همایش اخلاق عملی در آینه کلام علوی صبح امرو ز با حضور دکتر مصطفی دلشاد تهرانی، مدیرگروه نهج البلاغه دانشگاه علوم و حدیث شهر ری و مدیر و جمعی از طلاب خواهر مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) درتالار ایوان شمس برگزارشد.

به گزارش خبرآنلاین در این همایش دکتر دلشاد با تکیه بر این‎که به نهج البلاغه باد رویکر علمی و عملی پیدا کنیم گفت: رویکرد ما به نهج البلاغه باید برای استقرار یک الگوی زیست مسلمانی صورت بگیرد؛ همان چیزی که جایش در میان ما خالی است. نهج البلاغه می‎تواند این الگو و مدل را برای ما ارائه دهد.

وی افزود: این مدل را می‏توان به یک ستاره پنج پَرتصورکرد که در مرکز آن دو موضوع خدا و معاد و در پنج پر آن، آزادی، اخلاق، حقوق، قانون وعدالت باشد، اگر سیاست و زندگی‎مان را در جامعه بر محور این پنج اصل نهج البلاغه قرار دهیم راه نجاتی برما گشوده خواهد شد.

این استاد نهج البلاغه تصریح کرد: ما باید نسبتمان را با خدا و علی(ع) در مورد اخلاق مشخص کنیم. اینکه چقدر در تحقق اخلاق در جامعه گام برداشته‏ایم؟

وی افزود: حضرت علی(ع) در خطبه قاسعه مطلبی دارند که کمتر به آن توجه شده ایشان می‏فرمایند اگر قرار باشد که بر یک چیز تعصب داشته‏باشیم و هرگز از آن عدول نکنیم و خط قرمز ما باشد آن چیز اخلاق است که باید بر آن پافشاری کرد و هرگز از آن عقب نشینی نکرد. چنانچه علی (ع) در شورای شش نفره خلیفه دوم درپاسخ به عبدالرحمان عوف حاضر نشد که دروغ بگوید اگرچه به آن هم اگر ایمان نداشت و لفظی می‌گفت، و وقتی به حکومت می‎رسید به آن عمل نمی‎کرد، چنین نکرد و در وصیت نامه‎ شان به حسن و حسین (ع) می‎گویند با کرامت‎تر از آن باش که به پستی تن دهی اگر چه به مقامات عالی برسی، زیرا چیزی برای جایگزین کردن آن دربرابرشخصیت تو نیست. یعنی در هرحالی اخلاق را رعایت کن و چیزی بالاتر از آزادی و راستگویی نیست.

این کارشناس علوم نهج البلاغه اذعان کرد: درجنگ جمل در هنگام بسیج کردن آن حضرت در نیروها حجربن عدی و عمربن انافق داشتند به دشمن و شامیان ناسزا می‎گفتند امیرالمؤمنین(ع) به شدت از آن دو ناراحت شد و فرمود به جای دشنام دادن عمل زشت دشمن را تشریح کنید و با منطق سخن بگویید. بگویید خدا خون ما و دشمنان ما را حفظ کند و دشمنان ما را بر سر عقل بیاورد. زیرا نمی‎خواست خون مسلمانی ریخته شود و گناه ریختن خون یک انسان را به مالک اشتر گوشزد می‎کند که مبادا هرگز برای حفظ حکومتت خون انسانی را بریزی، زیرا در این صورت گناه کبیره‎ای مرتکب شده‎ای و حکومتت دوام نخواهد یافت.

دلشاد یادآورشد: اینطور نیست که هر عمل انقلابی‏ که از ما سر زد بگوییم اخلاقی است بلکه باید انقلاب و هر عمل دیگردر اخلاق‎مداری معنی یابد. وی افزود: امیرالمؤمنین(ع) شش زمینه را در جامعیت بخشی به اخلاق تأکید می‎کنند.1) بینش‎ها 2) ارزشها 3) گرایشها 4) روشها 5) کنشها و 6) گویشها که اگر در اینها اخلاق رعایت شود جامعه فاضله تحقق می‎یابد. وی به شرح این شش مورد پرداخت.

وی گفت امیرالمؤمنین(ع)تغییر در اخلاق مردم را تغییر در نگرشها و بینش‎ها و درک و فهمشان می‎داند و درمورد ارزشها گفت وقتی می‎خواهید جامعه را درست کنید باید ارزشهای آن را درست کنید. ایشان در هنگام برعهده گرفتن حکومت به مردم گفت حکومت برای من یک امانت است و من خزانه دار شما هستم. یک درهم بدون اطلاع شما خرج نمی‎کنم، من با این لباس و مرکب و خادم به حکومت شما رسیدم و اگر چیزی اضافه‏تر از اینها بعد از حکومت با خود ببرم خائن هستم. کسی نمی‎تواند به کمال برسد مگر با ترک دنیای نکوهیده.

دلشاد درمورد گرایشها هم گفت: باید تعلقات و جهتگیری هایمان در جامعه چه فردی و چه جمعی را اصلاح کنیم. برای رسیدن به هدف راه‎های مختلفی وجود دارد اما اخلاق باید تعیین کند که چه راهی را برگزینیم.

وی درمورد گویشها هم گفت: ادبیات زشت و رکیک مردم و مدیران جامعه نشانه اضمحلال آن جامعه است. درمورد روشها هم گفت: اگرعالم را به امیرالمونین(ع) بدهید تا با یک روش ضد اخلاقی عمل کند اینکار را نمی‎کند. وقتی در اواخر حکومتشان و سرپیچی سران قبایل از فرامینشان، عده‏ای به ایشان گفتند برای مطیع کردن سران قبایل از خشونت استفاده کن ایشان حاضر به زورگویی نشدند اگرچه راحت‎ترین کارها در حکومتداری است. وی درپایان تأکید کرد باید چگونه دعا کردن و چگونه زیست مسلمانی را بشناسیم و تمرین کنیم.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 214797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۱
    6 0
    دقت كردين كه چقدر اين نكات تو رفتار سيد محمد خاتمي تجلي پيدا كرده