۰ نفر
۱۰ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۶:۱۳

مرکز خبر حوزه نوشت: آیت‌الله سبحانی به شبهه وهابیت مبنی بر شرک دانستن تبرک جستن از آثار اولیاء در زمان حیات و بعد از مرگ پاسخ گفتند.

 

متن سئوال و پاسخ حضرت آيت الله سبحاني به شرح ذيل است:
* پرسش: آيا تبرك به آثار اولياء در زمان حيات و مرگشان موجب شرك است؟
پاسخ: گروه وهابى تبرك به آثار اوليا را شرك مى دانند و كسى را كه محراب و منبر پيامبر را ببوسد مشرك مى خوانند، هرچند در آن به هيچ نوع الوهيت معتقد نباشد; بلكه مهر و مودت به پيامبر سبب شود كه آثار مربوط به شخص مورد علاقه را ببوسد. ولى آنان درباره ى پيراهن يوسف چه مى گويند؟!
يوسف مى گويد: پيراهن مرا ببريد و بر ديدگان پدرم بيفكنيد تا او بينايى خود را باز يابد. يعقوب نيز پيراهن يوسف را كه بافته ى جداتافته اى نبود، بر ديدگان خود مى افكند و در همان دم بينايى خود را باز مى يابد. اگر يعقوب چنين كارى را در برابر نجدى ها و پيروان محمد بن عبد الوهاب انجام مى داد، با او چگونه معامله مى كردند؟ و عمل پيامبر معصوم ومصون از گناه و خطا را چگونه توصيف مى نمودند؟
حالا اگر مسلمانى خاك قبر و ضريح و مرقد خاتم پيامبران را بر ديده بگذارد و قبر و ضريح پيشوايان را به عنوان احترام ببوسد و يا به آن ها تبرك بجويد وبگويد: خداوند در اين خاك اثر گذارده است و در اين كار از يعقوب زمان پيروى نمايد، چرا بايد مورد سب و لعن و تكفير واقع شود( [1]).
[1] . ر.ك: تبرّك الصحابة باثار رسول اللّه (صلى الله عليه وآله وسلم) ، تأليف: شيخ محمد طاهر مكى.
/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 196375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =