دیروز طرح اعطای تابعیت به کودکان حاصل از ازدواج مادران ایرانی و پدران خارجی در سن 18 سالگی در کمسیون حقوقی قضایی مجلس تصویب شد.

چند وقت پیش بود که خبرش اعلام شد،خبری که موجب خوشحالی بسیاری از مادران شد ،به خصوص مادرانی که همسران مهاجر از جمله افغانی و عراقی داشتند. خبر این بود که رییس سازمان ثبت احوال کشور از صدور شناسنامه ایرانی برای فرزندان اتباع خارجی که همسر ایرانی انتخاب کرده‌اند خبر داده بود.
ناظمی اردکانی گفته بود : این فرزندان با رسیدن به سن تکلیف می‌توانند در خواست تابعیت کرده و با تایید یک مرجع همچون نیروی انتظامی مبنی بر سکونت مداوم در ایران، شناسنامه ایرانی دریافت کنند

حالا هم عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی می گوید که  طرح اعطای تابعیت به کودکان حاصل از ازدواج مادران ایرانی و پدران خارجی در سن 18 سالگی تصویب شد.
خلیل حیات مقدم عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی درباره سرنوشت طرح اعطای تابعیت به کودکان حاصل از ازدواج مادران ایرانی با پدران خارجی گفت: این طرح در روز سه‌شنبه پس از بازگشت از کمیته تخصصی در کمیسیون قضایی به بحث و بررسی گذاشته شد و در نهایت توسط اعضا تصویب شد.
نماینده مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: مقرر شد این کودکان تا سن 18 سالگی از تمامی حقوق شهروندی همانند ایرانیان استفاده کنند.
حیات مقدم افزود: پس از سن 18 سالگی و با توجه به درخواست این افراد و همچنین نداشتن سابقه کیفری به آنها براساس رآی دادگاه تابعیت تعلق خواهد گرفت.
وی گفت: البته باید در نظر داشت که ازدواج پدران و مادران این فرزندان باید با رعایت ماده 1060 قانون مدنی صورت پذیرفته باشد.و تأکید کرد: این قانون تا پایان سال 95 اجرا خواهد شد در حالی که پیش از این قرار بود تنها در سال 91 این قانون اجرا شود.

اما از طرف دیگر مسئولان امور پناهندگان در وزارت کشور می گویند که تا پیش از این برای صدور شناسنامه و اعطای تابعیت برای این بچه ها قانونی وجود داشته که عملا این قانون را منتفی می کند  یعنی در صورتی به این افراد شناسنامه و تابعیت داده می شود که از تابعیت اول خود خارج شوند و تنها به یک تابعیت متعهد باشند ،مثلا فرزندانی با پدر افغان در ابتدا باید درخواست تابعیت از افغانستان کنند و شناسنامه افغانی بگیرند و سپس درخواست خروج از تابعیت بدهند که متاسفانه در این مورد با دولت افغانستان مشکل دارند چرا که دولت افغانستان چنین در خواستی را نمی پذیرد در صورتی که بسیاری از کشور ها مثل عراق به راحتی با این درخواست موافقت می کنند .حالا باید دید که با تصویب مجلس همچنان شرط خروج از تابعیت پدری برای داشتن تابعیت ایرانی پابرجاست یا این کودکان می توانند مستقیما به تابعیت مادری درآیند و شناسنامه ایرانی بگیرند؟

45232


 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 208496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    18 49
    به نظرم این عمل توهین است. باید به محل زندگی پدر شناسنامه داده شود.
  • بدون نام KW ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    11 2
    اين كه طرح تازه اي نيست...
  • بدون نام IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    60 16
    يعني قانون از اين مسخره تر كم داريم! اگر بچه پدر ايراني داشته باشه هركجاي دنيا كه به دنيا اومده باشه بهش شناسنامه ايراني مي دن ولي اگر مادرش ايراني باشه ايراني محسوب نمي شه!!!!
    • بدون نام IR ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
      15 58
      بخاطر اینکه اکثر و تقریبا همه ازدواجها با مهاجران خارجی بین مرد مهاجر (افغانی و ...) و زن ایرانی صورت میگیرد و ازدواج بین مرد ایرانی و زن مهاجر خیلی کم است. درضمن اینجور ازدواجها بیشتر برای گرفتن تابعیت ایرانی انجام میشه تا بر اساس عشق و علاقه.
    • بدون نام IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
      48 13
      قرار نیست که به پدرش تابعیت ایرانی بدن. به بچه شناسنامه میدن.
  • بدون نام NL ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    کار بسیار بی خودی کردند باید از ایران انداختشون بیرون
    • بدون نام IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
      86 14
      به هر حال این افراد 50 درصد هم وطن ما هستند و ضمناً انسان هستند.
  • بدون نام IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    17 81
    هویت ایرانی به مرد ایرانی هست . نباید به بچه هایی از مردان کشورهای دیگه تابعیت ایرانی داده باشه همینطوری یه عده دست به از بین بردن نژاد ایرانی بردن اونهم به عمد
    • علی AU ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
      61 11
      هویت ایرانی به غیرت و تاصب به وطن است و بی.با توجه به برخوردم با نژادهای مختلف که در کشوری دیگر متولد می شوند , کودک به جایی که در آن متولد شده باشد عشق می ورزد نه به ریشه اش.حتی والدینی که تلاش می کنند زبان خود را به کودکشان بیاموزند گاها شکست می خورند. علاوه بر این، این مادر هست که با خون و رو ح خود ، 9 ماه کودکی را در دل خود بزرگ می کند و از زوی سرشت ، کودک از روزهای اول خود را متعلق به مادر می بیند و کمی که بزرگ شد به سرزمین مادریش.ولی ما مردها از روی خودخواهی دوست داریم همه چیز را در تملک خود داشته باشیم.چه زن ،چه فرزند و چه هویت ملی آنها را. دنیا در حال تغییر است و برخی از ما هنوز در پشت غافله خرامان خرامان در حال نگاه کردن به عقب و عقبه خود هستیم.
    • بی نام DE ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
      8 4
      کاملا درسته اگه عملا ما با اتباع خارجی فذقی نداریم پس اصلا چرا باید مالیات بدیم؟ اصلا واسه چی اینجاییم؟
  • مقیمی IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    52 8
    جالبه بدانید اگر یک زن ومرد خارجی بعنوان توریست به ایران مسافرت کنند و در اینجا صاحب فرزند بشوند به بچه شان تابعیت ایرانی می دهند. من کسی را می شناسم که پدر افغانیش فوت کرده و 30 سال هم هست که در ایران زندگی میکنه و آدم موجه و تحصیل کرده ایه و هیچگونه سابقه کیفری هم نداره. آیا حق این آدم و فرزندش نیست که شناسنامه ایرانی بگیرند. دولت باید شرایطی را مهیا کنه تا افرادی از این قبیل بتوانند تابعیت ایران بگیرن.
  • امیر IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۱
    23 23
    دیر به فکر نژاد ایرانی افتادی همین الان نصف این مملکت به لطف مهاجرین عراقی نژاد عربی دارند.!!
  • محسن IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    53 8
    سلام مردی 24 هستم که مادرم ایرانی و پدرم افغانی است(که از سال 1355 از ایران خارج نشده است). متولد ایرن هستم. تا به حال از ایران خارج نشده ام. دارای مدرک لیسانس در یکی از ذشته های مهندسی هستم. همسر من ایرانی الاصل است و قرار است که به زودی صاحب فرزندی شوم... اما می گویند که فرزند من افغانی است!! آیا به نظر شما این قانون درست است و من باید سرزمین مادریم را ترک کنم؟
    • حامد IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
      60 9
      خير عزيزم.شما به اين سرزمين تعلق داشته ،داريد،و خواهيد داشت.
  • بی نام A1 ۲۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    40 4
    من یه زن ایرانی هستم که همسرم عراقی ولی دختر من گناهی مرتکب نشده بعد از دیپلم باید سالی ده ملییون پول به دانشگاه بدیم چ ون پدرش عراقی
  • rona A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    56 3
    من از زمانی که چشامو باز کردم تو ایران بودم و پدرمم الان 35 ساله که وارده ایران شده ولی متاسفانه ما از همه چیز محروم شدیم درسامون شکر خدا خوب بود و تونستم بعد دیپلم دانشکده سرا سری قبول بشم ولی آخرای ترم 1 بود که گفتن چون بابام افغانی من نمی تونم ادامه تحصیل بدم آخه کدوم مملکت این کار رو می کنه که کشور ما داره این کارو میکنه تمام زندگیم به خاطر یه شناسنامه ریخته به هم.
  • ياسين A1 ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۰۱
    43 5
    درد منم اينه كه پدرم افغناي و مادرم ايراني. و من بدون هويت.
  • حسینی A1 ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۳
    30 5
    سلام قانون دادن تا بعیت برای اتباع خارجی که در ایران متولد شده است باید اصلاح گردد . ایرانی با فر هنگ :مسعولین محترم:مسخره بازی تا کی:پیر شدم .
  • بی نام IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۲
    31 4
    خداوند برای ما دین اسلام. را افریده و ما باید از هر گونه نژاد پرستی خود داری کنیم یک لحظه به اول اسلام بنگرید که چطور بلال با بقیه ی اعراب مساوی شد ایا ما از خداوند بهتر میفهمیم.
  • عباس IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۲
    28 6
    من شناسنامه میخام
  • علي A1 ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۰۵
    20 5
    من متولد ايران هستم و٣٠سال است كه درايران زندگدي ميكنم مادرم ايراني هست وپدرم عراقي وتا كنون شناسنامه دارم بايد چكاركنم
  • ناشناس IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    14 6
    ایران
  • احمدی A1 ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۸
    22 2
    من می خواهم ایرانی باشم وبه ایرانی بودنم افتخار کنم
  • محمد A1 ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
    12 7
    ایافرزندانی که تابیعت مادرشون روقبول کردن دیکه حق ازدواج بااتباع روندارن
  • فاطمه A1 ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
    9 3
    با سلام و خسته نباشید اینجانب متولد 65 از تهران می باشم یکبار در سال 81 ازدواج کردم و سال 84 پسرم به دنیا امده و سال 86 جدا شدم بعد مدتی با یک ایرانی صیغه کردم و در حال حاضر باردار می باشم و می خواهم برای فرزندم خودم شناسنامه بگیرم لطفا راهنمایم کنید
  • ایرانی DE ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
    9 11
    خوشم نیومد.می خواستم یه چیزی بهتون بگم...این واقعا کار اشتباهیه..ادم نا امید میشه این توهینه
  • بی نام A1 ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
    11 4
    باعرض سلام من مادرم ایرانی وپدرم عراقی دارای کارت هویت ام الان حدود2ساله ازدواج کردم وبچه توراهی دارم ای کاش عاقبت بچم مثل من نشه وشناسنامه بهش بدن
  • eszzz A1 ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۶
    11 4
    سلام.کسانی.که.در.هر.گشور.به.مدت.۱.سال.زندگی.میکنن.هویت.اون.کشور.بهشون.داده.میشه.کسانی.که.مادر.ایرانی.پدر.افغانی.میباشند.میتوانند.بعداز.سن.۱۸.سالگی.شناسنامه.بگیرن.نگران.نباشید.قانون.به.فکر.همه.هست
  • یونس A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۸
    3 3
    مدرن بااین که ایرانی اصل است ولی در عراق متولد شده به علت جنگ با خانواده به ایران برگردانده شدند هم اکنون ۳۵ سال از آن زمان میزگرد ولی پدر من شناسنامه ندارد به خاطر نداشتن شناسنامه با ۱۴ سال سابقه او را از کار اخراج کردند و الان ۱۵ سال است که شغل ثابتی ندارد با این فرزند شهید شهید حسن مرادی میباشد ، خیلی از کشور ها بعد از ۵ سال به شخصی که اسمت گرفته شناسنامه میدهند حالا خودتان قضاوت کنید