۰ نفر
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۳

افزایش مرخصی زایمان برای زنان شاغل از جمله وعده هایی است که در چند سال گذشته دولت داده است. اما هنوز به نتیجه ای نرسیده.

به گزارش خبرآنلاین؛ اکنون رییس مرکز امور زنان‌ و خانواده ریاست جمهوری خبر از سه سال شدن مرخصی زایمان داده است. چیزی که به نظر کمی دور از ذهن می رسد. چه اینکه دولت تا پیش از این با افزایش سه تا شش ماهه مرخصی زایمان هم، به دلیل بار مالی بالای آن، موافق نبود.

ضمن اینکه تجربه مرخصی زایمان به زنان به مدت سه سال، تاکنون در هیچ کشوری تجربه نشده است. عمده کشورهای پیشرو  در این زمینه، نهایتا 24 ماه مرخصی زایمان برای مادران قائل شده اند و البته چند ماه مرخصی هم برای پدران در نظر گرفته اند.

با این حال مریم مجتهد‌زاده، چنین خبری به ایسنا داده است. به گفته او دولت با مرخصی سه ساله زایمان زنان شاغل و اضافه شدن سه سال به سن استخدام مادران جوان مخالف نیست: "این امور به زودی به تصویب می‌رسند."

این درحالی است که هاجر تحریری‌نیک‌صفت، معاون معاونت راهبردی منابع انسانی ریاست جمهوری دراین باره به خبرآنلاین گفته است: "طبق برنامه ریزی ها، قرار بر این شده است که مرخصی زایمان برای مادران به 9 ماه افزایش پیدا کند. ضمن اینکه پدران هم 10 روز مرخصی با حقوق می گیرند."

به گفته او پس از 9 ماه هم به مادران به مدت 3 ماه هر روز دو ساعت مرخصی شیر دهی تعلق می گیرد و پس از ان تا دو سالگی کودک، هر روز یک ساعت مرخصی شیردهی پیش بینی شده است.

با این حال مجتهدزاده، زمان مرخصی زایمان را سه سال اعلام کرده است. او همچنین از پرداخت حق عائله‌مندی به دختران سرپرست خانوار خبر داد و گفت: این امر مصوب شده و در دستگاه‌های مختلف در حال اجراست.

به گفته رییس مرکز امور زنان‌ و خانواده ریاست جمهوری. لایحه «تامین امنیت زنان در خانواده» تدوین شده است. او همچنین گفت: "زنانی که مشمول قانون کار می‌شوند می‌توانند در طی دوران بارداری محل خدمت و کار خود را جابه‌جا کنند و پس از پایان این دوران به محل کار سابق خود بازگردند و کارفرمایان هم موظف به اجرای این مصوبه هستند."

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 212568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    47 68
    امیدوارم این روند ادامه پیدا کند که از مرخصی به اخراج و استخدام نکردن زنان پیش برود که من جوون بیکار نشم
    • بدون نام IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      29 52
      راست میگه الان من یک جوون 24 ساله هستم که در ارزوی یک شغل را دارم که ماهی 400 هزاز تومن به من بدن حتی حاضرم روزی 12 ساعت هم کار کنم اما هر جا که میری اولویت با زن ها هست
    • بدون نام IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      62 28
      آقای عزیز کار بستگی به لیاقت افراد داره نه به جنسیتشون. اگه شما هم لیاقت کافی داشته باشی مطمئن باش بیکار نمیمونی. خانوما هم مثل آقایون حقشونه کار کنن پس لطفا طرز فکرتونو درست کنین!
    • بدون نام IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      32 3
      جای تاسف داره که بعضیها چنین افکاری دارند.آقای عزیز در بسیاری از مشاغل خانم ها باید کار کنند.مثلا معلم مدارس دخترانه یا پزشک و پرستار زنان یا فروشنده کالاهای مختص خانم ها یا مربی سالن های ورزشی زنانه و... در سایر مشاغل هم خیالتان راحت که به خصوص در کشور ما اولویت با مردان است پس اگر نتوانسته اید کار پیدا کنید گناه آن را به گردن زنان نیندازید. ریشه بیکاری را باید در جای دیگری یافت چرا که بسیاری از زنان و دختران تحصیلکرده نیز بیکارند و به دلیل زن بودن کسی توجهی به مشکلشان نمیکند اگر هم جایی اولویت کاری را به خانم ها می دهد به دلیل پرداخت حقوق و مزایای کمتر به آنهاست نه اینکه برای زنان ارزش بیشتری قائلند
    • A IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      12 22
      حق با ایشونه. توجه کنیین اگه خانومی 4 تا بچه ناقابل به دنیا بیاره جمع مرخصی زایمانش میشه 12 سال که استخدام نشده بازنشسته میشه. من موندم با این وضعیت اصلا چرا اینا رو استخدام کردن ؟؟؟
    • سحر IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
      20 6
      اینقدر حسود ست پاچلفتگی ات را پای کارکردن زن ها میزاری کار میخوای بو کار هست مردی کارگری کن خودت حاضری خواهر و مادرت مرد پرستار ازشون مراقبت کنه یا ؟؟؟؟؟؟؟؟
  • بدون نام DE ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    33 17
    خانمها مطمئن باشند که پس از سه سال بازگشت به کار تنها کاری که به آنها ارجاع خواهد شد شغل دربانی است.
  • █ م.ج █ IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    53 26
    و ما هم امیدواریم شما جناب بدون نام با این طرز تفکر همچنان بیکار بمانید
  • علی IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    33 17
    کم مونده یک قلیون هم هر روز چاق کنن و به این عزیزان بدهند که فرزند بعدی را هم قبل از پایان سال سوم به دنیا بیاورند و فرزند بعدی شون را هم قبل از اتمام 3 سال جدید و یعدی ویعدی .... با این کار هم ثواب برده ایم و هم جمعیت از حالت منفی بودن در می آید.
    • ح ن US ۲۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
      17 1
      قراره توليد بالا بره!
  • شیرین IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    20 1
    الکی شلوغش کردین.من تو یه شرکت خصوصی کار میکنم و همکار بنده بعد از زایمانش فقط 2 ماه مرخصی بود و بعدش بهش گفتن اگه نیاد اخراجش میکنن اون بنده خدا هم بعد 2 ماه اومد.همه مزایا مال جاهای دولتی هست.این دیگه چه عدالتی هست!!!
    • بدون نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
      7 1
      بحث زنان کارمند دولتیه نه خصوصی
  • بدون نام IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    1 0
    ایا یک دستگاه که تامین نیاز استخدام میکند اینکه خانم مستخدم و کارمند ان 3 سال ترک پست کند اختلالی در دستگاه ایجاد نمیکند یا میکند. یا اینکه پاوره وقت استخدام خواهند شد و 2 نفر به عوض یک نفر؟ یا نصف حقوق یا سایر تدابیر؟
  • بدون نام IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    2 3
    ولی اگر جمعیت زیاد نشود باید به ترتیب از خودتان شروع کنید اینکه کلاه حلبی و کلاشینکف بردارید با دشمن بجنگید. خودم به سراغتان می ایم و به خط مقدم میفرستم. باد فتق و خارپاشنه فرزندانتان انجا درست میشود.
  • محمد IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۱
    10 0
    نشدنه یکی یه چیزی گفته، شما باور نکنید، کارتونو بکنید. خیلیها از 6 ماهش هم در میرن هزار ظلم از طرف کارفرماها به کارگرا (خصوصا خانمها) میشه و کسی نمی بینه، انگار مشکل فقط همینه بیخیال
  • سپیدار US ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
    13 4
    سه سال مرخصی به نفع خانوم ها نیست و یک جور خانه نشین کردنه به نظر من
  • بدون نام IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
    4 3
    پس اقایون بسم ا...
    • بدون نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
      5 2
      آقایون؟ خب؟
  • بدون نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
    8 0
    سنگ بزرگ علامت نزدن است
  • l[dn IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
    16 2
    بزرگترين خيانت به زنان افزايش مرخصي زايمان است چون با اين تصميم امنيت شغلي زنان مورد تهديد قرار ميگيرد. بخصوص در بخش خصوصي
  • بدون نام IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
    17 0
    سه سال؟ اونوقت عین سه سال هم حقوق می دن؟ این یعنی چی؟ بیخیال بابا نهاینا بشه 9 ماه. سه سال.... فکر کن.
  • بدون نام IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۲
    1 4
    همش امکانات زندگی را به دولتی ها میدن پس بقیه تو مملکت چکار کنند؟
    • بدون نام IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
      6 0
      خیلی جو نگیرتت باشه هر چی امکانات به من کارمند دولت دادند همش مال شما
  • بدون نام DE ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    4 9
    خیلی جالبه پسرامون همه بیکار موندن به هر دری میزنند جواب منفی میشنوند ..اونوقت خانومه برای اینکه حوصلش سر نره میره سر کار یه چیزیم دستی بهش میدن بره خونه بیشتر استراحت کنه .خب مگه مجبوری بری سرکار بشین یه بچه خوب بزرگ کن خوبم تربیتش کن برای جامعه مفید تره این جوونای سرگردونم جا براشون باز میشه میرن سر کار ..اخه کار کردنتونم دیدیم خانوما یا تو اینترنت دارید چت میکنید یا باهمکارا میگین و میخندین یا در حال پیاده روی روزانه داخل شرکت هستید .
    • بدون نام IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
      2 0
      اينكه خانمي سر كار ميره دليل بر پر كردن وقتش نيست هيچ مادري نيست كه نخواسته باشه كه خودش فرزندش را تربيت كند من مادر و كارمند بدليل مشكلات اقتصادي جامعه و تورم مجبورم كار كنم اينگونه قضاوت نكنيد در ضمن مرخصي زايمان فرصتي براي استراحت مادران نمي باشد.
  • بدون نام IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۳
    3 0
    هزچند ماه یا هر چند سال که بشه قبلش کارفرما تعهد بده که دوباره اون خانم رو برمیگردونه وگرنه این قانون فقط به معنای اخراج ان خانم خواهد بود یعنی زایمان= اخراج
  • مامان زهرا IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۴
    5 2
    هرچقدر افزایش مرخصی زایمان داشته باشیم باز هم غنیمت است چه فایده اگر مادر سرکارهم باشد حواسش پیش کودک است واز کارایی کافی برخوردار نیست
  • maryam IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    7 0
    خداکنه افزایش پیدا کنه من باردارم و از الان تمام دغدغه ام اینه که بعد از 6 ماه بچه فسقلی رو بذارم کجا برگردم سر کار هرچه قدر افزایش پیدا کنه غنیمته . واقعا دستشون درد نکنه .
  • بدون نام IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۹
    1 0
    اتفاقا سوئد البته اگر گزارش پیشینتان اشتباه تایپی نباشد اینگونه است و 3 سال است. البته غیر منطقی است و احتمال اشتباه تایپی در احتمال 99 درصد است. پس کار چه میشود در کشوری که سرمایه ان کار و تولید است؟ ولی چرا همه چیز را با سوئد مقایسه نمیکنید و بعضی امور را مقایسه میکنید در تعجبم. نیز دستمزد فوتبالیست و کارگردان سینما و بازیگر اینگونه است زیرا ارتباط مدام با خارج کشور دارند . ولی کارمند با کارمند المان ارتباط ندارد و تابع رویه خدمات کشوری است. در کل گمراه شده اید به دلیل اینکه افراد بی مسئولیت سفارشی بیسواد در راس امور قرار گرفته اند و هر 3 ماه یکبار قوانین منحل و قوانین بی پایه جدید ایجاد میشود و ثبات وجود ندارد.