رییس کمیسیون صنایع مجلس گفت:قیمت برخی خودروهای ساخت داخل می تواند کاهش یابد و نیز فاصله قیمت صادراتی برخی سواری ها با بهای داخلی، منطقی نیست.<BR>

سیدحسین هاشمی که میهمان کافه خبر بود در پاسخ به این سوال چندتن از خوانندگان خبرآنلاین که چرا خودروسازان داخلی تلاشی برای تولید خودروهای روز دنیا انجام نمی دهند، گفت:متاسفانه به دلیل مسایل سیاسی حاکم بر مناسبات اقتصادی غرب با ایران، شرکت های معتبر خودروسازی حاضر نیستند در تولید خودروهای جدید خود در ایران مشارکتی کنند.
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص به بیان خاطراتی پرداخت و اظهار داشت:حتی در دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی، طی سفری که ایتالیا به همراه وزیر صنایع وقت انجام شد، شاهد بودم که تلاش هایی برای جلب مشارکت شرکت فیات صورت گرفت ولی مقامات این شرکت حاضر به مذاکره در این خصوص نشدند. به طوری که هیات ایرانی به نشانه اعتراض بازدید از کارخانه فیات را لغو کرد.
وی افزود:همچنین از تویوتا تقاضا شد که خط تولیدی در ایران احداث کند که این شرکت هم این درخواست را نپذیرفت. از این گونه مثال ها زیاد است. هاشمی تاکید کرد:لذا در شرایط فعلی که ابعاد تحریم های غرب علیه ایران دامنه دارتر شده است، نمی توان خیلی به خودورسازها در مورد تولید مدل های قدیمی تر بازار خرده گرفت.
وی در خصوص نقش مافیا در افزایش عرضه انحصاری برخی برندهای خارجی در ایران که از سوی خوانندگان خبرآلاین مورد تاکید قرار گرفته بود، گفت:البته کشف مافیای خودرو و اثبات وجود آن کار نهادهای اطلاعاتی و امنیتی است ولی تا آنجا بنده مطلعم و اشاره کردم، نقش مسایل سیاسی در این زمینه پررنگ است.
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود:هر چند که انتقادهایی در مورد افزایش قیمت برخی مدل های تولید داخل به خودروسازان وارد می دانم ولی شرکت های ایرانی به دلیل وجود مازاد نیروی انسانی و هزینه های سربار این گونه از کاهش مستمر قیمت ها ناتوانند. البته با این وجود باید تعادلی بین قیمت های داخلی و صادراتی برقرار باشد و قیمت برخی مدل ها هم کاهش یابد.
هاشمی یادآورد شد:این گونه نیست که همواره قیمت های داخلی بالاتر از بازار جهانی بوده باشد، در ابتدای عرضه پژو 206، بهای جهانی این خودرو حدود 15 هزاردلار بود ولی در ایران ارزان تر عرضه شد.
وی افزود:همچنین قرداد مثبتی که با رنو برای تولید تندر90 در ایران بسته شد، هدف قیمتی مناسبی را مدنظر داشت ولی افزایش نرخ دلار موجب شد تا برنامه مدنظر محقق نشود ولی ادامه نظارت کیفی کارشناسان رنو موجب شده تا کیفیت این خودرو مطلوب باشد با این  وجود متاسفانه بنا به دلایلی امکان این که ایران هاب منطقه برای تولید این سواری شود، محقق نشد.
هاشمی گفت:اما هند به سادگی جایگزین ایران می شود و کشورهایی مثل ترکیه و برزیل مونتاژ مدل های جدید شرکت های خارجی را برعهده می گیرند. رییس کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد:در شرایط فعلی نیز منطقی نیست که با باز کردن مرزها به روی خودروهای خارجی سالانه تا 14 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی کشور را به شرکت های خارجی هدیه کنیم بلکه باید با تمهید راهکارهایی وضع موجود را اصلاح کرد.
هاشمی تصریح کرد:قبول دارم که وضعیت آلودگی هوا بحرانی شده و خودرو نقش جدی بروز این بحران دارد ولی راه حل، آسیب زدن به تولید ملی نیست. وی افزود:مثلا باید راهی یافت تا اعتبار از رده خارج کردن خودروهای فرسوده تامین شود. در کنار این باید اجرای قانونی در خصوص افزایش کیفیت تولید خودرو در کشور که با وقفه بسیار تصویب و ابلاغ شد، اجرایی شود.
