مذاکرات ایران و گروه 5+1 در استانبول با توافق های جدی و عملیاتی پایان یافت.

به گزارش خبرآنلاین، سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در پایان مذاکرات استانبول در کنفرانس خبری گفت که طرفین توافق کردند با دستور کار گفت و گو برای تدوین یک مدالیته جامع در بغداد مذاکره کنند.
وی افزود:هیئت های شرکت کننده در مذاکرات ایران و 1+5 در استانبول در پایان دو دور مذاکره توافق کردند که دور بعدی مذاکرات در 23 می – خرداد - در بغداد برگزار شود.
 
مذاکرات ایران و 1+5 از صبح شنبه با حضور هیئت‌های شرکت کننده از ایران، آمریکا، روسیه، فرانسه، چین، آلمان، انگلیس و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سالن همایش‌های لطفی کردار استانبول آغاز شد. این مذاکرات در 2 نوبت صبح و عصر دنبال شد و دقایقی پیش پایان یافت.
 
سعید جلیلی با بیان اینکه یکی از مباحث مهم مذاکرات این بود که زمینه ها برای همکاری شکل بگیرد گفت: مباحث هسته ای یک فرصت در موضوع خلع سلاح و جلوگیری از اشاعه سلاح های هسته ای است.
سعید جلیلی با تاکید بر اینکه ایران نگاه سازنده ای به خلع سلاح و جلوگیری از اشاعه و توجه به حق صلح آمیز هسته ای است دارد تصریح کرد: همکاری ها برای خلع سلاح های می تواند شکل بگیرد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: در کنار موضوع و دیدگاه مشترکی که در خلع سلاح داریم توانمندی های ایران در استفاده از انرژی هسته ای می تواند به عنوان الگوی موفق در زمینه انرژی هسته ای باشد.
وی سلاح هسته ای برای هیچ کس و انرژی هسته ای برای همه را موضوعی دانست که باید مورد توجه باشد و با یادآوری شهدای هسته ای ایران برای دست یابی به این تکنولوژی با اشاره به گروه 5+1 تصریح کرد« رفتار آینده باید مبتنی بر جلب اعتماد ملت ایران باشد»
جلیلی تاکید کرد: اصولا باید گفت و گو را برای موضوعات مورد توافق طرفین شکل دهیم و موضوعات دیگر هم می تواند در مذاکرات قرار گیرد.
سرپرست تیم ایران در مذاکرات استانبول با گروه 5+1 با اشاره به اینکه توافق شده است اجلاس بعدی سوم خرداد در بغداد برگزار شود افزود: قرار گذاشتیم برای ورود به فرایند سازنده و مثبت و برای همکاری های جامع و پایدار مذاکرات در طیف موضوعات مورد علاقه دو طرف و بر اساس عمل متقابل باشد.
وی افزود: دکتر باقری از طرف ایران و خانم اشتون از طرف مقابل ماموریت یافتند با تدوین پیش نویسی چارچوب کاری برای همکاری ها را معلوم کنند و پس از تایید این پیش نویس در اجلاس سوم خرداد آن موقع همکاری های متفاوت شروع خواهد شد و شاهد همکاری در عرصه های مختلف خواهیم بود.
وی در مورد مذاکرات استانبول گفت: آنچه امروز بر اساس راهبرد گفت و گو بود موفق بود و می تواند گفت و گوهای آینده را شکل دهد.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری که درباره مذاکرات دوطرفه ایران و گروه 5+1 سئوال کرد اظهار داشت: فقط گفت و گو با طرف روسی دو جانبه بود و با هیچ کدام از دیگر از طرفین، مذاکره دو جانبه نداشتیم.
 جلیلی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نگاه ایران به مساله سوریه و راهکاری که تهران مورد نظر دارد تصریح کرد: درباره سوریه یک راهکار بیشتر نیست و آن دموکراسی است.
 

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 207906

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    10 0
    خواهش می کنم مسئولین مربوطه مسئله هسته ای را یه شیوه ای عقلانی حل کنند تا هرجه زودتر تحریم های مخرب از دوش ما مردم برداشته شود. مسئولان توجه داشته باشند در صورت ادامه تحریم ها خود صنعت هسته اس نیز آسیب می بینند. در ضمن به نظر من بسیار بجاست که وزارت اطلاعات نیز با ارائه گزارشی دقیق و مستدل پرونده ترور دانشمندان هسته ای را در مجامع بین المللی مطرح کند.
  • fr1eb IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    9 2
    سازنده يعني اينكه ايران سلاح هاي هسته اي اسرائيل و زير سوال ببره طرف مذاكره كننده هم قبول كنه.نبايد داشته باشه.
  • غلامی IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    2 5
    انرژی هسته ای حق مسلم ماست
  • مهدي IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    2 2
    واقعا" اين چه افتخار و عزتي است كه امريكا درخواست مذاكره كرده و ما آنرا رد مي كنيم آيا الآن آنها دست بالا را ندارن كه بگويند ما ميخواستيم مذاكره كنيم اما ايران لجاجت كرد قبول نمي كند وتمام استراتژي ايران بر اساس كينه ولجاجت است مگر چه اشكالي داشت ما مذاكره را قبول كرده وحرفهاي خودمان مستقيما" به هم بگوئيم؟
  • حسین IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    1 1
    کل دنیا باید بدانند که ملت و نظام ایران خواهان صلح در کل دنیاست و باید بصورت علنی در مذاکرات بحث شهدای هسته ای هم جای بگیرد آنها با سیستم های تبلیغاتی خود بدون اینکه سخنی از ما بشنوند ما را محکوم میکنند باید فضایی ساخت که کل دنیا صدای ایرانیان را بشنوند و قبول کنند که ایران یک مملکت فرا منطقه ایست.
  • کارشناس ارشد علوم سیاسی IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    2 1
    اگر چه رسیدن به انرژی هسته ای حق مسلم ایران است ولی ما باید به این مسئله هم توجه داشته باشیم که در رابطه با هزینه و هدف باید یک رابطه تساوی باشد و نه این که وزنه به ییک طرف بچربد واز این نظر خواهان این به عنوان یک شهروند هستم که در رابطه با انرژی هسته ای و منافع ملی و آسیب ها مخرب تحریم از سیاست گذاری اید ئولوژیک مند به طرف سیاست گذاری عقلایی حرکت کنند .اگر مردم برایشان مهم است .
  • bagher IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    3 1
    ایران و ایرانی با غیرت و با شعور است . اما نکته مهم این که مسئو لان سیاسی کشور باید به فکر مردم جامعه باشند تا این تحریم ها موثر نشه. بهترین مردم و کشور را داریم اگر مردم در آسایش زندگی کنند که این موضوع را فقط مسئولان می توانند رقم بزنند