+ A - سه شنبه 22 فروردین 1391 - 12:31:00 چاپ
امتیاز به مطلب 2 نفر

دماوند می غرد، آیا باید بترسیم؟/استاندار تهران: آتش فشان دماوند با یک زلزله فعال می شود

جامعه > شهری - منظره شمالی و شمال شرقی تهران وقتی که البته هوا صاف است مزین به یکی از زیباترین قله های جهان است؛ قله دماوند

هادی معیری نژاد: این دیو سپید پای در بند کوه آرام و زیبایی به نظر می رسد اما گویا اخیرا فعالیت هایی در آن مشاهده شده است. کارشناسان می‌گویند احتمال فعال شدن آتشفشان دماوند در صورت وقوع زلزله در تهران وجود دارد.

در همین حال گفته می‌شود مدیریت بحران استانداری تهران درپی ارزیابی بخارهای دهانه دماوند و چشمه‌های جوشان کوهپایه آن جلساتی تشکیل داده‌ است

بر اساس مطالعات کارشناسان، زمین لرزه‌ها می‌توانند با به لرزه در آوردن "ماگما" منجر به انفجار آتشفشان‌ها شوند. پدیده‌ای مشابه تاثیری که تکان دادن بطری بر نوشابه گازدار می‌گذارد. این تحقیق نشان می‌دهد که فوران آتشفشان‌ها پس از یک زلزله بزرگ، چهار بار بیشتر از هنگامی بوده که عامل محرک زلزله وجود نداشته است پس بدیهی است با لرزش تهران احتمال فعال شدن آتشفشان دماوند هم وجود دارد.

تاریخ هم نشان داده زلزله‌ها موجب بیدار شدن آتشفشان‌ها شده‌اند. آتشفشان تاپونگاتیتو یکسال پس از هر دو زلزله 1906 و 1960 فوران کرد و مشابه آن آتشفشان‌های کالبوکو، والاریکا، اوسورنو و پونتیاگودو هم به فاصله کمی از زمین لرزه 1837 شیلی فوران کردند.
دلاور نجفی زمین شناس و معاون اسبق سازمان محیط زیست کشور در مورد احتمال فعال شدن آتشفشان دماوند می‌گوید: خروج گاز از دهانه آتشفشان، فعال بودن چشمه‌های آب گرم در دامنه کوه و خروج گدازه از دهانه آتشفشان دلایل فعالیت آتشفشان است که کوه دماوند دو مشخصه آن یعنی خروج گاز و چشمه‌های آب گرم را دارد.
به گفته او باید گروه زمین شناسی تمامی موارد اعم از دهانه آتشفشان، سنگ‌های آتشفشانی، عمق ذرات مذاب و ... را مطالعه و بعد تعیین کند آتشفشان دماوند در چه وضعیتی است. البته آتشفشان مانند زلزله نیست که بگویند هر 50 یا 150 سال یکبار رخ می‌دهد زیرا باید یک آتشفشان فعال دائما در حال بررسی باشد.

 

استاندار تهران: آتش فشان شد، مردم بروند و با لذت عکاسی کنند!

اما در همین رابطه مرتضی تمدن در پاسخ به اینکه آیا واقعا آتشفشان دماوند مردم تهران را تهدید می کند به مهر گفت: جلسه ای قبل از عید در سازمان زمین شناسی کشور تشکیل و آخرین فعالیتهای دماوند ارزیابی شد. البته پیش مشاهداتی وجود دارد که دماوند همچنان زنده است ولی موجب نگرانی نیست ولی ممکن است با وقوع یک زلزله فعال شود.

وی افزود: حال باید به این سوال پاسخ دهیم که وقتی دماوند آتش فشانی کرد چه می شود؟ پاسخ این است که باید منتظر این حادثه باشیم که اگر چنین اتفاقی افتاد آسیب نبینیم مانند بسیاری از کشورها و شهرهای جهان که مردم در کنار آتشفشانهای فعال زندگی می کنند. اگر اقدامات و برنامه ریزی های ما درست باشد وقتی دماوند آتش فشانی کرد مردم می توانند با لذت بروند و عکس بگیرند و از چیزی هراس نداشته باشند.

تمدن همچنین گفت: طرحی را سازمان زمین شناسی آماده کرده است. در این طرح گفته شده که باید رفتارهای دماوند دقیقتر مورد ارزیابی قرار بگیرد و این نیاز به تجهیزات تا حدود نیم میلیارد تومان دارد که موافقت شد این اعتبارات تامین شود.

مردم شهرهایی چون تهران که در کنار آتشفشان ساخته شده اند همواره باید منتظر باشند که اتفاقی نظیر شهر پمپی برایشان نیافتد البته مردم در زندگی روزمره شان زود از یاد می برند که دماوند چیست و آتش فشان است یا نه اما این مسئولین هستند که همواره باید چشمی نگران به این قله داشته باشند حتی اگر به خاطر آلودگی هوا در اکثر روزهای سال نتوانند خود قله راببیند.
47301

نظرات 36
  • بدون نام سه شنبه 22 فروردین 1391 - 12:58:23
    12 218 پاسخ به این نظر
    اگر اقدامات و برنامه ریزی های ما درست باشد ... آیا می شود به این اظهارات اطمینان کرد ؟ آیا برنامه ریزی و یا اقدامی موثر انجام می شود ؟ بلی : مثبت خیر : منفی
  • بدون نام سه شنبه 22 فروردین 1391 - 13:36:37
    29 4 پاسخ به این نظر
    با اجازه بزرگترها خیر
  • بدون نام سه شنبه 22 فروردین 1391 - 13:38:43
    61 10 پاسخ به این نظر
    استاندار تهران: آتش فشان شد، مردم بروند و با لذت عکاسی کنند!???? چطوره مراسم بالماسکه هم پایینش بذاریم؟خوبه؟
    • لاله سه شنبه 22 فروردین 1391 - 18:30:28
      44 4
      منظورشون عكس از ذغالهاييه كه قبلا آدم بودند!!!!!
  • بدون نام سه شنبه 22 فروردین 1391 - 13:39:14
    58 1 پاسخ به این نظر
    20 دقیقه تو تهران برف بیاد کل ترافیک تهران قفل میشه وای به روزی که زلزله بشه و یا دماوند فوران کنه !!
  • بدون نام سه شنبه 22 فروردین 1391 - 13:50:47
    24 0 پاسخ به این نظر
    تازه اعتبار براي خريد تجهيزات تصويب شده پس هنوز بررسي كاملي صورت نگرفته چون تجهيزات لازم رو نداشتن نتيجه اينكه اصلا اقدامات وبرنامه ريزي نشده حالا درست وغلطش جاي خود داره اخرش رو ديگه خودتون بگيد فقط خدا ميتونه به داد مردم برسه
  • عليرضا سه شنبه 22 فروردین 1391 - 13:57:24
    41 2 پاسخ به این نظر
    آخ جـــــون ؛ آتشفشان !!! اين يكي ، ديگه جديده !!!
  • بدون نام سه شنبه 22 فروردین 1391 - 15:05:00
    19 30 پاسخ به این نظر
    کاش این زلزله زودتر بیاد
  • سیاوش سه شنبه 22 فروردین 1391 - 15:11:19
    17 8 پاسخ به این نظر
    میخواهند ملت را سر کار بگذارند 20 ساله که میگن در تهران یک زلزله قوی خواهد آمد! تا الان که نیامده است حالا رفتن سراغ دماوند که آتشفشانی خواهد کرد! اگر تاد چند سال دیگه اتشفشانی نکنه مرین میگن حالا اگر در اقیانوس آرم زلزله بیاد سونامی آن تهران رو غرق خواهد کرد.
  • سید ایمان سه شنبه 22 فروردین 1391 - 15:13:41
    28 8 پاسخ به این نظر
    ببخشی من یه سوال داشتم! قله ی دماوند تو بخش لاریجان استان مازندرانه!این قضیه چه ربطی به استان تهران داره؟؟؟
    • بدون نام چهارشنبه 23 فروردین 1391 - 04:34:50
      12 4
      می خواهند قله استان شما را بدزدند ان 500 میلیون تومان را هم می خواهند بالا کش کنند
  • بدون نام سه شنبه 22 فروردین 1391 - 15:14:02
    23 2 پاسخ به این نظر
    قله ی دماوند تو استان مازندرانه،نه تهران
    • بدون نام چهارشنبه 23 فروردین 1391 - 15:53:12
      1 2
      تامین اعتبار کردن ..پول .بوی پول 12
  • نوید سه شنبه 22 فروردین 1391 - 15:14:12
    56 1 پاسخ به این نظر
    اگه دماوند هم آتشفشانی کند،هستند کسانی که این موضوع را تکذیب کنند!
    • بدون نام سه شنبه 22 فروردین 1391 - 20:43:53
      21 2
      جالب بود!
  • نوید سه شنبه 22 فروردین 1391 - 15:15:14
    27 2 پاسخ به این نظر
    مردم بروند بالذت عکاسی کنند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! یعنی چی اونوقت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام سه شنبه 22 فروردین 1391 - 15:18:42
    14 0 پاسخ به این نظر
    از کی جناب استاندار پیش گو شدند ان همه زلزله شدید با ریشتر بالا که در چند ده سال گذشته در ان منطقه امده دماوند فعال نشده ولی چونکه استاندار فرموده حتما دماوند گوش به فرمان جناب استاندار این دفعه می غرد
  • احسان سه شنبه 22 فروردین 1391 - 15:24:23
    14 0 پاسخ به این نظر
    خير قابل اعتماد نيست کدوم برنامه ريز؟ کي ميخاد برنامه بريزه؟ مگراينکه غير از اين باشد
  • بدون نام سه شنبه 22 فروردین 1391 - 16:00:50
    23 4 پاسخ به این نظر
    ما از تهران نمیریم شهرستان...با این حرف ها هم نمی ترسیم...یه فکر دیگه کنین...
  • بدون نام سه شنبه 22 فروردین 1391 - 16:06:47
    23 2 پاسخ به این نظر
    چرا نظر منو نمایش نمیدید؟چند سالیه که داه تلاش میشه قله دماوند که یکی از نمادهای کشور عزیزمان ایران است را متعلق به استان تهران نشان دهند.در صورتیکه قله ی دماوند در استان مازندران قرار دارد.حتی ثبت ملی قله ی دماوند که با حضور مسئولین رده اول مملکت در استان مازندران انجام شد با بایکوت خبری صدا و سیما مواجه شد.تنها دلیل نشان ندادن تصویری از این جشن هم برکزاری آن در استان مازندران بود.برای این کار هم هر ساله راهداری استان تهران در جاده فیروزکوه اقدام به جابجایی تابلوهای اطلاع رسانی می کند و تابلوی ورود به استان تهران را چند کیلومتر در محدوده ی استان مازندران منتقل می کنند که این کار با واکنش راهداری مازندران مواجه می شود!
    • بدون نام چهارشنبه 23 فروردین 1391 - 02:23:30
      18 4
      آقا مهم اینه که مال ایرانه. آخه چرا بیخود دعوا می کنی؟
    • سارا (رشت) چهارشنبه 23 فروردین 1391 - 13:20:59
      10 5
      آقا امکان داره یه فاجعه در شرف وقوع باشه شما چه بحثی می کنی؟ چه مال تهران باشه یا مازندران اگر اتفاقی بیفته به هر دو استان صدمه میزنه. رامسر رو به زور گرفتین ازمون حالا گیر دادین به دماوند! ولش کنین این حرفا رو
  • بدون نام سه شنبه 22 فروردین 1391 - 16:11:35
    8 0 پاسخ به این نظر
    خیر
  • بدون نام سه شنبه 22 فروردین 1391 - 16:29:25
    14 0 پاسخ به این نظر
    اینها همش جو سازیه دماوند خیلی هم آرومه
  • بدون نام سه شنبه 22 فروردین 1391 - 17:30:26
    12 0 پاسخ به این نظر
    دماوند آتشفشان گمئ تا ساری می رسه .. چی جوری بریم عکاسی ؟
  • بدون نام سه شنبه 22 فروردین 1391 - 18:09:53
    10 1 پاسخ به این نظر
    کی غرید چرا ما نشنیدیم
  • جعفر سه شنبه 22 فروردین 1391 - 19:51:13
    14 1 پاسخ به این نظر
    این همه رو گفت آخرم هیچ کاری از دستشون بر نمیاد. آخه چرا بیخود استرس وارد میکنیین؟؟ مردم خوشون بدبختی زیاد دارن من ک یادم نمیاد اینا یه خبر خوش داده باشن
  • samantak سه شنبه 22 فروردین 1391 - 20:31:29
    13 0 پاسخ به این نظر
    اینم طرحیه برای کاهش قیمت زمین های شمال شهر
  • بدون نام سه شنبه 22 فروردین 1391 - 22:53:22
    7 0 پاسخ به این نظر
    در صورت فعال شدن دماوند تا شعاع 100تا150کیلومتری تحد تاثیر قرار میگیرند
  • بدون نام سه شنبه 22 فروردین 1391 - 23:05:42
    9 0 پاسخ به این نظر
    دهانه آتشفشان دماوند بسته است در صورت فعال شدن منفجر خواهد شده
  • بدون نام چهارشنبه 23 فروردین 1391 - 04:33:12
    11 0 پاسخ به این نظر
    مدتی است بیکاریم اگر نیاز داشتید خاموشش کنید ما هم هستیم(سطل بیاریم یا خودتون شیلنگ دارید؟)
  • بدون نام چهارشنبه 23 فروردین 1391 - 15:00:03
    4 0 پاسخ به این نظر
    واللا من ميگم اگه اين پيشبيني هم از جنس همان پيش بيني هاي بازار سكه و ارز و طراحي هاي مربوط به مسايل اجتماعي و امنيت اخلاقي و ... است كه نتايج كار كارشناسي و كارشناسي ارشدي مسئولان را نشان مي دهد به همه ي تهراني هاي عزيز از همين جا پيشنهاد مي دم هر چه زود تر دست به دامان اماكن متبركه! شويد و دعا كنيد كه نه زلزله بشه و نه اتشفشان وگرمه من ميدونم چه عاقبتي در انتظارتان خواهد بود.
  • بدون نام چهارشنبه 23 فروردین 1391 - 15:43:54
    2 1 پاسخ به این نظر
    درست یا غلط نه مدیریت بحرانی وجود داره و نه اعتمادی به مسولان همیشه در حال تکذیب !!! این اتفاق هم که بیفته کک هیچکس نخواهد گزید !!!
  • رضا چهارشنبه 23 فروردین 1391 - 15:55:54
    3 1 پاسخ به این نظر
    مسئولین مشغول حل کردن مسائل مهههم هستند واسه این کارها که وقت ندارن شماهم علکی حولشون نکنید
  • بدون نام چهارشنبه 23 فروردین 1391 - 15:57:54
    3 0 پاسخ به این نظر
    انی تامین اعتبار فقط همین ..یک دوربین هم برای عکاسی مردم بخرید .تمام زمین های اطراف مال خودی ها است .خودشون برن عکس بگیرن .
  • سجاد یکشنبه 27 مهر 1393 - 23:42:31
    0 0 پاسخ به این نظر
    من از دولت عزیز خواهش میکنم که یه وامی بدن که ما یه دوربین خوب واسه عکاسی بخریم
ارسال نظر:
  • 0/700
  • قوانین ارسال نظر
نقل مطالب با ذکر منبع بلا مانع است.