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد:البته تاکنون خودروسازان گزارش هایی را در زمینه اجرای این قانون به مجلس ارایه کرده اند که در دست بررسی است. وی همچنین برحمایت از حقوق مصرف کنندگان در برابر خودروسازان تاکید کرد و گفت: در حال حاضر در حال تدارک یک نظرسنجی جامع برای کسب نظر مصرف کنندگان در مورد خودروسازان هستیم.
مشروح این گفتگو را که به پاسخ های حسین هاشمی به سوال های مخاطبان خبرآنلاین اختصاص دارد، به زودی خواهید خواند.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 198125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۰
    12 0
    در جواب سوال اول تولید خودروهای روز دنیا از ایشون باید این رو هم اضافه کنید که اقای هاشمی اظهار نظر شما نادرسته به دلیله اینکه در ایران نیسان ژاپن خط تولید داره و پژو فرانسه که این همه سود از قبل ایران می بره ولی قدیمی ترین و از رده خارج ترین محصولاتش رو به ایران می ده و در ایارن خط تولید بنز بوده اینها بالاتر ؟؟مگر قرار نبود تویوتا خط تولید در ایران بزنه چرا نشد به دلیل اینکه 2 شرکت ایران خودرو سایپا به دلیل ترس از عدم فروش محصولاتشون نمی ذارند خودروهای روز به ایران بیاد.نکته دیگه شما در حدود 60 درصد تعرفه ckd و skd قرار دادین که از نمونه فول وارداتی گرونتر در میاد ÷س هم شما و مافیای خودروساز نمی ذارید ماشین روز دنیا ایران بیاد.بنابراین صحبت شما نادرست هستش
  • بدون نام IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۰
    13 0
    تولی ملی ضربه نخوره!!!مردم دارند کشته می شوند در الودگی هوا این همه سرطانن بیماری های قلبی کافی نیست!!!مردم ملین یا تولید وانت پیکان که مجوزش رو دادین!! وانت نیسان و....شما مسئول مستقیم سلامتی مردم هستین هز قانونا و هم شرعا . مگه مردم سلامتیشون رو از مسخره دست تولید ملیه؟؟
  • بدون نام IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۰
    14 0
    اقای هاشمی انحصار یعنی چی:شما با دست خودتان انحصار واردات رو فقط دادین به چندتا شرکت یعنی عرضه خودرو و قیمت گذاری و تعیین تکلیف برای بازار در دستان انهاست یعنی چی انحصار مثل ایران خودرو و سایپا که انحصار طلبن و هرکاری بخواهند می کنند بیکیفیت و نا ایمن می سازند و گران می کنند و می فروشند
  • بدون نام IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۱
    14 0
    يه كم هم به فكر جون مردم باشيد چقدر اين پرايد و ماشينهاي غير استاندارد ايرانخودرو دارن جون مردم رو ميگيرن. تا كي؟
  • بدون نام IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۱
    15 0
    "رییس کمیسیون صنایع مجلس تاکید کرد:در شرایط فعلی نیز منطقی نیست که با باز کردن مرزها به روی خودروهای خارجی سالانه تا 14 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی کشور را به شرکت های خارجی هدیه کنیم بلکه باید با تمهید راهکارهایی وضع موجود را اصلاح کرد." چه اشکالی داره مردم خودرو استاندارد سوار شوند ، 14 میلیارد دلار هم از پول نفت هزینه سلامت و ایمنی و راحتی مردم بشه ، مگه از عربها چی کم دارن این مردم؟ اصلا مگه این پول بمونه چی میشه عاقبتش؟ سه هزار میلیاردش رو بعضیا میدزدن بقیه اش رو هم بعضیای دیگه ..سرمایه ملی باید صرف ایمنی و راحتی ملت بشه نه فقط برای بعضیا!!!!
  • بدون نام IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
    4 0
    آقای رییس شماکه همش انتقاد میکنیدپس کی مردعملید؟