رشد جمعیت در ایران، 1.8 درصد است؛ هر خانواده کمتر از دو بچه دارد. وزارت بهداشت اعلام کرده است برای مثبت بودن رشد جمعیت ایران، باید سه دهم درصد به این عدد افزوده شود؛ 2.1 درصد.

به گزارش خبرآنلاین، این آمار نشان می دهد باروری هم در ایران کم شده است. این در حالی است که علی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت‌احوال کشور گفته: "در سیاست‌های جمعیتی قرار بود در سال 90 به میانگین 4 فرزند برسیم، درحالی‌که هم‌اکنون به حدود 1.8 درصد رسیده‌ایم. این نشان می‌دهد که رشد جمعیتی در خلال این برنامه به هیچ عنوان صورت نگرفته است. این سیاست‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که کنترل موالید کنار گذاشته شود."

او این آمار را به ایرنا داده است. هرچند پیش از این درباره تعداد 4 فرزند برای هر خانواده، برنامه ای منتشر نشده بود.

چندی پیش مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت گفت: "نرخ رشد جمعیت در ایران، کاهش داشته که کاهش جدی و سریعی بوده است و اگر با این روند پیش برویم ممکن است رشد جمعیت منفی شود که به شاخص‌های توسعه انسانی صدمه می‌زند. باید به افزایش نرخ رشد جمعیت کمک کنیم که البته این امر کاری بین‌ بخشی است اما وزارت بهداشت هم باید تلاش‌های خود را انجام دهد."

دستجردی راهکارهای افزایش نرخ رشد جمعیت را بسترسازی برای ازدواج، افزایش آمار ازدواج، فرزندآوری با توجه به سلامت دانست.


سیاست جلوگیری از کاهش نرخ باروری در شورای عالی انقلاب فرهنگی

در این میان شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در پایان هفتصد و هشتمین جلسه این شورا راهکارهایی را برای کاهش جمعیت ایران تصویب کرد.

مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در این باره گفت: "رشد جمعیت در کشور دچار شیب نزولی است و نرخ رشد جمعیت و باروری کشور ما حتی از متوسط کمترشده و از بالای 2 به 1.6 درصد رسیده است که می‌تواند اسیب‌های گوناگونی را برای جمعیت اینده کشور داشته باشد."

با این اوصاف به نظر می رسد دولت پس از دو سه سال وقفه از اظهارات رئیس جمهور برای افزایش جمعیت، تازه دست به کار تدوین برنامه هایی برای پیشگیری از کاهش جمعیت شده است. برنامه هایی که مقابل برنامه کنترل جمعیتی دهه 70 و 80 خورشیدی ایران قرار می گیرد.
47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 201312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 60
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    270 4
    بابا بی خیال حتما به فک وفامیل های خودتون این پیشنهاد را میدین .که راحت از پس بچه و مجارج ان برمیایند
    • SD IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۱
      49 8
      بدون نام جان! خداوند متعال رزاق است و در اين شكي نيست. خداوند مي آفريند و براي هر آفريده روزي تعيين مي كند. اما خداوند فرهيختگي را به صرف وجود تضمين نكرده است. فرهيختگي نيازمند امكاناتي است كه فراهم آوردن آن براي نسل بشر به عهده خود او گذاشته شده است. اين مسئولان محترم فقط رزاق بودن خداوند رو مد نظر قرار مي دهند و با خيال راحت مي گن زيادش كنيد خدا مي رسونه! غافل از اينكه (شايد هم با علم به اين كه!!!!) جمعيتي كه به اين شكل و بدون فراهم بودن بسترهاي اقتصادي، فرهنگي و توسعه اجتماعي به وجود بياد، بيش از اينكه مردم باشد عوام الناس خواهد بود و البته عوام الناس هم مزايا و معايب خودش رو داره و شايد خداي ناكرده مسئولان به اين نتيجه رسيده اند كه مزايايش از معايبش بيشتره. انشاء الله كه اينطور نيست!
  • ناصر IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    272 3
    4 تا بچه با این وضع معیشت و اقتصاد و حقوق 330 هزار تومانی یکدونش هم زیاده اگر زوجهای جوان از طرف خانوادها متهم به ناباروری نمیشدن مطمئن باشید همون یکدونش رو هم نمی آوردن!!!!!!!!!!!!!!!
    • بدون نام US ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۱
      76 1
      کاملا درسته
    • بدون نام IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۱
      83 1
      حرف ها همه درسته. ولی امیدوارم در آینده وسایل ضد بارداری کم نشه یا به جای قرص های ضد بارداری گچ به مردم ندهند!!!
    • رضا IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۱
      47 1
      منم حرف ناصر را تایید می کنم.امروزه مردم این قدر مشغله دارند که تنها انگیزه برای بچه دار شدن شان همین است.چرا که نگران فرزند خود هستند کسی به سختی می تواند مخارج خود و همسرش را در بیاورد به همان یک بچه هم دنیایی مشکل دارد.
    • بدون نام IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۱
      43 2
      راست می گه ها. نکنه این قرصا رو دست کاری کنن؟!
  • بدون نام IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    193 7
    شمنا خرجش رو بده، من قول میدم 5 تا بچه بیارم!!
  • علی IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    217 3
    جالبه! تا جایی که من میدونم کیفیت بر کمیت ارجحیت داره! 5تا بچه داشته باشی! 2تاش بشن اراذل و 2تاش بشه بیکار و معتاد! و فقط یکیش سالم باشه! این کجاش واسه جامعه خوبه؟؟ (3تا بی ایمان و 2تا با ایمان) اینم خوبه؟؟ زیرساخت های مملکت واسه 50-55 میلیون نفره! یعنی الان 20 میلیون اضافه هستن! کار نیست! اقتصاد عالیست! مسکن گران! هزینه خوراک و پوشاک درمان آموزش وغیره هم زیاده! بفرمایید تکلیف چیست؟؟؟؟ راستی مشکل اصلی! واسه 120 میلیون نفر آب داریم؟؟
    • آرش ایرانی IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
      56 68
      مشکل ما مشکل منابع نیست، مشکل مدیریته
    • پرسش IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
      83 6
      آقای آرش، سلام. واقعا در یکی از خشکترین کشورهای دنیا (درنظر بگیرد که آب مایع حیات است و این اصلا شوخی نیست) با رشد اقتصادی که واضح است و نرخ بیکاری که روشن است و....... مشکل منابع نیست؟ زمین مسکونی سرزمین ما حتی یک پنجم مساحت کشور را هم تشکیل نمی دهد. حساب زیرساختهای رفاهی که بماند کنار. موضوع به واقع یه این سادگی ها نیست.
    • جواب پرسش IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
      39 53
      آخه آدم عاقل ما یعنی دیگه از عرب ها وضعمون از نظر آب و زمین مسکونی منابع بدتره ؟ مشکل ما همونطور که دوستمون گفته نبود مدیریته ، مدیریت .
    • پرسش IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
      75 4
      اولا که هرکدام از کشورهای عرب حوزه خلیج فارس چند برابر ما درآمد نفتی دارند و همگی روی هم جمعیتشان به جمعیت کنونی ایران نمی رسد، دوما این که همی الان هم این کشورهای عربی آب آشامیدنی خود را از دیگر کشورها وارد می کنند. سوم هم اینکه اگر کسی بگوید ما مشکل مدیریتی نداریم فکر کنم مرغ آسمون هم بهش بخنده!! فقط ساده انگار نباشید پیروز باشید
    • بدون نام IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
      37 1
      شمایی که دوباره رگ ایرانیت گل کرده و فکر می کنی ایران بهشتیه که همه چی داره! مشکل کمبود منابع، یه مشکل جهانیه. ربطی به کشور خاصی نداره. کل دنیادچار بحران ذخایر نفتی، گازی و آبیه. هوا توی همه دنیا داغونه. همه جای دینا داره زمین گرم می شه. صدقه سر همین آدمایی که فکر می کردن مملکتشون همه چی داره و اینقدر بچه دار شدن که همه جا رو گرفته. هر آدم اضافه یعنی افزایش سوخت های فسیلی و گلخانه ای. ربطی هم به کشور گل و بلبل و همه چیز تموم ما نداره. بدنیست یه جاهایی این دوز وطن پرستی رو بیاریم پایین و منطقی نگاه کنیم
    • یک ایرانی DE ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۱
      50 2
      ای بابا شما چقدر جدی گرفتید به جون هم افتادید، حالا یه نفر یه چیزی گفته نظری نداشته. خواسته خستگی از تنمون در بره، مگر نه کدوم آدم عاقلی توی این وضعیت گرونی 4 تا بچه از خودش در میکنه. اصلا ببین میتونه با طلای گرمی 80000 تومان و .................. زن بگیره که حالا بخواد توی خونه نداشتش مهدکودک راه بندازه. News on line خیلی بی معرفتی اگر عینشو چاپ نکنی
  • h IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    163 5
    شانس اوردیم میانگین هر خانواده 4 تا بچه نیست مگرنه الان از هند بدتر بودیم همین طوری مخارج یه بچه رو نمیشه داد مدارس دولتی 40 نفربچه تو یه کلاسن حالا اگه دوبرابر جمعیت بود بدبخت تر میشدیم مردم تو یکیش موندن
  • يه مستأجر IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    169 5
    نه كه الان ما تو بهشت داريم زندگي ميكنيم، چهارتاي ديگه رو هم بياريم حالشو ببرن!!! بابا جون هزار بار گفتم فكر كنيد بعد حرف بزنيد.
  • بدون نام IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    137 4
    دولت خرج 4 تا بچه رو ميده كه حالا اومدن برامون ميانگين گرفتند؟؟؟ همين الان خانواده ها توي مخارج 1 بچه موندن !!!!!
  • یک ایرانی IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    172 4
    خدا را شکر که مردم به این نتیجه رسیدن که لااقل بچه ای رو بدبخت نکنند فلاکت برای نسل ما کافیه ...
    • بدون نام IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
      78 3
      گل گفتی
  • مهدي رك IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    اينكه الان وضعيت اقتصادي اكثر مردم زياد خوب نيست شايد درست باشه اما اين نبايد دليلي باشه كه روي تركيب جمعيتي ما اثر منفي بزاره. كافيست به تاريخ سراسر افتخار ايران نگاه كنيد تا ببينيد نقش همين خانواده‌ها كه اتفاقا از لحاظ تعدادشون اصلا قابل قياس با خانواده‌هاي كم جمعيت امروزي نيست چقدر پر رنگ بوده خيلي از كشورهايي كه خيلي زودتر از ما سياست كاهش جمعيت اجرا كردند الان به شدت دچار مشكل شدند مثل چين كه در 20 سال آينده به علت به هم زدن تركيب جمعيتي و كاهش تعداد دخترانش با بحران روبرو خواهد شد خيلي از كشورهاي غربي الان براي خانواده‌هاي پر جمعيت كلي تسهيلات قائل شدند به نظر من مسئله بايد درست حل بشه نه اينكه صورت مسئله پاك بشه انديشمند كسيه كه مسئله رو حل كنه وگرنه پاك كردن كه كاري نداره
    • بدون نام IR ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
      50 2
      دقت کنی ته حرفت داری میگی همه راست میگن و بقیه رو تایید میکنی پس ژست الکی نگیر
    • بدون نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۱
      21 0
      این چین که دارم مثال میزنی اینقدر جمعین تو سراسر دنیا ریخته که دانشمندان پیش بینی کردن در چندین سال آینده نسل انسان از نظر ژنتیکی صورتش شبیه چینی ها میشه
    • بدون نام IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
      7 0
      اینایی که ایران کویری و کوهستانی رو با آلمان مقایسه میکنند خیلی از مرحله پرت هستند. اصلا میدانید ایران در صدر کشورهایی با لوله کشی و آبیاری زمین با روش های انتقال آب است؟ دلیلش فکر میکنید چیست؟ کمبود منابع آبی و زمین های حاصل خیز. تا زمانی که جمعیت ایران ثابت نشود، رشد قیمت مواد غذایی ادامه خواهد داشت. چیزی که در آلمان بی معنی است. ایران و منابع اش فقط ظرفیت 50 میلیون نفر را دارند.
    • بدون نام IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
      9 0
      ترکیب جمعیتی ایران تو دهه شصت بهم خورد که جمعیت 35 میلیونی را به 75 میلیون رسانده و هنوز عواقبش را میبینیم. چند سال دیگر دهه شصتی ها به سن خانه خریدن میرسند. قیافه امثال شما دیدنی خواهد بود، وقتی میبییند حتی 5 متر خانه هم نمیتوانند در تهران یا شهرهای بزرگ دیگر بخرند. همین آلمان از 50 سال پیش تا به حال رشد منفی و یا ثابت جمعیت داره. نتیجه چه شده: آلمانی مرفه، و ابر قدرت اقتصادی اروپا و جهان و البته یک چند میلیونی هم مهاجر پذیرفته اند.
  • بدون نام IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    147 3
    فعلا جواب 72 میلیون رو بدین, 140 میلیون پیشکشتون!!!! با گوشتی کیلیوی 40هزار تومان؟ برنج کیلویی 5هزار تومان؟ و..... قیمتهای دلاری ( نه ببخشید پوندی) و درآمدهای ریالی !!
  • امیرحسین IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    91 3
    رشد که مثبته ، چی جوری منفی بشه؟
  • بدون نام IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    84 2
    4 تا بچه که با گرسنگی بزرگ بشن و عقده ای بار بیان و وقتی هم بزرگ بشن دچار ناهنجاری بشن . خانم وزیر فقط از نظر متخصص زنان و زایمان نگاه به مسئله میکنه و نقطه نظرات اقتصادی و اجتماعی و روانشناسی و جامعه شناسی که مهم نیست . اول فکر بیمه و تامین اجتماعی و مشکل بیکاری باشین وقتی درست شد مردم خودشون اقدام به رشد جمعیت میکنن
  • محسن خان IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    62 7
    هر خانواده حداکثر 3 نفر ! بنظرم همین کافیه ... جمعیت کمتر باشه منابع بهتر توزیع میشه.
  • بدون نام DE ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    59 1
    جلوگیری از افت جمعیت بسیار مهم هست، ولی‌ در صورتی که ما در این سالها زیر ساختها رو درست میکردیم نه الان که همه جور مشکلی‌ اعم از اقتصادی، اجتماعی، بیکاری، سلامتی‌، مدیریتی و... در کشورمون به وفور پیدا می‌شه. پس بهتره فعلا روی همین مشکلات موجود تمرکز کنیم تا این که با بالا بردن جمعیت این مشکلات رو افزایش بدیم.
    • بدون نام IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
      29 3
      همین تعدادی که هستیم واسه کل دنیا کافیه. بیشتر بشیم گندشو درمیاریم
  • بدون نام IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    89 4
    یه مشت بچه بد بخت و بیچاره راه می افتند که نه دانشگاه می تونن برن ،نه کار دارن ،نه زن می تونن بگیرن، نه خونه می تونن بخرن و ...
  • بدون نام IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    74 4
    خوبه با ۴ تا بچه به عصر حجر برمیگردیم!
  • بدون نام IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    56 2
    جای پولش ومخارجش خالیه
    • علی توسی IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
      11 0
      موافقم
  • علی IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    18 2
    باید خدمت اون دوستایی که میگن به تربیت بیش از یکی دوتا بچه نمیشه رسیدگی کرد باید عرض کنم واقعا احساس میکنن الان جونای ما بچه تربیت کردن بلدن چه یکی چه بیشتر!؟ و خدمت اون بزگوارهایی که مسائل اقتصادی را مطرح میکنن باید 2 تا نکته عرض کنم 1. غیر از اینکه مدیریت کلان اقتصادی در سطح دولتی دچار مشکلات جدی هست، خانواده های ما هم چندان مدیریت صحیح اقتصادی ندارن . مگه غیر از اینه که غیر از مردم فقیر واقعی جامعه، در بقیه خانواده ها تظاهر و تفاخر و چشم و هم چشمی و ... اصل حاکم در مدیریت اقتصاده نه چیز دیگه. ادامه در کامنت بعدی...
  • علی IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    15 4
    2. اونایی که واقعا باور دارن که وسعت رزق و برکتش از جای دیگه س و به جای اصل تلاش اقتصادی و آبروداری دنبال اصل عافیت طلبی حداکثری هستند و به جای آبرو مندی و عزت نفس، تفاخر و تظاهر و ... را دنبال مکنن، با همون دوتاش هم مشکل دارن چه برسه نکته آخر اینکه مراقب باشیم ضعف مدیریت خودمون در مسائل تربیتی و اقتصادی و فرهنگ غالب غربی که فرزند مزاحم عافیت طلبی پدر و مادر تلقی میشه به ما سرایت نکته ... همین
  • بدون نام IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    31 1
    خونه وزیر واسه 4تا بچه جا داره!! مثل ما تو آپارتمان 80 متری نمیشینه که! البته ایشون وزیر بهداشته و نظرش از دیدگاه خودشه!
