بهمن دری، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران حاضر در نخستین همایش داستان کوتاه به سؤالات خبرنگاران پاسخ گفت.

به گزارش خبرآنلاین، گزیده اظهارات معاون وزیر در جمع خبرنگاران بدین شرح است:

 

- در میان فعالیت صدها ناشر طبیعتا یک سری از ناشران که معدود هم هستند که ممکن است تخلف کنند. راهکار قانونی آن در این زمینه این است که تخلف این ناشران که از انگشتان دو دست هم تجاوز نمی‌کنند در هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران که جزء آیین‌نامه آنان مصوب شده و در کتاب قانون هم وجود دارد رسیدگی شود.

 

- برخی از ناشران هستند که تخلفاتشان در این هیئت با مستندات رسیدگی می‌شود و در صورتی که حکم تعلیق ناشر صادر شود آن ناشر نمی‌تواند کتابی برای صدور مجوز ارائه کند.

 

- ناشر می‌تواند پس از حکم تعلیق به صورت کتبی تقاضای تجدید نظر  کند و از خود با ارائه ادله دفاع کند. این نامه در کمیسیون تجدیدنظر همان هیئت رسیدگی به تخلفات مورد بررسی قرار می‌گیرد در این زمینه هم 8 ناشر وجود دارند که در این مرحله قرار دارند.

 

- در مورد نشر چشمه، مرجع قضایی اعلام کرده که این ناشر متخلف است و ما بر اساس حکم مرجع قضایی اعلام می کنیم که این ناشر تعلیق شود یک روش دیگر هم برای تعلیق وجود دارد و آن اینکه ناشری که ضوابط نشر و چاپ کتاب را رعایت نمی‌کند و یا تخلف مکرر داشته است.

 

- اگر خلاف نشر چشمه اعلام شود منجر به اتفاقات دیگر خواهد بود تخلفات این ناشر هم ساختاری ممکن است باشد و هم محتوایی؛ تخلف برخی ناشرانی که به هیئت تخلفات ارجاع داده می‌شود معمولا محتوایی است.

 

- تعلیق گاهی اوقات یک ماهه، سه ماهه، شش ماهه و ... خواهد بود اینکه ما این تعلیق را اعلام می‌کنیم خود جای خوشحالی دارد چرا که در دوره‌های گذشته اعلام نمی‌شد.

 

- در این مورد هم نامه برای ناشر ارسال شده هم مذاکره شده و جالب اینکه بخشی از نامه را اگر نکته‌ای مدنظرم باشد به اطلاع رسانه‌ها می‌رسانم چون در نامه‌ها همگی آنها اذعان دارند که ما اشتباه کردیم اما اشتباهمان آگاهانه نبوده است.

 

- در هیچ دوره‌ای کتاب‌های سالی که انتخاب شده، از منتقدان دولت آن زمان نبوده و ما با کتاب شخصی برخورد نمی‌کنیم. در کتاب سال امسال، کتاب هاشمی رفسنجانی، کتاب محقق داماد‌ و کتاب سیدحسن خمینی برگزیده شده‌اند؛ بنابراین آن‌چه ملاک ماست، قانون مصوب است.
 

- بر اساس آن قانون در شرایطی که توهینی به افراد بشود اگر توهین مستقیم و صریحی صورت گیرد بر اساس قوانین نظارت بر چاپ کتاب قطعا ما برخورد می‌کنیم بالعکس این امر هم وجود دارد در حال حاضر چند کتاب در تخریب شخصیت آقای هاشمی رفسنجانی به ما ارائه شده که به آنها مجوزی داده نشده، آنچه ملاک ما است قانون و در مرحله بعدی ملاک فرمایشات رهبر انقلاب است.

 

- از 8 کتابی که درباره مواضع و دیدگاه‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به دست ما رسیده یک کتاب در تأیید مواضع ایشان بوده 7 کتاب در نقد و تخریب شدید ایشان بوده است که مجوز نداده ایم.

 

دری درباره کتاب مهرجویی هم که اعلام شده یکسالی هست در انتظار مجوز اداره کتاب است، گفت: این مورد به اداره کتاب گفته شده است.

 

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 199012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =