اظهارات اخیر هاشمی​رفسنجانی در مورد روابط ایران و آمریکا و نامه​ای که به امام(ره) نوشته بود؛ از محورهای اصلی سخنان اغلب ائمه جمعه سراسر کشور بود.

به گزارش خبرآنلاین، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی که پیش از این نیز در گفت​وگویی به نقد مواضع رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در یان خصوص پرداخته بود، از تریبون نماز جمعه نیز بار دیگر چنین رابطه​ای را به صلاح ندانست و افزود: امام خمینی(ره) فرمودند، "رابطه با آمریکا رابطه گرگ با میش است" و متاسفانه هرچند وقت عده‌ای بحث و مذاکره با آمریکا را مطرح می‌کنند. مقام معظم رهبری فرموده‌اند، اگر مصلحت باشد خود من اولین کسی هستم که رابطه با آمریکا را مطرح می‌کنم اما مذاکره با آمریکا به مصلحت ما نیست.
آنگونه که ایسنا نوشته است؛ به گفته وی، آمریکا در هیچ زمانی مثل الان این قدر ذلیل و منفور نبوده و اگر از طرق مختلف به سمت ما می‌آید، نفت و گاز کشور ما را می‌خواهد. چرا عده‌ای در مقابل ایده مقام معظم رهبری، حکیم نیستند؟ ایشان مملکت را با بصیرت از بحرانهای مختلف داخلی و خارجی نجات دادند. اگر مقام معظم رهبری نباشند، دین استحاله می‌شود.
روایت فارس از سخنان آیت​الله علم​الهدی نیز از این قرار است: موضوع مذاکره با آمریکا در حالی که چنین موضوعاتی، از سوی آمریکا به اختلاف‌نظر درون جمهوری اسلامی ایران و تمایل برخی از نخبگان به کوتاه آمدن در مقابل آمریکا تعبیر می‌شود، اساساً با مصالح و منافع جمهوری اسلامی ایران سازگاری ندارد. 30 سال از انقلاب اسلامی ما می‌گذرد و در این مدت نظام سلطه‌ تلاش نموده به هر طریق ممکن مانع رشد و شکوفایی ملت مسلمان ایران شود. وی با تاکید بر اینکه موضوع مذاکره ایران با آمریکا به صلاح نیست، افزود: هدف آمریکا چه از طریق مذاکره و یا تهاجم نظامی احتمالی به کشورمان به یغما بردن انرژی ایران است.
البته امام جمعه مشهد، انتقادی هم به دستگاه دیپلماسی دولت خاتمی داشت. آنجا که گفت: در برخی از دولتها اصل استکبارستیزی در سیاست‌ خارجی را به اصل تنش‌زدایی تبدیل کرده‌اند که با بصیرت و رهبری مجتهد جامع‌الشرایط خنثی شده است. اما به دلیل آنکه آمریکا یک کشور استکباری است، اصل مدیریت در عرصه سیاست خارجی ما استکبار ستیزی است و بیگانه ستیزی نیست.
وی همچنین در بخشی از سخنان خود گفت: نبود حاکم و ولی در راس امور باعث از بین رفتن حکومت خواهد شد، چرا که خاصیت قدرت و سیاست این است که دین را آب می‌کند و از بین می‌برد. در طول این نظام 33 ساله همه کسانی که در راس قدرت قرار گرفته‌اند به خاطر هوشیاری شما مردم و بصیرت در مدیریت و رهبری، انسانهای خوبی بوده‌اند اما طبیعی است که در اجرای سیاست​های مختلف کشور با مسایل دینی و حتی اصول آن اصطکاک هایی داشته‌اند.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 206553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 34
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    تفاوت سایز کلیدواژه ها نشون دهنده همه چیزه .
  • مهدی IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    نمیدونم تنش زدایی کجاش بده؟؟؟
  • فرشید IR ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    مرگ بر آمریکا
  • بدون نام IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    102 4
    اگر نظری هم بگذاریم شما منتشر نميكنين. پس قسمت نظر سنجی را حذف کنید . بهتر است یعنی در اصل سنگین تر است .
  • بدون نام IR ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    203 8
    خدا راشکر که در مملکت ما هیچ مشکلی نیست وهمه می خواهند بدانند خانواده شاه چه می کنند؟؟؟؟؟!!!!
  • بدون نام IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    هاشمی بدون حساب کتاب حرفی نمیزند گذرزمان مشخص میکند
    • بدون نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
      ما اگه بخواهیم هاشمی اصلا حرف نزند چه کسی را باید ببینیم .