    • بدون نام IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۱
      18 0
      خوش به حالت که خونه ات 80 متره.خونه ما که 58 متره. بچه رو کجا جاش بدیم؟ که پس فردا سر و صداش اعصاب همه ملتو بریزه به هم و دو روز دیگه هم بزرگ شد جا نداشته باشه یه ذره ورجه وورجه کنه و پس فردا بشه یه بیش فعال عقده ای
  • بدون نام IR ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    24 2
    درست است که المان 80 میلیون جمعیت و مساحتش کمتر از ما است. ولی انجا سرسبز و هوای معتدل و افراد ژنتیک سالم دارد. حتی هیتلر افراد مفتخور را به کوره ریخته بود و نابود نموده بود. افزایش مفت خور و برای رزم که کاربردی که ندارد.
  • بدون نام IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    21 1
    مردم از این گرانیها به خصوص بعد از نوسان در اوردن دلار به خاطر جایگزین کردن ریزش 300 دلاری بعد از اونس 1920 به ستوه امدند بعد شما دم از بچه میزنید *هرموقع تمامی قیمتهای وارداتی . کالاها و مایحتاج تک نرخی شده اند بعد حرف از بچه بزنید *
  • علی IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    22 2
    نه که الان اوضاع عادیه همه چیز خوب و گرونی خبری نیست من جرأت نمی کنم زن بگیرم اگرم بگیرم عمراً بچه بیارم حالا این میگه 4 تا بچه بیارین. ملت تو یک دونش موندن. بابرجی 400 تومان یک بچه رو جواب نمیده
  • امین IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    35 2
    مگه عهده بوق هست که به خاطر زمین کشاورزی ملت 6 تا 6 تا بچه دار شوند . کسانی که این حرف ها را می زنند از جیب مردم خبر دارند یا نه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟((خبرآنلاین تایید کن))
  • پسر ایرونی DE ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    27 1
    قول میدم اینجوری که داره پیش میره رشد جمعیتمون منفی بشه، آخه خدا خیرتون بده با این وضعیت کی میتونه ازدواج کنه که بخواد چند تا بچه بیاره. اینایی رو هم که میبنید یکدونه بچه بیشتر دارند جون و جریق دارهای گذشته هستند که با ارزونی گذشته اینکارو کردند که قول میدم اونها هم پشیمونند. مگر نه جوانهای این دوره زمونه بنده خداها اکثریت حال زاری دارند عمرا اهل این حرفها باشند.
  • بدون نام IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    31 0
    چرا خودوتونو اذیت می کنین؟ اگه شرایط برای ازدواج ما دهه 60 ها فراهم بشه، دو تا بچه برای حفظ نسل ایرانی ها نه تنها کافیه که زیاد هم هست.
  • علی IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    31 3
    خوشبختانه مردم بسیار جلوتر از مسئولین قرار دارند و مشکلات افزایش جمعیت را به خوبی درک کرده اند و هم اکنون مشکلات موجود ناشی از افزایش بی رویه جمعیت در دهه 60 می باشد
  • بدون نام IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    32 2
    تاحالا هیچ فکر کردیم که چرا آلمان با یک سوم مساحت ایران بدون دارا بودن ذره ای نفت و گاز با 80 میلیون جمعیت اون وضع را دارد و ایران این؟!
    • بدون نام IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
      7 0
      آلمان تمام کشور سبز است و میزان بارندگی 10 برابر ایران است ولی ایران دو سوم زمین ها یا بیابانی و یا نیمه بیابانی است و یا اینکه مرتفع و کوهستانی است و میزان بارندگی در آن پایین است. مشکل شما اینست که فکر میکنید ایران خیلی کشور جمعیت خیزی است. در اروپا و هند و چین و ژاپن و آمریکا حداقل 3 بار در هفته بارندگی است ولی در ایران حتی همین بارندگی هم موقتی است و شدت زیادی ندارد.
    • بدون نام IR ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
      8 0
      ترکیب جمعیتی ایران تو دهه شصت بهم خورد که جمعیت 35 میلیونی را به 75 میلیون رسانده و هنوز عواقبش را میبینیم. چند سال دیگر دهه شصتی ها به سن خانه خریدن میرسند. قیافه امثال شما دیدنی خواهد بود، وقتی میبییند حتی 5 متر خانه هم نمیتوانند در تهران یا شهرهای بزرگ دیگر بخرند. همین آلمان از 50 سال پیش تا به حال رشد منفی و یا ثابت جمعیت داره. نتیجه چه شده: آلمانی مرفه، و ابر قدرت اقتصادی اروپا و جهان و البته یک چند میلیونی هم مهاجر پذیرفته اند.
  • بدون نام IR ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    44 2
    بچه زیاد مال عصر شکار و کشاورزی و دامپروری بود که تعداد بچه تعیین کننده معاش خانواده بود. به نظر می رسه دوستان موافق هنوز در آن اعصار به سر می برن.
