۲ نفر
۶ فروردین ۱۳۹۱ - ۲۳:۲۵

انحصارطلبی و احساس نیاز به حفظ بهترین منابع، مخصوصا زمانی که رو به کاهش‌اند، باعث شد روی دو پا راه رفتن را آغاز کنیم، چون به دستانمان برای حمل مقدار بیشتری از منابع باارزش رو به پایان نیاز داشتیم.

محبوبه عمیدی: حرکت روی دو پا و حمل وسایلی که به آنها نیاز داریم، خریدهای روزانه، کتاب‌ها و هر چیز دیگر، آنقدر در زندگی روزمره ما بدیهی است که کمتر به چگونگی شکل‌گیری آن فکر کرده‌ایم. پژوهش تازه‌ای که نتیجه تلاش مشترک محققان چندین کشور است نشان می‌دهد انحصارطلبی ما و احساس نیاز به حفظ بهترین منابع، مخصوصا زمانی که رو به کاهش هستند باعث شده روی دو پا راه رفتن را آغاز کنیم چون به دست‌هایمان برای حمل مقدار بیشتری از منابع باارزش رو به پایان نیاز داشته‌ایم.

به گزارش ساینس دیلی، تحقیق انجام شده توسط تیم بین‌المللی پژوهشگران به سرپرستی براین ریچموند از دانشگاه جورج واشینگتن نشان می‌دهد اجداد انسان چندمیلیون سال پیش روی دو پا راه رفتن را برای حفظ منابع کمیاب و حمل آنها پیش از دیگر رقبا آغاز کرده‌اند.

 این تیم که شامل محققانی از آمریکا، انگلستان، ژاپن و پرتغال است، رفتار شامپانزه‌های امروزی را هنگام رقابت برای به دست آوردن منابع غذایی مورد بررسی قرار داد تا ببیند کدام عوامل زیست‌محیطی باعث شده‌اند نخستین جد دوپای انسان که احتمالا چیزی حدود 6میلیون سال پیش روی زمین زندگی می‌کرد، راه رفتن روی دو پا را انتخاب کند.

ریچموند که دانشیار انسان‌شناسی دانشکده علوم و هنر دانشگاه جرج واشینگتن است، می‌گوید: «ما این شامپانزه‌ها را تحت شرایط زیست‌محیطی‌یی قرار دادیم که احتمال می‌دهیم اجداد ما را به سمت راه رفتن روی دو پا سوق داده و در نهایت باعث شده این شیوه حرکت به بخشی از روند تکامل ما انسان‌ها تبدیل شود».

یافته‌های این پژوهشگران نشان می‌دهد شامپانزه‌ها زمانی راه رفتن روی دو پا را انتخاب می‌کنند که منبع کمیابی از غذا یا مایحتاج آنها در زیست‌بومشان وجود داشته باشد و امکان دسترسی دوباره به آن قابل‌پیش‌بینی نباشد. در این صورت ایستادن و حرکت روی دو پا باعث می‌شود آنها بتوانند از دست‌ها هم همزمان با دهانشان برای حمل موادغذایی باارزش یا منابع مورد نیاز دیگر استفاده کنند و نه تنها سریع‌تر از افراد دیگر گروه که مقدار بیشتری از آن را تصاحب کنند. محققان احتمال می‌دهند این شیوه راه رفتن در طول زمان باعث تغییر شکل آناتومی انسان شده تا به عنوان بخشی از انتخاب طبیعی شانس بیشتری را در رقابت شدید برای کسب منابع به او بدهد.

برای بررسی این فرضیه دو آزمون گوناگون در گینه انجام شد. در اولین آزمون پژوهشگران دانشگاه کیوتو شامپانزه‌های وحشی ساکن جنگل های بوسو را انتخاب و رفتار آنها را برای تصاحب دانه‌های روغنی نخل که در منطقه فراوان هستند و دانه‌های کولا که دسترسی به آنها ساده نیست، در شرایط گوناگون مطالعه کردند. حالت اول زمانی بود که تنها دانه‌های روغنی نخل در منطقه وجود داشتند، حالت دوم زمانی بود که تعداد اندکی دانه‌های کولا در دسترس بودند و حالت سوم، وقتی بود  که بخش اعظم منابع غذایی را دانه‌های کولا تشکیل داده بودن.

نتایج نشان می‌دادند چه زمانی که تعداد اندکی دانه کولا در اختیار شامپانزه‌ها قرار داشت و چه زمانی که بخش اعظم منابع غذایی در اختیار آنها از دانه‌های کولا بود، رقابت شدیدی برای تصاحب این دانه‌ها وجود داشت. زمانی که تعداد دانه‌های کولا اندک بود شامپانزه‌ها تلاش می‌کردند در یک زمان تعداد بیشتری از آنها را حمل کنند و وقتی در اکثریت بودند نیز دانه‌های نخل کاملا نادیده گرفته می‌شدند. شامپانزه‌ها در هر دو حالت با دانه‌های کولا مانند منابع بسیار باارزش غذایی رفتار می‌کردند.  

آنها در چنین رقابت فشرده‌ای 4 برابر شرایط عادی روی دو پا حرکت کرده بودند و با اینکه می‌توانستند حجم بیشتری از دانه‌ها را با دست حمل کنند، حتی از دهانشان هم برای حمل دانه‌های بیشتر استفاده کرده بودند.

مطالعه دوم توسط کیمبرلی هاکینگز، محقق دانشگاه آکسفورد بروکز انجام شد و طی یک دوره 14 ماهه نشان داد که شامپانزه‌ها هنگام حمله به مزارع که با حجم اندک و غیرقابل‌پیش‌بینی منابع روبرو هستند، باز هم میزان حرکت روی دو پا را افزایش می‌دهند. در این حالت 35درصد از شیوه‌های حرکتی آنها را حرکاتی شامل استفاده از دو پا تشکیل می‌دهد که باز هم به منظور حمل مقدار بیشتری غذای کمیاب در رقابتی شدید و در یک مرحله استفاده شده است.

 53273

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 35
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • محمد AE ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    9 106
    خدا هدایتتون کنه! البته اگه هنوز لیاقتی در شما مونده باشه!
    • فريد US ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
      64 3
      خدا تو رو هدايت کنه ( يه کم فهم و شعور بهت بده) اونا رو خيلي وقت پيش هدايت کرده
    • بدون نام IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
      48 4
      احتمالاً این کامنت مربوط به اختلاس 3000 میلیاردی بوده اشتباهی اومده اینجا
    • بدون نام IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
      18 2
      اگر دقت کنید تکامل هنوز هم ادامه دارد و حتی خیلی مشهود است. یک آلمانی نژاد با قد 185 سانتیمتر را با یک فیلیپینی با استخوان بندی درشت و قد 150 سانتیمتری مقایسه کنید.
    • بابک IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
      7 0
      آنکه حقیقت را نمی داند بی شعور است . اما انکه حقیقت را میداند وانکارش می کند (تبهکار )است .برتولت برشت
  • فرشاد IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    3 40
    وای بر انسان زیادهخواه
  • امین US ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    7 48
    داروینیسم اینجا هم سرایت کرده؟
    • سمج IR ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
      27 20
      این مال اروپایی ها و آمریکایی ها است! من و شما از نسل حضرت آدمیم!
  • محمود IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    11 68
    واقعا شما چرندیات داروین رو باور کردید؟ ما که در فضای مقدس انقلاب بزرگ شدیم نتیجه اش شد این وای به حال فرزندان ما
    • سینا IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
      47 2
      علم یعنی درک واقعیت ؛ علم از منطق می اد , خیلی بده آدم چیزی فقط قبول کنه روش تعصب داشته باشه بدون اینکه منطق پشتش باشه !
  • بدون نام IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    41 1
    در كل من از داشتن دو پا احساس خرسندي مي كنم ... شما چي ! ! !
  • بدون نام IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    30 12
    بسمه تعالی مرحوم دکتر سحابی با نوشتن کتاب خلقت انسان و مرحوم آیت الله مشکینی با نوشتن قرآن و تکامل اثبات کردند که قرآن کریم تکامل و تطور انواع را ... رد نمی کند.
  • نوید خان CH ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    15 2
    ...اصلا این یه قانون میشد تو طبیعت! چه حالی میداد... اونوقت انسان و انسان نما مشخص میشد... جالب اینجاست که چه کسایی که برای خودمون بزرگشون کردیم ممکن بود انسان نما از آب در بیان ...
  • محسن ...از مالزی US ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۷
    4 57
    داروینیسم مبنای اومانیسم و سکولاریسم است بر اساس داروینیسم غرب به دنبال نفی وجود خداست و به نوعی اومانیسم را نهادینه کند و بعد سکولاریزم را پایه ریزی کند که خدشه ای به اصل آن وارد نشود. اما یک سوال اساسی که هنوز بی پاسخ مانده این است که چرا هنوز کسی نتوانسته تکامل را به صورتی علمی اثبات کند؟ و اما اینکه داروینیسم بلندگوی خود را همیشه داراست این به خاطر حماقت ما در قبول مسایلی است که از آن آگاهی نداریم!
    • بدون نام IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۹
      34 3
      تعصب داره ما ایرانی ها رو میکشه! بابا جان کجای نظریه داروین نقض دین رو میگه؟!!! یه کم فکر کن دوست عزیزی که نظر دادی!
    • بدون نام US ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
      15 1
      ...این طور بنظر می آید که جنابعالی از فلسفه علم اطلاعی ندارید که درمورد "اثبات" نظریات علمی قلم فرسایی می کنید! اگه کمی رنج پژوهش در این موضوع رو بر خودتون روا دارین می تونین از نظر افرادی که واقعا صلاحیت اظهار نظر در این ضمینه ها رو دارن استفاده کنین ....
    • بدون نام IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
      9 1
      "حماقت ما در قبول مسایلی است که از آن آگاهی نداریم" !!! شما فکر میکنی عدم آگاهی مساوی حماقته؟ برعکس ، مقاومت در برابر آگاهی و اینکه نخواهی چیزی رو بفهمی و روی دانسته های قبلی خودت پافشری کنی این حماقته. حالا گیریمکه داروینیسم مبنای اومانیسم و سکولاریسم باشه، واقعا اگه نظریه تکامل رو یه نفر دیگه مثلا ابن سینا یا دکتر حسابی مطرح میکر بازم با اصل این فرضیه اینقدر مخالفت میشد؟
  • بدون نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    28 2
    بابا تو رو خدا بس کنیم. تا یک مطلب میخونیم یا میشنویم، سریع کادرش میکنیم و یک ایسم بهش میبندیم و میگیم داروینیسم سکولاریسم و کاپیتالیسم و مارکسیسم و کمونیسم و.... بیاید از جهل مرکب بگذریم.
  • سینا IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    38 3
    برای دوستانی که علم قبول ندارن متاسفم ! همه موجودات هستی از یک سیر تکاملی بوجود آمده اند و این تکامل هیچ وقت متوقف نمی شه ....
  • بدون نام IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    36 3
    یا منطقی نظریه داروین رو رد کنین یا حرف نزنین نظریه داروین از نظر علمی و عقلی کاملا منطقانس اینقد متعصب نباشید
  • علی IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۱
    2 27
    متاسفم ازاینکه اعلام کنم هیچ تکاملی به شیوه نظری داروین نبوده است بلکه این تکامل شیوه ساخت انواع بوده که توسط سازنده اتفاق افتاده است مخلوقات ابتدایی خیلی ساده ساخته وروانه کره زیبای ماشده اندامامخلوقات بعدی تکمیل ترازیکدیگرودرنهایت بشربه این درجه تکامل ساختی افریده شده است پس این شیوه های ساخت بعدازیکدیگرهستندکه تکامل یافته انددانشمندان خودهمه چیزرامیدانندمیخواهندبااین دروغهای مثلاعلمی سرماراگرم کنند.داروینیسم دروغی بیش نیست.
  • علیرضا IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۱
    0 33
    نظریه داروین هم درسته هم غلط .... انسان....7000 سال پیش پا به زمین گذاشت قدمت انسان امروزی همین قدره ولی اسکلت های کشف شدن که مال دو ملیون سال پیشه به نظر من یه سری موجودات افریده شدن تکامل پیدا کردن و بعد منقرض شدن و بعد انسان پا به این کره خاکی گذاشت فیلم ارباب حاقه ها رو یادتون هست تواون فیلم غیر از انسان ها هاپیت ها کوتهوله ها و و موجودات دیگه ایی هم بودن که انسان نبودن ...
    • بدون نام IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۵
      21 0
      هفت هزارسال؟ اون وقت کسانی که ده هزارسال پیش روی زمین زندگی می کردن و آثاری هم ازشدن باقی مونده انسان نبودن؟ چرا هر کسی به خودش اجازه اظهار نظر علمی میده؟
  • بدون نام IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۲
    5 21
    روشن­ترین آیه­ای که درباره خلقت آدم در کلام الله مجید " قرآن کریم " دیده می­شود آیه .....«انٌ مثل عیسی عند الله کمثل آدم خلقه من تراب ثمٌ قال له کن فیکون » است یعنی آیات قرآن، بر آفرینش دفعی و مستقل نوع انسان را تاکید می­کند.
  • عرفان خسروی NL ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۳
    31 0
    روی سخن من با کسانی است که درباره نظریه تکامل تردید دارند: ۱ - این که می‌فرمائید این نظریه هیچ‌گاه اثبات نشده، منظورتان چیست؟ مگر چیزی در علم اثبات می‌شود؟ محکم‌ترین و مستندترین گزاره‌های علمی «نظریه»ها هستند که هرگز «اثبات نمی‌شود» بلکه همیشه در معرض سنجش و آزمایش هستند و اصطلاحاً «ابطال‌پذیر» هستند. ۲ - شما از دانش زیست‌شناسی چه اطلاعاتی دارید که نافی نظریه تکامل باشد؟ مثال‌هایی که در نوشته‌های افراد مخالف نظریه تکامل دیده می‌شود، تنها پشت هم‌اندازی‌های بی‌ربط و غیرمنطقی هستند، چون این نظریه تا جایی که به اطلاعات ناچیز بنده قد می‌دهد نه تنها تمام مشاهدات زیست‌شناسی را به خوبی توجیه می‌کند، بلکه بارها و بارها منجر به پیش‌بینی‌هایی شده که پس از بررسی دقیق، درست از آب درآمده اند...
  • عرفان خسروی NL ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۳
    22 2
    ۳ - اگر دوست دارید نظریه تکامل را ابطال کنید راه ساده‌ای دارد: به دنبال شواهدی باشید که الگوهای پیش‌بینی‌شده در نظریه تکامل را به هم بریزد. پس از پیداکردن تعداد زیادی از این شواهد، چهارچوب این نظریه فروخواهد ریخت. چنین شواهدی اعم از چنین چیزهایی است: سنگواره‌های موجودات امروزی مثلا پرندگان، در رسوبات ۵۰۰ میلیون ساله که هنوز هیچ پرنده و خزنده‌ای روی زمین پیدا نشده بود؛ یا خلق‌الساعه یک جانور زنده - ولو بسیار ساده - در فضای بسته و کاملا سترون که نشان دهد چنین جانوری بدون سیر مراحل تکامل می‌تواند به‌وجود بیاید. یک راه دیگر هم بررسی صحت نمونه‌های پیش‌بینی‌شده توسط نظریه تکامل و اثبات نادرستی آن‌هاست. مثلاً نشان دهید که برخی موجودات زنده در جهت خلاف بقای خزانه‌های ژنتیکشان حرکت می‌کنند.
  • عرفان خسروی NL ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۳
    18 1
    ۴ - این که شما این نظریه را نمی‌پسندید، یا آن را با باورهایتان مطابق نمی‌یابید، دلیل بر تکفیر قائلین به این نظریه نمی‌شود. همین که مسلمان‌های دیگری هم هستند که این نظریه را مخالف باورهای خود نمی‌دانند، نشان می‌دهد احتمال به خطارفتن یکی از این دوگروه (مخالفین و موافین تکامل در میان مسلمانان) وجود دارد و اختلاف آن‌ها بر سر برداشت‌هایشان از گزاره‌های دینی است. بهتر است این اختلافات در یک فضای گفتگوی تخصصی درون‌مذهبی حل و فصل شود، بعد به فکر زدن پنبه نظریات علمی باشیم. البته امیدوارم فرض بنده بر این‌که هر دو طرف قائل به گفتگوی درون‌مذهبی هستند، توهین به کسی تلقی نشود.
  • عرفان خسروی NL ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۳
    16 3
    ۵ - بنده کتابی دارم به نام «مینوی طبیعت» که شاید بد نباشد موافقین و مخالفین صحبت‌های بنده نگاهی به آن کتاب هم بیاندازند و بعد از این‌که با برخی از حدود و ثغور نظریه تکامل آشنا شدند، در فضایی صمیمانه‌تر و بدون تکفیر هم‌دیگر درباره جوانب علمی (و نه مذهبی) این نظریه به بحث بنشینیم. مسلماً بحث درباره جوانب مذهبی این نظریه هم جذاب خواهد بود، اما لطفاً با متخصصان این زمینه که نظرشان با شما تفاوت دارد، چنین بحثی را پی‌گیری کنید. ما هم دنبال خواهیم کرد و قطعاً چیزهای خوبی از آن خواهیم آموخت.
  • بدون نام US ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
    20 2
    کسانی که نافی نظریه تکامل زیستی هستند بهتر است ... سکوت اختیار کنند.
  • ashkan IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
    1 18
    روشن­ترین آیه­ ای که درباره خلقت آدم در کلام الله مجید " قرآن کریم " دیده می­شود آیه .....«انٌ مثل عیسی عند الله کمثل آدم خلقه من تراب ثمٌ قال له کن فیکون » است یعنی آیات قرآن، بر آفرینش دفعی و مستقل نوع انسان را تاکید می­کند.
  • علی IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    16 1
    من باورم نمیشه که هنوز در سال 2012 کسانی باشند که در مورد مسائل علمی مانند حضرات بالا فکر کنند!دوستان عزیز،این که آدم تکامل پیدا کرده یا دفعتا خلق شده،7000 سالشه یا 3 میلیون سال و امثال این پرسشها،اینها مسائل دانشی هستند و سند و مدرک لازم دارند.این همه فسیل انسانهای اولیه،نقاشیهای غارها،الواح سومری و عیلامی متعلق به 7000 تا 8000 سال پیش و ...رو چی میفرمایید؟یعنی چه بدون پاسخ به این سوالات،یکباره مخالف خود را تکفیر میکنید؟ ...شما حق تکفیر کسی را ندارید.
  • HME IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    2 13
    ... خدا انسان را آفرید نه اینکه از ازموجودی به انسان تکامل یابد
  • نگاه IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    8 0
    مهم این است که انسان واقعی کیست؟ از دیو و دد ملولم و انسانم آرزوست؟
  • بدون نام IR ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    3 8
    آخه نظریه داروین ، نظریه است و همان طور که بعضی در نظرات گفته اند ، نظریه احتمال است و چیز قطعی نیست دیگر این قدر جر و بحث ندارد . الان هم برخیدانشمندان نظریه داروین را قبول ندارند . ضمناً در منابع دینی ما آمده که قبل از حضرت آدم هم انسان هایی بوده اند پس اگر اسکلت هایی کشف شود شاید مربوط به آدم های قبل از ما بوده
    • بدون نام IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
      4 1
      برو بابا حوصله دارررری.........