دومین کنگره علوم انسانی با شعار "علوم انسانی در بستر فرهنگ و ارزش های اسلامی" در دانشگاه شهید بهشتی صبح امروز آغاز به کار کرد.

زهرا تالانی:این مراسم ابتدا با سخنرانی حمیدرضا آیت اللهی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی آغاز شد.
به گزارش خبرآنلاین، با بیان اینکه 15 سال است برخی اساتید علوم انسانی جریان پویایی نقد را بوجود آوردند تا آثار و کتبی که در زمینه علوم انسانی منتشر می شود را مورد بررسی قرار داده و آن را به سمت رشد و تعالی رهنمون سازند گفت:علوم انسانی تاثیرات عمیق اما پنهانی دارد. اما انتظار چنین تاثیرات ظاهری درباره علوم انسانی درست نیست. تبدیل علم به ثروت که شعار اکثر پژوهش های کشور در زمینه های مختلف است در علوم انسانی چندان معنی ندارد. کمی گرایی و توقع محصولات کوتاه مدت در غیر علوم انسانی وجود دارد.


علوم انسانی باید بر منطق و معنویت باشد
غلامرضا افروز رئیس کمیته علمی دومین کنگره ملی علوم انسانی نیزعلوم تجربی را به مثابه فرش علوم انسانی خواند و افزود: اگر از جمله اهداف علوم تجربی ارتقای شرایط زیستی و برتری نسبی رفاه بشریست یقینا از جمله اهداف علوم انسانی همسو با پیامبران الهی برای ارتقای اندیشه و نگرش و باور شخصیت انسان است. اگر هدف علوم انسانی با عرش الهی همسوست باید علوم انسانی بر خرد، منطق و معنویت استوار باشد.
این استاد روانشناسی دانشگاه تهران تاکید کرد: اصلی ترین معیار ارزیابی علوم انسانی باید با نگاه فطری، عقلانی و جهانشمول همراه باشد. انتظاری که از کارگزاران نظام جمهوری اسلامی و بزرگان علوم انسانی داریم این است که مواظب باشیم از نگاه کلیشه ای و شخصی و ذهنی به علوم انسانی پرهیز و سرمایه عقلانیت را در این زمینه مورد توجه قرار دهیم.


با بومی کردن علوم انسانی مخالفتی ندارم
همچنین دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم اظهار داشت: علوم انسانی وقتی به ایران وارد شد هیچ جایی و هیچ معنایی نداشت اما به هر حال این چیزی بود که در غرب پدید آمده بود.
وی تأکید کرد: در سال های اخیر خوشبختانه بنای نفی در برابر علوم انسانی اظهار شده است و این بیان نفی حتی اگر عالمانه نبوده یک اثر خوب داشته و آن تشکیل کنگره ای متفاوت در حوزه علوم انسانی است.
رئیس فرهنگستان علوم تأکید کرد: امروز وقتی علوم انسانی گفته می شود، در واقع علوم تاریخی است به این دلیل است که علوم به جهان تجدد تعلق دارد و اگر ما این علوم را داریم به خاطر نسبتی است که با جهان تجدد داریم. جهانی شدن نمی خواهد به توسعه نیافتگی غالب شود بلکه می خواهد همه در مصرف مساوی شوند و فکر و میل تساوی مصرف همه جا را بگیرد.
وی تأکید کرد: علم چیز دل بخواهی نیست و شایع ترین و مقبول ترین نظریه های اظهار شده در عالم علم را باید نقد کرد. اما نقد، یک وجه نظریه عالمانه می خواهد، علم اقرار به جهل می خواهد، علم کار اهل فقر است ما علم انسانی می خواهیم باید ببینیم مسئله چیست و چه کار می خواهیم بکنیم.
وی با بیان اینکه من منتقد علوم انسانی هستم اما منتقد علوم انسانی بودن با نفی کردن علوم انسانی متفاوت است ادامه داد: چرا اصطلاحاتی به کار می بریم که ربطی به علوم انسانی ندارد، من با مفهوم بومی سازی مخالفتی ندارم بلکه معتقدم ابتدا شما باید مسئله طرح کنید، آنگاه جوابتان بومی می شود، جامعه خود را آزمایش کنیم و با آن همدم و هم‌زبان شویم آنگاه سؤال پیدا می کنیم و وقتی پیدا شد به طلب بر می خیزیم و دیگر لازم به تشویق و پول و غیره نیست بلکه خود به خود امکانات پیدا می شود.
رئیس فرهنگستان علوم تأکید کرد: باید به جای تعرض به علوم انسانی آن را نقد کرد، متأسفم که اساتید علوم انسانی در این زمینه فعال نیستند و این نشان خوبی نیست، باید در بحث مغتنم علوم انسانی با هر انگیزه وارد شد که این قدم مهمی در تحول علوم انسانی است.
45232

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    3 0
    به جای اینکه در امتحانات دانشجوها را وادار کنید تا تفکرات مختلف را از بر کنند آنها را وادار کنید که نقدی بر تفکر خاص بنویسند. باور کنید که علوم انسانی غربی ترسناک نیست و بسیاری از آن هم بر اساس عقل و منطق انسانی استوار است اما باید در آن اندیشید. اینطور نیست که هرچی ما می گوییم حق است و آنها باطل بلکه حقیقت نزد همگان است و تضارب آرا مقدمه ای بر کشف حقیقت است.