پسندیده است که وقتی به موفقیتی دست پیدا میکنیم، به جای آنکه فقط به جشن و شادی و پایکوبی بپردازیم، دلایل آن موفقیت را بررسی کنیم تا بتوانیم در آینده نیز به موفقیتهایی از این دست، دست بیابیم، یا احتمالا از وقوع آن جلوگیری کنیم. حالا هم بهتر است صداوسیما بهجایاینکه تمام برنامههای عادی خود را کنار گذاشته و 24ساعته در حال اعلام این خبر و برگزاری مراسم جشن و شادی است، کمی هم به بررسی دلایل این موفقیت بپردازد.
اگر بخواهیم دلایل موفقیت جدایی نادر از سیمین را بررسی کنیم، دقیقا مشخص نیست که میخواهیم دلایل موفقیت این فیلم را بررسی کنیم یا دلایل موفقیت این جدایی را.
البته در انتهای این فیلم بالاخره معلوم نشد که نادر و سیمین از هم جدا میشوند یا نه، و در واقع کارگردان تَهَش را باز گذاشته بود. اما از آنجایی که وقتی تهش را باز بگذاری جدا میشود، پس احتمالا جدا شدهاند.
به هر حال ما کار خودمان را میکنیم و دلایل موفقیت جدایی نادر از سیمین در گلدنگلوب را برمیرسیم.
جدایی
به دلیل فروپاشی بنیان خانواده در غرب، آنها از هرگونه جدایی استقبال میکنند. در غرب بنیان و چهبسا بنیاد خانواده در حال فروپاشی فزاینده است و جدایی تبدیل به ارزش شده است. اگر فیلمهایی که شبکههای ماهوارهای غربی در ساعات پایانی شب پخش میکنند را ببینید، مشاهده میکنید که طی یکساعت، چندینبار بنیان خانوادهشان فرومیپاشد.
با این حساب طبیعیاست که وقتی فیلمی بر طبل جدایی بکوبد و عنوانش با پایان زندگی خانوادگی آغاز شود تحسینشان را برمیانگیزد.
نادر
صحنهگردانان جشنوارهی به اصطلاح گلدنگلوب، یا همان غربیها، همواره به دنبال چیزهای نادر هستند تا با پیدا کردن یک نمونهی نادر و تبلیغات گسترده در مورد آن، در سواحل سپهر رسانه موجسواری کنند.
جدایی در کشور ما پدیدهی نادری است و همانطور که از یک سو روزبهروز آمار ازدواج بالا میرود، آمار جدایی روزبهروز و چهبسا شببهشب پایین میآید(درست مثل نرخ سود بانکی از یک سو و نرخ دلار و سکه از سویی دیگر)
پس بیتردید یکی از عوامل کلیدی موفقیت این فیلم، همین نادر است.
از
تاثیر واژهها را نباید دستکم گرفت. مخصوصا وقتی صحبت یک جشنواره است که با جایزه دادن به فیلمهایی از کشورهای مختلف، در امور داخلی همهی کشورها دخالت میکند. اینجاست که همین واژهی "از" دلیل بر موفقیت یک فیلم میشود.
بعضیها هستند که با کوچک شمردن تاثیر واژهی از، نام آن را حرفاضافه گذاشتهاند اما اینان خودشان اضافه هستند.
نمیدانم چرا دارم اینقدر عصبانی میشوم. پس تا بیشتر عصبانی نشدهام قبول کنید که "از" موفقیت جدایی نادر از سیمین را رقم زده است.
سیمین
اشتباه نکنید. سیمینساق و سیمینبر و سیمینتن بودن باعث موفقیت در شرق است. اما این فیلم در جشنوارهای غربی برگزیده شده است. در غرب به دلیل افراط در ارتباطاتِ بیسیم، هماکنون ارتباطاتِ سیمین نوستالژیبرانگیز شده و همینکه در فیلمی سیمین ببینند، فرتی به آن Award میدهند.
با این حساب بیگمان سیمین هم در موفقیت این فیلم نقشی مهم داشته است. حتی اگر نقشش مثل نادر کلیدی بهحساب نیاید.
***
دلایل موفقیت فیلم جدایی نادر از سیمین را بررسیدیم.
دلایل جدایی را بروید از خودشان بپرسید.
---
پینوشت: شرق و غرب هر کدام جایگاه خود را دارند. شمال و جنوب هم همینطور(!)
هدف از این نوشته این بود که نسبت دادن موفقیت یک ایرانی به غرب جالب نیست.
مهدی استاداحمد
پسندیده است که وقتی به موفقیتی دست پیدا میکنیم، به جای آنکه فقط به جشن و شادی و پایکوبی بپردازیم، دلایل آن موفقیت را بررسی کنیم تا بتوانیم در آینده نیز به موفقیتهایی از این دست، دست بیابیم، یا احتمالا از وقوع آن جلوگیری کنیم. حالا هم بهتر است صداوسیما بهجایاینکه تمام برنامههای عادی خود را کنار گذاشته و 24ساعته در حال اعلام این خبر و برگزاری مراسم جشن و شادی است، کمی هم به بررسی دلایل این موفقیت بپردازد.
اگر بخواهیم دلایل موفقیت جدایی نادر از سیمین را بررسی کنیم، دقیقا مشخص نیست که میخواهیم دلایل موفقیت این فیلم را بررسی کنیم یا دلایل موفقیت این جدایی را.
البته در انتهای این فیلم بالاخره معلوم نشد که نادر و سیمین از هم جدا میشوند یا نه، و در واقع کارگردان تَهَش را باز گذاشته بود. اما از آنجایی که وقتی تهش را باز بگذاری جدا میشود، پس احتمالا جدا شدهاند.
به هر حال ما کار خودمان را میکنیم و دلایل موفقیت جدایی نادر از سیمین در گلدنگلوب را برمیرسیم.
جدایی
به دلیل فروپاشی بنیان خانواده در غرب، آنها از هرگونه جدایی استقبال میکنند. در غرب بنیان و چهبسا بنیاد خانواده در حال فروپاشی فزاینده است و جدایی تبدیل به ارزش شده است. اگر فیلمهایی که شبکههای ماهوارهای غربی در ساعات پایانی شب پخش میکنند را ببینید، مشاهده میکنید که طی یکساعت، چندینبار بنیان خانوادهشان فرومیپاشد.
با این حساب طبیعیاست که وقتی فیلمی بر طبل جدایی بکوبد و عنوانش با پایان زندگی خانوادگی آغاز شود تحسینشان را برمیانگیزد.
نادر
صحنهگردانان جشنوارهی به اصطلاح گلدنگلوب، یا همان غربیها، همواره به دنبال چیزهای نادر هستند تا با پیدا کردن یک نمونهی نادر و تبلیغات گسترده در مورد آن، در سواحل سپهر رسانه موجسواری کنند.
جدایی در کشور ما پدیدهی نادری است و همانطور که از یک سو روزبهروز آمار ازدواج بالا میرود، آمار جدایی روزبهروز و چهبسا شببهشب پایین میآید(درست مثل نرخ سود بانکی از یک سو و نرخ دلار و سکه از سویی دیگر)
پس بیتردید یکی از عوامل کلیدی موفقیت این فیلم، همین نادر است.
از
تاثیر واژهها را نباید دستکم گرفت. مخصوصا وقتی صحبت یک جشنواره است که با جایزه دادن به فیلمهایی از کشورهای مختلف، در امور داخلی همهی کشورها دخالت میکند. اینجاست که همین واژهی "از" دلیل بر موفقیت یک فیلم میشود.
بعضیها هستند که با کوچک شمردن تاثیر واژهی از، نام آن را حرفاضافه گذاشتهاند اما اینان خودشان اضافه هستند.
نمیدانم چرا دارم اینقدر عصبانی میشوم. پس تا بیشتر عصبانی نشدهام قبول کنید که "از" موفقیت جدایی نادر از سیمین را رقم زده است.
سیمین
اشتباه نکنید. سیمینساق و سیمینبر و سیمینتن بودن باعث موفقیت در شرق است. اما این فیلم در جشنوارهای غربی برگزیده شده است. در غرب به دلیل افراط در ارتباطاتِ بیسیم، هماکنون ارتباطاتِ سیمین نوستالژیبرانگیز شده و همینکه در فیلمی سیمین ببینند، فرتی به آن Award میدهند.
با این حساب بیگمان سیمین هم در موفقیت این فیلم نقشی مهم داشته است. حتی اگر نقشش مثل نادر کلیدی بهحساب نیاید.
***
دلایل موفقیت فیلم جدایی نادر از سیمین را بررسیدیم.
دلایل جدایی را بروید از خودشان بپرسید.
---
پینوشت: شرق و غرب هر کدام جایگاه خود را دارند. شمال و جنوب هم همینطور(!)
هدف از این نوشته این بود که نسبت دادن موفقیت یک ایرانی به غرب جالب نیست.
نظر شما