مدتی است به هر بهانه ای و بدون هر گونه توضیحی، اینترنت و به ویژه سایت هایی که جنبه اطلاع رسانی دارند، دچار تعطیلی و کندی شده و اعصاب یک مشت جوان محصل و دانشجو و پژوهشگر را که روزانه با این قبیل وسائل به نقل و انتقال اطلاعات و جستجوی در سایت ها می پردازند را خرد و خمیر می کنند.

مدتی است به هر بهانه ای و بدون هر گونه توضیحی، اینترنت و به ویژه سایت هایی که جنبه اطلاع رسانی دارند، دچار تعطیلی و کندی شده و اعصاب یک مشت جوان محصل و دانشجو و پژوهشگر را که روزانه با این قبیل وسائل به نقل و انتقال اطلاعات و جستجوی در سایت ها می پردازند را خرد و خمیر می کنند.
این جدای از آن است که بسیاری از سایت ها که ضمن داشتن حجم بالایی از اطلاعات، به دلیل استفاده دوگانه از آن، مسدود شده و حتی دانشجویان و پژوهشگران ما از داشتن یک دهخدا آن هم به صورت آنلاین محروم هستند. در عوض به خواندن سایت هایی هدایت می شوند که در همان لحظه اول مواجه با آنها، از شدت ناراحتی صفحه را می بندند و آهی می کشند و از پای رایانه بر می خیزند.
این قبیل اقدامات که به تدریج در حال تبدیل شدن به یک رویه و عادت شده و در ضمن هیچ کس خود را موظف به توضیح در باره چرایی آن نمی داند، تأثیر بسیار بدی در میان جوانان خواهد گذاشت.
یک جوان دانش پژوه که علاقه مند است اطلاعاتی در باره موضوع مورد نیاز خود به دست آورد، مقالات خود را به این استاد و آن دانشگاه بفرستد، با دوست خود مشورت کند و ... هرچه به سراغ ایمیل می رود آن را تعطیل دیده و به دنبال هر منبعی می گردد با مشکل مواجه می شود، در برابر این رویه چه خواهد کرد؟
ممکن است نسل میان سال نیاز به این کارها نداشته باشد، یا بسیاری از جوانان شاغل در بازار کار عادی شبانه روز سراغ کامپیوتر نروند، اما تعداد قابل ملاحظه ای از نسلی که به لطف این انقلاب در دانشگاه های مختلف دولتی و ملی دانشجو شده اند شب و روز نیازمند این ابزار و چشم به راه آن هستند که دریچه ای باز شده و دانشی به دست آورند.
این در حالی است که هیچ جایگزینی که بتواند نیم درصد از کار مورد نیازشان را انجام دهد وجود ندارد.
به نظر شما، عکس العمل این جوانان در برابر این رفتار چیست؟
آیا به مجموعه تصمیم گیر در این کشور خوشبین خواهند ماند و شعارهای آنان را در توسعه علم و جایگاه و رتبه علمی کشور خواهند پذیرفت؟ مگر قرار است علم از چه طریقی انتقال یابد؟ آیا باید به عصر حجر برگشت؟
وقتی این جوانان خود را با کشورهای پیشرفته و توسعه یافته مقایسه می کنند، چه احساسی در وجودشان در مقایسه میان خود و دیگران ایجاد خواهد شد؟
وقتی از کار و زندگی عادی شان که همین سرچ های رایانه ای و جستجو در یافته های علمی جدید و پیشرفت باز بمانند، جز افسردگی و ناراحتی و نگرانی چه چیزی در جان و روانشان پدید خواهد آمد؟
ممکن است کسانی تصور می کنند واکنش به رفتارها چندان مهم نخواهد بود، اما بدانند برای نسلی نخبه و فرهیخته که در میان ایرانیان فراوان هستند، کمترین تصمیم برای این قبیل رفتارها این است که ای کاش در جای دیگر و در کشور پیشرفته ای بودیم که حداقل به یک اینترنت دسترسی داشتیم و این قدر برای یک جستجوی ساده تحقیر نمی شدیم.
وزارت علوم و ارشاد و قوه قضائیه و مخابرات و دیگر کسانی که دست اندر کار این قبیل اقدامات هستند، یک هزینه مختصری هم برای ارزیابی واکنش جوانان به این قبیل کارها داشته باشند و نتایج آن را در اختیار مقامات بالاتر بگذارند و این قدر این نسل را با کارهای عجیب و غریب خود دچار شگفتی و سردرگمی و در نهایت گریز از مرکز نکنند.
لااقل اگر توجیهی، طرحی، جایگزینی دارند، یا آن که وضعیت گشایش در اینترنت را فاجعه ای برای ملت می دانند، حرفشان را بزنند، بحث کنند و روشن کنند که برای پیشرفت چه باید کرد، از چه طریقی باید رفت و کدام در را باید گشود.
