مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی یکی از دلایل رشد بیکاری در میان جوانان را چند شغلی بودن گروههای سنی بالاتر عنوان کرد.

علی پاکزاد: در گزارش تحلیل مرکز پژوهشهای مجلس آمده است: همبستگی میان نرخ چندشغلی و نرخ بیکاری در گروه های جوانان افزایش می یابد. نتایج نشان می دهند، عدم جبران خدمات نیروی کار متناسب با تورم و مشکلات شاغلان در تامین هزینه های زندگی، از دلایل اصلی چند شغلی در ایران محسوب می شوند که برای کنترل نرخ چند شغلی باید سیاستها به سمت حفظ یا افزایش قدرت خرید حقوق و دستمزد سوق داده شود.
به عبارت ساده تر می توان گفت آنچه تا امروز تحت عنوان تعیین حداقل دستمزد از سوی دولت ها اتخاذ شده است نتوانسته است تضمین کننده حداقل معاش برای حقوق بگیریان باشد و همین مسئله به چند شغلگی و در نهایت بیکاری در گروههای سنی که تازه وارد بازار کار می شوند دامن زده است.
در بخش دیگری از گزارش مرکز پژوهشهای مجلس آمده است: بخش قابل توجهی از بیکاری متاثر از پدیده چند شغلی است،لذا برای کاهش بیکاری باید سیاست ها به سوی رفع این مشکل سوق داده شود. در نتیجه کاهش قدرت خرید نیروی کار، شاغلین فعال در بازار کار ساعات بیشتری طی دوره مورد مطالعه به کار پرداخته و و لذا کار جایگزین اوقات فراغت کرده اند.
این در حالی است که طی سالهای دهه های 1370 و 1380،جبران خدمات نیروی کار متناسب با نرخ توم ، رشد نیافته است این مسئله منجر به این شده که درآمدهای مرسوم از محل کار به طور متناسبی مخارج زندگی را تامین نکند. از همین رو برای تامین کسری درآمد، بخشی از نیروی کار ناگزیر به اختصاص زمان بیشتری در بازار کار شده است.
نکته دیگری که از این تحولات بازار کار قابل استنباط است و آن اینکه نیروی کار در مقابل تغییر دستمزدهای واقعی عکس العمل نشان می دهد، بنابر این از لحاظ سیاستگذاری این مسئله را باید مورد توجه قرار داد که اتخاذ سیاست هایی مانند کاهش ساعات کار طور رسمی و قانونی ویا وضع ممنوعیت هایی مانند منع اختیار بیش از یک شغل، به هیچ وجه راه حل مناسبی برای کنترل تاثیر گذاری تغییرات رفتار نیروی کار در قبال تخصیص زمان بین کار و فراغت بر بیکاری نیست، زیرا مبنای تصمیم گیری افراد در این ارتباط ، کسب مطلوبیت ناشی از تخصص زمان مرتبط است که این خود به سطح درآمد حاصل از کار و میزان دستمزد واقعی برای تامین مخارج زندگی وابستگی کامل دارد. در نتیجه سیاستگذاری اصولی برای حل این مشکل، این مسئله را قابل طرح می کند که باید سیاستهای به سمت حفظ یا افزایش قدرت خرید حقوق و دستمزد (جبران خدمات نیروی کار) سوق داده شود.
در بخش دیگری از این گزارش تاکید شده ، در بازار کار ایران گروه هایی که در سن بازنشستگی قرار دارند به دلیل کسری تامین مخارج زندگی، به موقع از بازار کار خارج نمی شوند.اتخاذ سیاستهای مناسب برای جبران کاهش قدرت خرید این گروه نیز زمینه های لازم برای خروج به موقع انها از بازار کار را فراهم می کند.
در حوزه قانونگذاری، قانون ممنوعیت تصدی بیش از یک شغل مصوب 1373، تصدی بیش از یک شغل دولتی برای افراد را ممنوع می داند. اما قانون جز در بخش دولتی دولتی ، اعمال محدودیت برای آزاد نیروی کار در انتخاب فعالیت هایش را بر نتافته و قوانین محدود کننده در فعالیت در مشاغلی غیر از شغل اول و شغل اصلی افراد را در نظر نگرفته است و صرفاً بخشی که مربوط به مشاغل کارمندان دولتی است را با محدودیت برای اشتغال در بیشتر از یک شغل در نظر گرفته است.
در واقع اصلی ترین گرایش به چند شغلی در بین افراد را می توان به نیاز نیروی کار به درآمد بیشتر برای جبران هزینه های زندگی عنوان کردکه به شرایط ویژگی های عرضه و تقاضا در بازار کار بستگی دارد.

 


بنابراین چنانچه شرایط بازار کار به گونه ای فراهم شود که امکان تامین مناسب هزینه های زندگی با درآمد یک شغل دوم کاهش خواهد یافت. توجه به مجموعه امور، فعالیت های قوانینی که منجر به بهبود و افزایش بهره وری نیروی کار می گردند و تبع آن درآمد نیروی کار از مشاغل را افزایش می دهند تاثیر قابل توجهی بر کنترل و کاهش چند شغلی در کشور خواهند داشت.
نکته مهم اینکه بهبود قدرت خرید نیروی کار وتاثیر گذاری جهت تغییر رفتار نیروی کار از لحاظ جایگزینی بین اوقات فراغت و کار ، در کوتاه مدت میسر نیست و زمان بیشتری نیاز دارد. لذا نباید انتظار داشت که طی یک دوره چند ماهه بتوان مسائل چند شغلی و ساعات کار اضافی را سامان داد.
در پایان باید گفت محدودیت های اصلی برای انجام چندین مطالعاتی به کمبود اطلاعات و داده های آماری از یکسو و اعتبار داده های در دسترس از سوی دیگر بر می گردد. طبق تحلیل های نظری ، برای گرایش به چند شغلی مسلما علل مختلفی همچون رفع محدودیت های مالی(حقوق و دستمزد)، تنوع شغلی و محدودیت ساعات کار در شغل اصلی وجود دارد.
/31222
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    10 2
    به چه دلیل باید زود بازنشست شد با این افزایش بی رویه قیمتها ی همه اجناس و کالا ها و افزایش 10 درصدی حقوق ها در طول یکسال برخلاف کالا که هر چند ساعت گرانتر میشود چه راه حلی وجود دارد ؟؟؟؟؟
  • بدون نام IR ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    12 0
    دقیقا بازنشسته ها ... حقوق پدر من روز دهم تمام می شود و اگر کار نکند باید بیست روز گرسنه بمانیم!!! البته میگن خوشه یک هستیم! حتما هستیم!
  • محمد IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
    20 0
    به داد فارغ التحصيلان بيكار برسيد؛چرا كه هيچ قانوني براي اين قشر مظلوم جامعه ،وجود ندارد و از چشم همه دولتمردان به دورند.
  • بدون نام IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    18 2
    بارها رفتم دنبال کار دیدم معلم های بازنشسته جا رو اشغال کردن . طرف بازنشسته دوتا موقعیت کار که دوتا جوان رو می تونه مشغول کنه گرفته. معمولا هم جاهای خوبو می گیرن و اگه جای خالی بمونه حتما یا حقوقش کمه یا رده پایینه. معلمی میشناسم با فوق لیسانس بازنشسته شده الان توی یک مرکز آموزشی دیگه شده رییس تو بازار هم مغازه داره الان سر کار ریاستیش هم یا خستس یا به مغازه داره زنگ می زنه من جوون با مدرک فوق لیسانس رفتم پیشش گفت جا نداریم بعذ ددم دوستای بازنشسته رو جابجا کرده...
  • بدون نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    13 0
    فقط از دولت میخواهیم جلوی گران شدن ارز بگیرد چون کارخانه داران در خریدن مواد به مشکل میخورند مخصو صا مواد ایرانی که به ارز ربطی ندارد رو به افزایش هست وما نزدیک به بیست کارگر داریم کم مانده تعطیل کنیم
  • بدون نام IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
    1 1
    سلام دولت بجای انکه به کارمندان رسمی خود برسد در عوض برای دو نفر هم طراز که یکی تابع صندوق کشوری و کارمند رسمی است حقوق بازنشستگی بسیار کمتری در قیاس با کارمند مشابه تابع تامین اجتماعی می پردازد شما خبر انلاین که دنبال سوژه هستی برو دنبال این موضوع و نگذار بحث درصد کسورات کم و زیاد را پیش بکشند و بگو که عدالت اسلامی را لطفا معنا کنند انوقت اگر عدالت برای همه یکسان اجرا شود ما هم غزل خداحافظی را می خوانیم و جا را برای جوانها باز می کنیم اضافه کردن حقوقها پیشکش شما ، مای مسلمان شیعه فقط عدالت در پرداختها را می خواهیم ایا بنظر شما زیاده خواهیم؟ اگر غیر از این باشد بر اساس قانون تا روز اخر کار میکنیم و کسی هم نمیتواند به ما بگوید لطفا بازنشسته شوید هزینه هایمان را چطوری تامین کنیم؟
  • احمد IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
    6 1
    بی شک این کار(دو شغله بودن)خیلی ناپسند است واز سوی دولت مردان ناپسنده تر
  • بدون نام IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
    7 0
    برای کارمند دولتی چرا باید پروانه کسب بازاری صادر شود صبح در اداره بعد از ظهر هم در بازار با این وضع واسه جوونا و بازاریا دیگه چیزی نمیمونه اکثر این کارمندان که چنین شغلی آغاز می کنند به علت اینکه از جای دیگه درآمد دارند سیستم بازار وقیمتها رو به هم میریزند(کم فروشی)مکنند
  • محمد IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    0 0
    در اروپا مدیران افراد متخصصی هستند با مشغله فراوان در ایران مدیران افراد مطمئن ملی بی تخصصی هستند با مشاغل فراوان