عصر امروز(یکشنبه،14 اسفند)، قرار است مجمع عمومی عادی سالیانه خانه موسیقی با تاخیری 40 روزه برگزار شود. جدای از برگزاری با تاخیر این مجمع که متاسفانه تا کنون هیچ توضیحی درباره دلایل این تاخیر از سوی هیئت مدیره خانه موسیقی ارائه نشده است،روند اتفاقات اخیر در این نهاد موسیقایی برخی پرسش­ها را در میان اهالی و به خصوص اعضای خانه موسیقی ایجاد کرده است که امیدواریم اعضای مجمع بتوانند طرح پرسش کنند و البته پاسخ­های قانع کننده­ای را از سوی هیئت مدیره و یا بازرس بشنوند.

پرسش اول باز می­گردد به ارائه اساسنامه اصلاح شده به دبیرخانه هئیت نظارت بر موسسات فرهنگی و هنری در وزارت ارشاد.
تا آنجایی که نگارنده – به عنوان بازرس چهار دوره گذشته خانه موسیقی- به یاد دارد، اساسنامه خانه موسیقی در زمانی که دکتر ساسان فاطمی در هیئت مدیره خانه موسیقی حضور داشتند و با مساعی ایشان و آقای فرشاد توکلی و کانون پژوهشگران و برخی از اعضای کمیته اصلاح اساسنامه مورد بازنگری کلی قرار گرفت و اصلاحات به مجمع عمومی وقت پیشنهاد شد و مورد تصویب قرار گرفت. اما به دلیل تعلل و تنبلی مدیرعامل وقت و نیز عدم پی­گیری هیئت مدیره  و به رغم تذکرات مکرر بازرس انجام نشد تا سال قبل که قرار شد علاوه بر اصلاحات قبلی ،بندی(افزایش طول مدت هیئت مدیره از 2به 4 سال) به این اساسنامه اضافه و مجددا به دبیرخانه ارسال شود. اما این بار هم ماجرای گذشته تکرار شد و متاسفانه باز هم تعلل مدیرعامل و البته برخی ابهامات حقوقی مابین خانه موسیقی و دبیرخانه نظارت بر موسسات فرهنگی و هنری وزارت ارشاد و محافظه­کاری بی­جا سبب شد تا خانه موسیقی درخواست مجمع عمومی فوق­العاده کند تا تصمیم قبلی مجمع بی اثر شده و همان اساسنامه اولیه ملاک عمل قرار گیرد. این که می گویم محافظه کاری بی جا از این بابت که دبیرخانه هیئت نظارت بر موسسات میخواست بندهایی را به اساسنامه اضافه کند که روح شورای عالی انقلاب فرهنگی از این بندها خبر نداشت و حتی نگارنده به کارشناس مربوطه توضیح داد که اگر این بندها قرار است به آیین نامه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه شود ،باید در خود شورا به تایید و توسط رئیس شورا که رئیس جمهور باشد ،امضا و ابلاغ شود و وزیر و وزارتخانه راسا این اختیار را ندارند که بندی به آیین نامه اضافه کنند  به خصوص بندی که در آن به ارشاد قدرت انحلال یک موسسه را می دهد. بر همین اساس پیشنهاد دادم که بهتر است خانه موسیقی به دیوان عدالت اداری شکایت کند تا در این زمینه نهادی قضایی تصمیم نهایی را اتخاذ نماید،اما هئیت مدیره در نهایت به جمع بندی رسیدند که این کار را انجام ندهند و بازگردند به همان اساسنامه قبلی. یعنی نه اصلاحات خودشان را اعمال کنند و نه اضافاتی را که وزارت ارشاد می خواست در اساسنامه بگنجاند.
بنابر خبر منتشره در سایت خانه موسیقی آبان ماه امسال« انطباق نهایی نسخه اصلاح شده اساسنامه جهت ارسال و تصویب در دبیرخانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شد.» و اساسنامه به این نهاد ارسال شد. پرسش این است که آیا هیئت مدیره این اختیار را دارد که خود راسا دست به تغییری در اساسنامه بزند؟در حالی که برابر نص صریح اساسنامه خانه موسیقی « بررسی پیشنهادات برای تغییر مواد اساسنامه و تصویب آن با تصویب دوسوم واجدین حق رای با رعایت ضوابط قانونی.»( ماده 9 بند 17) تنها از اختیارات مجمع عمومی است و هیئت مدیره نمی­تواند راسا چنین کاری را انجام دهد.
پرسش دوم باز می­گردد به وضعیت کانون سازسازان. متاسفانه در یک سال اخیر که این کانون تشکیل شده است و به دلیل آنکه اعضای هیئت مدیره این کانون چندان سر مرافقت با تصمیمات هیئت مدیره نداشتند،اختلافات به سمتی رفت که رئیس این کانون به شورای داوری یا حل اختلاف خانه موسیقی فراخوانده شود،اما مشکل این بود که مشخص نبود  این فراخوان برای چیست؟تقاضای کانون از هیئت مدیره برای ارسال آیین­نامه کمیته داوری و حل اختلاف فضا را تیره تر کرد. تقاضایی که قانونی بود و حتی اگر لحن تندی داشت،هئیت مدیره فارغ از لحن تند باید به تقاضا پاسخ می­داد. نگارنده هم هرچه در سایت خانه موسیقی جست و جو کرد نشانی از آیین­نامه یاد شده ندید ،در حالی که از اصول کار صنفی در هر زمینه­ای تدوین آیین­نامه مورد نظر است تا اعضا بدانند که کمیته داوری بر چه اساسی آنها را خواسته و چگونه قرار است مورد داوری قرار گیرند. آیین نامه داوری حکم آیین دادرسی در دادگاهها را دارد و اصولا هر دادگاهی که بدون آیین دادرسی برگزار شود تقریبا مورد مضحکه و تمسخر وکلا و حقوقدانان قرار می گیرد. در این آیین نامه باید طرف شاکی  و شکایت  دقیقا  مشخص باشد تا طرفین بدانند که چه کسی و بابت چه چیزی از آنها شکایت کرده است و بتوانند استنادات و مدارک برای دفاع از خود را تمهید کنند. متاسفانه هیچ کدام از این مقدمات انجام نشد و هیئت مدیره بر نظر  خود اصرار ورزید و در نهایت کار به آنجا کشید که هیئت مدیره از برگزاری جلسات این کانون جلوگیری کرد و چندماهی است که عملا کارهای سازسازان عضو و غیر عضو این کانون خوابیده است. جالب این که هئیت مدیره بعد از چند ماه تازه فهمیده که سازسازان هم وجود خارجی دارند و مسائلی مانند  بیمه باید برای آنها هم انجام شود، لذا از مدیرعامل خواسته تا خود راسا این کارها را انجام دهد. تصمیمی که مشخص نیست تا چه اندازه قانونی است و مثل برخی دیگر از تصمیمات این هیئت، بیشتر مبنای سلیقه ای دارد تا صنفی و قانونی. در هر حال خانه موسیقی با ترکیب تقریبا ثابت هیئت مدیره  در چند دوره اخیر و به رغم  داشتن 11 هزار عضو، کمتر از نهصد نفر در انتخابات قبلی آن شرکت کردند که از بحران مشروعیتی واقعی در این نهاد خبر می­دهد. پرسش­ها بسیار است و متاسفانه هیئت مدیره نشان داده است که در برابر پرسش­های واقعی و انتقادی مشی سکوت یا بی­اعتنایی را در پیش گرفته و به همین دلیل است که برخی از هنرمندان نامی هم مشی آنها را مورد انتقاد قرار داده­اند و آن را نهادی مدافع منافع هیئت مدیره  نام نهاده­اند تا نهادی مدافع هنرمندان  و صنف موسیقی.
توضیح:این یادداشت با اندکی تلخیص در صفحه ادب و هنر روزنامه شرق امروز (14 اسفند 90 )با عنوان خانه موسیقی و چند پرسش منتشر شد.
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 202028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یک عضو خانه موسیقی IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۴
    2 5
    شمایی که خودتان بازرس بودید چرا از این سمت بیرون آمدید و در انتخابات بعدی شرکت نکردید که حالا از بیرون انتقاد می کنید؟
    • مختاباد IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۴
      5 1
      دوست گرامی این حق هر فردی است که تصمیم بگیرد در یک انتخابات نامزد بشود یا نشود و البته حق شما هم هست که بدانید چرا نامزد نمی شود. نامزد نشدن من برای دور بعدی انتخابات خانه موسیقی ، به رغم آنکه نگارنده 16 مجمع عمومی را برای انتخاب نه هیئت مدیره کانون و انتخابات نهایی خانه موسیقی را در دور قبلی برگزار کردم دو دلیل عمده داشت. دلیل اول شخصی بود و به کارهای باقی مانده درسی ام باز می گشت و دلیل دوم به بی تاثیری انتقادات در داخل هیئت مدیره و بی اعتنایی آنها و نیز مجمع عمومی به گزارش های بازرس باز می گشت که تصمیم گرفتم این انتقادات را از حوزه ای خصوصی به سطح و گستره ای عمومی بکشانم شاید بیشتر تاثیر گذار باشد.
  • یک عضو سابق هیئت مدیره خانه موسیقی IR ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۴
    6 1
    اقای مختاباد عزیز من در حسن نیت و پی گیری شما تردید ندارم اما یقین دارم که این جماعت سخت به این صندلی چسبیده اند و به قول بزرگی از اهالی موسیقی هر دوره فقط از این صندلی می پرند روی آن صندلی و در شوراهای مختلف هم که به عنوان نماینده خانه موسیقی حضور می یابند و ...