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 199918

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 47
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یوسف IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    204 4
    دمت گرم، چه عجب یکی پیدا شد حرف دل ما رو زد !
  • بدون نام IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    121 1
    جانا سخن از زبان ما میگویی . مرحبا حاج آقا
  • امین IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    73 2
    به این میگند یک دیدگاه استراتژیک ، واقع بین و بی طرف. ایشون هرکس هست هم بیانش خوبه هم دیدگاهش.بسیار سنجیده بود.
  • ع.خ IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    52 0
    جانا سخن از زبان ما مي گويي
  • بدون نام IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    58 41
    جناب محقق هم احتمالا برنامه هايي براي انتخابات سالهاي بعد دارند.
  • بدون نام IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    63 2
    استعداد بخوره تو سر من، ایمیل وسیله کار من است بدبخت شدم
  • بدون نام IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    این حرفا سوپاپ اطمینانه... همه میدونیم تو مملکت ما هر کاری بخواد انجام بشه...میشه... مسئولین هم هیچ توجهی هم به حرف ها و احساسات مردم نمی کنند.
  • امیر IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    7 645
    اه اه ... این جمله ضایع چیه دیگه : "وقتی این جوانان خود را با کشورهای پیشرفته و توسعه یافته مقایسه می کنند، چه احساسی در وجودشان در مقایسه میان خود و دیگران ایجاد خواهد شد؟ " ... "اما بدانند برای نسلی نخبه و فرهیخته که در میان ایرانیان فراوان هستند، کمترین تصمیم برای این قبیل رفتارها این است که ای کاش در جای دیگر و در کشور پیشرفته ای بودیم که حداقل به یک اینترنت دسترسی داشتیم و این قدر برای یک جستجوی ساده تحقیر نمی شدیم." تحقیر؟؟؟؟؟ ..... مسلماً یک سری مشکلات وجود داره و من هم به عنوان یک دانشجو دچار مشکلاتی شده ام ولی تحلیل این آدم خیلی اسف باره ... اگر می خواهیم که به حل مشکلات بپردازیم این قبیل سخن وری های سطحی و کوچه بازاری به هیچ دردی نمی خوره
    • بدون نام IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
      41 1
      هر روز بیشتر از روز قبل به آینده بدبین میشم!!!!!!!!!!!
    • اخوان IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
      32 0
      امیرخان خدا رو شاهد می گیرم که خیلی از جوانهای ایران فقط بخاطر همین مسائل از دید شما جزئی مثل ایمیل و فیلترینگ بی ضابطه ایران رو ترک می کنند. از دوستان و همکلاسیهای دانشگاهی من، فقط 1 نفر دیگه در ایران باقی مونده که اونهم داره برای مهجرت اقدام می کنه. ما در ایران از روی تنبلی عادت کردیم که بجای مدیریت یک موضوع جدید، کلا صورت مسئله رو پاک کنیم. ولی یادمون نره که اینترنت و تکنولوژی راه خودش رو پیدا می کنه، چون کارش سهولت بیشتر زندگیه. عزت زیاد.
  • سهراب IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    46 0
    تقبل الله حاج آقا
  • گوهری IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    53 1
    یه کتاب می خوام دانلود کنم همه جا بسته است. من دانشجوی دکتری چه کار کنم. سایت مقالات ISI هم که علیرغم پسورد معتبر، کار نمی کنه. چجوری می خواین که ایران پیشرفت کنه. پیشرفت رو به عده محدودی دانشجوی پایتخت نشین محدود نکنین. جوونهای مملکت رو دلسرد نکنین. از رهبر و خون شهدا خجالت بکشین یا حداقل یک راه حل پیدا کنین. تو سایتتون هم که از قول پلیس فتا با افتخار نوشته بودین Vpn امنیت نداره. بفرمایین چه خاکی بسرمون بکنیم. کسی بخواد خلاف بکنه با vpn کارش رو راه می ندازه. چرا خودمان را خود تحریمی می کنیم. چرا؟ چرا؟ چرا؟
    • ایران IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
      3 1
      دقیقا ، صد در صد ، همینه !
    • تهرانی IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۱
      3 0
      دانشجوی پایتخت نشین کدومه داداش من؟ بیا تهران ببین دانشجوها چه جوری با کله میرن تو دیوار با این وضع!
  • mnd IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    30 3
    دمت گرم ولی دانشجویان دانشگاه آزاد رو فراموش کردی
    • vv IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
      9 7
      خوب اخه ادم حسابی این نظر چی داشته که منفی دادی چیو میخواستی ثابت کنی؟
  • بدون نام IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    38 1
    حرف حرف قشنگیه ولی امیدی به نتیجه نیست
  • مهدی IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    28 0
    ما که قرار شده یه چاپارخونه بزنیم!!! یه ماهه میلیاردر میشیم!!!
