۰ نفر
۱۴ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۶

ایسنا نوشت:

شرکت کنندگان در کنفرانس به اصطلاح دوستان سوریه با تاکید بر حمایت کامل از طرح نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه، مسلح کردن مخالفان را رد کردند.

به گزارش سایت شبکه الجزیره، پس از پایان کار کنفرانس دوستان سوریه در استانبول، این کنفرانس با صدور بیانیه پایانی حمایت کامل خود را از طرح کوفی عنان، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه اعلام و بر ضرورت ایجاد یک جدول زمانی مشخص برای اجرای این طرح تاکید کرد.

در این بیانیه همچنین از جامعه جهانی خواسته شده تا برای پایان دادن هرچه زودتر به خشونت‌ها در سوریه وارد عمل شوند و جدول زمانی برای پایان وضعیت کنونی در سوریه تدوین شود.

شرکت کنندگان در کنفرانس دوستان سوریه همچنین شورای مخالفان موسوم به شورای ملی سوریه را به عنوان یکی از نمایندگان رسمی ملت سوریه و نه تنها نماینده این کشور، به رسمیت شناختند.

در بیانیه پایانی همچنین مسلح کردن مخالفان سوریه که از سوی برخی کشورهای عربی و غربی مطرح شده بود، رد شده است.

در این نشست که نمایندگان بیش از 80 کشور جهان شرکت داشتند، از دولت سوریه خواسته شده تا به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد و از اساسنامه مخالفان سوریه که چندی پیش در یک نشست در استانبول به امضای مخالفان دولت سوریه رسید، حمایت شده است.

در بیانیه مذکور همچنین از روند فراخوانی سفرا از سوریه حمایت شده است و تاکید شده که باید سطح روابط دیپلماتیک با سوریه همچنان کاهش یابد و از صادرات اسلحه به سوریه خودداری شود.

شرکت کنندگان در نشست دوستان سوریه همچنین خواستار تشکیل یک کار گروه ویژه برای بررسی تحریم‌های وضع شده علیه سوریه و میزان کارایی آن شدند و قرار شد اولین نشست این کار گروه ماه جاری میلادی در فرانسه برگزار شود و نشست‌های بعدی آن در آلمان و امارات جهت حمایت از اقتصاد سوریه دایر گردد.

نشست مذکور همچنین از جامعه بین‌المللی خواست برای رساندن کمک‌های بشر دوستانه به سوریه تلاش کنند و آرامش در سوریه را برای رساندن کمک به آسیب دیدگان خواستار شد.

در این نشست حمد بن جاسم آل ثانی، وزیر امور خارجه قطر با غیرقابل قبول خواندن صلح در شرایط کنونی در سوریه گفت: سخن گفتن از صلح در شرایطی که نظام سوریه همچنان به اقدامات خود ادامه می‌دهد ممکن نیست و دولت سوریه برای خریدن وقت در حال بازی کردن است.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز از جامعه جهانی خواست تا مکانیزم‌های واضح و قاطعی را برای حمایت از ملت سوریه وضع کنند و عنوان داشت: اگر شورای امنیت نتواند خشونت‌ها در سوریه را متوقف کند جامعه جهانی چاره‌ای جز حمایت از حق ملت سوریه برای دفاع از خود ندارد.

در این نشست همچنین هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد که مخالفان در سوریه کماکان در حال قوی شدن هستند و گفت: بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه اگر می‌توانست مخالفان را نابود کند یقینا تردیدی به خود راه نمی‌داد.

وی همچنین با اشاره به ماموریت کوفی عنان در سوریه گفت: وقتی برای دست دست کردن و یا کندی در اجرای طرح کوفی عنان در سوریه وجود ندارد و این طرح باید عملی شود.

- دادن حقوق به مخالفان!

از سوی دیگر منابعی از کنفرانس دوستان سوریه فاش کردند که کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس آمادگی خود را برای کمک به مخالفان سوری جهت پرداخت حقوق به افراد مسلح وابسته به مخالفان در نشست استانبول اعلام کردند.

هم‌چنین همزمان با پایان کنفرانس استانبول در روز یکشنبه، مقامات شورای ملی سوریه اعلام کردند که تامین منابع مالی مورد نیاز افراد مسلحی را که در جدال با دولت سوریه هستند، به عهده می‌گیرند و به این افراد حقوق داده خواهد شد.

آنها همچنین گفته‌اند که به سربازانی هم که ارتش سوریه را ترک کنند، حقوق می‌دهند.

گفته شده است که کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس چندین میلیون دلار در ماه در اختیار این شورا قرار خواهند داد تا حقوق و دیگر هزینه‌های "ارتش آزاد سوریه" را تامین کند.

ارتش آزاد سوریه از گروه‌های مسلح فعال در داخل سوریه است.

از سوی دیگر در نشست استانبول برهان غلیون، رهبر مخالفان سوریه با انتقاد از مواضع بین‌المللی در قبال مخالفان سوریه عنوان داشت: مواضع کنونی جامعه جهانی نمی‌تواند دولت سوریه را در انجام فعالیت‌های خود باز دارد و این مواضع باعث شده که دولت سوریه در کارهای خود جرأت بیشتری پیدا کند.

از سوی دیگر پیش بینی می‌شود امروز (دوشنبه) کوفی عنان گزارشی از دیدارها و اقدامات خود درخصوص پرونده سوریه را در شورای امنیت ارائه کند و این گزارش در شورای امنیت مورد بررسی قرار گیرد.

منابع دیپلماتیک شورای امنیت نیز اعلام کردند که اگر گزارش عنان از پیشرفت کار در سوریه و ماموریتش حاکی باشد تلاش‌ها برای صدور قطعنامه‌ای درخصوص اعزام 200 تا 250 ناظر بین‌المللی به سوریه آغاز خواهد شد. 26151

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 205918

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۴
    3 4
    دوست عزیز که این خبر را تدوین می کنی و انتشار میدی چرا خودتون را عقل عالم میدونی چرا نوشتی به اصطلاح دوست مردم شما از کجا میدونی دوست مردم سوریه نیستند چرا به فکر جان مردم نیستی فقط به خاطر خود شیرینی برای 4 تا مسئول .... واقعا که ....