده است. بدن این خزنده 60 سانتیمتری از زیگزاگ‌های زرد و مشکی پوشیده شده و دو برآمدگی شاخ‌مانند بالای چشم‌های زیتونی‌یی که به دوربین خیره شده‌اند، دیده می‌شود.

به گفته محققانی که این خزنده را کشف کرده‌اند، فعالیت‌های انسانی و عوامل دیگر باعث شده چیزی بیشتر از یک‌صد کیلومترمربع از زیست‌بوم ماتیلدا باقی نماند. احتمالا این خزنده به زودی به فهرست قرمز جانداران در معرض خطر انقراض اتحادیه بین‌المللی حفاظت محیط‌زیست خواهد پیوست.

شکارچی شب

یک ماتیلدای ماده در امتداد رود برای شکار قورباغهها در شب کمین کرده است. گروه کاوش محل دقیق زندگی این مار را فاش نکرده تا این گونه را در برابر مجموعه‌داران حیوانات خانگی و شکارچیان غیرقانونی حفظ کند. در حال حاضر افعی‌های بوته آفریقایی در بسیاری از کشورها مانند حیوان خانگی نگهداری می‌شوند. آنها به عنوان بخشی از چرخه طبیعی حیات از حیات ‌وحش حذف شده‌اند و محققان می‌گویند این کار توازن را در بسیاری از زیست‌بوم‌های آفریقایی به هم زده و ویرانی طبیعت را سرعت بخشیده است.

ماتیلدای درختی

در این تصویر نمونه دیگری از جنس ماده این افعی شاخدار را می‌بینید که با دم کوتاهش، خود را به شاخه درخت نگه داشته است. محققان هنوز اطلاعات چندانی در مورد زیستشناسی این مار و شیوه زندگیش ندارند، تنها نکته‌ای که قطعی شده است سمی بودن این مار مانند تمامی انواع افعی‌های دیگر است.

تلاش‌های حفاظتی

افعی شاخدار نر، مانند این نمونه که در تصویر می‌بینید از نوع ماده آن تیره‌تر است و سری بزرگ‌تر دارد. گروه زیست‌شناسانی که این گونه را کشف کرده با توجه به آینده نگران‌کننده آن، برنامه تولیدمثل در اسارت را برای افعی ماتیلدا در تانزانیا آغاز کرده است. این شیوه نه‌تنها می‌تواند این افعی را از خطر انقراض نجات دهد بلکه به حفظ زیستگاه اندکی که برای آن باقی مانده و ادامه زندگی در حیات وحش کمک خواهد کرد.

هدف نهایی این گروه افزایش سطح آگاهی جامعه و ایجاد برنامه‌های حفاظتی جنگل به کمک بومیان اطراف است که می‌تواند شامل حفاظت محلی، آموزش و مدیریت جنگل باشد.

زمین‌گیر

این افعی مانند نمونه ماده‌ای که در تصویر می‌بینید در بخش‌های جلگه‌ای و مسطح جنگل‌های بارانی پراکنده شده است. به نظر می‌رسد این قطعات به طور طبیعی از سایر بخش‌ها جدا افتاده‌اند، چون در قسمت‌های دیگر جنگل اثری از این گونه نیست.

جنگل تکهتکهشده

همان‌طور که در تصویر می‌بینید تنها چند تکه از جنگل بارانی‌یی که زیستگاه این افعی شاخدار است، باقی‌مانده است. محققان می‌گویند کشف یک گونه جدید از مار برای آنها و دوستداران محیط‌زیست الهام‌بخش و امیدوارکننده است. داونپورت، مدیر منطقه‌ای جامعه حفاظت حیات‌وحش در تانزانیا می‌گوید: «هرگز شناخت محیط‌زیست این قدر حائز اهمیت نبود. اولین قدم برای اطمینان از یکی بودن با زیست‌بوم این سیاره، شناخت تک‌تک جانداران ساکن در آن است».

منبع: نشنال جئوگرافیک، ترجمه: محبوبه عمیدی