  • بدون نام IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    39 1
    چشم !!!! شما محاسبه کنید ما 8 تا هم می یاریم !شما فقط بگو چند تا می خوای !!!!!
    • بدون نام IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۱
      17 0
      از حاضر جوابیت خیلی خوشم اومد.پاینده باشی
  • بدون نام IR ۰۲:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۱
    38 1
    نه که خودمان از پس زندگی خودمان بر می آویم 4 تا بچه هم درست کنیم که پس فردا یا سرجهار راه ها گدایی کنند یا در پارک ها مواد بفروشند و بکشند و یا به فساد تن بدهند چون فقیرند و گرسنه!
  • رنجبر IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۱
    38 0
    اگر مشکلات بیکاری واقتصادی حل شود رشد جمعیت یک روند متعادل به خود می گیرد غیر ازاین راهی نیست دست به اقدامات عجولانه نزنید !وگرنه بچه درست کردن کاریه که دست هرمردی وزن غیر یایسه ای برمی یاد نیاز به اقدام خاصی نیست شما فقط به فکر اشتغال واقتصاد باشیدرشد جمعیت درست میشه همانطور که خود مردم ناگزیر به جلوگیری از زاد وولد شدند اگر موقعیت باشه عکسش هم بلدند فقط خواهش میکنم دنبال این بحث ول کنید
  • علي IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۱
    43 1
    1 - خانم وزير در راهكارهايي كه ارائه داده اند همه چيز را لحاظ كرده اند بجز مشكلات اقتصادي و معيشتي مردم . 2 - اين نوسانهاي رشد جمعيت كه به آن مبتلا شده ايم ( و معضلات اجتماعي شديد ناشي از آن ) نتيجه بي تدبيري و بي برنامه گي مسئولين در سالهاي گذشته مي باشد . لذا سعي نكنيد با تصميمات خلق الساعه آنان را برطرف كنيد كه مشكلات در آينده بيشتر خواهند شد . 3 - مشكلات كلان كشوري مي بايست با نگاهي عالمانه و با تكيه بر تجربه و تخصص حل شوند . توصيه خانم وزير ( دود كردن اسپند ) در رابطه با مقابله با آنفولانزاي نوع A هنوز يادمان نرفته است .
  • SD IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۱
    20 0
    خبر جان ما رو اينقدر سانسور نكن گناه داريم به خدا. نظر رو ميديم ببينيم ديگران چي در موردش فكر مي كنن و از مثبت منفي هايي كه مي گيريم به يه نتيجه اي در مورد طرز تفكر خودمون برسيم. آخه چه فايده داره وقتي اين همه اومدن اين خبر رو ديدن تازه نظر ما رو اگه تاييد كني يا نكني. اگه مي خواي تاييد كني زود تاييد كن ديگه عزيزم. در ضمن نه فحش دادم نه توهين كردم. اينقدر منو اذيت نكن! تمام موهام از دستت سفيد شد!
  • بدون نام GB ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۱
    25 0
    3 تا بچه ایم با وجود شاغل بودن پدر و مادرم که هر دو کارمند هستن واقعا کم میاریم !!! تامین آینده 3 تا بچه خیلی خرج داره ... اگر از نظر مالی خانواده ها مشکل نداشتن اون وقت شاید می شد به فرزند بیشتر فکر کرد ! ولی با این اوضاع اقتصادی اغلب خانواده های ایرانی یک یا دو فرزند خوبه حتی دو تا هم یه مقدار سخته ! چه برسه به سه یا چهار تا !
  • بدون نام IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۱
    20 13
    مرخصی زایمان را نه ماه کنند ساعت کار خانمها را کم کنند حتما خانمها فرزندان بیشتری میارند
  • بدون نام IR ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۱
    35 0
    من خودم سال 82 لیسانس گرفتم و بیکارم و به کار کارگری مشغولم اونم بگیر نگیر داره اول مشکل منو حل کن بعد مشکل بچه منو که فردا بدتر از من نشه بعد بگو بچه بیار مرفه های بی درد
  • موسی IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۸
    15 0
    اول زیرساخت یک ازدواج بدون دغدغه را برای جوانان فراهم بفرمایید تعدادفرزندانشان راخودشان تعیین خواهند کردشایدعاقل باشندومثل کشورهای توسعه یافته تصمیم بگیرندیک فرزندبیشترنداشته باشند