ارتش پاکستان نخستین جایزه خود را از حمله به وزیرستان جنوبی به دست آورد.

 هشت روز پیش که سی هزار سرباز پاکی از جنوب و شرق و غرب راهی مناطق هم‌مرز با افغانستان شدند تا برای همیشه کار وزیرستان جنوبی را یکسره کنند، هیچ‌کس گمان نمی‌کرد که موفقیت این ارتش در دره سوات در این منطقه هم تکرار شود. با این وجود نیروهای ارتش در نهایت در کم‌ترین زمان پیش‌بینی شده موفق به در دست گرفتن کنترل قلب طالبان در وزیرستان جنوبی شدند.

شهر کوتکا زادگاه رهبر طالبان پاکستان بود که در کمربند قبیله‌ای‌نشین وزیرستان جنوبی واقع شده بود. حکیم‌الله محسود پس از به دست گرفتن قدرت در پاکستان وعده داده بود که انتقام خون بیت‌الله محسود را با ساقط کردن دولت مرکزی بگیرد. در نهایت اما قرعه به نام زادگاه محسود افتاد. به گفته مقام‌های دولتی نیروهای امنیتی طی حمله‌ای شبانه کنترل شهر کوتکای را به دست گرفتند و عملیات پاکسازی در این شهر در حال پیشرفت است.

به دست گرفتن شهری که قلب فعالیت‌های طالبان محسوب می‌شود در حقیقت ضربه‌ای مهلک به شبه‌نظامیانی است که دامنه فعالیت‌های خود را به شهرهای بزرگ‌تر کشانده‌اند. در شرایطی که سخنگوی رسمی ارتش تاکنون در این خصوص اظهار نظر خاصی نکرده‌است، یک مقام امنیتی در این خصوص به خبرنگاران گفت: نیروهای زمینی طی سه روز گذشته کوتکای را محاصره کرده و جنگنده‌ها و هلی‌کوپترهای پاکستانی مواضع طالبان را مورد هدف قرار داده‌اند.

به نظر می‌رسد پیشروی ارتش پاکستان در مرز افغانستان با این کشور در حال رسیدن به مراحل خوبی است. کشته شدن حداقل 200 شهروند غیرنظامی در عملیات‌های تروریستی در چند هفته گذشته در سراسر پاکستان لزوم انهدام کامل شبکه شبه‌نظامیان را بر دولت مرکزی آشکار کرده‌است. درست چند ساعت پیش از موفقیت ارتش در به دست گرفتن کنترل شهر مذکور، موجی از انفجارها در شمال غرب این کشور حداقل بیست و چهار تن را به کشتن داد.

 درست در شرایطی که دولت از قبیله‌های محلی می‌خواهد که دوشادوش ارتش بایستند و مانع قدرت‌گیری طالبان در منطقه شوند، شبه‌نظامیان با به راه انداختن موجی از عملیات‌های تروریستی در مرز به دنبال خلق فضای بی‌اعتمادی محلی‌ها به ارتش هستند. همزمان نخست‌وزیری پاکستان، یوسف‌رضا گیلانی پس از نشست مشترکی با مقام‌های دولتی و نظامی به صراحت به طالبان هشدار داد که شکست گزینه‌ای نیست که دولت در برابر طالبان به آن تن دهد. دولت غیرنظامی پاکستان در حال حاضر از سوی دولت و جامعه جهانی برای انهدام کامل ریشه‌های تروریست تحت فشار شدید قرار گرفته است. همزمان اما شبه‌نظامیان پاکستان تأکید کرده‌اند که در شرایطی که ارتش پاکستان حملات خود در وزیرستان جنوبی را متوقف نکند، این گروه دامنه فعالیت‌های خود را در سرتاسر پاکستان گسترش خواهد داد. ساعتی پیش از این تهدید بود که طالبان به پیشواز رفته و با منفجر کردن خودرویی در پارکینگ یک رستوران در پیشاور پانزده تن را راهی بیمارستان کرد. از زمان آغاز درگیری‌ها در شمال غربی پاکستان از هشت روز پیش تاکنون حداقل 150 شبه نظامی جان خود را از دست دادند. رقم تلفات نظامی‌ها اما به بیست تن رسیده است.

همزمان از ایالات متحده خبر می‌رسد که هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده قرار است در آینده‌ای نزدیک برای دیدار با مقام‌های پاکستانی به این کشور سفر کند. ریچارد هالبروک که نماینده باراک اوباما در امور افغانستان و پاکستان است ضمن اعلام این خبر تأکید کرد که دولتش به دلایل امنیتی نمی‌تواند زمان قطعی این سفر را اعلام کند. هیلاری کلینتون از زمان حضور در قدرت به عنوان وزیر امور خارجه نه با افغانستان سفر کرده است و نه مهمان پاکی‌ها بود. بی‌شک یکی از اصلی‌ترین محورهای مورد بحث در این سفر حمله گسترده ارتش پاکستان به مناطق هم‌مرز با افغانستان نظیر وزیرستان جنوبی خواهد بود. آمریکایی‌ها از عملکرد جسورانه آصف‌علی زرداری در مهار شبه‌نظامیان بسیار راضی به نظر می‌رسد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 21233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =