پنج شنبه 2 آذر 1396
دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 - 16:45:00 چاپ

نوشدارو پس از مرگ دریاچه ارومیه

جامعه > محیط زیست - تزار آبی دریاچه ارومیه از سال آبی گذشته هم پایین تر رفته است. اما یکی از مدیران استانی وزارت نیرو از دادن بخشی از حق آبه دریاچه ارومیه خبر می دهد.

به گفته جلال ترابی، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی  200 میلیون مترمکعب آب، تا 15 روز آینده وارد دریاچه ارومیه می‌شود: "با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران و آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی، این میزان آب از منابع ذخیره شده در سدهای "شهید کاظمی" بوکان و مهاباد به دریاچه ارومیه رها می شود."

آنطور که او به ایسنا گفته است؛ این میزان آب برابر 10 درصد سهمیه یک ساله استان برای آبرسانی به دریاچه ارومیه در شرایط معمولی بارندگی است: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، حدود یک میلیارد مترمکعب آب از طریق رودخانه‌های غرب حوضه دریاچه ارومیه، وارد این دریاچه شده است، این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش 3.5 برابری دارد."

نکته اینجاست که میانگین آب ورودی به دریاچه ارومیه در مشابه بلندمدت، یک میلیارد و 816 میلیون مترمکعب است.

به گفته ترابی، تراز آبی دریاچه ارومیه در حال حاضر 1271.28 متر و نسبت به مدت مشابه سال پیش 27 سانتی‌متر کاهش داشته است: "این آمار در مقایسه با آمار سال‌های گذشته، بیانگر کاهش نرخ فرورفت سطح تراز دریاچه است."

درواقع رها شدن آب های حوضه آبریز دریاچه ارومیه که پشت سدهای مختلف ذخیره شده اند هم نتوانسته دریاچه را از خشکی نجات دهد. ضمن اینکه از اواخر خردادماه، سیر نزولی سطح تراز دریاچه به علت کاهش آب ورودی و گرم شدن هوا آغاز می‌شود و این روند تا پایان شهریورماه ادامه می‌یابد.

4747

20 دیدگاه
  • ارومیلی
    دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 - 17:47:05
    پاسخ
    43 0

    از طرف تمام مردم ارومیه و تبریز می گویم دریاچمونو نجات بدین

  • بدون نام
    دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 - 17:58:09
    پاسخ
    39 0

    خدایا از مسئولان کاری بر نمی آید. خودت به داد دریاچه اورمیه برس.

    • بدون نام
      سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 - 18:41:25
      3 0

      نمیخوان کاری بکنن ! کار بر میاد. خدا بارونشو میفرسته این مسوولینن که هدرش میدن دادا!

  • بدون نام
    دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 - 17:58:39
    پاسخ
    33 0

    دریاچه اورمیه تمام خاطرات کودکی مان است. ترو خدا کاری کنبد.

  • بدون نام
    دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 - 19:18:17
    پاسخ
    37 0

    دروغ میگن! بارندگی زیاد شده سد ها پر شدن وگرنه حق ابه ای در کار نیست! در ضمن شما فعلا از دریای مازندران به کویر و اصفهان و نطنز رودخانه بکشید!!!

  • بدون نام
    دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 - 19:29:43
    پاسخ
    29 0

    براي بازگشت سطح اب درياچه به حالت طبيعي بيش از 30 ميليارد مترمكعب مورد نياز است. خداوند متعال براي تنبيه انسانهاي نادان وپرمدعا اول عقل انها را زايل ميكند.

    • بدون نام
      چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 01:04:23
      1 0

      حالا شما این 200 میلیونو داشته باش علی الحساب. بقیه اش بماند

  • بدون نام
    دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 - 23:55:25
    پاسخ
    21 0

    چرا درياجه وان تركيه در 150 كيلومتري درياچه اروميه سطح آبش بيشتر مي شه؟ مشكل از آب و هوا نمي تونه باشه كه؟

  • بدون نام
    دوشنبه 18 اردیبهشت 1391 - 23:59:32
    پاسخ
    1 25

    از نظر دینی: نباید توی کار خدا دخالت کرد اگه تقدیر اینه که خشک بشه باید بشه. از نظر علمی اگه ما دستکاری کنیم ممکنه کل اکوسیستم طبیعت دنیا دچار مشکل بشه. از نظر فرهنگی: دستکاری ما باعث ایجاد مشکلات و عوارض اجتماعی برای ساکنین اون مناطق میشه. از نظر اقتصادی: دریاچه درآمدی نداره و به صرفه نیست روش سرمایه گذاری کرد. تازه اگه خشک بشه دیگه لازم نیست روش پل ساخت. از نظر فرهنگی هنری هم عکس ها و گزارش های خوبی میشه از مراحل خشک شدن تهیه کرد.

    • hamid
      سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 - 04:00:34
      6 0

      احتمالا شما یکی از مسئولین نیستی!!!

    • بدون نام
      سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 - 14:17:04
      9 0

      از نظر انساني هم بايد گفت كه خاك تو سرت با اين نظر دادنت

    • ماهان
      سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 - 16:58:45
      9 0

      ازنظرعقلی: بابا خیلی باشعوری اینهمه حکمت ،خدایی نکرده همزمان بادریاچه خشک نشه

    • امیر
      سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 - 17:09:59
      7 0

      فکرکنم ازنظرعلمی عقل شماهم دستکاری شده است وبهتراین است که به جای دریاچه کمی به فکرخودتان باشید تامشکلات حل شود .

    • مهناز
      سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 - 17:11:26
      10 0

      باآرزوی شفای این عزیز . دوستان برای بهبودی ایشان نفری یک صلوات بفرستیم باشد که پروردگارمهربان شفایشان دهد.

    • سینا
      سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 - 18:07:04
      8 0

      ازنظراقتصادی شماخیلی جای سرمایه گزاری دارید

    • شروین
      سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 - 18:08:39
      8 0

      از نظر رای ها منفی که گرفتی چی ؟

  • بدون نام
    سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 - 02:51:00
    پاسخ
    19 1

    گلین گداخ آغلیاق اورمو گولون دولدورارق

  • بدون نام
    سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 - 13:07:32
    پاسخ
    0 0

    با این روندی که ایران داره جلو میره و تمامی منابع زیرزمینی ، روزمینی ، فرازمینی ، کهکشانی و ... از بین می بره فکر کنم اگه یک عدد بمب هسته ای ، میکروبی ، شیمیایی ، نوترونی و ... به ایران حواله بشه و کل ایران با خاک یکسان بشه خیلی به نفع جهان طبیعت خواهد بود . اینطور نیست؟

  • بدون نام
    سه شنبه 19 اردیبهشت 1391 - 18:41:37
    پاسخ
    1 0

    اگر از تعدادی بزرگواران مستجاب الدعوه درخواست کنید چند شبانه روز به فرم جمعی ادعیه و ذکر کنند مسلما خداوند به برکت این افراد بارش را زیاد و دریاچه پر اب و نقش سیستم هارپ و امثال ان که ابرها را غیر قابل بارش و پراکنده میکند نقش بر اب میکند. من که هر چه ادعیه کنم به نتیجه نمیرسد.

  • بدون نام
    چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 01:03:53
    پاسخ
    8 0

    دریاچه ارومیه داره خشک میشه، اینا می خوان آب ببرن تو کویری که یه میلیون ساله که کویره

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

x