عضو هیئت داوران مسابقه برج‌های هزاره سوم اعتقاد دارد مشکل مسابقه‌های معماری این است که چهارچوب روشن برای شرکت‌کنندگان ایجاد نمی‌کنند.

به گزارش ستاد خبری مسابقة طراحی نمای برج‌های هزارة سوم، مهدی حجت عضو هیئت داوران مسابقه برج‌های هزاره سوم، گفت: «برگزاری مسابقه‌هایی در حوزه معماری اگر با ضوابط مشخصی باشند، می‌تواند مفید باشد. اما اگر مقصودشان یک نوع ذوق‌سنجی باشد و معماران را دعوت کند به اینکه حرف‌های قلمبه سلمبه بزنند، به نتیجة خوبی نمی‌رسند.»
عضو هیئت علمی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران، گفت: «علت اینکه در برخی از مسابقات معماری، کارفرمایان به جواب درست نمی‌رسند، این است که سئوالشان را درست مطرح نکرده‌اند. اگر سوال پخته نباشد، طبیعتاً پاسخ درست هم نمی‌گیریم. باید حداقل کارفرما بداند که چه می‌خواهد. اینکه بگوید: «یک نمای خوب به من بدهید» حرف دقیقی نیست. ما سعی کرده‌ایم در این مسابقه، چهارچوب روشن‌تری بیان شود ولی به نظر من هنوز جای کار زیادی دارد.»
به گفتة حجت، «مشکل مسابقه‌های معماری این است که مقدمه‌های لازم را با دقت مطرح و چهارچوب روشنی را برای کسانی که می‌خواهند در آن شرکت کنند، ایجاد نمی‌کنند. بنابراین مسابقات بی‌چهارچوب می‌شوند و هر کس حرف خودش را می‌زند.»
او تاکید کرد: «مسابقات معماری به طور کل نیازمند این هستند که از قبل، ضوابطی برایشان وجود داشته باشد. مثلاً اگر قرار باشد کار طراحی در تهران انجام گیرد، یک نفر وقتی می‌خواهد در خیابان انقلاب نمایی را طراحی کند، اگر نزدیک دانشگاه است، یک معنا دارد و باید ضوابطی وجود داشته باشد. اگر نزدیک میدان امام حسین است، معنای دیگری و ضوابط دیگری. اگر مقرراتی وجود داشته باشد، کسی که می‌خواهد در مسابقه‌ای شرکت کند می‌داند که باید حداقل‌هایی را مد نظر قرار دهد و هر حرفی نزند. این پراکندگی‌هایی هم که الان وجود دارند، به خاطر عدم وجود ضوابط است.»
استاد معماری دانشگاه تهران به شرکت‌کنندگان در مسابقات معماری توصیه کرد: «به جای اینکه چیزی را که دلتان می‌خواهد و احساس می‌کنید دوست دارید به عنوان نما ارائه کنید، بروید دنبال اینکه بفهمید حقیقتا چه چیزی خوب است که اینجا گذاشته شود و آن را پیدا کنید. به جای اصرار در نوآوری و خلاقه کار کردن (که این روز‌ها این دو کلمه به غلط به کار می‌روند) به «کشف» و به اینکه چه چیز باید در اینجا وجود داشته باشد، توجه کنید. بروید بستر را بشناسید. کالبد، تکنولوژی، مفاهیم و ضوابط زیبایی‌شناسانه ایرانی و شرقی را بشناسید و به آن‌ها توجه کنید. تا آنچه که مطرح می‌کنید از یک بستر شناخت منتج شده باشد. نه از دل و ذوق و تمنیات احساسی درونیتان.»
حجت در ادامه، از اینکه این روز‌ها خلاقیت تبدیل شده به خرق عادت، اظهار تاسف کرد و گفت: «اگر قرار است اقدام صحیحی انجام دهیم، باید مجموعه عوامل موثر در شکل گیری موضوع را بشناسیم و به نحو درستی جمع‌بندی و نتیجه گیری کنیم. باید برای کاری که می‌کنیم، استدلال کنیم که چرا این کار درست است و آیا این، بهترین کاری است که می‌توانیم انجام دهیم؟! نمی‌توانیم در جواب، بگوییم من هنرمندم. اثر هنری‌ام این است و دلم خواسته این طوری طراحی کنم. ما به این «احساس می‌کنم» و «دلم خواسته» احتیاج نداریم. ما احتیاج داریم کار درست را و بستر‌ها، نیرو‌ها و عواملی را که یک کار درست را باعث می‌شوند، بفهمیم و بشناسیم که چرا این کار، شایسته است که در اینجا قرار بگیرد. این طوری است که می‌توانیم زیبایی حقیقی را که یعنی قرار گرفتن هر چیز در جای خودش، به دست بیاوریم.»
مسابقه طراحی نمای برج‌های هزاره سوم توسط مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران به همراه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و تعاونی مسکن آشیانه هلی کوپتر برگزار شده است.

طی این مسابقه از معماران و علاقه‌مندان و صاحب‌نظران خواسته شده طرحی را برای نمای سازه‌های فلزی ساخته شده این برج که در بزرگراه همت جنب خیابان شیخ بهایی واقع شده، ارائه دهند.

نتایج نهایی این مسابقه پس از دو مرحله داوری در مراسمی در پایان بهمن‌ماه توسط هیئت داوران اعلام خواهد شد و به سه طرح برگزیده جوایز ارزنده تعلق خواهد گرفت.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به سایت
http: //tmts. icae. ir مراجعه کنند.

5858
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 199109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =