۰ نفر
۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۴

در حالی که به گفته محققان آثار تخریبی سیگار در بین زنان چند برابر مردان است اما مصرف سیگار در بین زنان جامعه ما افزایش قابل ملاحظه ای یافته است.

هادی معیری نژاد- تاثیر استعمال یک نخ سیگار در زنان معادل استفاده از پنج نخ سیگار در مردان است چرا که بدن زنان به مواد دخانی حساس‌تر است.استعمال سیگار در زنان همچنین باعث ابتلای آنان به بیماری بیمار‌های رحم، تخمدان و عوارض ریوی می‌شود.

از سوی دیگر بافت کلاژن پوست بر اثر استعمال سیگار زودتر تخریب می‌شود همین امر پیری زودرس پوست آنان را به همراه دارد.

پیشتر دکتر محمدرضا معدنی دبیر اجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات در این رابطه گفته بود: زنان اثرگذارترین عضو در خانواده‌ها هستند چرا که 60 درصد از دخترانی که برای ترک سیگار به کلینیک‌های ترک سیگار مراجعه می‌کنند، مادران سیگاری دارند برخی از مادران در دوران بارداری و شیردهی سیگار را ترک می‌کنند اما لازم است ترک استعمال سیگار دائمی باشد چون دود دست سوم سیگار روی اسباب بازی کودکان می‌نشیند و از طریق دست و دهان به بدن آنان منتقل می‌شود.

دبیراجرایی جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات تاکید کرد: استعمال سیگار در زنان باعث ابتلای آنان به بیماری بیمار‌های رحم، تخمدان و عوارض ریوی می‌شود.

 

افزایش شیوع مصرف دخانیات در زنان

اما عضو کمیته کشوری مبارزه با دخانیات گفت: شیوع مصرف مواد دخانی بین زنان طی سالهای اخیر از 1.4 درصد به حدود 4 درصد افزایش یافته است.

حسن آ‌ذری در گفت و گو با فارس در آستانه 10 خرداد روز جهانی مبارزه با دخانیات افزود: طی سالهای اخیر و بعد از تصویب قانون جامع مبارزه و کنترل دخانیات البته اقداماتی توسط برخی دستگاهها انجام شده است اما از طرفی برخی دستگاهها مانند وزارت بازرگانی، شورای اصناف کشور، شرکت دخانیات ایران و در مواردی شهرداری در اجرای این قانون همکاری مطلوب نداشته‌ا‌ند.

عضو کمیته کشوری مبارزه با دخانیات اضافه کرد: ممنوعیت فروش سیگار به افراد زیر 18 سال نیز تا حدی انجام شده است، گر چه هنوز علایم هشدار و ممنوعیت فروش سیگار به این افراد دیده نمی‌شود.

این کارشناس مبارزه با دخانیات گفت:‌ با وجود این هنوز تحقیقات افزایش شیوع مصرف سیگار را در جمعیت عمومی نشان نمی دهد و بلکه بر اساس مطالعات رسمی شیوع مصرف دخانیات از حدود 14 درصد در سال 78 به حدود 12 درصد در سالهای اخیر رسیده است.

وی گفت: سن شروع مصرف دخانیات بین افراد نیز در کشور ما از چند سال گذشته بین 15 تا 19 سال ارزیابی می‌شود. با این حال متأسفانه به علت اینکه کشور ما هم در مرحله‌گذار و تغییرات اجتماعی است شاهد افزایش مصرف دخانیات بین زنان هستیم به طوری که شیوع مصرف دخانیات بین زنان بالای 15 سال از حدود 1.4 درصد در سال 78 به حدود 4 درصد رسیده است.

 

زنان، مثل مردان
علل گرایش زنان به سیگار چندان تفاوتی با گرایش مردان جوان به سیگار ندارد. ژست استقلال و بزرگ شدن در دختران جوان و تاثیر دوستان چندان تفاوتی با پسران در انگیزه های گرایش به مواد دخانی ندارد.

ضمن آنکه افزایش زمینه برای جدایی و استقلال زنان از خانواده ها مثل اشتغال دختران Tافزایش تحصیلات و تحصیل دور از خانواده در افزایش هر ساله آمار گرایش زنان به سیگار موثر است.

آمار گرایش به سیگار نشان می دهد گرچه میل به استفاده از سیگار در سنین بالاتر توسط مردان کاهش یافته است اما گرایش به سیگار در زنان و نوجوانان در عوض افزایش یافته است.

وجود تبلیغات ضد سیگار و گران شدن سیگار تاثیر بیشتری بر مردان سیگاری گذاشته است و در صد ترک های موفقیت آمیز در بین مردان میانسال بیشتر شده است.
45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 214942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    90 46
    اخه مگه زنها ادم نیستند ..خوب اونها مثل مردها هستند.
    • بدون نام IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
      51 14
      هر کسی که آدمه سیگار میکشه؟؟؟ D;
    • بدون نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
      22 9
      اگر مردها توی چاه هم بپرند زنها هم باید این اشتباه را بکنند!! چقدر سفسته بازی رایج شده جونم !!
  • آریو IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    38 44
    از دست شوهراشون سیگار می کشن.......
    • sepideh IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
      22 34
      دقیقا.....
    • مصطفی IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
      16 14
      خدا نگذره از این شوهرهای بی مخ
  • جوان IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    37 12
    عزیزم خودتو ناراحت نکن ..... زن ها هم آدم اند من با توام خیالت راحت !!!
  • hoosein IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    53 20
    بيشتر به خاطر افه لاتي و خودنمايي ميكشن
  • بدون نام IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    49 16
    چرا نمي‌پرسيد «چرا مردها سيگاري مي‌شوند؟» چرا همه چيزو تفكيك جنسيتي مي‌كنيد آخه؟ همين نگاه شروع تفاوت ديد نسبت به زن و مرده.
  • بدون نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    44 12
    در اينكه سيگار براي سلامتي انسان چه زن و چه مرد ضرر داره هيچ بحثي نيست ولي زماني مشكل به وجود مياد كه زن به خاطر زن بودنش و جايگاهي كه ممكنه تو اجتماع پيدا كنه از سيگار كشيدن منع بشه, همون جور كه هنوز بعد اينهمه مدت ميشه نگاه سنگين خيلي هارو روي خانوم هايي كه سيگار ميكشند حس كرد .!
  • خودم IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    27 30
    زنها آدم نیستند که بلکه فرشته هستند.پس فرشته ها که سیگار نمیکشن!
    • بدون نام IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
      14 1
      اوو خدای من !!!!
  • بدون نام AU ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    38 17
    تاثيرگذارترين عضو خانواده و مغضوب ترين عضو اجتماع
    • بدون نام IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
      24 15
      با این وجود یعنی اگر زن سیگار بکشه تمامی حقوقش رو بهش دادن و دیگه مورد غضب نیست دیگه؟
  • بدون نام IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    5 23
    موندم اونایی که منفی دادن چه باحالن نه اینکه موافقشونم نه اینکه کلا چقد باحالن
  • بدون نام IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    28 6
    کاری به زن یا مرد بودن سیگاری نداریم اما تا زمانی که استعمال دخانیات در محیطهای عمومی به طور جدی ممنوع شود و مغازه های لوکس وسایل قلیان و سیگار تعطیل نشود هر روز شاهد افزایش مصرف دخانیات خواهیم بود!
  • بدون نام IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    23 43
    1 - بیکارن 2 - خوشی زده زیر دلشون "رودل " 3 - عاشقن
  • zahra rahvareh US ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    5 8
    با سلام و خسته نباشيد.اولا" وقتي نفس كارو عملي از هر جهات بد باشه فرقي نميكنه از جانب چه كسي و با چه جنسيتي اون عمل رخ بده من خودم به شخصه مخالف دود و دم هستم ولي اين دليل نميشه با پررنگ جلوه دادن عملي از جنس مذكر و يا مونث نفس عمل رو فراموش كنيم.بايستي اين اصل رو قبول داشته باشيم از نظر علمي اخلاقي ، اجتماعي ديني معنوي و .... مونث و مذكر هر دو موجود هستند و براي حفظ و نگهداري سلامت جسمي و رواني و....اين موجود دوپا و يا بعبارتي اين حيوان ناطق چه كنيم كه ذهن ها ،روح هاآارمش داشته باشند و چه برنامه ها و تمهيداتي رو فراهم كنيم كه فرصت فكر كردن و رو آوردن به مسائل اينچنيني رو نداشته باشند و باز لازم هست به اين نكته اشاره كنم وقتي ذهن و روح انسان آرامش و سلامتي داشته باشه بطور حتم جسم نيز سلامت خ
  • از فرزندان قابیل IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    2 23
    خیلی ها با ماشین روزگارمیگذرونن . نه هوا رو کثیف میکنین بیایید عوارض بدید ، طرح ترافیک بخرید ، بنزین گرون و... . خیلی ها سیگار میکشن قلیون و بقیه چیزا . نه شما هوارو کثیف نمکنین بکشید نکنه عوارض بخوان بدن که مبادا واردات سیگارکم بشه که مبادا بعضی ها سود وارداتشون یه وقت کم شه . ساده اینا .
    • بدون نام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
      20 0
      خیلی پیچیده حرف زدی، خودت فهمیدی چی گفتی؟!؟!
    • مهدی IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
      23 0
      خودتم فهمیدی چه مهملاتی نوشتی؟!
  • ساراs IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    10 9
    سیگار کشیدن در بین بانوان ایرانی دلایل اجتماعی و روانشناسی داره که در مخیله شما عزیزان نمیگنجه ...!
  • لاله IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    13 5
    از بس توی این جامعه احساس خوشبختی می‌کنیم، سیگار می‌کشیم که بیشتر کیف کنیم!
  • بنده خدا IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    18 0
    من سيگار مي كشم البته مرد هستم 29 ساله البته روزي دو سه نخ مي كشم نه افه ميام نه ميخوام خودي نشون بدم كه پنهاني هم مي كشم مي دونيد مجموعه فشارهاي رواني ،‌ استرس ها ، تشويش ها ، اضطراب و از همه مهم تر اينكه ما نمي تونيم اوني باشيم كه ميخوايم طوري زندگي بكنيم كه ميخوايم همه اينها دخيل هستند و سيگار هم باعث فرار از اين همه ميشه بخصوص براي من كه نمي تونم اين فشارها رو كم كنم كه اصلا دست من نيست تا كم كنم شايد زنها هم مثل ما هستند
  • فروغ IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    9 5
    اصلاً به نظر من لزومی نداره به صورت مجزا به دلایل سیگار کشیدن خانم ها پرداخته بشه . یه چیزی می شه شبیه اینکه :" همانطور که می دانید در جامعه ی امروزِ ما، تعداد افراد سیگاری و همینطور خانم های سیگاری(!) رو به افزایش است . " این تفکیک توی مسائل اینچنینی دیگه واقعاً دلیلی نداره . بماند که دلایلی که برای رو آوردن به سیگار در متن ذکر شده درصد کمی از دلایل آدم ها برای سیگار کشیدن رو تشکیل می ده و صرفاً یکسری مطلبِ تکراری حفظ شده است و به خودش زحمت کنکاش توی دنیای امروز با آدم های امروز و دلایل امروز رو نمی ده .
  • یاس IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    4 19
    جبران کمبودها...
  • بدون نام IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    8 18
    به دلیل حسودی و رقابت با مردها
  • بدون نام US ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    4 1
    چه فرقی بین زن و مرد وجود داره در سیگار کشیدن؟؟؟؟
  • ایران بانو HK ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    4 1
    چرا زنان سیگار نکشند؟؟؟؟
  • یک پدر IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    4 1
    خانمی که میفرمائی زن و مرد فرقی ندارن با هم ..فقط این موقع ها حس برابر خواهیت گل میکنه دیگه..نه؟توی صف تاکسی و اتوبوس و گرونگانگیری و هرچیزی که خلاصه به نفعتون نیست..خانما فرق دارن.ولی این موقع ها برابرن!!گوش فلک رو کر کردید با برابر بودنمون.من یکی بعنوان یک مرد اگه بخوام با تو یکی باشم ترجیح میدم زنده نباشم.همش افه و افاده دارین ماشاالله..میخوای سیگار بکشی برو بکش.خودتو دیگه به مردا نچسبون..مرد رو یه جسابی میکشه که تو فقط از اون حساب فقط کپی برداریشو بلدی.عیالواری مثل اون مرد بیچاره و فکر نون شبشونی یا فکر اجاره خونه و خرجی زن و بچه ت!!
  • بهروز IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۲
    4 3
    میخوان بگن ما هم مثل مردها آدمیم..همه چیشونو دارن مثل مردها میکنن.میرن سره کار..مثلا!کاره مرده کجا و کاره ساده خانم کجا!سیگار میکشن.قلیون میکشن و خودشونو میکشن که دود حلقوی بدن بیرون.کمبود دارن..نظرم رو بزار لطفا.واقعیته..همش که نباید تعریف و تمجید کرد تا جماعت خوشش بیاد..دو کلمه حرف حساب زدم
  • بدون نام IR ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۳
    6 1
    میخوان بگن ما هم آدمیم..انگار آدم بودن به سیگار کشیدنه.