  • بدون نام IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    14 0
    جانا سخن از زبان ما می گوئی
  • رهگذر CA ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    26 0
    یه کتاب میخوام سفارش بدم! اول که سایتی که بشه درست سرچ کرد و کتاب رو پیداکرد مسدود بود بعد که به هزار بدبختی پیدا شد امکان خرید اینترنتی با کارت بانک نبود! اگه مملکت رو نفت مفت نخوابیده بود اینجوری با اتلاف وقت مردم خسارت نمی زدن.
  • بدون نام IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    21 0
    ممنون آقای جعفریان.. چقدر شما فهیم هستید... من دانشجوی دکتر هستم و روزی هزار بار خودم بد و بی راه می گم که چرا مثل بقیه دوستانم نرفتن از ایران.. سه شب هست که نتونستم ایمیلم چک کنم.. واقعا کسانی که فکر می کنن انترنت فاجعه هست برای ایران دارن از موضع تحقیرامیزی وارد گود می شن که نتیجه اش شکست هست
  • بدون نام IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    21 0
    با سلام دیشب می خواستم پایان نامه دکترای ام را که آماده کرده ام برای استاد راهنما بفرستم اما هر قدر منتظر شدم نتوانستم آپلود کنم.آیا چند نفری که سایت ها را می بندند مالک الرقاب مردم ایران هستند؟
  • مهندس IR ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    21 0
    دو صد گفته چون نیم کــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــردار نیست!!
  • بدون نام IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    15 0
    حاج آقا ما هر چی حرف بزنیم، انگار که گل لگد می کنیم. شاید از شما قبول کنند. تو این لباس. بیشتر بگید.
  • امیر IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۱
    19 0
    چه عجب بالاخره یکی درد ما رو گفت حرف دل ما رو گفت,بخدا روانی شدم همه کارام مختل شده.امگار ارزشی واسه روحیه ما قائل نیستن.
  • بدون نام IR ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
    23 0
    چرا با اعصاب ما بازی میکنید با بستن یاهو ایمیل چی نصیبتون میشه
  • بدون نام IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
    11 3
    الاقل مشکل امنیت ایمیل ایران را رفع کنید. مشکل نداشتن SSL را عرض می کنم.
  • بدون نام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
    11 0
    اينجاست كه مفهوم نخبه را در ادبيات دولت متوجه مي شويم ! نخبه كسي است كه با جهان خارج ارتباطي ندارد و آرزو نمي كند " كاش در كشوري زندگي مي كردم كه براي انسان و شعورش احترام قائل باشند " و از اطلاعات و آماري كه دولت دستور مي دهد بي چون و چرا اطاعت كند . به اين مي گو يند نخبه و دانشمند ! ايجاست كه انسان به همه ادعا ها شك مي كند .
    • S.D IR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
      4 0
      به اين مي گن نخبه حكومتي ديگه. همين هم هست كه خوبه و به درد مي خوره و تو زيرزمين خونش ماهواره هوا مي كنه. انصافا كدوم يكي از نخبگان كشورهاي پر مدعا همچين كاري كردن؟
  • SD IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
    11 2
    دمتون گرم حاج آقا. حرفتون هر چند يه كم سفارشي به نظر مي ياد و احتمالا صرفا براي خنك شدن دل مردم كه مدتي است از اين همه سوء مديريت و بي سوادي مسئولان به درد اومده مطرح شده. اما روي هم رفته درست مي فرماييد شما. دمتون گرم
  • موسی IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
    15 0
    به خاطر اون کابل هایی که تو دریا قطع میشه فقط موندیم سرویس جی میل یا ایمیل کابلشون با کابل اصلی چه فرقی میکنن که فقط اونها یه دفعه ای نصف شب قطع میشن!!!
  • فرید IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
    16 0
    آرزومون شده که پای یه اینترنت بدون مشکل بشینیم و هر چی دلمون می خواد مقاله و کتاب دانلود کنیم. هر چی سایت دانلود و شیرینگ هست فیلتر شده. شبکه های اجتماعی قطعن. ایمیل ها هم که تعطیل شدن. واقعا کی می خواد هزینه زمان های تلف شده ما رو پای این اینترنت بهمون بده. به شخصه الان دو هفتست که تعطیل تعطیل هستم.
