ایرنا نوشت:

'محمدجواد لاریجانی' در گفت و گویی اختصاصی با شبکه تلویزیونی یورونیوز، افزود: ما می توانیم صحبت یا معامله کنیم، بده ، بستان داشته باشیم ؛ کارهای بسیاری می توانیم انجام دهیم، اما دستور قبول نمی کنیم.

وی تصریح کرد: این سرکردگی را آلمان، سارکوزی یا دیگران می توانند قبول کنند اما قطعا ایرانی ها قبول نمی کنند.

او ادامه داد: ایران با یک نظام اجتماعی - سیاسی متفاوت به عنوان یک قدرت با نفوذ در منطقه ظهور می کند، ما مردم سالاری مخصوص به خود داریم که بر اساس سیستم لیبرال سکولار نیست بلکه بر مبانی عقلانیت اسلامی است.

وی تاکید کرد: ایران با تجربه سه دهه اخیر، از کشوری آلت دست آمریکا به کشوری برجسته در منطقه تبدیل شد؛ ما سطحی پیشرفته در زمینه علم و فناوری داریم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در ادامه گفت: فکر می کنم خود را جای مردم آمریکا قرار دادن نامطبوع خواهد بود چون به نظر می رسد داوطلبان ریاست جمهوری آمریکا برای کسب اعتماد مردم و رسیدن به این مسئولیت قبل از اینکه نظر موافق مردم را کسب کنند، به دنبال جلب رضایت 'نتانیاهو' و 'آیپک' می روند.

'لاریجانی' افزود: در حالی که برنامه هسته ای ایران بسیار شفاف است و همه به این موضوع آگاهی دارند، سیاستمداران آمریکایی برای تغییر مسیر توجه مردم از این موضوع استفاده می کنند و با این مقدمه چینی سیاسی، توجه آنها را از مشکلات اقتصادی که حل و فصل آن بسیار سخت است، دور می کنند.

وی اظهارکرد: این صحبت های نفرت انگیز درباره خشونت علیه یک ملت بی سابقه است.

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شفافیت برنامه هسته ای ایران در کجا قرار گرفته که بازرسان آژانس می گویند دست خالی از ایران بازگشته اند و راه بسته است؟ گفت: نظارت در تاسیسات هسته ای ایران مداوم است و دوربین ها استقرار یافته اند؛ 'دست خالی' اصطلاح بدی است که مورد استفاده قرار گرفته چون واقعا بستگی دارد که ماموریت خود را چگونه تعریف کنند؛ بدیهی است که آنها باید ماموریت خود را راحت توصیف می کردند، آنها نمی توانند بدون مقدمه بگویند می خواهم به آنجا بروم و نظارت کنم.

لاریجانی افزود: ما کاملا با شفافیت موافقت کردیم اما معادله دو طرف دارد، از ما انتظار شفافیت است و ما انتظار همکاری از طرف دیگر داریم، ما باید به همه جوانب فعالیت های اتمی غیر نظامی دسترسی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه کشورهای دیگر باید با ما همکاری کنند، تصریح کرد: ما از همه این ها محروم هستیم و آنها به طور یکجانبه از ایران می خواهند شفاف باشد؛ این کاملا متناقض است.

او اظهارکرد: ما از رآکتور اتمی تهران برای تولید دارو و درمان بیماری سرطان استفاده می کنیم و قاعدتا باید بتوانیم اورانیوم غنی شده 20درصدی بخریم.

لاریجانی اضافه کرد: آنها اول گفتند باید مبادله کنیم، ما گفتیم موافقیم اما آنها گفتند باید همه اورانیوم حداقل غنی شده را بدهید و این بی معنی است.


17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 203824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =