پنج شنبه 2 آذر 1396
یکشنبه 17 اردیبهشت 1391 - 21:33:00 چاپ

پسر، دختر، شما متهمید!

وبلاگ > شکیبا، شهرام - تمام دوران نوجوانی‌ام در حسرت داشتن یک دوره لغتنامه دهخدا گذشت. آن روزها به نظرم مهم‌ترین آدم‌های جهان کسانی بودند که یک دوره لغتنامه دهخدا در کتابخانه‌شان داشتند و عکس‌هایشان در حالی توی مجلات چاپ می‌شد که جلوی کتابخانه‌شان نشسته بودند و پنجاه جلد لغتنامه دهخدا با صلابت هرچه تمام‌تر پشت‌سرشان توی قفسه‌ها جا گرفته بود.

هنوز هم دهخدا ندارم. اما عادت کرده‌ام که برای هر لغتی به لغتنامه دهخدا رجوع کنم. جالب است که مدتی است سایت لغتنامه دهخدا هم در اینترنت فیلتر شده و صدایی هم از کسی درنمی‌آید. به هر حال به سراغ نسخه 15 جلدی لغتنامه دفتر دوستم برای یافتن معنی درست «اختلاط» رفتم و در جلد یک صفحه 1509 دیدم که نوشته:
اختلاط: آمیخته شدن، در هم شدن، امتزاج، التباس، التباک، آمیختن، درآمیختن.
حالا با این حساب تکلیف جمله کامران دانشجو، وزیر علوم چه می‌شود که گفته است: «مشارکت دانشجویان دختر و پسر برای پیشرفت علمی کشور لازم است. اما اختلاط به سبک غربی مردود است.» بی‌خیال علم لغت شویم و به همان شیوه خودمان بپردازیم به موضوع.
پسر دانشجو: ببخشید خانوم، من سر کلاس نبودم، می‌تونم جزوه‌تون رو بگیرم؟
دختر دانشجو: چه مدلی؟
پسر دانشجو: جزوه گرفتن که دیگه مدل نداره.
دختر دانشجو: غربی یا شرقی؟
پسر دانشجو: چه می‌دونم. غربی.
دختر دانشجو: غربی؟! برو از خواهر و مادر خودت با مدل غربی جزوه بگیر، بی‌آبرو! آهای حراست...
پسر دانشجو: چرا حراست. خب باشه به مدل شرقی جزوه‌تونو بدین.
دختر دانشجو: آهان حالا شد. آخه می‌دونی که مدل شرقی واسه پیشرفت علمی کشور لازمه.
دختر و پسر با مدل شرقی در پیشرفت علمی کشور مشارکت کردند و نتیجه مشارکت آنها در پیشرفت علمی کشور باعث شکوفایی هرچه سریع‌تر شد.
قرعه‌کشی
در زمان اکران فیلم «پایان‌نامه» اعلام شد که دو خودروی موجود در فیلم بعد از پایان اکران آن از طریق قرعه‌کشی به بینندگان اهدا می‌شود. مراسم اهدای این دو خودرو یکی، دو روز پیش برگزار شد. روح‌الله شمقدری تهیه‌کننده این فیلم در آن مراسم گفت: «مهم‌ترین هدف ما از این طرح آشتی دادن مخاطب با سینما بود که موضوع مهمی است و تاکنون افراد مختلفی درباره آن نظر داده و کارهایی هم صورت گرفته. اما متأسفانه همچنان مخاطب آن‌طور که باید با سینما آشتی نکرده است و برای حصول موفقیت باید این‌گونه طرح‌های ابداعی ادامه داشته باشند.»
1- طرح بدی نیست که یک چیزهایی از داخل فیلم را به بینندگان اهدا کنند. از فیلم «پایان‌نامه» دو اتومبیل فیلم اهدا شد. اما تکلیف هدایای فیلم‌های دیگر چه می‌شود؟ فیلم‌هایی مثل: «مرد عوضی»، «زندان زنان»، «سگ‌کشی»، «مارمولک»، «خواهران غریب»، «نارنجی‌پوش»، «دو زن»، «بوی پیراهن یوسف»، «نصف مال من، نصف مال تو»، «سنتوری»، «پوپک و مش ماشاءالله»، «زیر درختان زیتون»، «قلاده‌های طلا»، «یه بوس کوچولو»، «درخت گلابی»، «سیب و سلما»، «گاو» و...
2- البته در ادامه همان جلسه و بعد از سخنرانی تهیه‌کننده درباره اینکه هدایا به رونق بخشیدن سینما کمک می‌کند، هر دو برنده اتومبیل‌ها صحبت کردند و گفتند که برای خاطر جوایز به سینما نرفته‌اند.

