ایسنا نوشت:

در پي رشد قيمت برخي اقلام خوراكي، دولت براي تنظيم بازار مواد غذايي وارد عمل شد و دستوراتي براي واردات ضربتي و مقطعي برخي اقلام صادر شده است.

چندي است كه قيمت گوشت (مرغ و قرمز) در ايران روند صعودي را در پيش گرفته است؛ به طوري كه كف قيمت هر كيلو گوشت گوسفند در بازار در حال حاضر 22 هزار تومان و همين طور گوشت مرغ كيلويي 4500 تومان است.

فروشندگان عقيده دارند كه افزايش قيمت علوفه و دان مهم‌ترين عوامل اين افزايش قيمت بوده‌اند. به گفته آنان سرمازدگي و خشكسالي عامل افزايش قيمت علوفه و مديريت نادرست و سياستگذاري‌هاي نامناسب موجب افزايش قيمت دان شده‌اند.

از سوي ديگر قيمت مواد غذايي نيز طي چند وقت اخير روندي صعودي به خود گرفته است؛ به طوريكه قيمت‌ها هر چند وقت يك‌بار دستخوش تغيير و كالاها و اجناس در بازار كمياب مي‌شوند. فروشندگان و مغازه‌داران معتقدند كه اين وضعيت به دليل كاهش توليد از سوي كارخانه‌ها و توليدكنندگان است. اين در حالي است كه توليدكنندگان توپ را به زمين واردكنندگان انداخته و تاكيد دارند كه همه چيز زير سر واردكنندگان مواد اوليه غذايي است.

و البته احتكار اين روزها به موضوعي غيرقابل انكار تبديل شده و بسياري عقيده دارند كه فروشندگان و واردكنندگان با هدف كسب سود بيشتر اقدام به احتكار كالا كرده‌اند. سازمان‌هاي نظارتي و حمايتي هم به مردم وعده مي‌دهند و سعي دارند عوامل گراني را با تنبيه و جريمه از اين كار برحذر دارند كه تاكنون نتيجه خاصي در پي نداشته است.

ازسوي ديگر اختلاف ديدگاه‌هايي كه در سطح دو وزارتخانه "جهاد كشاورزي" و "صنعت، معدن، تجارت" بروز كرده و روز به روز بر شدت آن‌ها افزوده شده است، در اين فضا كم‌تاثير نبوده است. براي نمونه، مسؤولان وزارت "صنعت، معدن، تجارت" معتقدند چون ميزان واردات برخي اقلام را بر مبناي وعده‌هاي مسؤولان وزارت "جهاد كشاورزي" تنظيم كرده بودند، با محقق نشدن اين وعده‌ها، ميزان عرضه و تقاضا در بازار و ناهماهنگي آن، به تنش‌هايي منجي شده است. اين اختلاف ديدگاه‌ها به حدي رسيده است كه هر روز مطالبي در محافل رسانه‌يي شنيده مي‌شود مبني بر اين‌كه يكي از دو وزير يادشده ممكن است از كابينه خارج شوند. در همين راستا آخرين اطلاعات رسيده حاكي از آن است كه مسؤولان ارشد دولت در اين زمينه خود وارد عمل شده و براي تنظيم بازار، دستوراتي صادر كرده‌اند. بر اين اساس و بنا بر دستور رئيس جمهور قرار شده كه دولت به‌شكل فوري مبلغ چهار ميليارد دلار براي تنظيم بازار گوشت و مواد غذايي و واردات آن هزينه كند.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 210444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    212 3
    وارد شد!!! ارزان شد !!! درست شد !!!
    • بدون نام IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
      13 1
      هرچهدرکه نرخ ارز با سیستم پلیسی کنترل شد با تشرزدن و دستوراکید دادن هم قیمت کالاها کنترا و تنزل خواهد کرد.
  • بدون نام IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    166 7
    چهار ميليارد دلار رو صرف مجهز و تاسيس كردن مرغ داري ها و ميشد قبلا بهتر بود اي دولت وارداتي؟؟؟؟؟؟؟
    • بدون نام IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
      16 3
      آقای احمدی نژاذ که همیشه میگوید اقتصاد ما هیچ مشکلی ندارد ومنکر گرانی هستند.و بعقیده ایشان یارانه 45500توممان آنقدر برکت دارد که تمام هزینه های زندگی مردم را پوشش میدهد .پس چرا الان بودجه برای کاهش قیمت گوشت ومرغ اختصاص میدهد.یقینا" این 4میلیارد دلارهم رانتی است . آقای احمدی نژاد به هشدارهای کارشناسان اقتصادی توجهی نکرد و طرح هدفمندی یارانه ها را در بدترین شرایط اجرا کرد واینکار اشتباه را به حساب شجاعت خودش گذاشت.
  • علی TR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    191 3
    یادمان است دستور فوری رییس جمهور برای سامان دادن بازار ارز نتیجه معکوسی داشت ...............!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    141 4
    از همون تیتر خبر آخرش معلومه. دستور فوری به درده خودش میخوره باید فوری عمل کنن. بالاخره دستور فوری یا اقدام فوری؟ در ضمن سال حمایت از تولید ملی مبارکباد.
  • بدون نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    143 2
    اقتصاد كه دستوري تنظيم نميشه اونموقع كه به حرف هيچ اقتصاد داني گوش نكرد حالا نتيجه آش را ببيند بيچاره مردم چه آتشي به جان خود انداختند
  • آسیب پذیر(مستضعف سابق) IR ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    124 2
    اگر دستوری گرانی حل می شود چرا حالا؟؟!!
  • بدون نام NL ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    67 7
    آمدي جانم به قربانت ولي حالا چرا؟؟!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    67 31
    خیلی از روستائیان که از طریق نگهداری احشام امرار معاش میکنند با این تصمیم به خاک سیاه مینشینند.بزرگان کشور مانع از تخریب های روزمره دولت شوند.والله قسم اعتباز و عزت کشور به قیمت گزافی به دست آمده , اجازه ندهید اینگونه چوب حراج بخورد.
    • بدون نام IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
      16 3
      شما هم که مثل دولت تصمیم گرفتی!!!! باید مصرف کننده زجر بکشه و از گرسنگی بمیره که تولید کننده سود کنه؟؟ رابطه متقابل است: حمایت از تولید و مصرف کننده آقایان از قیمت نهاده های کشاورزی و دامپروری خبر ندارند. دو روز قبل در تلوزیون بعد از خبر 22 و 30 شبکه دو می گفت قیمت اقلامی مثل کنجاله سویا 9 درصد زیاد شده. سویا قبل از عید نه پارسال 450 تومان بوده و الان 1600 تومان است. گیر هم نمیاد.
    • بدون نام IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
      6 1
      اداره یک کشور با تصمیمات روزمره و خلق الساعه امکان پذیر نیست.
  • نادر IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    21 1
    ای دولت مردان .شمارا به جان مادرتان دست از دستوری بر دارید .با دستور بازار بر عکس عمل میکند مثل ارز و موز
  • بدون نام IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    15 2
    همانطور که مجلس محترم تصویب کرده شما یارانه بخش مرغداری و گاوداری را بده ،قسمت ها پایین میاد،نمیخواد مترو تهران-شمال بزنی،پولشو خرج این کار ها بکن
  • بدون نام FR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    24 1
    اگه به دستور دادن بود كه الآن منم دستور ميدادم واسم گوشت و مرغ مجاني بيارن پدر من. از اقتصاد فقط به "د" ش رسيدي فك كردي دستوريه. نه پدر من، يه سري حرف ديگه قبلش هست كه معنا دارن تو زبون فارسي. مگر كه فراموشت شده باشه. موفق باشي
  • بدون نام IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    8 1
    ارزونی تو راه !!!!!!یعنی قرار همه اجناس گرون شه دلار باید قیمتش واقعی شه شد2200تومان خدا بفریادمون برسه چون قرار دوباره ارزون شه همین امروز فکس شرکتی که ازش جنس میارم دستم رسید26درصد گرون ترشد. به قبل نه ها !به برج12 چون قبل از12 هم گرون کرده بود!!
  • سعید IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۲
    8 1
    ببخشید آقای رئیس جمهور مگر شما گرا کرده بودید که حالا دستور دادید که ارزان کردید.اگر شما گران کردید که وای بر گران فروشان .اگر هم دست شما نیست پس دستور کاهش قیمت چی هست دیگه؟؟؟؟؟
  • ستار IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    12 2
    بعد از حذف گوشت قرمز از سبد خانوادها کم در امد نوبت به مرغ ولبنیات رسید دولتمردان به خدا مدیون این ملت هستند
  • ع ع IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۳
    3 17
    نفرین خداوند بر دشمنان وطن که با احتکار اجناس باعث بالا رفتن قیمت ها می شوند.زنده باد ایران
  • hafez US ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    0 1
    چرا همه کاسه و کوزه سر واردات شکسته میشود باور کنید اگر واردات نبود الان گرانی خیلی بدتر از الان بود. چرا باید گوشت 40 هزار تومنی بخریم ؟ چرا دولت واردات گوشت قرمز و مرغ و حتی حیوانات حلال زنده و برنج را آزاد نمی کند تا بازار کمی تنظیم شود مگر از این 70 میلیون جمعیت چند نفر مرغداری دارند و چند نفر وابسته به مرغداری ها زندگی میچرخانند؟ آیا این ظلم نیست به خاطر عده کمی از جمعیت همه را قربانی کنیم ؟ گوشت وارداتی ارزان وارد بازار شود یا اینکه دامداران و مرغداران قیمت رو پایین میاورند تا رقابت کنند یا اینکه مجبوریم گوشت یخ زده بخوریم به نظر من گوشت یخ زده بهتر از اینه که نباشه
    • بدون نام IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۵
      0 0
      در هر موردی واردات مجاز باشد در مورد خوردنی‌ها واردات فقط ضرر است. واردات باید در مورد محصولاتی صورت بگیرد که متعلق به ما نیستند و تخصص زیادی در آن نداریم، پس بهتر است بدهیم دیگران برایمان بسازند. اما در مورد خوردنی‌ها مرغ و دامداری و کشاورزی در ایران قدمتی طولانی دارد و خودمان می‌توانیم بهتر از دیگر کشوران تولید کنیم و استقلال داشته‌باشیم. کشاورزان و مرغداران داخلی متضرر می‌شوند. به جای واردات در زمینهٔ خوراکی‌جات باید دولت مسیر را تا جای ممکن هموار کند تا هر چه بیشتر سرمایه‌گذاران تمایل به احداث واحدهای تولیدی هرچند کوچک داشته‌باشند. که البته این کمک نهادهای دولتی را لازم دارد تا دست سرمایه‌گذار را بگیرند، راه را هموار کنند.