۰ نفر
۲ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۴

در مقدمه کتاب آمده است: لطفا این گزارش شکار را بخوانید و بر بوالهوسی‌های سفاکی که از حکومت کردن جز حرمسرا ساختن و رشوه گرفتن و خرج بیهوده کردن در دشت و دمن و در پی صید آهو گذرانیدن چیزی دیگر نمی‌دانست، آگاه شوید.

به گزارش خبرآنلاین، «گزارش شکارهای ناصرالدین شاه قاجار» به همت فاطمه قاضی‌ها، ازسوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، با قیمت15هزار تومان منتشر شده است. این کتاب روایت‌های شکار شاه قاجار از 14 محرم 1279 تا 28 ذیحجه 1281 را دربردارد. ناصرالدین شاه در این سفرها از شرح ماجراهای شکار و تفریح و گشت و گذار در شهرستانک، دونا، کجور، بلده، کن و جاهای دیگر، به تفصیل سخن می‌گوید و به شرح جزییات سفر، خاطرات روزانه خود هنگام شکار و گردش در ییلاق ها و شکارگاه‌های اطراف تهران می‌پردازد.

 

نکته جالب در خصوص این کتاب، اطلاعاتی است که از رهگذر نوشته‌های شاه درباره جغرافیای تاریخی و زیست محیطی به دست می‌آید. شاه قاجار از هرجا گذر کرده، از دشت و باغ، دره و کوه و آبادی، امامزاده و روستاهای کوچک و غیره، همه را به بهترین وجه توصیف کرده و لباس و چهره و طرز سخن گفتن افرادی را که دیده، وصف کرده است. همچنین آشنایی با انواع پرنده‌های شکاری و پستاندارانی که در آن زمان در زیستگاه‌ها به سر می‌بُردند، از دیگر مطالب باارزش در این مجموعه به شمار می‌رود. البته کتاب اشاره‌ای به امور سیاسی و وقایع مهم کشوری نکرده است. برای همین هم گزارش های او از شکارهایش، بیش از آن که شناساننده شرایط و اوضاع کشور در سال‌های پادشاهی او باشد، معرف خصلت‌ها و ویژگی‌های رفتاری خود شاه و پیرامونیان اوست... برای خواندن برخی از این گزارش ها اینجـــــــــا کلیک کنید.

 

 

این کتاب با ضمائمی چون «شرح اصطلاحات شکار»، «نمایه اشخاص»، «نمایه اماکن، مشاغل دربار و بازی ها» و «آلبوم تصاویر» به پایان می رسد.

 

در توضیح این تصویر آمده است: انیس الدوله(فاطمه سلطان امامه‌ای) سوگولی سوگولی‌ها و ملکه ناصرالدین شاه.

 

 

ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب(در صورت موجود بودن در بازار نشر) می توانند با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. هموطنان سایر شهر‌ها نیز با پرداخت هزینه پستی ارسال، می‌توانند تلفنی سفارش خرید بدهند.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 208640

برچسب‌ها