 

 

26 دیدگاه
  • حسین
    یکشنبه 17 اردیبهشت 1391 - 22:19:52
    پاسخ
    64 1

    مدتی است سایت لغتنامه دهخدا هم در اینترنت فیلتر شده و صدایی هم از کسی درنمی‌آید.

  • بدون نام
    یکشنبه 17 اردیبهشت 1391 - 23:35:49
    پاسخ
    57 1

    متاسفانه مدت زیادی بود که loghatnaameh با پسوند com فیلتر شده بود و ما از پسوند org استفاده می کردیم که آن هم فیلتر شد. حالا خوشبختانه از فیلترشکن استفاده می کنیم و آن را نعمت بزرگی می دانیم و «اطلبوا العلم ولو بالصین» را فراموش نمی کنیم.

  • فرهنگ
    دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 - 00:12:12
    پاسخ
    70 2

    روش های عدم اختلاط مدل شرقی اصیل: پسر ها نام دختر ها را نبرند آنها را آبجی یا نهایتاً همشیره صدا کنند. دختر ها هم هنگام جواب دادن خصوصاً به پسر ها باید ترجیحاً انگشت سبابه دست راست را داخل دهان نموده بگویند: آقامون خونه نیست! بین پسرها و دختر ها دیوار برلین بکشند البته به علت گرانی مصالح میتوانند از دیوار چین که ارزان تر است و هم باکیفیت تر استفاده کنند استادان مرد از دختران دانشجو حق پرسیدن سئوال ندارند( و بالعکس.) دختران دانشجو غلط اضافی میکنند اگر از اساتید مرد سئوال ولو علمی !! بپرسند که گزینه ای مغایر معیارهای شرقی است.(و بالعکس). در پایان ما نیز پذیرای نکات مثبت و طرح ها و ایده های نوین شما هستیم. به امید روزی که پای هرچه دانشجو از دانشگاه بریده شود.!!!! کامران بمانید!!!!

    • میرزاقلمدون
      شنبه 23 اردیبهشت 1391 - 03:59:56
      0 0

      این کامران بمانید وخیلی باحال اومدی .با اجازه تون .یه کام ران بخوانید اضافه کنین بد نیست!

  • بدون نام
    دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 - 00:34:41
    پاسخ
    1 22

    2 ماشین مربوط به فیلم پایان نامه مال قدیم هاست. این همه موضوع طنز، چرا دنبال قدیمی ها رفته ایی

    • شهرام شکيبا
      دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 - 19:29:00
      25 0

      دوست من سلام درست ميگي خبر اهداي دو اتومبيل قديميه اما جلسه ي مذکور براي اهداي اتومبيل ها ديروز برگزار شده است.

    • بدون نام
      سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 - 05:27:01
      10 2

      آقا شهرام وی پی ان استفاده میکنی؟

    • بدون نام
      سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 - 15:33:34
      16 1

      جالب تر از همه اینکه خود شهرام شکیبا از وی پی ان استفاده کرده است!

  • بدون نام
    دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 - 00:46:16
    پاسخ
    14 0

    جل الخالق!!! در فرهنگ نامه دهخدا ننوشته بود اختلاط به سبک غربی یعنی چی؟ در لغت نامه دانش جو نوشته شده؟ آهان از اون جهت!!!!

  • بدون نام
    دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 - 03:31:01
    پاسخ
    34 1

    شما فکر می کنید آقای وزیر موقعی که واقعا دانشجو بوده (نه حالا که وزیره) چه جوری اختلاط میکرده که حالا وزیر شده؟

  • بدون نام
    دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 - 03:35:58
    پاسخ
    28 0

    کشتی تایتانیک چه جایزه ای میشه!!!!

    • سارا
      سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 - 22:42:13
      6 6

      بی حیا....!!!

  • بدون نام
    دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 - 04:38:39
    پاسخ
    24 0

    مرسی از شما آقای شکیبا واقعا منم بعد از دیدن جمله اقای دانشجو به این فکر افتادم که ایشون با توجه معنی لغوی اختلاط این جمله رو گفتن! واقعا ایشون چه جور اختلاطی (میکس شدگی!) از دانشجوها در دانشگاه دیدن؟

  • بدون نام
    دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 - 09:31:02
    پاسخ
    6 7

    داداش چه گفتین شما ؟؟!! یه متلک به سخنان کامران دانشجو زدین بعدش رفتین سراغ پایان نامه و خودرو اهدایی و در آخر نفهمیدیم چی شد !!

  • سعيد
    دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 - 11:57:03
    پاسخ
    19 0

    سلام دم شما گرم عالي بود..راستي ظاهرا حسرت لغت نامه يه دوره اپيدمي بوده..

  • علی رضا
    دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 - 14:36:07
    پاسخ
    7 9

    عمو شهرام خیلی دوستت داریم، ولی تابلو بود رفتی دست کردی تو آرشیوت 2 تا مطلب درآوردی دادی چاپ کنن! موضوعاتش قدیمی بود ولی بازم چسبید

  • بدون نام
    دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 - 15:34:53
    پاسخ
    3 61

    شهرام شکیبا=دلقک الانحرافیه

    • بدون نام
      چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 23:43:50
      8 0

      كاش تو هم كمي ادب و نزاكت رو ياد ميگرفتي !!!!

  • ندا
    دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 - 15:54:05
    پاسخ
    20 0

    کلا به نظر آقایون مشارکت خوبه ولی اختلاط نه حالا بماند که...

  • مهرداد
    دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 - 17:29:59
    پاسخ
    4 17

    ی کم با مزه تر مطلب بنویس ناسلامتی به تو میگن طنز نویس اینجورکه پیش میری مجبور میشی برا خوندن مطلبات عینک قشنگتو به قرعه کشی بذاریا

  • بدون نام
    دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 - 18:21:18
    پاسخ
    13 0

    یعنی هیچ نظری قابل چاپ نبوده؟؟؟ اینجوری که خیلی بده!!!!

  • بدون نام
    سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 - 03:41:31
    پاسخ
    14 0

    اختلاط در فرهنگ آکسفورد به چه معنا می باشد؟

  • بدون نام
    سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 - 07:36:09
    پاسخ
    7 0

    سلام ببخشيد برنامه صبح روزهاي فردتون كه از شبكه دوم پخش ميشه ساعت چنده؟ لطفا" بگيد. مرسي

  • مرشد
    سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 - 16:13:55
    پاسخ
    27 3

    "شهرام شکیبا=دلقک الانحرافیه" جو لغتنامه گرفته دوستمونو! البته با فیلتر بودن لغتنامه دهخدا تمام امید ما به همین دوستان بی نام است. لطف کنن معنی این چندتا کلمه رو هم بدن ممنون می شم! 1- فرهنگ گفتگو 2- ادب 3- چاله 4- میدان

  • ناشکیبا
    چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 16:44:58
    پاسخ
    6 0

    اختلاط کنیم به مهر، میهن و دانشگاه و سطح علمی خویش را کنیم آباد، بعد یارانه بگیریم پس انداز کنیم، بریم فرهنگ دهخدای ممیزی شده بخریم، ببریم بذاریم تو کتابخونمون خاک بخوره، بجاش بریم فیلم پایان نامه ببینیم و بعدش هم در مراسم تقسیم قنائم فیلم شرکت کنیم و حرفهای روشنگرانه آقای شمقدری رو گوش بدیم و در ادامه، شب برگردیم و به دنبال معانی لغات عمیقی که در این جلسه استعمال شده تو فرهنگ دهخدا بگردیم و . . . .

  • بدون نام
    دوشنبه 25 اردیبهشت 1391 - 04:42:59
    پاسخ
    1 0

    اگه اختلاط بده میشه آقایون بگن همسراشونو از کجا پیدا کردن؟ از تو جوب که نگرفتنشون!

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

x