  • عضو ساز ساز خانه IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۵
    4 1
    "همچنین در این جلسه مصوب شد شورای داوری خانه، هیئت مدیره کانون سازندگان ساز را بدون حضور عضو خاطی دعوت کند و به تخلفاتی که تا کنون انجام گرفته رسیدگی و نتیجه را به هیئت مدیره اعلام کند" این هم از آخرین تصمیم کارشناسانه هیئت داوری. کجای دنیا محکمه را بدون حضور بقول اقایان "فرد خاطی" برگزار می کنند. خوب است از این گونه نظرات در قوانین مجازات دادگاه ها استفاده کنند!!!
    • مختاباد IR ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      5 0
      نکته جالب توجه این که وقتی بین من و آقای پیرنیاکان یک جدل قلمی پیش آمد که لینک های آن در زیر همین پست و یادداشت آمده است،ایشان به جای شکایت به کمیته داوری که خودشان مدام آن را تبلیغ می کنند ، به معاونت هنری سازمان فرهنگی و هنری از دست من شکایت کردند. خود این ماجرا ،جدای از تهمت هایی که در آن شکایت نامه به نگارنده نسبت دادند ،نشان می دهد که حتی امامزاده های خانه موسیقی هم حرمت متولی را نگه نمی دارند و می دانند که این کمیته یک نهاد ناکارآمدی است که تنها به کار چماق بر علیه منتقدان می آید و هیچ کارکردی ندارد. وگرنه اگر درست می گویند یک آماری ارائه دهند که از زمان تشکیل کمیته حل اختلاف و داوری چند شکایت در این کمیته مطرح شده است؟
  • یک عضو خانه موسیقی از تبریز IR ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
    4 0
    جناب مختاباد به یاد دارم که تابستان سال گذشته شما به همراه استاد ناصح پور به تبریز امدید و یک بررسی از عملکرد خانه موسیقی شعبه تبریز به عمل آوردید و گفتید که تا چند ماه دیگر انتخابات تبریز برگزار می شود اما الان سال 90 هم تمام شده است و هیچ انتخاباتی برگزار نشده است؟
    • مختاباد IR ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۶
      6 0
      بعد از این که به اتقاق استاد ناصح پور به تبریز رفتیم و برگشتیم گزارشی از وضعیت مالی و اداری شعبه تبریز را به هیئت مدیره ارائه دادیم و پیشنهاد کردم که انتخابات تبریز شش ماه بعد انجام شود،یعنی اواخر سال 89 .نکته جالب توجه این بود که آقای دکتر سریر که ریاست هیئت مدیره را بر عهده داشتند گفتند شش ماه دیر است و باید انتخابات زودتر انجام شود و گفتند که سه ماه بعد انتخابات برگزار شود. اکنون اما به قول شما یک سال و نیم از زمان سفر به تبریز گذشته است و این کامنت شما پرسشی دیگر از هیئت مدیره را زنده کرده است که بهتر است سخنگوی خانه موسیقی پاسخ دهند که چرا انتخابات خانه موسیقی شعبه تبریز برگزار نمی شود و علاوه بر آن بر سر سایر شعب چه آمده است و چرا شعبات دیگر خانه موسیقی فعال نیستند؟
    • یک عضو خانه موسیقی از تبریز IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۷
      3 0
      جناب مختاباد شما گفتید که یک سال و نیم است که انتخابات برگزار نشده است اما بازرس خانه موسیقی در گزارشش آورده که هیئت مدیره ناظر برای انتخابات فرستاده که خواستم بپرسم این اتفاق چه زمانی رخ داده است که ما خبر نشدیم.
  • دید بان IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
    4 0
    دوستان عزیز در تبریز اصلا منتظر افتتاح خانه موسیقی تبریز نباشند, چون اقایان مستقر در تهران با رای دهنده های تبریز کار دارند. حتما با خبرید که معمولا چند دوره ای است که در روز انتخابات کانون نوازندگان ,حدود دویست نفر از عاشیق های تبریز را سازمان دهی می کنند برای رای به آقایان . حالا اگر خانه موسیقی تبریز به راه بیفتد امکان رای دادن عاشیق ها در تهران از بین می رود و علی می ماند و حوض کوچکش.
  • مختاباد IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۹
    3 0
    من هم به مانند شما گزارش بازرس را خواندم و تعجب کردم که چرا چنین نکته ای را در گزارش خود آورده است چون این انتخابات برگزار نشده است و من برای اطمینان از این ماجرا به آقای ساجدی هم زنگ زدم و پرسیدم که ایشان هم تایید کردند و ضمن آنکه در هنگام جشنواره موسیقی فجر از جناب قره باغی هم پرسیدم که ایشان هم که بسیار از دست دست اندرکاران خانه موسیقی عصبانی بودند گفتند که اصلا معلوم نیست که خانه موسیقی چه می کند. در هر حال یکی از نکات تفاوت دوره مدیرعاملی آقای سریر و نوربخش باآقای روشن روان و مرحوم ناصری و معاونت اجرایی آقای جمشیدی همین از دست رفتن تمامی شعبات خانه موسیقی است. و اکنون می توان به جرات گفت که خانه موسیقی هیچ شعبه ای در شهرستان ندارد و حتی شعبه تبریز هم غیر قانونی است.