روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «چرا احمدی‌نژاد به مجمع رفت» به قلم صادق زیباکلام نوشت:

*مدت‌هاست که احمدی‌نژاد به قول فرنگی‌ها یک جور سیگنال‌هایی را برای هاشمی‌رفسنجانی می‌فرستد و به نظر می‌رسد به دنبال راهی برای نزدیک شدن به هاشمی است. اینکه چرا احمدی‌نژاد می‌خواهد به هاشمی نزدیک شود دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد، یکی از این دلایل می‌تواند به اوج رسیدن اختلافات احمدی‌نژاد با اصولگرایان باشد. این اختلافات آنقدر زیاد شده که اصولگرایان در جریان انتخابات مجلس نهم در اسفند ماه سال 90 به دو گروه موافق و مخالف احمدی‌نژاد تقسیم شدند. شاید احمدی‌نژاد به دنبال یارگیری و شکل دادن یک ائتلاف جدید به وسیله نزدیک کردن خود به آقای هاشمی باشد. احمدی‌نژاد قطعا ریاست‌جمهوری سال آینده را مد نظر دارد و می‌داند که امسال وارد رقابت‌ها خواهد شد، حال که او از اصولگرایان جدا شده است شاید می‌خواهد دست به ائتلاف با هاشمی‌رفسنجانی و عقبه او بزند.
*شاید هم احمدی‌نژاد متوجه شده است از سال 84 تاکنون در حق آقای هاشمی منصفانه و مردانه رفتار نکرده است و حالا که به دوران پایانی ریاست‌جمهوری‌اش نزدیک می‌شود می‌خواهد رفتار های قبلی خود با هاشمی‌رفسنجانی را جبران کند و از او حلالیت بطلبد.اما سوال اساسی که در اینجا مطرح است واکنش آقای هاشمی‌رفسنجانی به این دست دوستی است که از سوی احمدی‌نژاد دراز شده است. من فکر می‌کنم احمدی‌نژاد نتیجه مثبتی از فرستادن این علائم به سوی رفسنجانی نخواهد گرفت. نه به این دلیل که هاشمی می‌خواهد انتقام بگیرد یا بگوید زمانی سوار بوده‌ای و حالا پیاده. شخصیت هاشمی این‌گونه نیست که بخواهد گذشته را تلافی کند اما مشکل اساسی این است که آقای هاشمی اساسا نمی‌تواند هیچ‌گونه نزدیکی و قرابتی با آقای احمدی‌نژاد داشته باشد چون هیچ‌گونه زمینه‌های مشترک سیاسی، اقتصادی، اجتماعی بین هاشمی و احمدی‌نژاد وجود ندارد. احمدی‌نژاد فردی است که صرفا حال را در نظر دارد و فقط به موفقیت‌هایی که الان باید به دست بیاورد فکر می‌کند، او به جو و فضا نگاه می‌کند و اساسا سرشت یک سیاست مدار پوپولیست را دارد.
*احمدی‌نژاد سعی می‌کند ارگانی را در دست بگیرد که آن ارگان یا نهاد قدرت و اثری داشته باشد یا یک نقشی در تعاملات سیاسی کشور داشته باشد. به نظر من احمدی‌نژاد به دنبال در دست گرفتن مجمع تشخیص مصلحت نیست و هدف او از شرکت در جلسات مجمع نزدیک شدن به شخص هاشمی است. اما دوستی با احمدی‌نژاد و ائتلاف با او برای هاشمی سودی نخواهد داشت و هاشمی به او نزدیک نخواهد شد. چون همانطور که گفتم نگاه‌های این دو متفاوت است و هر چه بررسی می‌کنیم می‌بینیم در هیچ کجا این دو نقطه اشتراکی با هم ندارند.
/29217
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 208997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 54
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    احمدی‌نژاد متوجه شده است از سال 84 تاکنون در حق آقای هاشمی منصفانه و مردانه رفتار نکرده است
    • SD IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
      اقاي احمدي نژاد قصد نزديك شدن به آقاي هاشمي ندارد. ايشان صرفا با توصيه آيت الله خامنه اي در جلسات مجمع حضور يافتند
    • بدون نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
      32 7
      توصیه های مهم ترازاینو گوش فرادهندبه نفع مردم هم هست
    • علی IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
      35 5
      آخه ساده لوحانه نیست فکر کنیم احمدی نژاد اینجوری فکر میکنه؟!! آخه مخالفت با هاشمی دلیل وجودی ایشونه..
    • بدون نام IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
      12 19
      بحث ولايت پذيري نيست كه دوستان منفي ميدن كه اگر ولايت پذير بود 11 روز بس نمي نشست! ايشان به يك توصيه گوش كردند. همين
    • بدون نام IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۴
      7 0
      خب علی آقا شاید برای اینکه بتونه از این به بعد هم وجود داشته باشه منفعتش رو در نزدیک شدن به هاشمی بدونه.
  • بدون نام IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    شایدم باز می خواهید سناریوی دیگه ای مثل جریان انحرافی برای دولت بسازید شما آقای زیبا کلام !!
  • محمد IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    آقاي دكتر فقط و فقط به دستور رهبر عمل كرد بيخود واسه خودتون خيال نبافيد خواهشا.
    • بدون نام IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
      68 8
      احمدی نژاد خیلی وقت داشته به دستورات رهبر عمل کنه ، نه؟؟
    • علی IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
      54 12
      چرادرهمه موارد ایشون ولایت پذیرنیستند؟؟؟؟؟؟
    • بدون نام IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
      18 2
      حنای احمدی نژاد دیگه رنگ نداره
  • بدون نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    احمدی نزاد هرکاری می توانست کرد و الان می داند که برای حذف نشدن از فضای سیاسی کشور باید به دامان آقای هاشمی بیاویزد اما خیلی دیر است.
    • حسین IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
      10 49
      دکتر احمدی نژاد بدلایل ذیل لایق ترین و قدرت مند ترین رئیس جمهور ایران است: دوره ریاست جمهوری خاتمی 4 ریئس جمهور و یا نخست وزیر ضد آمریکایی در کشورهای اروپا روی کار بودند ( آقای شیراک از فرانسه - آقای شرودر از آلمان - جناب پوتین از روسیه - آقای رومانو پرودی از ایتالیا ) همچنین رئیس آزانس هسته ای آقای البراد ای و رئیس سازمان ملل کوفی عنان ، ایا این کافی نبود تا خاتمی راحت حکومت کند ، الان می بینیم که با بازگشت مجدد پوتین کشور چین هم جرآت برداشته و قطع نامه های آمریکایی را وتو می کنند ، در حال حاضر خانم مرکل ، سارکوزی، اومانو، و بان کی مون کاملآ نوکر و در خدمت آمریکا و صهیونیست می باشند . پس اگر جناب آقای احمدی نژاد با این شجاعت و قذرت و مردانگی و آزادگی متحدان ضد آمریکایی زمان خاتمی را داشت
    • یه دوست IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
      25 2
      آقا حسین عزیز - جناب پوتین رو خوب اومدی همه آقاها رو گفتی پوتین رو جناب :دی
  • بدون نام IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    ایت الله هاشمی باید برای ملت خود را حفظ کند و وارد بازی رییس جمهور نشود صد البته که ایشان رییس جمهور را خیلی بهتر از همه میشناسد.
  • بدون نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    118 9
    من با آقای زیباکلام موافقم.هاشمی اهل تلافی نیست اما اشتراکی با احمدی نژاد ندارد.
  • بدون نام IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    ولایت پذیری ایشان است . آقا گفتند باید همه در مجمع حضور داشته باشند ایشان تبعیت کردند .
    • علی IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
      46 8
      قهر11روزه هم ولایت پذیری بود؟؟؟؟؟؟؟؟
    • حميد IR ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
      23 4
      کاش در بقيه موارد هم از رهبري تبعيت داشته باشند.
  • آرش IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    30 59
    احمدی نژاد قصد داره با نزدیک شدن به آقای هاشمی به نزدیکی بیشتر با آمریکا و نتیجه گرفتن از مذاکرات 5 1 فکر کنه...
    • موافقم IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
      16 9
      زدی تو خال.دمت گرم
    • بدون نام IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
      12 3
      خیلی ها نمیخواند از مذاکرات نتیجه بگیرند و همش دنبال دشمن میگردند...
  • بدون نام IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    13 78
    قطعا تحليل آقاي زيباكلام غلطه مثل خيلي تحليل هاي ديگش. و در صورت درستي شايد آخرين دليل شركت احمدي نژاد در جلسات مجمع دلايل و تحليلهاي ايشان باشد
  • بدون نام A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    85 11
    احمدي ن‍‍ژاد به دنبال روزنه اي جهت حضور در آينده سياسي ايران است. اما ...
    • بدون نام IR ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
      4 2
      و اما . . .
  • رضا IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    40 3
    دولت امروز با دولت سازندگی قدیم تفاوت زیادی دارد ...
  • بدون نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    13 51
    باز اين زيبا كلام تئورياي ..... ارائه فرمودند
    • بدون نام IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
      24 7
      شما اگه یک هزارم از سواد آقای زیبا کلام رو داشتی اینجوری حرف نمی زدی.
  • بدون نام A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    73 13
    اين نشون ميده احمدي نژاد به هيچ چيز پايبند نيست و در راستاي رسيدن به قدرت،‌ همه چيز رو وسيله قرار ميده.
    • بدون نام IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
      3 22
      كمي تند رفتي
  • بدون نام IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    33 7
    اگر به دوران انتخابات اقای رفسنجانی رجوع کنید اقای احمدی نژاد سرپرست انتخابات رفسنجانی بود
  • بدون نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    6 18
    قصد نزدیکی کدومه؟ رهبری نقش مجمع تشخیص رو مشخص کردن اگر شرکت نمیکرد جفا کرده بود
  • بدون نام IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    22 6
    آنچه که در این میان مهم است مروت و مردانگی هاشمی است که رفتار گذشته احمدی نژاد را هیچ گاه به روی او نیاورده بلکه همان طور که دیدیم در جلسه مجمع او را خیلی هم تحویل گرفت
    • بدون نام IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
      5 20
      سكوت در مورد رفتار بچه هاش هم در قضاياي سال 88 از مروت بود ؟
    • یاسین IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
      18 5
      در پاسخ به: «سكوت در مورد رفتار بچه‌هاش هم در قضاياي سال88 از مروت بود؟» می‌گویم: هم‌وطن عزیز! آقای هاشمی، دارای پنج فرزند به نام‌های: فاطمه، محسن، فائزه، مهدی و یاسر هستند. خانم دکتر فاطمه هاشمی، رییس بنیاد بیماری‌های خاص بوده و در امور خیریه فعالیت دارد. مهندس محسن هاشمی نیز مدیریتی درخشان در مترو تهران ازخود به یادگار گذاشت که قسمت عمده آن در دوران شهرداری آقایان احمدی‌نژاد و قالیباف بوده است. در مورد دیگر فرزندان ایشان هم آنچه تاکنون گفته شده، شایعات و اتهاماتی بوده که به صورت یک‌طرفه و بدون دادن فرصت پاسخ‌گویی به آنها، از تریبون‌های مختلف بیان شده است؛ و طبق دستور اسلام، شایعات و اتهامات تا زمانی که در دادگاه صالحه ثابت نشده قابل استناد نیست. امید که آخرت خود را به دنیای دیگران نفروشیم.
  • کریمی IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    4 8
    جناب زیبا کلام گویا نظراتشون ماهانه عوض میشه ایشان طی مصاحبه ای که ششم فرودین روی سایت ها قرار گرفت در جواب سوالی که پرسیده شده بود آیا در آینده احمدی نژاد به سمت هاشمی می رود ؟ پاسخ داده بود ائتلاف این دو غیر ممکنه ولی الان چیز دیگه می گه این هم سندش: http://www.asriran.com/fa/news/206574/آینده-سیاسی-احمدی-نژاد
    • بدون نام IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
      10 2
      اولا تغيير نظر به خودي خود هيچ عيبي نداره اين تعصب و پافشاري بر نظر غلطه که مشکل ايجاد مي کته دوما اگه اين مقاله را هم دقيق بخوني ايشون دوباره هم تاکيد کرده اند که بين هاشمي و احمدي نژاد ديدگاه مشترکي وجود نداره و اينها نمي تونند با هم کنار بيان
  • سعید IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    7 32
    از این دولت اسلامی وانقلابی تر پیدا نمی کنید خواهشا جو سازی نکنید .
  • محمود IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    6 15
    یه سوال که اینجا پیش میاد اینه: آیا احمدی نژاد خودش نمیدونه که نمیتونه به هاشمی نزدیک بشه.. یعنی آیا نمیتونه تحلیلی که آقای زیبا کلام میگن رو خوش هم انجام بده !! مسلما خودش هم میدونه که نمیتونه به هاشمی و ... نزدیک شه. اون اگه نتونه تا 3 تا حرکت بعدی رقیب رو پیش بینی کنه که سیاستمدار نیست.. پس تحلیل آقای زیبا کلام بسیار ساده اندیشانه است.. این نمیتونه دلیلش باشه..
  • بدون نام IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    4 17
    دستور حضرت آقا باعث حضور دكتر در كنار آقاي هاشمي شده و لاغير.
  • بدون نام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    4 21
    این زیبا کلام چرااینقدربی سوادواهل دلالی ست.!؟ایشون نمی داندکه رفسنجانی یک مطرود سیاسی ست!؟
  • بدون نام IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    19 4
    وقتي آقاي هاشمي توانست خود را در مقابل توفان هاي سهمگين و حملات گسترده اي كه از همه طرف(چه دوست و چه از طرف دشمن) حفظ كنند و مجددا محبوبيت و نفوذ خود را درقدرت بدست آورند،مسلما مي دانند چگونه با احمدي ن‍ژاد برخورد كنند.قطعا تاريخ از هاشمي بعنوان سياستمدار ياد خواهد كرد
  • محمد IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    4 10
    آقا صادق هم فرمايشي كردن ها !
  • بدون نام IR ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    10 3
    احمدی نژاد بر مدار منافع شخصی خودش و خط قرمزهایش که همکارانش هستند میچرخد. این مقاله عین حقیقت است.
  • بدون نام IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    1 6
    همهاین نظرات به کنار . اما دلیل حضور ایشون تو جلسات به خطر افتادن اصولی هست که همه به اون اعتقاد دارن با توجه به اختلافات کم اهمیت اعتلا و سازندگی مملکت و پیشنهادهایی که باعث پیشرفت باشن هر چند از طرف مخالف برای همه آقایون با ارزشه . احمدی نژاد تو سالهای پایانی حکومتش فهمیده درد همه پیشرفت مملکت و با این امکانات همینقدر میشه کار کرد چون عدم بی توجهی به قانون هرج و مرج میاره و ایشون این اشتباه رو تو این 6 سال انجام داده .
  • نعمت IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    4 5
    نظر آقای زیبا کلام را نمی پذیرم ، مملکت در شرایط ويژه اقتصادی ، سیاسی و بین المللی قرار گرفته است و رییس جمهور چاره ای ندارد تا از عقلای قوم کمک بخواهد ، حداقل این توصیه شرکت در جلسه را پذیرفته است چون چاره ای ندارد
  • زشت! IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    2 2
    اگر کسی فکر کند از سیاست انتظاری جز این است ،از سیاست چیزی نمیداند!
  • وحید IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    3 13
    مخالفم. این اقای زیبا کلام الان کجای سیاستن؟ اصلا میفهمن چی میگن یا از روی عناد با احمدینزاد دارن بهش میتزن؟ احمدینزاد خودش یک پدیده اجتماعی قویتر از هاشمی است ونیازی به چسباندن خودش به دیگران را نداره
  • بدون نام IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    0 5
    احتمال قوی احمدی نژاد در دور آینده ریاست جمهوری از سید حسن خمینی حمایت میکنه و بدین دلیل به هاشمی میخواد نزدیک بشه.
  • saeed IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    6 0
    سلام به دوستان عزیز در اینگونه بازی های سیاسی فقط مزدم هستند که ضرر می کنند نه مسئولین .....
  • باران IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۳
    3 1
    احمدینژادمیداندکه بعدازریاست جمهوری تیم اوهیچ جایی نداردومیخواهددرسقوط تیمش هاشمی راهم شریک کندمثل اصلاح طلب ها
  • بدون نام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۴
    1 0
    این حضور دوام نخواهد داشت
  • بدون نام IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۴
    2 2
    به نظر من احمدی نژاد میخواد از رفتنش به مجمع یه سودی ببره و این رفتنش همچینم بی غرض نیست.وگرنه چرا تا به حال با وجود این همه توصیه ای که از این طرف و اون طرف میشد نمیرفت و بعد از سه سال تازه یادش افتاده که ولایتمدار باشه؟
  • بدون نام IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    1 1
    به نظر بنده دوران آقای خاتمی اگرچه ایشان ادعای توسعه سیاسی را داشتند از نظر اقتصادی و توسعه اقتصادی بسیار موفق بود. این نکته با کلیه آمار و ارقام و به ویژه با توجه به اینکه در دوره اول ایشان نفت ایران به سختی به فروش میرفت با قیمتی بسیار پایین، کاملا قابل اثبات است. به هر صورت بایستی منصفانه با مسائل برخورد کرد. شما دوستان عزیز تورم دوران خاتمی را مثلا اواخر دوره دوم را با الان که اواخر دوره احمدی نژاد است مقایسه کنید، انصافا قابل قیاس نیست . متاسفانه الان مردم به شدت در رنج و سختی اند و کسی هم متاسفانه به فکر آنها نیست.... اینکه کشور تحت فشار است و غیره نیز همه شعار است، از ماست که برماست، اگر تدبیر و مدیریت درست باشد تحت هر شرایطی میتوان به خوبی کشور را اداره کرد اما وقتی تدبیر و مدیریت..