سخنگوی وزارت خارجه روز یکشنبه کنفرانس خبری نداشت اما درباره دو موضوع نامه امریکا به ایران و بحرین یکی از همسایه های مساله دار کشورمان سخن گفت.

 به گزارش خبرآنلاین، نامه آمریکا به ایران مهم ترین موضوعی بود که رامین مهمانپرست درباره آن گفت: نامه یا محتوای نامه آمریکایی ها در رابطه با تنگه هرمز از طریق رییس جمهوری عراق؛ سفیر آمریکا در سازمان ملل و سفیر سوییس در تهران به جمهوری اسلامی ایران ارسال شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه بعد از ظهر یکشنبه پس از سخنرانی در جمع کارکنان منطقه 9 آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگاران افزود:در اخبار و رسانه ها اینگونه منتقل شده که آمریکایی ها مطالبی را که برای جمهوری اسلامی ایران ارسال کرده اند در سفر وزیر خارجه ترکیه به تهران و به واسطه آن ها انجام شده که این گونه نبوده است.
وی با بیان اینکه آمریکایی ها از سه طریق مختلف این نامه و یا محتوای آن را برای جمهوری اسلامی ایران ارسال کرده بودند؛ تصریح کرد: سوزان رایس نماینده آمریکا در سازمان ملل نامه ای را به 'محمد خزایی 'نماینده جمهوری اسلامی ایران داده بود؛ سفیر سوییس در تهران نیز این مطلب را انتقال داد و همچنین جلال طالبانی رییس جمهوری عراق این مطلب را به مقامات جمهوری اسلامی ایران منتقل کرده است.
مهمانپرست در پاسخ به این سوال که آیا جمهوری اسلامی ایران به این نامه پاسخی داده است یا نه؟ تاکید کرد: این نامه در حال بررسی است و در صورتی که لازم باشد به آن پاسخ داده خواهد شد. 
علاوه بر این چند ماه بعد از آنچه انفعال وزارت خارجه در قبال تحولات خاورمیانه خوانده می شد، سخنگوی وزارت خارجه از نپذیرفتن دیدار حاکم بحرین از سوی رئیس جمهور سخن گفت.

راز دیدار و لبخندهای دیپلماتیک صالحی در دیدار با وزیر امور خارجه بحرین در 5 مهر ماه در نیویورک که  12 روز بعد در مجلس از سوی پرویز سروری و زهر الهیان دو عضو کمیسیون امنیت ملی  مورد سوال قرار گرفت، حالا بعد از  حدود 5 ماه توسط سخنگوی وزارت خارجه این گونه راز گشایی می شود که این دیدار بعد از رد درخواست ملاقات پادشاه بحرین از سوی رئیس جمهور  انجام شد. 

 

 در اوج کشتار مردم مسلمان بحرین و تقاضای افکار عمومی در خصوص موضع گیری وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه بود که علی اکبر صالحی در قطر با ادبیات دیپلماتیک از طرف بحرینی خود خواست به کشتار مردم خاتمه دهد و دو ماه بعد در تیرماه گفت«با بحرین رابطه سیاسی داریم.» اینجا  و اینجا

 اظهار نظرهایی که دو ماه بعد به دیدار با وزیر امور خارجه این کشور در نیویورک منجر شد.

 سایت وزارت خارجه ایران در آن زمان درباره دیدار دو طرف نوشت:«بنا به درخواست وزیر امورخارجه بحرین ، عصر دوشنبه  (4/7/1390) در حاشیه برگزاری اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک ، شیخ خالدبن احمدآل خلیفه با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت وگو کرد.» دیداری که نخستین مواجهه دیپلماتیک صالحی با شیخ خالدبن احمدآل خلیفه بود.
پیش از آن، آخرین دیدار وزیران خارجه ایران و بحرین ، مربوط به دیدار منوچهر متکی وزیر خارجه وقت ایران با وزیر خارجه بحرین در حاشیه نشست امنیتی منامه در آذرماه 89 بود.

 رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه در گفت و گو با روزنامه جوان وقتی با انتقادی درباره اینکه وزارت خارجه در موضوع بیداری اسلامی  منفعلانه عمل کرده است مواجه شد، تاکید کرد که «اینکه عده ای می گویند منفعل بوده اید یا از تحولات منطقه عقب مانده اید را قبول نداریم.»
وی با رد هرگونه انفعال دستگاه دیپلماسی، گفت: مواضع سیاست خارجی به ویژه درمورد موضوعات مهم در مراجع بالاتر تصمیم گیری می شود.آن چیزی که تاکنون انجام شده همگی مصوب شورای عالی امنیت ملی و با تائید مقامات ارشد نظام بوده است. پس اگر کسی می خواهد نقدی بزند باید به آن مراکز که این تصمیمات را می گیرند، نقد بزند چرا به وزارت خارجه می زند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ضمن رد کردن انفعال ایران در پرونده بحرین درباره دلیل دیدار وزرای خارجه ایران و بحرین در اوج کشتار شیعیان- در ایام برگزاری مجمع عمومی- گفت: در نیویورک پادشاه بحرین درخواست دیدار با رئیس جمهور را داد که قبول نشد بعد در سطح وزیر امورخارجه درخواست کردند. در آن ملاقات هم ماهمه حرف هایمان را زدیم و همه اشکالاتی که به آنها وارد است را گفتیم و گفتیم که شما دارید روش اشتباه را دنبال می کنید. ما هم کمتر از دیگران دلمان برای مردم بحرین نمی سوزد.

مهمانپرست همچنین در پاسخ به سوالی درباره چرایی استفاده رئیس جمهور از واژه بیداری انسانی به جای بیداری اسلامی گفت: من زیاد فرق اینها را نمی بینم اما می دانم که منطقه ما مسلمان هستند و اگر بیدار شوند، مردم مسلمان هستند که بیدار شده اند. حالا هم بیداری اسلامی می شود هم بیداری انسانی. اصلش این است که بیدار شوند.

/27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 194250

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • كريم IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۷
    7 1
    آقاي مهمانپرست بايد اين رانيز مي گفت كه آمريكا در خليج فارس ناامني بيشري ايجاد ميكند تا ايران