«فکری به حال دریاچه ارومیه بکنید». این جمله ترجیع بند تکرات نمایندگان آذربایجان غربی و حتی شرقی در دو سال اخیر به دولتمردان بوده و هست.

نسرین وزیری: امروز هم بیش از چهار نماینده در این​باره تذکر دادند. تذکراتی که از ابتدا تا انتهای جلسه علنی امروز مجلس ادامه داشت. در آغاز جلسه امروز سلیمان ذاکر نماینده ارومیه خطاب به رییس مجلس گفت: آقای لاریجانی اخطار بنده در مورد دریاچه ارومیه است که خود شما نیز زحمت زیادی برای آن کشیده‌اید. لاریجانی هم در پاسخ به وی، با تأکید بر اینکه موضوع دریاچه ارومیه بسیار مهم است، گفت: بنده برای حل مشکل این دریاچه جلسه گذاشتم تا مشکل آن برطرف شود. باید نسبت به مشکل دریاچه ارومیه حساس باشیم.
نادر قاضی​پور هم در میانه بررسی طرح اصلاح روند سوال از رئیس​جمهور یکبار دیگر قصد داشت در اینباره تذکر دهد که باهنر به عنوان رئیس جلسه از او خواست تا این موضوع را در پایان جلسه عنوان کند. او هم معترض به این بود که باید برای کشاندن آب خزر به کویر برنامه ریزی می شود اما کسی به فکر دریاچه ارومیه نیست.
علی​اکبر آقایی نماینده سلماس هم با اشاره به اینکه به وزارت نیرو برای انتقال آب دریاچه خزر به کویر سمنان، اعتبار اولیه 2 هزار میلیارد تومان تخصیص یافته است، اظهار داشت: این در حالی است که کل بودجه وزارت نیرو در سال گذشته حدود 5 هزار میلیارد تومان بود و در حال حاضر نیز وزارت نیرو اصلا در این زمینه هیچ مطالعه و برنامه ای ندارد و گفته می شود مطالعات کار با وزارت نفت بوده است!
شهاب الدین صدر نایب رییس مجلس که در پایان جلسه امروز ریاست جلسه را بر عهده داشت، در پاسخ به وی گفت: ما این موضوع را بررسی می کنیم، شما هم بگویید کمیسیون عمران این مساله بررسی کارشناسانه کند.
وی یادآورشد که بارها مجلس درباره دریاچه ارومیه به مسئولان تذکر داده است.
سلیمان ذاکر نماینده ارومیه هم بار دیگر در تذکری خطاب به دولتمردان و هیات رئیسه مجلس گفت: چرا به جای احیای ارومیه شاهد هزینه انتقال آب از خزر به کویر هستنم؟ این تخصیص صحیح بیت المال و عدالت است؟ انتقال آب به استان مرکزی و اصفهان امکان پذیر است اما به ارومیه امکان پذیر نیست؟ دریاچه ارومیه قلب تپنده آذربایجان است. آقای رئیس جمهور من این را از سر دلسوزی می گویم که خشک شدن دریاچه ارومیه، آثار خطرناکی دارد چرا آن را درک نمی کنید؟ به فریاد ملت بزرگ آذربایجان برسید تا با غضب آنها مواجه نشوید!
او از دیگر همکارانش در مجلس خواست تا در فصل بودجه بودجه آب رسانی به دریاچه ارومیه را تامین کنند، چرا که دولت اعتبار 2500 میلیاردی برای اصفهان می گذارد اما مسائل را اهم و فی الاهم نمی​کند و به ارومیه بی توجه است.
ذاکر ادامه داد: من که برای حضور در مجلس بعد رای نیاوردم و از مجلس می​روم، اما اجازه نمی​دهم که این دریاچه خشک شود!
حسین نقوی هم از عدم تامین آب شرب ورامین گلایه کرد که با جمعیتی 800 هزار نفری همچنان با این مشکل دست به گریبان است.
یکی دیگر از نمایندگان استان آذربایجان هم با اشاره به میزان نمک زیاد در دریاچه ارومیه گفت: در صورت خشک شدن این دریاچه، برای هر متر مربع، 160 کیلوگرم نمک پخش می شود که سونامی نمک خطرناکی است! چهار سال است در فراکسیون نمایندگان آذربایجان این موضوع را بررسی کردیم و مجلس و رئیس آن هم وارد عمل شدند، حتی تامین اعتبار در قانون بودجه هم کردیم، اما محقق نشد. وقتی برای انتقال آب از رودخانه ارس اعتبار تعیین می شود چرا برای ارومیه انجام نمی شود؟
مصطفی کواکبیان نماینده سمنان هم که از انتقال آب به حوزه انتخابیه​اش خرسند بود در واکنش به تذکرات نمایندگان آذربایجان گفت: انتقال آب خزر به کویر، از سوی بخش خصوصی است و قرار است قرارگاه خاتم الانبیا این کار را انجام دهد. اصلا قرار نیست از اعتبارت دولتی استفاده شود. این نماینده اصلاح طلب از احمدی نژاد و استاندار سمنان برای این تصمیم تشکر کرد.
در سال گذشته نیز نمایندگان در اینباره پیگیری مجدانه ای داشتند. با رئیس مجلس نیز جلساتی برگزار شد. مکاتباتی با دولت نیز صورت گرفت، اما نتیجه ای حاصل نشد. اکنون که دولت طرح های آب رسانی کلان در اختیار دارد و مجلس هم در ماههای پایانی عمر خود به سر می برد، معجزه ای خواهد شد تا دریاچه ارومیه را از مرگ برهاند؟
/29
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 208347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    42 1
    چرا مناقصه ای برگزار نکردند تا سایر شرکتها یا کنسرسیومی از شرکتها در این مناقصه شرکت کنند. از کجا معلوم ارقام پروژه عدد سازی نباشد و ...
  • شهاب IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    59 9
    حالا همه کار مملکت درست شده که مونده همین طرح نخ نمای که آب خزر رو بیارن وسط کویر. 2000 میلیارد تومان هم هزینه داره.
    • کورش IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
      17 29
      از این نوع ادبیات متنفرم حالا همه چیز درست شده مونده ... ! خب اینم یه کار بزرگه
    • بدون نام IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
      4 18
      کار باید به تدریج و مرحله ای درست شود. بزرگترین اقدام تاریخی و در کل جهان خواهد بود. حتی اگر 20 کیلومتر از خلیج فارس و خزر هم کانال کشی و پمپاژ کنید چند صد هزارهکتار بهره برداری و مشکل بیکاری و درامد حل میشود. فقط ایده منفی بازدارنده ارائه ندهید.
    • بدون نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
      1 5
      الکی اسمت و نگذار کوروش ما به این کارها واردیم اره بابا اره عزیزم این دیگه خراب بشو نیست .کار به بزرگی و کوچکی مگه
  • قارتال NL ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    75 7
    چرا کسی به فکر نیست ؟؟ چرا آذربایجان باید محروم بمونه ؟؟ دریاچه اورمیه داره نفس های آخرشو میکشه ..
    • کورش IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
      21 72
      اذربایجان محروم نیست و بسیاری از صنایع بزرگ در این استان توسط دولت چه قبل و چه بعد از انقلاب ایجاد شده و نرخ بیکاری خیلی کمی دارد در استانهای جنوبی نظیر هرمزگان سیستان و بلوچستان ، کرمان باید سرمایه گذاری بیشتری انجام شود تا عدالت برقرار شود . ضمن اینکه اذربایجان بارشهای سالانه خوبی دارد و با اصلاح سیستم ابیاری کشاورزان در این مناطق مشکل دریاچه قابل حل است
    • بابک IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
      22 0
      کورش جان من حرف شمارو کامل قبول دارم ..بخصوص شهر تبریز یکی از بیشترین صنایع بزرگ رو داره ! ولی منظور دوستمون قضیه دریاچه اورمیه هستش ..دریاچه اورمیه هم برای ایران عزیزمونه .. من خودم ترکم ولی خودم نسبت به وضعیت اقتصادی و معشیتی استان های عرب نشین کرمان کردستان بلوچستان اعتراض دارم .. اونجا هدالت رعایت نشده .. همه ما ایرانی هستیم ..یکی ترک یکی پارس یکی لر یکی بلوچ وووووو باید همه دست به دست هم بدیم تا ایرانمون آباد بشه .. خشک شدن دریاچه اورمیه خطرات زیادی داره ..
    • بدون نام IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      25 0
      آقا کورش اگه دریاچه ارومیه خشک بشه بدانبال اون یه کویر و یه باتلاق نمکی بوجود میاد اون وقت نمک این منطقه بزرگ رطوبت تمامی ابرهای عبوری رو جذب میکنه در نتیجه کاهش بارشها رو خواهیم دید و در ادامه آب هوای این منطقه تبدیل به آب هوای سردو خشک میشه و اکوسیستم شمال غرب و غرب کشور و دگرگون میکنه من نمیگم کویرو ول کنن به امید خدا ولی باید یه فکر عملی هم برای منطقه شمال غرب کشور بکنند.
    • farnaz IR ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۴
      5 2
      کوروش جان نوجه به اذربایجان خیلی کمه ولی خوشبختانه مردم دلسوزی داره که با سرمایه های شخصی تبریز رو به شهر صنعتی تبدیل کردن و کل اذربایجان غربی هم به دلیل اینکه دومین استان پر اب ایرانه و خاکه خوبی رو هم داره قطب کشاورزیه و هرساله صادرات زیادی در زمینه محصولات کشاورزی و خکشبار داره که دلار تو سرزمینت تزریق میکنه کسی به فکر این استانا نیس بلکه با سرمایه های شخصی تونستن سرنوشت خوزستان واستان های مثله اونو نداشته باشن
  • بدون نام IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    36 5
    اگر 1000میلیارد دیگر اضافه کنند می شود 3000میلیارد تومان
  • بدون نام IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    28 4
    این جور طرحها فقط شعار و سرکار گذاشتن مردم است .
  • سینا IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    24 2
    اگه فکر کردین باخشک شدن دریای ارومیه فقط ترکا ضرر ی کنن سخت در اشتیاهین!!همتون از ماجرای تکراری گردوخاک عراق و مشکلات چندین استان کشور خبر دارین!!یاداوری می کنم این یکی خاک نیس نمکه!!!!اگه دریاچه خشک شه خود تهرانیام درک می کنن ما چی می گفتیمو شما تو خواب ناز بودین!!اون موقع دیگه کار از کار گزشته و بودجه چندین برابرم جواب نمیده
  • بدون نام IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    15 2
    ظاهرا خبر انلاین وقتی حرفی به مذاقش نیست منتشر نمی کند دستی در آستین است تا به فکر اورمیه نباشند
  • اصفهاني IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    19 8
    به اين آقاي پروفسوركوروش بايد گفت بادمجان دورقابچين؟؟؟؟؟؟؟
    • کورش IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
      7 16
      به تو هم باید گفت بی تربیت بی سواد
    • بدون نام IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
      2 9
      کورش کجا بود این نام را میخواهند خراب کنند
  • بدون نام IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    24 3
    كار عبث و بيهوده اي كه هيچ نمونه موفق خارجي هم ندارد و تنها از عهده ايران بر مي آيد. آخه آوردن آب شور خزر و خليج فارس به كوير براي چه كاري مناسب است ؟
  • ali IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    24 1
    عزیزان ،اگر به داد دریاچه ارومیه نرسند و منتظر خشک شدن آن باشند بطور یقین هزینه های انسانی آن غیر قابل جبران خواهد بود و این به نفع هیچ ایرانی نیست .
  • سید علی IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    4 1
    نمایندگان و روسای جمهوری که با رای مردم انتخاب میشوند حق قوم پرستی و نژادپرستی و پارتی بازی را ندارند و به همه ی ایران بایستی با یک دید نگاه کنند که ایشان نمایندگان کل ملت هستند (نه تنها حوزه انتخابی خود)که در غیر اینصورت در قبال محضر الهی و افکار عمومی مسئول و جوابگو خواهند بود. امیدوارم در انتخابات اخیر نمایندگانی انتخاب شوند که دلسوز ایران و ایرانی باشند (آذربایجان جزیی از ایران است باید منابع طبیعی آن برای نسلهای آینده حفظ گردد). به امید سرافرازی ایران