رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می​گوید به دنبال دریافت سهام هسته​ای خود از فرانسه هستیم.

 به گزارش خبرآنلاین، فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در یک برنامه تلویزیونی درباره سهام هسته‌ای خارجی ایران، گفت: سهامی در "نامیبیا" داشتیم که با شیطنت‌هایی تلاش می‌شود آن را از ما بگیرند یا سهم ما را کم کنند، اما ما موضوع را پیگیری می‌کنیم و در مورد سهم خود در فرانسه نیز فعالیت‌هایی را برای گرفتن آن در پیش گرفته‌ایم.
اورودیف یک پرونده 30 و چند ساله بین ایران و فرانسه است. در سال 1352 شمسی رژیم پهلوی وامی به مبلغ یک میلیارد دلار به کمیساریای انرژی اتمی فرانسه داد. از این وام برای ساخت کارخانه غنی‌سازی اورانیوم (متعلق به کنسرسیوم "اورودیف") در تریکاستن استفاده شد. در مقابل ایران صاحب 10٪ از سهام این کارخانه شد.
 ایران بارها تلاش کرده که سهم خود را از این شرکت فرانسوی بگیرد.
همچنین مهر ماه سال 88 شبکه‌ خبری "پرس.تی‌.وی" به نقل از رویتر گزارش داد که "آروا"،‌ شرکت تولیدکننده‌ راکتورهای هسته‌ای که تحت کنترل دولت فرانسه است اعلام کرد که مالک درصد باقی مانده‌ سهام نیروگاه "اورودیف " است.
4 اسفند 88 هم رئیس دستگاه دیپلماسی از پیگیری حقوقی این پرونده خبر داد و گفت که وزارت خارجه سهم 10 درصدی ایران در پروژه اورودیف را پیگیری می کند.
10 اسفند 88 محمود واعظی معاون اسبق وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در آن دوران به نمایندگی از ایران درباره سهم کشورمان در پروژه کارخانه غنی سازی اورانیوم "اورودیف" با فرانسه مذاکره کرده  بود، در گفت وگویی با بیان اینکه  ایران سهامدار "اورودیف" است، تاکید کرد: ایران 330 میلیون دلار به مجموعه "اورودیف" وام داده که این وام، تنها یک بخش از پرونده "اورودیف" است و بخش دیگر این پرونده به سهم ایران در کارخانه بر می گردد.
با این حال شرکت آراوا می گوید که ایران یک شریک غیرفعال "اورودیف" است و هیچ گونه نقل و انتقال فن‌آوری به جمهوری اسلامی وجود نداشته است.
29212
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 206499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    11 2
    ما نفهمیدیم بالاخره حکومت پهلوی پول این مملکت رو به باد میداد یا با خرید سهام بنز و سهام هسته ای فرانسه و برگزاری جشن 2500 ساله و نشان دادن قدرت ایران به جهانیان در صدد اعتلای ابران بود ؟ خدا وکیلی یکی یه جواب درست و درمون بده . خبر آنلاین تو هم خداوکیلی تاییدش کن که نظر اعلام بشه . متشکرم
  • بی نام US ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۴
    0 0
    تکلیف این سهام ایران چه شده بالاخره؟ چرا هیچکس اطلاع رسانی نمیکنه؟