    • محمد67 IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
      38 3
      شما اگه بخوای حرف نزنی اختیار با خودته ولی نميتوني بگي شخص دیگه حرف نزنه
  • بدون نام US ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    تا کی باید آمریکا گرگ باشه و ما میش؟ چرا یه کم سعی نمیکنیم با حفظ منافع ملی و احترام متقابل با همه کشورها به جز اسراییل غاصب رابطه داشته باشیم؟
  • بدون نام IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    با سلام. اي كاش تریبون نماز جمعه برای تمام عقاید فراهم شود و از یکدستی مطلق بیرون بیاید
  • بدون نام IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    لطفا بفرماييد وقتی آقای هاشمی برای انقلاب تلاش می کرد این آقا چه سهمی در پیروزی انقلاب داشته اند که الان به مهمترین فرد در پیروزی انقلاب اینطور انتقاد می کنند؟
    • بدون نام IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
      دوست عزیز مهمترین فرد در پیروزی انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) و مردم بودند نه هاشمی در ضمن سخنان هاشمی باید نقد شود چون امام (ره) تا زمان فوت نیز از عدم رابطه با امریکا سخن می گفتند و پس از ایشان نیز رهبری زمامدار سیاست خارجی کشور به ویژه در خصوص رابطه با امریکاست و هر کس بخواهد برخلاف سیاست ولی امر سخنی بگوید باید مورد نقد قرار گیرد
    • رسول CA ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
      10 1
      من اول بگم طرفدار بی چون و چرای امام خمینی (ره) هستم . ولی امام ان موقع فرموند که رابطه با آمریکا خیر . اگر ایشان الان بودند شاید نظرشون را تغییر میدانند . احکامی در اسلام هستند گه بنا به مفتضات زمان قابل تغییرند و تغییر میکنند. الان همین مسئولین کشور اسلامی ایران میگویند سنگسار نه . متوقف شود . چرا ؟ چون به مصلحت اسلام نیست . الان ما با روسیه رایطه داریم . فکر میکنید روسیه خیلی از امریکا بهتره ؟ شعار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی چی بود؟؟ غرب همون آمریکا شرق همون روسیه بود مگه نه؟؟ الان همون صنعت و تکنولوژی رو که وارد میکنیم با چندید برابر قیمت میتونستیم باقیمت اصلی وارد کنیم میتونستیم فناوری شو بدست بیاریم . هند الان یکی از مهم ترین قطب های نرم افزار تو دنیاست واقعا چرا؟
  • بدون نام NL ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    جالبه که همه خودشونو محق ميدونن كه به آیت الله هاشمی گیر بدن
  • بدون نام IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    90 21
    اخه شمافاصله زیادی بین هاشمی ورهبری میبینید ؟
  • منتی IR ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    122 6
    امام جمعه های محترم باید احتیاط را از دست ندهند .امام فرمودندما با اسرائیل رابطه نخواهیم داشت ولی درمورد رابطه بادیگر ممالک درقانون هم امده است.درصورت رعایت منافع هردو کشور مانعیتی ندارد.حال موضوع امریکا جای خوددارد.این موضوع مختص دراختیار ولایت امر می باشد.ولی مطالب آقای هاشمی رفسنجانی می تواند مورد بررسی قرارگیرد.چون این امر روزی به وقوع خواهد پیوست اگر این امرزود انجام گیرد.می توانیم هم به ادامه صدور انقلاب بدون هیچ مانعی دست یابیم واز طرفی موضوع هسته ای خود به خود حل خواهد شد.چون حالا گروه1 5 را کنار خواهیم زد مستقیم مذاکره شروع میشود حالا این مذاکره با1 5 را میتوان همان مذاکره با آمریکا گفت.
  • یک دوست IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    همیشه این سوال در ذهن من بوده آمریکاییان با بمب اتمی چندین هزار ژاپنی را کشتند ولی کشور ژاپن راحت با آمریکا مراوده دارد ولی ما نمی دانم اینقدر گذشته را فراموش نمی کنیم
  • همسایه کناری IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    اقای علم الهدی و احمد خاتمی در مبارزات عليه رژيم سابق کجا بوده اند
  • مهم نیست IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    اونوقت که هاشمی داشت برا انقلاب میجنگید اونوقت که میخواستن ترورش کنن اونوقت که چندین بار به خاطر انقلاب زندان افتاد....امثال این آقا کجابودن!!؟
  • رضا IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۸
    6 129
    امام رحمه الله فرمودند : میزان حال فعلی افراد است . پس تکیه کردن به سوابق جناب هاشمی کار عبس و بیهوده ایست . ایشان اکنون با مواضعی که اتخاذ میکنن کم کم دارن ماهیت خودشونو رو می کنن و همه متوجه می شن که این فرد با اون هاشمی چندین سال پیش فرق میکنه . معیار ما فرموده های امام خامنه ای که فرمودند رابطه با آمریکا به صلاح ما نیست حالا هرکی هرچی میخواد بگه بگه . می خواد هاشمی باشه یا هر کس دیگه .
    • بدون نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
      48 3
      شما خودتون چکاره هستید ؟لابداز کسانی هستید که از قدرت منفعت می بینید
    • بدون نام IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
      19 0
      ضمنآ حاج داداش نفرمودید اینکه میگن میزان حال فعلی افراد است شاخص این حال افراد در حال حاضر کیه؟رهبری که در این رابطه چیزی نفرمودند حداقل ما نشنیدیم.نکنه حال افراد را هم خودت میسنجی؟
  • amir IR ۰۳:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    127 4
    یعنی نظر مردم ایران مهم نیست؟ شما نظرارو بخونید متوجه میشید که مردم دیگه دشمنی نمیخوان مردم دیگه تحریم نمیخوان این همه کشور تو دنیا وجود داره که هم استقلال کامل دارن هم با آمریکا روابط تجاری و اقتصادی و علمی داره . فقط ما بره هستیم؟ اون زمان شاید چنین حرفی میتونست زده بشه ولی تو دنیای امروزی دیگه میبینیم که کشورها هم استقلال دارن هم با همه دوستن. به قرآن خسته شدیم از این تحریما و تورم و ...
  • حميد IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    4 20
    مرگ بر آمريكا مرگ بر اسرائيل قبول
  • علی IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    6 46
    ما فرزند رمضان و عاشوراییم باکی از تحریم ها نداریم . میمیریم و ذلت نمیپذیریم ودر راه شهدای این مملکت امام زمانی را تا خون در رگهایمان جاریست در حمایت از امام خامنه ای می ایستیم.به تاریخ نگاه کنید که همین آمریکای جنایتکار در این 33سال انقلاب ما دست به هر نوع جنایتی زده تا بتواند این انقلاب را شکست مواجه کند اما تا ابد این توهم را به گور خواهد برد.مرگ بر آمریکا و نوکرانش در داخل.
    • بدون نام IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
      19 1
      تو هم مثل بقیه یک نفر هستی و دارای یک رای.خواهشآ از جانب خودت صحبت کن نه همه مردم.
  • بوي حسادت IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    9 2
    اقاي هاشمي در گذشته اين نامه را نوشتند ما كه در زمان بدر و خيبر هستيم هيچگاه احساس ضعف نسبت به مذاكره با امريكا نميكنيم وهر زمان كه بخواهيم براي پيشبرد اهدافمان اقدام به مذاكره ميكنيم البته اگر شروط نظام را بپذيرند
  • بدون نام IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    26 4
    دولت خاتمی 8 ساله که تموم شده!! هنوز بعضیا دست بردار نیستن... دیگه مسئله ای نبود تو نماز مطرح بشه مسئله سیاست خارجی دولت خاتمی مهم بود!!؟
  • شمس IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۹
    6 0
    اختلاف نظر در مسائل سیاسی امری طبیعی است . چه در گذشته وچه درجهان امروز هیچ کشوری از تکصدا بودن سود ی نبرده است واگر خدای ناکرده این تک صدائی ظاهری باشد می تواند لطمات غیر قابل جبرانی را به بار بیاورد که دود آن نه تنها به چشم ما بلکه به چشم آیندگان نیز خواهد رفت . ما فقط باید در حفظ منافع ملی کشورمان یکصدا باشیم .
  • سید IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    10 0
    بیائیم کلاه خود را قاضی کنیم و مقایسه کنیم سابقه وخدمات آقای علم الهدی را به انقلاب و اسلام و تشیع و جامعه ایرانی و سابقه وخدمات آقای هاشمی را به انقلاب و اسلام و تشیع و جامعه ایرانی و ببینیم مواضع اتخاذ شده از سوی کدام یک از دو بزرگوار تا کنون به نفع ایران اسلامی و تشیع بوده است ؟
  • بدون نام PT ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    8 0
    من وقتی در ایران دانشجو بودم از هاشمی خیلی انتقاد میکردم ولی الان که آمدم بیرون از ایران تنها مشکل زمان هاشمی راعدم توسعه سیاسی میبینم وگرنه در زمینه اقتصاد ، آموزش و ... مدل های توسعه خوبی اجرا شد .
  • جواد و آیدین IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    10 0
    رابطه باتمامی کشورها به غیرازاسراییل درشرایط عادلانه منافع ملی ماراتامین می کند تهدید های نابجا دشمنان مارازیاددتر می کند ما بجای آنکه باکشورهای کوچک که خود مرعوب آمریکا هستند میبایست بانشستهای دوجانبه تنشهای بین دوکشوررابرطرف کنیم که این توان راداریم بعضی ازکشورهای به اصطلاح دوست فقط به دنبال منافع ملی خود هستند ونمی توانند ونمی خواهند که این رابطه برقرار گردد و مدیران مملکت همه می بایست درکنار هم قرار بگیرند ومنافع ملی رادرنظر داشته باشند وباگفتارهای نسنجیده یکدیگر را تخریب نکنند ما می دانیم که هرکدام ازآقایان درزمان خود خدمتهای بسیاری به کشور انجام داده اند وممکن است اشتباهاتی نیز داشته باشند ما باید بیشتر به نکات مثبت هم توجه داشته باشیم اختلافات راکنار بگذارید وبه فکر ملت باشید .
  • fir IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
    11 1
    اگه هاشمی نتونه نظرش را بگوید وای به حال کسانی دیگه ایشون چیزی گفت ولی کسانی دیگه برای چاپلوسی حرف میزنند و جواب میدهند
  • علی IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    2 0
    بر اساس رهنمود مقام معظم رهبری دیپلماسی و جهت گیری سیاست خارجی ما براساس عزت حکمت و مصلحت تعیین می شود.اگر این مبانی در رابطه با آمریکا فراهم شود قطعا تکلیف مسئولین پیگیری آن است.