    • بدون نام US ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
      5 0
      به این میگن نهضت نرم افزاری
  • بدون نام IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
    11 17
    شما چقدر ساده اید یه نگاهی به این حاج آقا بنداید اصلاً ببینم میتونه کامپیوتر رو روشن کنه به خدا همشون دستشون توی یه کاسه اس میشنینن دور هم جمع میشن مگن از این حرفها بزنیم و برای انعکاس این جوابها بهشون یه عالمه بخندیم آخه نه اینکه بیکارند و کار ندارند فقط دنبال مردم آزاری هستند میدونم این حرفهام رو انعکاس نمیدید ولی ختم کلام حاج آقا خودتی
    • بامداد IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۳
      5 0
      من این حاج آقا رو از نزدیک می شناسم، با مظاهر تکنولوژی به خوبی آشناست . شما هم جهت رفع شک و شبهه تشریف ببرید کتابخانه مجلس از ایشون تست فنی بگیرید تا حرف غیر مستند نزنید.
    • سهیل IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۳
      3 0
      عزیز بی نام دکتر جعفریان استاد تاریخ دانشگاه تهران و رئیس کتابخانه مجلس هستند .و انسان منتقد و اگاهی می باشند.سطح علمی ایشان در ضمن به گونه ایست که برای تدریس در دانشگاههای خارج از کشور نیز از ایشان دعوت می کنند.ایشون نویسنده دایره المعارف شیعه هستند که به خاطر انتقاداتی که وارد کرده بودند بر د.و.ل.ت جایزه شان امضا نشد و به همین خاطر هم در جلسه ای که باید حضور می داشتند حضور نیافتند.اگر حرفی می زنند نه دستوریست و نه چیز دیگر که خود خودشان هستند و به وجود این افراد است که افتخار می کنیم.
  • parsa IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
    13 0
    مرسی از همدردی تون اما من فک می کنم یه مشت برا جمع جوانان این مرزو بوم اصطلاح قشنگی نیست با تشکر
  • عهعه IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
    3 0
    خدا خیرت بده
  • بدون نام IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
    5 0
    یه سرچ ساده تصویری بزن برای کشک بادمجون . تو ببین چند تا سایت باز میشه و چقدر سایت بی خود و بی جهت فیلتره . آخه سایتی که عکس کشک بادمجون توش میگذاره چیش به جاسوسها میخوره ما نفهمیدیم .
  • ع.خ IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
    4 3
    جناب بي نام اگه ايشون رو ميشناختيد اين حرف رو نمي زديد. علاوه بر تاريخ كه ايشون در آن صاحب نظرند، از كامپيوتر و اينترنت هم به طور كامل مطلعند. خوبه منصفانه نظر بديم نه صرف نگاه به لباس روحانيت ايشون
  • بدون نام IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
    12 0
    یه سوال فقهی داشتم از ما ماهانه مبلغی برای ای دی اس ال مخابرات می گیره بعد هر وقت خواستن قطع می کنن و هر جند روز خواستن ولی همون مبلغ هزینه را میگیرن در حالیکه خدماتشون کامل نبوده این پولی که میگیرن حلاله مصداق کم فوشی نیست؟آ شیخ می شه از اقایون علما استفتا کنید
  • بدون نام IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
    0 0
    تپیدن های دلها ناله شد آهسته آهسته؟؟!!
  • بدون نام IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
    0 2
    اینم از خودشونه!!! چقدر زود گول میخوریم!
  • بدون نام IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
    1 8
    اصلا چه معنی داره جوونا وقتشونو پای کامپیوتر و اینترنت تلف کنند پس کی کار کنه؟ کی کشاورزی کنه ؟کی؟اصلا این همه کتاب چاپ شده رو بخونه؟ همه زندگیمون شده اینترنت و مقاله و سرچ.مگه ما کار و زندگی نداریم؟والا!!!!
  • مهران IR ۰۴:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۳
    2 2
    باسلام دقیقا جناب آقای جعفریان درست فرموودندمنم دیروز به خاطرهمین کندی سرعت اینترنت 10 دقیقه جلوی باجه بانک معطل شدم لذا از مسئولین محترم دولت الکترونیک خواهشمندم تجدیدنظری دراین باره داشته باشند. باتشکر اززحمات شبانه روزی تمامی مسئولین و اعضای خبرآنلاین.
  • امیر IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
    1 0
    یک سوال دارم. اینهمه مسئولین می گویند غربی ها از پیشرفت ما می ترسند و جلوی پیشرفت ما را می خواهند بگیرند، ولی چرا به این موضوع اشاره ای نمی شود که اینترنت زیربنا و مبنای تمامی پیشرفت های امروزی از انواع علوم گرفته تا اقتصاد و حتی فرهنگ و سیاست می باشد. حال چه کسانی جلوی پیشرفت ایران را گرفته اند؟ دشمنان خارجی یا نادان های داخلی؟!
  • hasani A1 ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۰۴
    0 0
    be in migan akhoonde roshanfekr