شورای نگهبان با سعه صدر گسترده تری به بررسی صلاحیت ها پرداخته و عرصه را برای فعالان سیاسی تنگ نکند .

یکی از مشکلات نظام انتخاباتی کشور ما امکان کاندیدا شدن افرادی با سطح تحصیلات پایین بود که با توجه به درایتی که صورت گرفت دیگر افراد کمتر از فوق لیسانس نمی توانند نامزد حضور در انتخابات شوند . البته تحصیلات به معنای برخورداری از تجربه نیست اما شرایط فعلی جامعه و شتاب فزاینده دانش ایجاب می کند که نمایندگان از حداقل تحصیلات برخوردار باشند .
در کنار اهمیت قائل شدن برای تحصیلات نمایندگان باید بستری را مهیا کرد تا کسانی که تحصیلات آکادمیک ندارند اما در گذر زمان تجربه کافی را کسب کرده اند بتوانند در مجلس حضور پیدا کنند به عبارت بهتر می توان شورایی را به این منظور تشکیل داد تا در مواردی خاص بتوان کار معادل سازی را انجام داد اما شرط لازم آن این است که این فرد سالها تجربه مدیریت کلان را در کارنامه خود داشته باشد .
به نظر می رسد که در برخی از موارد برخورد جناحی وسیاسی با کاندیدا ها شده و بسیاری از افراد از قلم می افتند در راستای بهره گیری از تخصص و دانش تمام کسانی که به این نظام پای بند هستند باید شورای نگهبان با سعه صدر گسترده تری به بررسی صلاحیت ها پرداخته و عرصه را برای فعالان سیاسی تنگ نکند .
این رویکرد اقدامی در جهت جذب حداکثری است همچنانکه مقام رهبری نیز بارها بر این مساله تاکید کردند و در زمان امام خمینی (ره )نیز به گونه ای رفتار می شد که همه جریان های موثر در پیروزی انقلاب بتوانند حضور داشته باشند .
فارغ از تمام موارد ذکر شده ،بارها در جریان انتخابات مشاهده می شود که افرادی پس از تایید صلاحیت با بهره گیری از تمام امکانات تلاش می کنند تا به مجلس راه یابند و حتی با وجود شکست های پیاپی بار دیگر کاندیدا می شوند در حالی که خود نیک می دانند که از اقبال مردمی برخوردار نیستند .
برای نیل به یک مدل مطلوب باید این ضعف ها را برطرف کرد تا در نظام انتخاباتی ما افرادی انتخاب شوند که ضن برخورداری از تخصص و تجربه با اتکا به اقبال مردمی خود بتوانند نماینده مجلس شوند نه اینکه با توسل به ثروت خود به پارلمان راه یابند .

*استادیار علوم سیاسی دانشگاه امام حسین (ع)

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 193336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =