دیوارنگاری‌های اصفهان دوران صفویه به 3 سبک باقی مانده: آثاری که به سبک رضا عباسی در زمان حیات او و با نظارتش بوسیله شاگردانش نقاشی شده، آثاری که منطبق به سبک رضا عباسی است ولیکن در عهد شاه عباس دوم به کاخ افزوده شده و آثاری که مربوط به شاه عباس سوم است اما به سبک اروپایی کار شده است.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «دیوارنگاری عصر صفویه در اصفهان» به همت حسین آقاجانی اصفهانی و اصغر جوانی، با بررسی تغییر پایتخت از قزوین به اصفهان در دوره صفویه و حکومت شاه عباس اول، به بازخوانی هنر نقاشی و بویژه دیوارنگاری در این دوران در اصفهان پرداخته و با انتشار تصاویری تماشایی از هنر نقاشی و معماری هنرمندان ایرانی آن دوره، به تشریح این هنر ایرانی و اساتید خالق آن پرداخته است.

 

در این کتاب اشاره شده که فراخواندن هنرمندان به کارگاه سلطنتی در زمان شاه عباس صفوی و با حمایت هنرمندی خلاق با نام آقا رضا معروف به رضا عباسی در سال‌های پر التهاب صفوی، موجب شد تا فصل جدیدی در حوزه نقاشی ایجاد شود فصلی که تحت عنوان مکتب نقاشی اصفهان یا مکتب رضا عباسی شناخته می‌شود. این مکتب در نیمه اول قرن یازدهم به اوج زیبایی شناسی و تشخص می‌رسد. جمله آثار ارزشمند این دوران نقاشی‌های دیواری بنای اولیه کاخ چهلستون است که زیر نظر رضا عباسی در دهه اول قرن 11 هجری بر نقش بسته است.

 

در این اثر، همچنین نویسندگان در خصوص غالب شدن نقاشی اروپایی بر نقاشی ایرانی در بخشی از کتاب چنین آورده اند: «دیوارنگاری‌های اصفهان دوران صفویه به 3 سبک باقی مانده: آثاری که به سبک رضا عباسی در زمان حیات او و با نظارتش بوسیله شاگردانش نقاشی شده، آثاری که منطبق به سبک رضا عباسی است ولیکن در عهد شاه عباس دوم به کاخ افزوده شده و آثاری که مربوط به شاه عباس سوم است اما به سبک اروپایی کار شده است.»

 

 

در حقیقت هر نقشی که بر دیوار است قصه ای دارد که راز و رمزش را نقاش می داند و تاریخ، در میان نقاشی‌های دیواری کاخ چهلستون از جنگ‌های شاهان صفوی و مجالس پذیرایی آنان تا بزم‌های عاشقانه خسرو و شیرین به چشم می‌خورد.

در میان نقش‌ها تصویر غریبی از آن دوران بر دیوار نقش بسته است؛ تصویری از سبک نقاشی هندی که آمادگی شاهزاده خانم هندی را برای قربانی کردن خودش در آتش تدفین هسرش نشان می‌دهد. این تصویر که نمایشگری از آیین هندو است در دیوار نگاری‌های کاخ چهلستون در اتاق کوچک جنوب شرقی آن با رنگ روغن بر روی گچ ثبت شده است.

 

 

 

«واقعیت این است که از زمان حیات و فعالیت رضا عباسی گرایش نقاشی به سبک اروپایی آشکار می گردد ولی هنوز آثار متاثر از نقاشی اروپایی رنگ و بوی مکتب نقاشی اصفهان را دارد. اما بتدریج از نیمه دوم قرن یازدهم هجری علاقه و گرایش به سبک و تاثیرات اروپایی بیشتر می شود و نقاشی ایران در دو سبک ایرانی و اروپایی ادامه می یابد. این سبک نقاشی که با علاقه و حمایت دربار نیز روزبروز توسعه یافت به گونه ای که در سبک نقاشی رضا عباسی تا حدودی کنار گذاشته شد و به تدریج عناصر و عوامل نقاشی اروپایی بر نقاشی ایرانی غالب گردید.»

 

 

 

این کتاب مرجع توسط موسسه متن وابسته به فرهنگستان هنر در قطع رحلی و با کیفیت بالای تصویر منتشر شده است.

 

ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب(در صورت موجود بودن در بازار نشر) می توانند با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. هموطنان سایر شهر‌ها نیز با پرداخت هزینه پستی ارسال، می‌توانند تلفنی سفارش خرید بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 209048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =