به گزارش مرکز خبر حوزه، حضرت آیت الله سبحانی با انتقاد از گرانی کاغذ، گفتند: مسئولان باید مراقب دشمنان داخلی و خارجی باشند و نباید در عرصه تولید و اقتصاد به سوی دشمنان دست دراز کنیم.

 

حضرت آيت الله سبحاني امروز در آيين گشايش هفتمين نمايشگاه کتاب استان قم با اشاره به آيه «ن و القلم و ما يسطرون» گفتند: قرآن 39 قسم ياد کرده است که مهمترين مسئله در اين سوگندها رابطه مقسم‌له با مقسم‌به و رابطه قسم با جواب آن است که بايد به اين نکته توجه شود، اما محققان و پژوهشگران توجه زيادي به اين مسئله ندارند .
ايشان افزودند: خداوند در ميان اين همه موجودات به دوات و قلم قسم مي‌خورد که وسيله نوشتن هستند، اما نه هر نوشته‌اي، بلکه نوشته‌اي که فرهنگ تمدن و اخلاق را بالا ببرد.
اين مرجع تقليد با بيان اين که پيامبر‌(ص) مکتب نرفته و درس نخوانده در غار حرا تربيت يافته است، تصريح کردند: مکتب اسلام قلم و مداد و نوشتن و فرهنگ علم و دانش است و مسلمين ملتي داراي علوم و دانش هستند، که از اين مفاهيم برخوردار باشد و اگر در مقطعي از تاريخ عقب مانده‌ايم، يا خودمان مقصر هستيم و يا دشمنانمان، اما مکتب ما کمبود علم و فرهنگ ندارد.
ايشان وجود کتابخانه‌هاي متعدد را نشانه توجه به علم و فرهنگ دانسته و گفتند: سيد مرتضي در کتابخانه شخصي خود 80 هزار کتاب داشت، اما هجوم‌هايي به کشور ما و کشورهاي اسلامي از سوي مغول‌ها و سلاجقه که با فرهنگ آشنا نبودند انجام شد و کتابخانه‌هاي ما را از بين بردند.
حضرت آيت الله سبحاني با اشاره به ادعاي غرب در زمينه تمدن و فرهنگ، تصريح کردند: اروپايي‌ها به کدام کتاب و آثار علمي خود که هزار سال قدمت داشته باشد، مي‌توانند افتخار کنند، تمام افتخارشان به 500 سال است، اما مسلمانان با اين همه تهاجمي که از سوي افراد بي‌فرهنگ شد هزار و 400 سال آثار خود را حفظ کردند.
ايشان با بيان اين که اراده خداوند اين است که آثار مسلمانان ماندگار و مايه افتخار آنان باشد، گفتند: سه چيز حجاب‌ها را پاره مي‌کند و انسان به وسيله آن به پيشگاه خداوند مي‌رسد.
اين مرجع تقليد ادامه دادند: صداي پنهان و مخفي خانه‌هاي دانشمندان حجاب‌ها را پاره مي‌کند و اين به قدري براي خداوند محبوب است که به آن اجر و پاداش مي‌دهد.
حضرت آيت الله سبحاني اضافه کردند: شيخ مفيد توانست عقايد را منظم کند و امروز در اختيار ما قرار دهد و قلم اين عالم وارسته از والاترين قلم‌ها بود .
معظم‌له با بيان اين که صداي پاي جهادگران در ميدان جهاد از ديگر مسائلي است که حجاب‌ها را پاره مي‌کند، اظهار داشتند: صداي پاي جهادگران براي خداوند داراي ارزش است؛ چرا که اين صدا حاکي از غرور و غرور آنان حاکي از ايمان است که موجب مي‌شود جانشان را براي اسلام بدهند.
اين مرجع تقليد با بيان اين که شهدا با بذل جان خود، دنيا و آخرت را خريده‌اند، افزودند: بانواني که در منزل ريسندگي مي‌کنند، صداي ريسندگي آنها داراي ارزش است و بانواني که با عفت و حجاب کارهاي توليدي انجام مي‌دهند در نزد خداوند پاداش عظيمي دارند.
ايشان ادامه دادند: هر زني که کار کند و مملکت را از احتياج به ديگران بي‌نياز سازد، نزد خداوند محبوب است.
حضرت آيت الله سبحاني تاکيد کردند: در توليد و اقتصاد نبايد به سوي دشمنان دست دراز کنيم، حضرت امام در ابتداي انقلاب فرمودند «براي ما تاسف آميز است که براي نان به سوي دشمنان دست دراز کنيم و بايد جوانان بلند شده و کار و توليد کنند»، اين آرزوي امام در همان حيات ايشان و همچنين بعد از رحلت بر آورده شد.
معظم‌له تصريح کردند: جوانان نظام اسلامي مولد و داراي فکر و انديشه هستند و از نظر فکري، فرهنگي و اقتصادي در حد تکامل قرار دارند .
حضرت آيت الله سبحاني با توصيه به مسئولان، گفتند: نظام اسلامي دشمناني در داخل و خارج دارد که شبانه روز نقشه مي‌کشند تا آن را تضعيف کنند، نبايد خيال کنيم که دشمنان خوابند؛ بنابراين مسئولان بايد مراقب دشمنان داخلي و خارجي باشند.
ايشان با توصيه به محققان و پژوهشگران و ناشران خاطرنشان کردند: انسان علاوه بر غذاي جسمي، به طعام روحي نياز دارد و ناشر و مولف بايد مراقب باشد که چه مي‌نويسد، چه کتابي را منتشر مي‌کند و چه طعامي را به خورد جوانان مي‌دهد.
اين مرجع تقليد با انتقاد از گراني کاغذ و ايجاد مشکل براي چاپ و نشر، يادآور شدند: قيمت کاغذ براي ناشران مشکل ايجاد کرده است، ديگر نمي توان با اين هزينه‌ها انتشارات داشت، مسئولان ارشاد بايد براي حل اين مشکل چاره‌اي بيانديشند.
حضرت آيت الله سبحاني در پايان با تقدير و تشکر از برپا کنندگان نمايشگاه کتاب استان قم، گفتند: برپايي اين نمايشگاه و معرفي آثار جديد کار ارزشمندي است.
/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 196291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =