خبرگزار پانا نوشت:

حجت الاسلام و المسلمین حمید شهریاری بر لزوم شناخت فرصت ها و چالش های فضای مجازی کشور و تبدیل تهدیدها به فرصت ها شد.

رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی، طی سخنانی در مراسم رونمایی از نرم افزارهای تخصصی حج و زیارت که در سالن اجتماعات این مرکز برگزار شد، اظهار داشت: تشکیل شورای عالی فضای مجازی کشور ، اتفاق بسیار مهمی بود که اواخر سال گذشته به امر مقام معظم رهبری انجام شد،وی افزود: چنین رویدادی واقعا بی نظیر بود؛ البته پرداختن به ابعاد مختلف آن در فضای دینی و حوزوی امری ضروری است.

رییس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی همچنین گفت: امروز در شرایطی که دچار سونامی و انفجار اطلاعات هستیم، نیاز به طبقه بندی دانش کاملا احساس می شود. وی با تاکید بر این که نباید نسبت به تهدیدات فضای مجازی دچار ساده انگاری شد، ابراز داشت: ایجاد تهدیدات امنیتی و فراهم کردن بستر عصیان مدنی با استفاده از شبکه های اجتماعی ، ایجاد اختلال در شبکه های خدمت رسانی داخلی، امکان انواع جاسوسی های اینترنتی و نیز تهاجم فرهنگی از جمله تهدیدات و چالش های این حوزه می باشد.
حجت الاسلام و المسلمین شهریاری خاطرنشان کرد: سرازیری اطلاعات گسترده عمدتا سکولار به داخل کشور در حوزه علوم انسانی و جاسوسی آسان علمی دشمن، تضییع وقت مدیران، ایجاد تب اینترنت در جامعه، تضعیف روابط خانوادگی ، کاهش تمرکز ذهن، شتابزدگی در تحقیقات و مطالعات و انجام پژوهش های خطی و غیر عمقی از جمله مهم ترین تهدیدات فرهنگی و اجتماعی در عرصه فضای مجازی است.
وی با بیان این که اینترنت امروزه همه ابعاد زندگی بشر را تحت تاثیر خود گذاشته است، گفت: تهدیدات در این بخش اگر چه گسترده است اما قابلیت کنترل هوشمندانه دارد و با تدبیر می توان از فرصت ها استفاده کرد و حتی علیه دنیای غرب حالت تهاجمی به خود گرفت.
دبیر شورای عالی اطلاع رسانی کشور با اشاره به فرازهایی از حکم مقام معظم رهبری در خصوص تشکیل شورای عالی فضای مجازی کشور، گفت: فضای امروز دنیا به جهت گسترش فزاینده فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی به گونه ای است که شاهد آثار چشمگیر آن در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی انسان ها هستیم.
وی با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری وسیع و هدفمند در راستای بهره گیری حداکثری از فرصت های ناشی از آن به منظور پیشرفت همه جانبه کشور، افزود: باید توجه داشت که شرایط امروز تنها صحنه اطلاعات نیست بلکه عرصه جدی گسترش خدمات به اقشار مردم محسوب می شود به طوری که امروز این امکان وجود دارد که خدمات دولت اسلامی 24 ساعته با بهره گیری از فضای مجازی به مردم ارایه شود.
حجت الاسلام و المسلمین شهریاری، لزوم هوشیاری نسبت به آسیب های ناشی از توسعه فضای مجازی کشور را متذکر شد و گفت: امروز طرح عدالت الکترونیک در دستگاه قضایی با هدف سهولت در ارایه خدمات به مردم مطرح است.
وی یادآور شد: مقام معظم رهبری در حکم تشکیل شورای عالی فضای مجازی کشور به ریاست رییس جمهور بر این نکته نیز تاکید کرده اند که لازم است به کلیه مصوبات این شورا ، ترتیب اثر قانونی داده شود.
عضو شورای عالی فضای مجازی کشور با بیان این که ترکیب اعضای حقیقی و حقوقی این شورا ناشی از اهمیت و حساسیت کار آن در برهه کنونی است، گفت: شورای عالی وظیفه دارد که مرکزی به نام مرکز ملی فضای مجازی کشور ایجاد کند تا اشراف کامل و به روز نسبت به این فضا، در سطح داخلی و جهانی داشته باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحث فرصت ها و چالش های فراروی فضای مجازی کشور اظهار داشت: برای اولین بار فرصت حضور فعال و گسترده ما از بستر اینترنت آن هم در دل دنیای غرب فراهم آمده است و حال آن که 20 سال قبل این امکان وجود نداشت.
حجت الاسلام و المسلمین شهریاری همچنین با اشاره به فراهم شدن ظرفیت مناسب به منظور الگو سازی و ترویج فرهنگ متعالی دینی در شرایط کنونی، خاطرنشان کرد: امروز به خوبی زمینه دفاع از نظام مقدس جمهوری اسلامی و کمک به موج بیداری اسلامی از طریق فضای مجازی فراهم آمده است که این از جمله فرصت های ارزشمند ماست.
وی افزود: شکستن انحصار علمی غرب، اطلاع رسانی آسان و ارزان، ایجاد ظرفیت مناسب برای تقویت نهضت نرم افزاری و تولید علم، اشتغال زایی و توانمند سازی ملی، امکان تقویت و نمایش اقتدار ملی با تسلط بر فناوری های راهبردی اطلاعات و تلاش در مسیر رضایت مندی مردم و توسعه عدالت از جمله مهم ترین فرصت ها به شمار می رود.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 208756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =