۰ نفر
۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۴

خبر داغ امسال در سربازی، افزایش طول آن بود. هرچند که قانون پیش بینی کرده است سربازی 24 ماه است، اما به دلیل 6 ماه کسر خدمتی که ستادکل نیروهای مسلح، سالهای گذشته به تمام سربازان اختصاص می داد، 21 ماه شدن دوره سربازی برای مشمولان شوک بزرگی بود.

سردار سید حمید صدرالسادات، رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا، درباره این تغییر به خبرآنلاین می گوید: "در زمان های مختلف با توجه به نرخ رشد جمعیت جوانانی که به دوره سربازی می رسند و نیازهای نیروهای مسلح، نوسان هایی در سربازی بوجود می آید؛ اگر موالید کمتر شود، امتیازات برای معافیت نیز کمتر می شود و اگر موالید بیشتر شود، امتیازات هم بیشتر می شود."

او بااشاره به قانونی بودن 24 ماه خدمت سربازی، می گوید: "ضرورت ایجاب کرده بود که قبلا با توجه به وجود نیروی مازاد، یک مدتی از طول خدمت سربازی به صورت موقت کم شود و یک سری امتیازات دیگری نیز داده شود. اما می دانید که تعداد موالید ما درحال حاضر در ایران کم شده است. در حقیقت در یکی دو دهه قبل رشد نرخ جمعیت و موالید بیشتر بود ولی اکنون کمتر شده است تغییر موقتی مدت خدمت از 24 ماه به 18 ماه طبق ابلاغیه ستاد کل نیروهای مسلح تا آبان ماه سال 1390 قابل اجرا بود. اما مدت خدمت سربازی از ابتدای سال 1391 به 21 ماه تغییر کرد که باز هم نسبت به مدت قانونی 24 ماه، 3 ماه کاهش دارد. درحقیقت باید این را بگوییم که مدت خدمت سربازی به نسبت قانون کاهش داشته است."

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با سردار صدرالسادات که در آن به برخی سوالات کاربران هم پاسخ داده شده است، به زودی منتشر می شود.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 213489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    64 2
    خوب سردار عزیز شما باید نیازهاتونو متناسب با جمعیت بکنید, بالاخره جمعیت روبه کاهشه, نمیشه هرروز سربازی رو بیشتر کرد. شما نیازهاتونو بهینه کنید.
  • رضا IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    183 4
    با سلام ،در مورد سربازی باید به یک نکته توجه جدی کردو آن هم این است که کم و زیاد کردن دوره سربازی آسیب جدی به روحیه سربازان و مشمولین وارد میکند و خسازت این امر خیلی بیش از افزایش طول خدمت است در ضمن نیروهای مسلح باید برای پیشرفت به سمت حرفه ای شدن حرکت کند نه فقط افزودن تعداد کارکنان
  • بدون نام IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    33 0
    خب نمي شد اين تغييرات رو از مدتها قبل اعلام ي كردين تا همه شوكه نشن؟؟ ضمناً اصلاً توجهي به بالا رفتن زمان تحصيل جوونا كردين كه اگه سربازي رو هم زياد كنين طرف با سن بالاي ٣٠ سال تازه به صورت جدي وارد بازار كار ميشه.
  • حقیقت گو IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    40 0
    ببخشید، حالا اگر یک زمانی توی جامعه زاد و ولد زیاد بود اما گرایش به فرزند دختر بیشتر شد تکلیف پسرهای بدبخت چیه؟!!!!
  • سید مصطفی IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    6 34
    باسلام سربازی در اصل خوب است ولی کاش که در این مدت یک مقدار آموزش نظامی درجه یک می داند که خدایی نکرده در جنگ سربازان قدیمی فرق تفنگ با فشنگ را بدانند. یا علی
  • محسن IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    ما که خدمت کردیم ، آش خورها برید حالش رو ببرید.
  • بدون نام IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    107 3
    اگه به قانون باشه اینا 10 سال دیگه سربازی را 30 ما ه میکنند این دوره زمونه اکثرایه بچه دارند
  • بدون نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    109 3
    این چه مسخره بازی هست که شما راه انداختید! اگر مصاحبه کردید خب متن کاملشو بذارید دیگه! هر روز یه بخشی از اون رو میگید بعد زیرش مینویسید "مشروح گفتگو به زودی منتشر می شود"
  • بدون نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    71 1
    خودتون نگفتید " حتی معافیت ها افزایش هم یافته اند به نظر ما" آخه ما کدوم حرفتون رو باور کنیم؟!
  • بدون نام IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    146 1
    زاد و ولد کم شد تعداد سربازها کم شد بودجه شما که کم نشده چرا حقوق سربازها رو زیاد نمی کنید؟
  • بدون نام IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    23 0
    دیگه با این اوضاع و ا حوال اقتصادی و مالی کشور و خانواده ها که خرج خودشونو نمی تونن بدن چه جوری بچه بیارن؟؟؟؟؟!!!!! اگر موالید کم شود............. اگر موالید زیاد شود................ به این مسائل هم باید توجه کرد
  • دانیال IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    23 0
    با سلام جهت اطلاع اگر همین سرباز 2سال خدمت کنه بهتره چرا؟ الان سرباز 21 خدمت می کنه با کمال اهانت و توسری خوری ها اگر منکر بشن کاملا دروغ گفتن این 2 سال با این روش پیش رو می رود که هرکس که دانشجو است باید با ارائه واحد های درسی به پادگان ساعت ترخیص ازش جدا می شه و در 3ماه تابستان اعزام به خدمت و آموزشی می شه واحد درسیش به 6 الی 14 واحد تغییر می کنه هر هفته 1 الی 3 روز با نظر پادگان ترخیص می شه و در محل درسی و یاشهر سکونت خدمت می کنه (طبق مفاد نظام وظیفه ) اجازه بهره برداری و استفاده اسناد رسمی و غیره را داره برای شاغلین هم به صورت کارمندی برخورد می شه در زمان صلح بهترین روش هست همانطورکه برخی کشورها اجرا و موفقیت آمیز بوده هم درس هم شغل و کسب رونق پیدا می کنه هم خدمت زیر پرچم انجام می شه
  • بدون نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    21 5
    خوب تو همه چی حق به خانوما میدید و برابر میشن با آقایون خوب خانوما روببرید سربازی مگه چی کم دارن از آقایون
  • gg IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    38 0
    این اشتباه بزرگیست که برخی فکر کنند افزایش تعداد سرباز و مدت سربازی ،به هر شکل، به نفع امنیت کشور است. واقعیت آن است که سربازی به این شکل که امروز وجود دارد ضربه هایی به کشور زده است که منافع آن را کاملا تحت الشعاع خود قرار می دهد. ما در این نوشته به برخی از نتایج منفی سربازی اجباری خواهیم پرداخت. ۱-بالا بردن سن ازدواج: بی شک ۲۱ ماه خدمت سربازی موجب افزایش سن ازدواج به میزان ۲۱ ماه می گردد. چه کسی می تواند در دوران سربازی خرج زندگی خود را در تأمین کند که بتواند ازدواج کند؟ حتی بعد از اتمام سربازی نیز باید مدت ها دنبال یافتن کار گشت. در اینجا یک جوان فوق لیسانس را در نظر بگیرید که سربازی خود را به پایان رسانده است. این جوان احتمالا ۲۸-۲۹ سال دارد. بعد از اتمام سربازی باید یک سال دنبال یافتن
  • v IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    45 0
    دوستان حتما خاطرشان هست که زمانی سربازی قابل خریدن بود! و اگر نگاهی به سن آقازادگان بیندازید و سال های فروش خدمت را به یاد بیاورید به خوبی متوجه می شوید که آن سال ها دوران تراکم مشمولین آقازاده بوده!
  • مهسا IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    40 0
    حداقل حقوق ها رو يه كم زياد كنيد به اندازه يه كارگر معمولي بشه كه جوونا اينقدر وقتشون به بطالت نگذره.بتونن تو اين دوسال يه سرمايه اي جمع كنن بخدا نميدونم اون دنيا چي ميخوايد جواب سرگردوني اين همه جوون رو بديد يه بار ميگيد سرباز اصلا كم نداريم معافيت هاي خوبي هم تو راه داريم كه اعلام ميكنيم يه بار ديگه ميگيد سرباز كم داريم ... آدم نميدونه چه حرفي رو باور كنه
  • وحید IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    24 0
    حقوقشم زیاد کنن خب!!!!!!!!!
  • یاس IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    37 0
    من 1 ماه رفتم و به نظرم اون 1 ماه بد ترین و زشت ترین دوران زندگیم بود. (نیرو هوایی ارتش - با لیسانس) حالا باید بعد از گذشتن دوره فوق لیسانس دوباره برم. من که راضی نبودم و نیستم و نخواهم بود.
  • محمد IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    40 0
    پارسال که مصاحبه کردند و گفتند تا سال 92 مدت خدمت زیاد نمی شود این چیزا یادشون نبود. احتمالا زاد و ولد یک شبه کم شده.
  • صادق US ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    32 1
    اگر زاد و ولد در حال حاضر کم شده،پس چرا مشمولی که محصول زاد و ولد دو دهه ی قبل است باید بیشتر خدمت کند؟با توجه به اینکه به قول جناب سردار در یکی دو دهه قبل رشد نرخ جمعیت و موالید بیشتر بود. اگر در حال حاضر زاد و ولد کم است طبیعتاً 18 سال بعد تعداد مشمولین کاهش خواهد یافت.
  • قزوینی IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    15 20
    فقط شیث رضایی
  • شاکی IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    26 0
    زاد و ولد هم که زیاد میشه فقر یقه آدمو میگیره ول نمیکنه... من نمیدونم مسئولان کشور چرا همش میگن زاد و ولد کنید؟ مسلما به فکر سربازا نیستن!
  • ناصر US ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    16 1
    قطره چکان انلاین بیشتر بهتون میاد تا خبرانلاین گروه جامعه عزیز میبینی این همه ادم تو خمارین زودتر همه شو منتشرش کنین دیگه
  • بدون نام IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۶
    3 13
    نتیجه گوش نکردن به حرف ریس جمهور همینه ایشون فرمودن تعداد بچه ها باید زیاد بشه خب یکی از نتیج این فکر اینه که مدت سربازی کم میشه
  • جلال IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    6 24
    چرا از سربازی میترسند؟ من 19 سالم بود خیلی راحت رفتم سربازی و بعدش هم اومدم و با خیال راحت رفتم دانشگاه و درس خوندم اما الان دانشگاه رفتن شده آب خوردن و پسرها وقتی میرن سربازی که بیست و چهار پنج سالشونه اما بازم میترسند که برن اینهایی هم که میگن سربازی وقتمون رو تلف میکنه هم خودشون خوب میدونند که بعد از سربازی هم به خیل بیکاران می پیوندند و این بهانه است.
  • بدون نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۷
    5 1
    تو رو خدا مصاحبه رو بذارید. مصاحبه سردار کمالی رو بعد دو روز گذاشتید ولی تا الآن مصاحبه سردار صدرالسادات رو نگذاشتید.
  • صادق IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
    13 1
    21 یا 24 ماه سوزاندن وقت و فرصت جوان بیچاره .. از استعداد بچه ها استفاده خوب و مفید کنید ..طرف درس خونده میره تو بیابان نظام جمع و سینه خیز وبشمار 1 و2 باش کار کنید .این تاکتیک ها فرسوده شده برای جنگ الکترونیک جواب نمیده سردار...حقوق افزایش بدهید وبیمه کنید.
