جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا با بیان اینکه فرار از سربازی یک جرم است، گفت: در صورتی که فرار بدون عذرموجه باشد، دادگاه به آن رسیدگی خواهد کرد.

سردار ابراهیم کریمی، با بیان اینکه غیبت با فرار از سربازی متفاوت است، گفت: غیبت برای کسانی است که در موعد مقرر خود را برای انجام سربازی معرفی نمی‌کنند اما فرار برای کسانی اطلاق می‌شود که به خدمت سربازی اعزام و پس از اخذ مرخصی از محل خدمت یا خارج‌شدن از محیط دیگر باز نمی‌گردند.
به گزارش خبرآنلاین ،وی افزود: در صورتی که فرار بدون عذرموجه باشد، دادگاه با توجه به آن حکم می‌دهد اما در صورتی که سرباز فراری دارای عذر موجه باشد شرایط و اظهارات وی در دادگاه بررسی خواهد شد.
کریمی به تمامی سربازان فراری توصیه کرد که خود را به محل ترک خدمت معرفی کنند چرا که در حال حاضر تسهیلاتی برای این دسته از افراد در نظر گرفته می‌شود اما با گذشت زمان و طولانی‌شدن مدت فرار قطعا شرایط این افراد بدتر خواهد شد.


شرایط بخشودگی غیبت سربازان
جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا با اشاره به بخشش غیبت تمام سربازان و مشمولان متقاضی اعزام به خدمت که تا سوم خرداد سال جاری نسبت به تعیین تکلیف خود اقدام کنند، خاطرنشان کرد: افرادی که تا این تاریخ به سازمان وظیفه‌ عمومی ناجا و دفاتر خدمات الکترونیکی پلیس +10 مراجعه و تعیین تکلیف کنند، غیبت گذشته و تمام اضافه خدمتشان بخشیده خواهد شد که این شرایط برای افرادی که هم اکنون در حال خدمت هستند، نیز صدق می‌کند.


شرایط اضافه خدمت برای غایبین
جانشین سازمان وظیفه عمومی ناجا درخصوص شرایط اضافه ‌خدمت و مجازات‌های غیبت برای مشمولان غایب در زمان صلح، خاطرنشان کرد: در قانون جدید برای غیبت تا سقف سه ماه، سه ماه اضافه خدمت، برای غیبت بیش از سه ماه تا یک سال شش ماه اضافه خدمت و برای افرادی که بیشتر از یک‌سال غیبت داشته‌اند علاوه بر اینکه شش‌ ماه اضافه خدمت تعلق می‌گیرد، فراری محسوب می‌شوند و به جرم آنان در دادگاه رسیدگی می‌شود.


آغاز تعویض کارت‌های قدیمی معافیت با کارت هوشمند ویژه ایرانیان مقیم خارج

 جانشین سازمان و ظیفه عمومی ناجا از اجرای طرح تعویض کارت های قدیمی معافیت با کارت هوشمند ویژه متقاضیان ایرانی مقیم خارج از کشور خبر داد.

 وی گفت: طرح تعویض کارت‌های قدیمی معافیت و پایان خدمت با کارت هوشمند از اول دی ماه 1390 با تعویض کارت‌های قدیمی معافیت برای متقاضیان داخل کشور با اعلام اولویت‌بندی از سوی این سازمان آغاز شد.

وی افزود: در حال حاضر با هماهنگی‌های صورت گرفته متقاضیان ایرانی مقیم خارج از کشور نیز می‌توانند برای تعویض کارت قدیمی معافیت خود با کارت هوشمند به سفارت و یا نمایندگی‌های دولت جمهوری اسلامی در کشور محل اقامت خویش مراجعه کنند و همچنین تعویض کارت‌های پایان خدمت قدیمی با کارت هوشمند برای این دسته از متقاضیان نیز در صورت اعلام فراخوان انجام خواهدشد.

کریمی یادآور شد: همچنین در سال جاری به منظور رفاه حال ایرانیان مقیم خارج از کشور نحوه رسیدگی به درخواست المثنی کارت‌های معافیت و پایان خدمت انان نیز تغییر کرده و متقاضیان مذکور می‌توانند با مراجعه به سفارت و یا نمایندگی دولت جمهوری اسلامی در کشور محل اقامت خویش نسبت به ارائه درخواست خود اقدام کنند.

جانشین سازمان و ظیفه عمومی ناجا، ادامه داد: پس از تأیید برگ‌های احراز هویت و انجام اقدامات لازم توسط سفارت و یا نمایندگی جمهوری اسلامی، همه مدارک از طریق وزارت امور خارجه به سازمان وظیفه عمومی ارسال می‌شود و متعاقباً کارت‌های هوشمند صادره از طریق آن وزارت به منظور تحویل به متقاضیان به سفارت یا نمایندگی مربوطه ارسال خواهدشد.

اعتبار کسری خدمت تمام شد
کریمی همچنین با بیان اینکه کسری خدمت تا پایان سال 90 اعتبار داشت، گفت: مطابق قانون جدید افرادی که والدین آنان دارای 30 ماه سابقه جبهه، 25 درصد جانبازی و 24 ماه اسارت باشند به ازای هر کدام از آنان یکی از فرزندان‌شان از خدمت سربازی معاف می‌شود.
جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا اضافه کرد: به عنوان مثال اگر فردی دارای 50 درصد جانبازی باشد دو فرزند وی می‌توانند از معافیت بهره‌مند شوند و این در حالی بود که در قانون قدیم این امر تنها تا سقف دو فرزند اجرا می‌شد.
سردار کریمی با تاکید بر اینکه کسری خدمت برای افرادی که دارای سابقه‌ای کمتر از موارد ذکر شده باشند، تعلق نخواهد گرفت، گفت: حتی اگر فردی دارای 24 درصد جانبازی باشد نیز فرزندش امکان استفاده از معافیت را نخواهد داشت چرا که این یک قانون است و اگر ما بخواهیم در چنین مواردی قانون را دستکاری کنیم، در حق عده‌ای ظلم می‌شود.


طرح تعویض کارت‌های معافیت و پایان خدمت
وی همچنین درباره اجرای طرح تعویض کارت‌های معافیت و پایان خدمت کاغذی با هوشمند، اظهارداشت: از سال گذشته طرحی اجرا شد که مطابق آن به دارندگان کارت‌های معافیت کاغذی فرصت داده شد که بر اساس زمان‌بندی اعلام شده تا پایان اردیبهشت ماه نسبت به تعویض کارت‌های خود اقدام کنند.
کریمی با بیان اینکه استقبال از این امر بسیار خوب بوده است، گفت: تلاش ما بر این است که ظرف مدت یک ماه پس از ثبت درخواست، کارت جدید را برای متقاضیان پست کنیم چرا که کارت‌های هوشمند برای سهولت در کارهای بعدی دارای فواید مثبتی است.
جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا از شهروندان خواست تا پایان اردیبهشت ماه به دفاتر پلیس + 10 مراجعه و نسبت به تعویض کارت‌های قدیمی خود اقدام کنند.
وی افزود: افرادی که از ماه‌های گذشته نیز باقی‌مانده و موفق به ثبت درخواست خود در موعد مقرر نشده‌اند همچنان می‌توانند به دفاتر پلیس + 10 مراجعه کنند.
سردار کریمی با بیان اینکه بعد از طرح تعویض کارت ‌معافیت، طرح تعویض کارت‌های پایان خدمت آغاز می‌شود، گفت: تعدادی از شهروندان تقاضای تمدید اجرای این طرح را دارند اما جا دارد که از شهروندان بخواهم به این زمان ‌بندی‌ها توجه کنند چرا که وقتی کاری در سطح ملی انجام می‌شود، زمانبندی‌های دقیقی صورت می‌گیرد و تجهیزات و نیروی زیادی نیز به کار گرفته می‌شود.
جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا با تاکید بر اینکه کارت‌های معافیت قدیمی پس از اتمام مدت طرح تعویض فاقد اعتبار خواهند بود، گفت: پس از این مدت در صورتی که فردی با کارت معافیت کاغذی به جایی مراجعه کند، کارش انجام نخواهد شد.
مدت سربازی با توجه به نیاز کشور تعیین می‌شود
وی با بیان اینکه مدت سربازی با توجه به نیاز کشور تعیین می‌شود، گفت: در تلاشیم به صورت تخصصی از سربازان استفاده کنیم اما طبیعتا برای همه رشته‌ها و موضوعات سربازان رشته تخصصی آنان در طول مدت سربازی پیدا نشود اما در تلاشیم تا حد ممکن توانایی‌های سربازان را شناسایی و در همان راستا از آن استفاده کنیم.
سردار کریمی افزود: بخشی از سربازان نیز با توجه به توانمندی و تخصصی که دارند به سازمان‌های دولتی معرفی می‌شوند که اصطلاحا به آن «امریه» می‌گویند.
جانشین رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا شرایط سربازی را از زمان تصویب قانون جدید رو به بهبود دانست و گفت: نوع به کارگیری سربازان، تسهیلات و غیره در قانون جدید برای سربازان پیش‌بینی شده است.
به گفته سردار کریمی، قانون جدید سربازی می‌تواند نیازها و مشکلات سربازان را به شکل فعلی برطرف کند اما ما بر این باوریم که باید فرصت سربازی را به زمان تخصص اندوزی تبدیل کرد تا وقتی سرباز پس از دوران سربازی وارد جامعه می‌شود بتواند زندگی‌اش را به نحو بهتری ادامه دهد.
وی همچنین درباره دغدغه‌ عده‌ای از جوانان مبنی بر از دست‌رفتن موقعیت تحصیلی در صورت اعزام به خدمت سربازی، خاطرنشان کرد: در قانون جدید پیش‌بینی شده که به سربازان این فرصت داده شود که در هنگام سربازی نیز در دانشگاه‌ها پذیرفته شوند و بتوانند در دوره‌های بالاتر شرکت کنند.
سردار کریمی با بیان اینکه اقداماتی که امروزه در حال انجام است در آینده اثرات خود را نشان خواهد داد، گفت: وقتی به افرادی که در گذشته سربازی خود را طی کرده‌اند نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که این افراد از این دوران به نیکی یاد می‌کنند و معتقدند که از دوران سربازی خود استفاده کرده‌اند.
 23245

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 208815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ES ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    44 4
    کسری خدمت تحصیلات دانشگاهی چی شد؟؟؟ تو رو خدا رسیدگی کنید.والااا گناه داریم حداقل این کسری تحصیلات دانشگاهی رو به حالت قبل برگردونید.
  • محمدرضا IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    14 2
    با سلام خداکنه این حرفایی که سردار کریمی در بند پایین مبنی بر ادامه تحصیل سربازان هستش درست باشه هرچند ما چشمون آب نمیخوره
  • ساکت PL ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    24 2
    من به شخصه بین تمام جواونایرو که دیدم فقط 1 نفر از سبازیش راضی بود اونم فقط آموزشی بود بعد اومد امریه گرفت. مسئولی که کامنتمو میخونی یه کم به فکر جوونا باش.الته به فکر همشون نه یک سری جوون خاص.
  • شایان IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    28 2
    من نمیدونم اگه سربازی مفیده و انقذه خوبه چرا واسه جریمه و مجازات، اضافه خدمت می دن؟
  • بدون نام IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    24 1
    خدایی پاراگراف آخر رو داشته باشید خبر آنلاین مرد باش و یه نظرسنجی برای پاراگراف آخر بذار
  • ali GB ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    26 5
    یعنی چی اعتبار تمام شد اقا؟؟ من 2 هفته طول کشید رفتم و امدم 13 ماه کسری گرفتم واسه جبهه 25 ماهه پدرم ان هم منطقه فاو بوده حالا شما یک شبه می یاید میگید حذف شد؟؟ حتما باید انجا شهید می شد که معافی می دادید شما؟!! اقا صدر السادات که گفت تجمیع و محاسبه می شود ایم هم از حرف های شما معلوم نیس چی درسته اگر بخواد 13 ماه من که برگشم رادم حذف بشه والله قسم اعدام هم بکنید سربازی نمیرم به دوستان دیگه هم این پیشنهاد دارم 24 سالم هست لیسانس داریم 21 ماه بریم برگردیم چی میشه اقا؟ نه کار میدن و نه زندگی میشه ساخت عوض این که به فکر جوانان باشید اینطور دارید نابود می کنید همه را
  • جوان نا امید IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    35 5
    سربازی به قیمت عمر ما جوانان تمام می شود در روز قیامت چگونه پاسخگو خواهید بود؟
  • ali IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    16 4
    حرف از امريه داره ميزنه!!! رشته اي كه من خوندم انرژي اتمي التماسم ميكرد واسه امريه گرفتن.من خودمم راضي بودم. اقا من به خاطر خدمت در نيروي انتظامي نتونسم امريه بگيرم.بهتر بگم نذاشتن. گفتن به جاي اينكه در پروژه ملي اتمي كار كني(مفتي)! بايد سر چهار راه با مدرك فوق ماشين جريمه كنم!!!!!! كجايييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييي كلمه عدالت؟
  • غایب پیر IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۲
    22 3
    چرا معافیت سنی جدید اعلام نمیشود بابا به خدا با 36 سال سن و زن و بچه و زندگی نمیشه رفت خدمت آقا اشتباه کردیم بسه دیگه 11 سال محرومیت و تبعید بس نیست ؟
  • متولد 55 IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    31 3
    آقا متولد 55 هستم یک فرزند دارم بخدا زندگیم داره از هم میپاشه چرا شما اینقدر بی .... هستید آخه من با 36 سال سن باید چه کنم آقا تو دفترچه یک غلط کردن نامه بزارین نا من پرش کنم . یکم وجدان داشته باشید مردم برده شما که نیستن .
    • بدون نام IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
      9 1
      حرف حق جواب نداره
  • بدون نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    10 1
    نظرات در مورد سربازی کلا خیلی جالبه هر کس می خواد یه چیزی درست بشه بعضی می گن معافت کفالت برگرده به قبل بهضی از دو برادری یا سه برادری گله دارن که چرا اجرا نمی شه یه سری می گن فروش به خارج رفته ها چرا تا سال 82 هست از کسر خدمت تحصیلی و ... گله دارن که چرا حذف شد خلاصه هر کس فقط به فکر مشکل خودشه به قولی خر ما از پل بگذره یا اینکه مرگ خوبه ولی برای همسایه نمی دونم این طرز فکر تا کی می خواد در جامعه باشه چرا نمی خوایم مشکل سربازی اجباری از ریشه حل شه واقعا متاسفم
  • بدون نام IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    5 1
    لطفا تمامی دوستانی که تمایل دارند مشکلات اجرای قوانین جدید نظام وظیفه در گفتگوی ویژه خبری مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا روز شنبه نسبت به ارسال اعتراضات خود به صورت ایمیل به آدرس های social@yjc.ir و yjcnews@iribnews.ir و پیام کوتاه به شماره ۳۰۰۰۶۳۰۲ اقدام نمایند. تذکر۱: در زیر یک نمونه متن مناسب جهت ایمیل یا پیام کوتاه آورده شده است: موضوع: درخواست بررسی مشکلات اجرایی شدن قوانین جدید نظام وظیفه در سال ۱۳۹۱ در گفتگوی ویژه خبری ۱- افزایش مدت سربازی از ۱۸ به ۲۱ ماه (تناقض این امر با سخنان پیشین سردار کمالی مبنی بر عدم افزایش مدت خدمت سربازی تا اواخر سال ۱۳۹۲) ۲- حذف کسری خدمت ناشی از مدرک تحصیلی (افزایش فاصله زمانی ورود افراد با تحصیلات بالاتر نسبت به افرادی با تحصیلات پائین تر به بازار کار)
  • اکبر US ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    4 0
    یک کارت ایثارگری داده بودند که به هیچ دردی نمیخورد به غیرازکسرخدمت اونم لغو کردن پس کارتهارو بندازیم توآشغال چون خودشون ارزش نمیدن ماچرا بدیم
  • سعید IR ۰۲:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۶
    7 0
    سلام نمیدونم از کجا شروع کنم اینو میدونم که خدمت سربازی خوبه نه برای افرادی که کارکن و سرپرست خانواده هستن یعنی نان اور خانواده هستن از شما خواهش میکنم یک راه حلی برای سربازان فراری غاییب نشون بدید که اگر واقعا لیاقت معافیت دارن طی مراحل قانونی کارت معافیت صادر بشه. مثال خود من من یک سرباز فراری هستم و بخاطر مسائل و مشکلات خانوادگی مجبور به ترک خدمت شدم چون من نان اور خانواده هستم دیدم خانوادم داره از هم میپاشه خدمتمو ترک کردم و شما عزیزان تروخشک رو باهم میسوزونید خواهشا یک ایده جدید برای این مسئله پیدا کنید
  • سوفیا IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    5 1
    حکم سربازفراریی ک بدون عذرموجه 2 سال فراری بوده است.چیست؟
  • نیما IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۰
    0 0
    من 21 ماه خدمت ردم 2 ماه اضافه خدمت داشتم و ااین 2 ماه را خدمت نردم و فرار کردم حکم من چیست
  • حسام IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۰
    0 0
    سلام من شهرور امسال دبیرستانم تموم میشه ولی کنکور ندادم می خوام سال بعد کنکور بدم میخواستم بدونم تو این مدت چطوری میتونم از کشور خارج بشم؟ ممنون