  • بدون نام IR ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۸
    14 2
    سربازی همانگونه که برای پسر برای به اصطلاح مرد و ... شدن نیاز است برای دختران نیز برای فراگیری اموزشهای اولیه زندگی شامل پخت و پز و شستشو و .... نیز نیاز است. این فرایند معافی این بخش باعث شده فرصت بیشتری برای توسعه یابند و توازن قدرت و تخصص را به هم بزنند. و دختر و زن شاغل شود و مرد و پسر به دلیل تباه شدن 2 سال عمرش که میشد در این مدت دارای شغل شد از دست برود. بعد به دلیل بی شغل بودن مرد تمایل به ازدواج نداشته باشد و جمعیت کاهش و طلاق افزایش و درامد توسط زن تهیه شود و منت بگذارد و بعد دنبال اینکه کاهش جمعیت تقصیر کیست بگردیم و اینکه دشمن عامل ان است . و برای اعلام نظر خواهی به سراغ زن و دختر و پیرمرد و زن نروید. زیرا تمایل شدید به عنوان دشمن ستیزی دارند و از سویی معاف از رزم اند.
  • بدون نام IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۳۱
    14 1
    جمعیت ایران برسه به 40 میلیون خدمت میشه 46 ماه؟ 72 ماه؟ همینجوری میره بالا؟ اینم شد تدبیر؟ پس ایشالا بچم پسر نشه.
  • بدون نام IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    9 0
    من خودم سال 87 و 88 سربازی رفتم. اون موقع من با چشم خودم می دیدم حدود 10 تا سرباز جمعا با هم کار 1 سرباز رو انجام می دادند. اگه درست برنامه ریزی کنند با جمعیت فعلی و چند سال آینده 1 سال سربازی هم برای هر نفر زیاده.
  • بدون نام IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    8 0
    تکلیف کسانی که سال 90 دفترچه پست کردند و سال 90 برگه اعزام به خدمتشون صادر شده چی شد؟
  • بدون نام IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    9 0
    پس تکلیف کسانی که سال 90 دفترچه پست کردند و سال 90 برگه اعزام به خدمتشون صادر شده چی شد؟
  • بدون نام IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    8 0
    با این که یک سال فرصت داشتم اما در سال 90 دفترچه را پست نمودم و برگه اعزام به خدمت من نیز در سال 90 صادر شده است چرا باید جز قانون 91 باشم؟
  • محمد IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    15 0
    چرا منی که کارشناسی ارشد رو سال 90 گرفتم و همون سال 90 دفترچه رو ارسال کردم و همون سال 90 برگه اعزام به خدمت صادر شده باید قوانین عجیب سال 91 تعلق بگیره و 5 ماه به خدمتم اضافه بشه؟ مگه تو این مملکت با این همه مشکلات امیدی هم مونده؟
  • ممد IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۷
    8 0
    مدت سربازی خیلی زیا دشده است ، سردار کمالی یک بار میگوید کمبود سرباز شایعه است ،دوماه بعد میگوید مشمول کم شده است این هم علت دیر ازدواج کردن جوانان
  • نیلوفر IR ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۴
    10 0
    بخدا فقط مشکلای جوونارو زیادتر کردین!آخه 18 ماه کم بود که شد 21 ماه؟؟؟؟توروخدا انصاف داشته باشین یکم فکر جوونا باشین چرا 2 سال از کارو زندگیشون عقب بیفتن!!!
  • وحيد IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۰۱
    6 0
    خيلي زياده به اندازه زندگي يه انسان شده بخدا انصافم خوب چيزيه !!!!!!
  • بدون نام IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۲
    3 0
    زیاد کردن مدت سربازی منصفانه نیست حداقل یکسری امتیازاتی(افزایش حقوق و درجه) برای سربازان اختصاص دهید .
  • بدون نام GB ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    3 0
    طبق قانون بايستي به ميزان حداقل 60 درصد حقوق كاركنان كادر نيروي مسلح به سربازان داده بشه كه متاسفانه اجرا نميشه چرا از قانون فقط اون چيزايي كه ميپسنديد رو اجرا ميكنين ؟